Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug

Gestart door aideeaidee vrijdag 08 juni 2012, 17:27:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Met behulp van de wiki heb ik volgens mij een permanent magneet art.nr. 51961 Esu nodig als ik een lopi wil inbouwen in deze locs. Maar ik twijfel omdat de permanent magneet van een tenderlokje wel past, maar de spoel dan aanloopt. Kan iemand mij wijzen op een plek waar ik dat kan nazoeken? Op de wiki komt wel een ombouw voor maar niet op deze manier... tnx alvast.
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
tnx, albert
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Als de magneet wel past zoals je schrijft maar het anker loopt aan dan heb je de magneet niet goed genoeg geplaast.

Zie ook mijn ombouwvoorbeeld, daar staat ook een opmerking over de betrefende magneet bij:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36596.msg660139#msg660139

succes
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Ik heb hier ook een accutriebwagen 3028 (beige-turqooise versie van de 3076) met een ESU magneet 51961 omgebouwd.
Na het inbouwen van de magneet liep de motor heel slecht en maakt veel lawaai.
De magneet paste niet lekker en het anker liep ergens tegen de magneet aan.
Pas nadat ik de magneet had aangepast, door op enkele plaatsen wat plastic weg te vijlen liep de motor goed.
Het beste test je of de motor goed vrij loopt door het motordraaistel uit het frame te halen en de koolborstels er uit te laten.
Dan test je door aan de wielen draaien en kijkt of de boel soepel draait.
Als de motor niet soepel draait kijk je goed waar het anker aanloopt en pas je de magneet een beetje aan.
Het is een kwestie van aanvoelen.
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Ik heb iets soortgelijks gehad met het tenderlokje. Na enig prutsen liep de boel wel goed. De magneet van het tenderlokje past wel, maar is gewoon niet van het juiste type. De motor ziet er ook gewoon anders uit.
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Een mogelijkheid is ook dat de lagering uitgelubberd is waardoor het anker veel radiale ruimte heeft en zo de magneetkern raakt met alle gevolgen van dien.
Cees
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Albert,
Heb je het probleem met de magneet nog kunnen oplossen?
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
De juiste magneet is in bestelling. Laat het dan weten. Heb net vandaag de rekening van het bedrijf met het jubileumfeest betaald. (maar de bestelling op de feestdag zelf geldt niet voor gratis verzending want 'meneer' alleen VANAF de datum geldt deze korting. Flauw hoor.  :? )
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Ik snap je niet meer Albert, je had toch de juiste magneet, de ESU 51961?
Dit is de enige magneet die past.
Welke magneet heb je nu dan besteld?
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Ik heb de magneet uit een tenderlok geplaatst en op zich past hij, maar dan draait de spoel niet, die loopt vast. Daarom ziet het er naar uit dat het niet de goede magneet is. Dat toevallig de nokken op de goede plaats zitten betekent volgens mij niet dat het de goede magneet is. Daarom heb ik een magneet besteld die in ieder geval goed zou moeten zijn. Dat was ook de bron van de vraag (zie eerste post). Zodra ik die binnen heb en de spoel draait nog steeds niet, dan wordt het een ander verhaal.
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Maar welke magneet heb je dan besteld?
En kun je eens een foto van de motor van de tenderlok plaatsen?
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
tenderloc: zie ombouw op mijn website (klik hieronder), magneet: zeer eerste post van dit draadje
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Albert,

Zowel de 3000, de 3016 als de 3076 hebben dezelfde SFCM motor met kleine vlakke collector.
Voor al deze modellen gebruik je dezelfde magneet 51961.
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
Hallo Kappa,

Die heb ik dan ook besteld ;-)

vr.gr. Albert
Re: esu magneet voor 3016 railbus en 3076 triebwagenzug
En inmiddels ontvangen. De magneet past precies, kortom de loc is nu omgebouwd. De magneet is dus wel degelijk anders, maar de pasnokjes zitten op dezelfde plaats. Hij loopt super op een lopi en ik ben weer als een kind zo blij  :-)