Nieuws: De Stichting 3rail kalender is vanaf nu verkrijgbaar in de webshop
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?  (gelezen 1275 keer)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 00:19:59 »

Ik ben op zoek naar een puntenslijper voor messing stangetje om het 'af te draaien' van 2 mm naar 0,8 mm.
Bestaat daar iets voor, of is het domweg een kwestie van in de bankschroef en rondom vijlen maar?
In dat geval, wat voor vijl is handig voor messing?

Of is het handiger om een gaatje te boren in de staaf, en daarin een dunner messing stukje in vast te lijmen?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 januari 2013, 00:25:19 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 00:29:28 »

Stangetje in een boormachien dan met vijltje en met schuurlinnen bewerken? nog liever in een draaibankie (stabieler)

Mvg, Johan
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 02:11:35 »

Beter geen dremel op loslaten?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 08:09:23 »

dat van dat gaatje boren gaat ook. wel netjes in het midden boren natuurlijk.

Roy

jumbo

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 09:28:15 »

Een gaatje boren in het midden word priegel werk ,met vijltje of schuurpapier en behulp boormachien  lukt wel niet te snel willen .8 breekt je zo af als je iets te hard drukt .
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Hoe snijdt je een puntje aan een messing staaf?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 23 januari 2013, 11:24:23 »

Bedankt.
Dan ga ik eerst nadenken over werken vanuit 0.8 mm diameter, en daar wat verdikking op plakken.
Ik dacht vanuit wat ik in huis had, in plaats van wat er te koop is. Het Treinenhuis heeft veel op het gebied van maquette bouw. Dat kan van pas komen.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.089 seconden met 24 queries.