Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Br 041 37925

Gestart door Jasperkc woensdag 06 juni 2012, 22:08:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 041 37925
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 041 37925
hallo iedereen,

Ik zit met een groot probleem. Ik heb voor 250 euro van een vriend van mij de Br 041 oliestook overgenomen. Er zat even één maar aan. De koppeling aan de voorkant ontbreekt. Ik heb inmiddels dit onderdeel besteld en vanavond even bestudeerd hoe de koppelinghouder geplaatst moet worden. Dit wordt een welhaast onmogelijke operatie. Is er iemand die er verstand van heeft hoe ik deze koppelinghouder in de lok moet plaatsen? M.a.w. ik zag dat er nog een gedeelte van de oude koppeling zit. De vorige eigenaar heeft ervoor gekozen de luchtslangen koppelhaakjes te plaatsen en daarbij vond ie het lastig dat de koppelhouder in de weg zat en die is er dus (lomp) uitgebroken. Deze lok is zo nieuw dat ik het lastig vind om de houder te plaatsen.

Moet ik bijvoorbeeld ook de motor verwijderen om bij de oude koppelinghouder te komen. Graag hoor ik van iemand hoe ik verder moet. Ik zie het even niet.

Groet, Jasper.
Re: Br 041 37925
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 041 37925
Hoi Jasper,

Ik heb deze lok ook en als je de kap losschroeft, via de vier schroefjes aan de onderkant, kun je vooraan tussen de cilinders een plaatje losschroeven, waardoor de koppeling bereikbaar wordt.
Het beste schroef je ook het voorloopstel eerst even los.
Ik zal morgen eens kijken hoe of dat zo lukt.
Re: Br 041 37925
Wout123
gast

Re: Br 041 37925
Hallo Jasper,

Even een extra niet erg belangrijk. Maar een Marklin 37925 is een Br 042.

groetjes wout123
Re: Br 041 37925
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 041 37925
Ha die Wout,

Ja dat bedoel ik ook, maar om verwarring te voorkomen heb ik het gemakshalve maar even over een BR 41 Oliestook en inderdaad volgens de tijdperk 4 notering is het een BR 042. Helaas is bij mij dus een koppelinghouder niet aanwezig (deze is er door de vorige eigenaar afgehaald.) Ik heb dus dat onderdeel opnieuw moeten bestellen. Ook nog even een vraag voor Kappa. Hoe kom ik dan bij die schroef? Ik zie hem wel zitten, maar als ik erbij wil komen, dan moet ik de hele motor loshalen en ook de houder voor de rookgenerator. Dan heb ik nog een probleem. Er lopen 4 draadjes naar een lichtgeleider om de frontverlichting te voeden. Deze draden lopen via de zwarte plaat naar onderen. Dan moet ik dus ook de zwarte kolom loshalen en dan kan ik bij die schroef komen. Erg lastig dus.

Groet, Jasper
Re: Br 041 37925
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 041 37925
Hoi Jasper,

Ik heb even gekeken en het is inderdaad erg lastig om erbij te komen.
Het beste soldeer je voorzichtig de twee oranje en grijze draadjes los van het voorste printje.
Het moet dan mogelijk zijn om de zwarte onderplaat, waar de motor en het gewicht op rusten, los te halen.
Aan de voorkant kun je deze, voorzichtig wrikkend, los trekken.
Maar verder ben ik niet gegaan, maar waarschijnlijk kun je deze dan verder naar achter toe los trekken.
Hij zit in ieder geval niet met schroefjes vast, maar geklemd.
Als je de plaat ver genoeg weg kan halen, kun je het rode plaatje met schroefje bereiken.
De voorste omloop zit alleen vooraan geklemd en houd ook de bufferbalk op z'n plek.
Maar in principe hoeft de omloop niet los.
Succes.
Re: Br 041 37925 (gerepareerd)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 041 37925 (gerepareerd)
Hallo Allemaal,

Even ingaande op het bovenstaande van Ad. Het is in ieder geval heel erg lastig om bij de koppeling te komen. De motor en de rest van het binnenwerk zit zo vast dat je er echt niet bij komt. Ik ben er een uur mee bezig geweest. Ik heb eerst heel voorzichtig het voorkantje met omloop iets opgetild en vervolgens heb ik de draadjes losgesoldeerd. Vervolgens heb ik het plaatje losgeschroefd en toen lukte het om de nieuwe koppeling te plaatsen. Ik moet er wel bij zeggen dat mocht je koppeling ooit afbreken, stuur dan de lok op naar Keuterman en laat een nieuwe plaatsen. Hij zal bepaald gereedschap hebben om de lok vakkundig te maken. Ik denk nl. dat er maar weinig geautoriseerde vakhandelaren zijn die over de specefieke kennis bezitten om de koppeling te vervangen. Het is erg goedkoop om een koppelinghoudertje te kopen. Echter ik denk wel dat je een eurootje of vier, vijf kwijt bent aan deze reparatie.

In ieder geval kan ik iedereen dan ook melden dat het me gelukkig toch gelukt is.

Groet, Jasper
Re: Br 041 37925
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 041 37925
Hoi Jasper,

Mooi dat het gelukt is.
Wel lomp van de vorige eigenaar dat ie de boel simpelweg afbreekt. :?
De Br042 is een mooie lok, maar met een complexe constructie, zeker vooraan bij de omlopen etc.
Dat maakt het vervangen van een koppeling er zeker niet makkelijker op.
Aan de hand van de explosie tekeningen kun je goed zien hoe de boel in elkaar steekt en of er verborgen schroefjes etc zijn.
Zo weet je of je iets kan of mag lostrekken of dat je eerste een schroefje moet losdraaien.
Ik denkt echter niet dat de koppeling tijdens "bedrijf" zo makkelijk zal afbreken.
Veel plezier met je Br 042.