Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2 kapotte K83 decoders

Gestart door Mark vrijdag 27 april 2007, 17:40:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 kapotte K83 decoders
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
2 kapotte K83 decoders
Gegroet op deze warme dag ;),

Ik was mijn kamer eens aan het opruimen, en ik een hoekje weggestopt kwam ik 2 kapotte K83 decoders tegen. Die had ik eens meegenomen van zolder om navraag te doen of ze gerepareerd konden worden. Maar je kent dat, je vergeet en die dingen liggen te verstoffen.

Enfin, ze liggen weer voor me neus, en de vraag reist op, kunnen die dingen, al aardig op leeftijd (meer dan 10 jaar oud schat ik) nog gerepareerd worden? 1 decoder reageert totaal niet meer, en bij de andere doet 1 uitgang het niet. En als ze gerepareerd kunnen worden, is het het waard om het te laten doen (kosten e.d.) of kan ik ze beter een enkeltje geven naar het Marklin Museum?
Re: 2 kapotte K83 decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 kapotte K83 decoders
Om ze te laten repareren is denk ik niet de moeite waard. Ik denk dat het loon wat jij betaald net zo veel is als een nieuwe, als je een nieuwe koopt werkt dat sowiso.

Om ze zelf te reparen kan altijd, je kunt het proberen, ze zijn immers toch al kapot.

Re: 2 kapotte K83 decoders
Blausee-Mitholz
gast

Re: 2 kapotte K83 decoders
Voor de eindtrap is de transistor BC876 de goede vervanger.
Alleen erg lastig om er aan te komen (ik heb toevallig 2 liggen hier). Conrad b.v. heeft hem niet  :(
Een goede elektronica zaak moet er aan kunnen komen (ik meen des tijds rond de gulden stuk).

Mocht er andere componenten defect zijn, alles is standaard en zo in de elektronica winkel te verkrijgen.
Zelf repareren (indien je dat kunt) loont zeker de moeite!

Mvg, Johan.
Re: 2 kapotte K83 decoders
Blausee-Mitholz
gast

Re: 2 kapotte K83 decoders
Zoeken leert dat een familie lid van de BC876 de BC880 wel leverbaar is bij Eilander Electronics te Ede. Kost 0.93 euro icl BTW (bij afname van 25 stuks 0.79 euro) Merk Brand, geen Siemens dus  :wink:

Voor de goede orde vervangers zijn dus BC876, BC878 en de BC880 allen behorende tot de zelfde familie.

Mvg, Johan.
Re: 2 kapotte K83 decoders
Blausee-Mitholz
gast

Re: 2 kapotte K83 decoders
Hi Peter,

Ik had ooit in het hele digitale begin (praat ik over rond 1987/89) een K83 met één opgeblazen uitgang. Daar zaten deze torren in. Best mogelijk dat in latere type K83 andere ingezet zijn die zwaarder zijn.

Btw de piek Ic van de BC 880 mag 2A zijn  :wink: dus stukgaan zal ie niet.
De gerepareerde K83 werkt nog steeds  8)

Mvg, Johan