Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

M* 7205 naar NEM schacht

Gestart door Looney Tunes zondag 10 juni 2012, 13:32:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
M* 7205 naar NEM schacht
Hallo allemaal,

Ik zoek het onderdeelnummer van de nem schacht, die geplaatst kan worden i.p.v. een 7205 koppeling. Zelf kan ik het (na het hele internet af-ge-speurt te hebben) niet vinden.

Anders moet ik de wagon (art. nr. 4413) maar meenemen naar een beurs en daar kijken bij de stands met onderdelen.

Alvast Bedankt, John
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
John, dan heb je vast niet het hele internet afgespeurd.
Kijk maar eens op http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Maerklin-ET/maerklin-ET02-KK.html
Daar vind je een overzicht van nagenoeg alle bestaande Märklin NEM schachten.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hallo Ad,

:D, deze site had ik zelf ook gevonden, maar de 402660 lijkt er wel op maar past niet (volgens de omschrijving). Een passende staat er iig ook niet.

Ben ik dan verstandig als ik de 402660 bestel en hierbij het gat opvul en er zelf een nieuwe in boor??
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
John, ik heb geen idee hoe die koppeling van de 4413 er uit ziet.
Kun je eens een duidelijke foto van de onderkant van de wagon plaatsen?
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
U vraagt, wij draaien:



Foto van onderkant 4415 (koppeling is gelijk aan 4413 die ik even niet zo snel kon vinden.)
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Heb bij mijn wagonnetjes zonder schaargeleiding, het hele spul "weggedremeld" en er een Simoba kortkoppelingsmechanisme onder geplakt. Daar zit een NEM schacht op en kun je er een kortkoppeling in schuiven.
Mooi buffer aan buffer rijden... ;)
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hallo John,

Zijn jou wagonnetjes 11,5cm? Zo ja. Neem dan een wagonnetje bijvoorbeeld de 46191 en neem daarvan de onderbouw. Deze onderbouw is compleet gelijk aan de genoemde wagons echter volledig met een kortkoppel mechanisme.

Veel succes ermee.

Jasper.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
@Wim, dat is zeker ook iets om naar te gaan kijken.

@Jasper, volgens mij wel, maar dan zit ik nog met overige wagons die de zelfde koppeling hebben maar langer zijn dan 11.5, die wil ik liever dan ook gelijk veranderen naar nem-schacht.

Ik ga denk ik maar eens een setje 402660 bestellen en kijken om ik die kan aanpassen, ik houd jullie op de hoogte.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
John, waarom wil je eigenlijk een NEM schacht aan die wagon?
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hallo Ad,

Bij goederenwagons om te zorgen dat ze dichter op elkaar gekoppeld zijn.

En bij de personenwagons om te zorgen dat er ook stroomvoerende koppelingen in kunnen. 
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Waarom gebruik je niet gewoon de koppelingen uit de 7205 set?
Met een NEM schacht gaan ze niet korter koppelen dan met een 7205 koppeling, mist je een schaargeleiding inbouwt.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Citaat van: nobody op zondag 10 juni 2012, 17:55:40
het hele spul "weggedremeld" en er een Simoba kortkoppelingsmechanisme onder geplakt.

Zo is dat! Wel merk ik op, dat het grondvlak van het Symobakoppelingsmechanisme ±1x1cm is. Het kan zijn dat je dat grondvlak niet rechtstreeks tegen de bodem kunt plakken omdat er niet voldoende plaats voor is (zelfs nadat je noodzakelijkerwijs eerst de bestaande koppeling en wat daar bijhoort volledig hebt verwijderd en zonodig de wagenbodem ter plekke waar het grondvlak moet worden bevestigd netjes vlak hebt "gedremeld"). Het kan ook zijn dat de NEM-kop waar de koppeling in moet worden gestoken wegens ruimtegebrek te ver naar voren steekt en dientengevolge het kortkoppelingseffect niet optreedt. In dat geval een gat in de wagenbodem maken en het grondvlak aan de binnenkant van het wagentje vastplakken. De pin van het koppelingsmechanisme zélf steekt dan door dat gat naar buiten.

Een goede raad: Als je Symobakoppelingen wilt aanbrengen verbind dan eerst twee van zulke koppelingen met een onbuigzaam RIBU-staafje (met aan beide zijden een NEM-zwaluwstaartje). Het staafje is dan het malletje dat gegarandeerd de vereiste afstand tussen de voorkanten van de beide  NEM-koppelinghouders onwrikbaar vastlegt. Vervolgens plak je die combinatie van kortkoppelingen wederzijds vast aan de bodems van de tegen elkaar liggende wagens of rijtuigen die je van kortkoppelinmechanieken wilt voorzien. Let op: Het exacte middelpunt van dat RIBU-staafje moet precies op de lijn zitten die je tussen de elkaar (bijna) rakende buffers (of vouwbalgen/Gummiwülste ) kunt trekken. Nadat de lijm gedroogd is (ik neem daarvoor helder Bisonkit daarmee kan je nog een beetje bijstellen nadat je de boel geplakt hebt  ) kan je het RIBU-staafje verwijderen en er voor in de plaats (kort)koppelingen plaatsen. Twee kortkoppelingen met hun zwaluwstaartjes zijn precies even lang als het hele RIBU-staafje! Let er ook wel op dat de NEM-koppelingshouders ook op de genormeerde hoogte boven de rails komen te zitten. Dat kan je doen nadat de lijm gedroogd en het RIBU-staafje verwijderd.is Je kunt de koppelingshouders namelijk met enige kracht meer of minder over het stiftje van het koppelingsmechanisme verschuiven. Symoba levert daarvoor een malletje.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel!

Rob
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Met dat Symoba malletje kan je ook exact de positie van één enkel koppelingsmechanisme bepalen en gebruiken om te verlijmen. Scheelt weer gedoe met twee wagons tegelijk.

Walter
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Lid sinds: 2007

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Maar ik zou dat niet zo doen als er van Märklinkoppelingen gebruik wordt gemaakt. Die gaan ervan uit dat de koppelafstand een fractie groter is. Volgens norm moet de nemschacht 7 tot 8 mm achter de bufferkoppen staan. Bij Märklinkoppelingen niet verder gaan dan 7 mm.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Citaat van: henkv op maandag 11 juni 2012, 10:58:17
Maar ik zou dat niet zo doen als er van Märklinkoppelingen gebruik wordt gemaakt.

Inderdaad henkv,

Die "goede raad" van mij om bij het aanbrengen van Symobakoppelingen een RIBU-onbuigzaam koppelingsstaafje als tijdelijke afstandsmal tussen twee koppelingen aan te brengen is geen opmerking "uit de losse pols" maar berust op een wel heel lange ervaring bij het probleemloos ombouwen naar kortkoppeling van ouder materieel (althans wanneer dat waard is om omgebouwd te worden, zó goedkoop is de ombouw niet). Dé enig juiste maatstaf voor de onderlinge afstand van de voorkant van twee NEM-koppelinghouders bij tegen elkaar staande wagens/rijtuigen is de NEM-norm. En daar houdt het RIBU-staafje rekening mee.

Zoals jij terrecht opmerkt zijn er kortkoppelingen die evenzeer in de NEM-koppelinghouders passen maar die (om welke reden dan ook) nét iets langer zijn dan de norm. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is de "universele" Rocokoppeling. In bepaalde gevallen is die koppeling een uitkomst als het wenselijk is om de te koppelen wagens net een ietsje meer uit elkaar te hebben staan (bijvoorbeeld omdat vanwege verkeerd geplaatste NEM-koppelinghouders buffers in elkaar haken of de vouwbalgen/Gummiwülste te dicht op elkaar staan en de boel zeker na door een boog te zijn gegaan gaat "klemmen"). Die situatie doet zich spijtig genoeg ook voor bij modellen zo uit de fabriek!

Als je bij het zelf aanbrengen van een kortkoppelingsunit deze zodanig positioneert dat de voorkant van de NEM-koppelingshouder vanwege de iets langere koppelingen dan ook iets meer naar achteren onder de wagen komt te zitten dan gaat het mis als zo'n wagen naderhand met een wagen wordt gekoppeld die wél volgens de normen van een kortkoppelmogelijkheid is voorzien: de afstand tussen de beide wagens is dan net een ietsje te weinig en dan gaat het al snel mis na het doorlopen van bogen.

Ik beschouw het malletje van Symoba als een uitstekend hulpmiddel om - als het kan - de NEM-koppelinghouder op de juiste hoogte te zetten, maar niet voor het exact plaatsen van de koppelingsunit.

Gegroet,

Rob
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hoe je eenvoudige zaken moeilijk kan maken.... ;)
Ik heb zo'n vijftigtal wagonnetjes van symoba of roco kortkoppelmechanieken voorzien.
De hoogte eventueel aangepast met papieren en/of kartonnen vulstukjes.
Koppeling erin en eronder geplakt met Velpon of vergelijkbare lijm. Deze lijm blijft lang "verschuifbaar".
Van nieuwe koppeling voorziene wagen gekoppeld aan een Märklin wagon met kortkoppeling.
Het geheel (handmatig) door een R1 boog met tegenboog gereden (geduwd en getrokken) en goed opgelet waar evt. correctie nodig is.
Op de afstand dat er net geen overbuffering plaatsvindt het zaakje, na voorzichtig uitnemen van de zojuist aangepaste wagen,  laten drogen. Minstens 24 uur op kamertemperatuur.
Dit gaat goed met korte twee- of drie assers en langere vier assers.
Oud en nieuw rijdt probleemloos in één stam. En dat op M-rails.  :idea:
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Citaat van: nobody op maandag 11 juni 2012, 12:55:48
Hoe je eenvoudige zaken moeilijk kan maken.... ;)
Van nieuwe koppeling voorziene wagen gekoppeld aan een Märklin wagon met kortkoppeling.

Dag nobody,

Dan doe je in feite toch precies hetzelfde als ik adviseerde met een RIBU-staafje? De nieuwe koppeling en de Märklinkoppeling van de andere wagen vormen ook - net zoals een RIBU-staafje - een rigide verbinding om de door jou gekozen maatstaf voor de gewenste afstand tussen de NEM-koppelinghouders te garanderen? Ik schrijf overigens niet voor niets  "de door jou gekozen maatstaf" want je hebt kunnen lezen wat henkv opmerkte over de lengte van de Märklin kortkoppelingen....

Overigens begrijp ik je opmerking "eenvoudige zaken moeilijk maken" niet zo goed. Ook jij gebruikt een zodanige lijmsoort zodat je na het aanbrengen van de koppelingen de onderlinge afstand tussen de wagens  - maar dan proefondervindelijk - nog net een ietsje kunt aanpassen. Dat is een methode die als je alleen met je eigen materieel rijdt wel kan, maar de NEM-normen zijn uiteindelijk wél de norm. Daar houd ik me strikt aan als ik iets uitleg. Iedereen staat het uiteraard vrij om zich bij zijn liefhebberij (het zijn per slot van rekening geen "staatszaken"!) zich niet zo precies aan de normen te houden . Mijn bijdragen lijken daarom misschien wat "schoolser". Het zij zo.

Maar dan nog iets: met papieren/kartonnen vulstukjes de hoogte van de koppelingen aanpassen lijkt me niet de meest fraaie methode, maar ja, ook dat moet jijzelf weten. Die methode "aanprijzen" is een tweede.

All the best,

Rob
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Citaat van: rovanko op maandag 11 juni 2012, 22:26:16
Maar dan nog iets: met papieren/kartonnen vulstukjes de hoogte van de koppelingen aanpassen lijkt me niet de meest fraaie methode
Zit aan de onderkant van de wagon, je ziet er dus niets van. Ook de "fraaie oplossing" is aan 't oog onttrokken... ;)
En wat betreft je norm: De langjarige ervaring (meer dan vijfenvijftig jaar) heeft me geleerd dat afwijken van de norm z'n voordeel kan hebben. :idea:
Het medelid "Looney Tunes" zal wel uitmaken welke methode voor hem 't meest geschikt is.


Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Allemaal Bedankt heren,

Ik zal eens gaan kijken welke van de 2 manieren ik het beste vind.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de nem schacht en niet naar de Symoba koppelingen omdat ik liever niet in elke wagon wil gaan dremelen.

Groeten John
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 12 juni 2012, 08:03:09
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de nem schacht en niet naar de Symoba koppelingen

Dag John,

Dat begrijp ik even niet. Symoba werkt toch ook met NEM-schachten? Of bedoel je dat je gebruik maakt van de ROCO (kort)koppel units  40343 en 40344 die "kant en klaar " als ze zijn onder de wagens kunnen worden aangebracht?

Gegroet,

Rob
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hallo Rob,

Geen van beide, ik bedoel een nem schacht zonder schaargeleiding (M* nr 402660) en deze dan aan te passen om te zorgen dat ze kunnen worden bevestigd i.p.v. de 7205.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
John, wat wil je dan bereiken met een NEM schacht?
Een NEM schacht met koppeling is namelijk langer dan de koppeling uit de 7205.
Dus zonder NEM schacht koppelen je wagens korter dan met een NEM schacht.

In het geval van stroom geleidende koppelingen, moet je wel een NEM schacht gebruiken.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Hallo Ad,

Als dat langer is (en ik geloof je daarbij volledig), dan zal ik het alleen bij stroomvoerende koppelingen gaan gebruiken.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
oke.... het is een heel oud topic. Maar bedoel je deze? ik ben nu zelf ook op zoek.

Klikkie hier
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Oef, nu vraag je me wat Henk.
Zulke adapters heb ik wel gebruikt/in gebruik bij een stammetje personenwagons, maar welk nummer die hebben zou ik moeten nakijken.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Als het goed is zijn er nu ook geprinte adaptors die passen zonder vul plaatjes ;)
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
John,

Er bestaan geprinte adapters, je moet wel goed nummers weten van je rijtuigen waaronder je ze wilt gebruiken.

Ik stuur je een linkje.
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: M* 7205 naar NEM schacht
Fred, je hoeft mij geen linkje te sturen hoor.
De personen wagons rijden hier al een jaar of 4,5 a 5 rond met de M* adapters.

Ik heb overigens geen ringetjes o.i.d. hoeven gebruiken om alles passend te krijgen.