Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3308

Gestart door Jasperkc zondag 17 juni 2012, 14:46:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3308
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
3308
Hallo Allemaal,

Graag wil ik in mijn BR 85 (3308) van de Duitse Rijksbaan led verlichting inbouwen echter ik zal niet weten hoe ik het moet aanpakken. Is er iemand die mij op weg kan helpen? Ik heb gezien dat de achterverlichting ver van de kap verwijderd is, en dat lijkt mij een probleem daar je nl. zogenaamd leklicht hebt. Ok ik hoop dat er iemand is die het ook heeft uitgevoerd en weet hoe ik het in kan bouwen.

Groet, Jasper
Re: 3308
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3308
Jasper,

Ik heb (nog) geen br 85, maar ombouw met leds is vrij algemeen en is niet al te moeilijk.
Aan de voorkant kun je het beste de metalen lamphouder verwijderen, door met een 3mm boortje de persring uit te boren.
Vervolgens zaag je uit experimenteerprint een klein stukje dat je tegen de houder van het kontaktplaatje van de rookgenerator plakt.
Op dit printje soldeer je een smd led met smd voorschakelweerstand en de oranje en grijze draad voor de voeding.
Zorg wel dat er geen sluiting tussen het printje en het rookgenerator kan ontstaan.

Aan de achterkant kun je op de lamphouder ook een klein printje plakken met een smd led en smd voorschakelweerstand erop.
Hieraan soldeer je vervolgens de oranje en gele draad.