Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin bovenleiding M rails

Gestart door petermarklin dinsdag 05 juni 2012, 16:52:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin bovenleiding M rails
petermarklin
gast

Marklin bovenleiding M rails
Ik wil graag weten hoe je de draadpalen bv 7009 moet plaatsen en om de hoeveel cm ?
alvast bedankt
Groet Peter
Re: Marklin bovenleiding M rails
Peter,

Als je de aansluitmasten bedoelt, dan doe ik dat elke meter.
Maar dat is waarschijnlijk overkill.

groet,
Rob
Re: Marklin bovenleiding M rails
Heb je hier iets aan?
Re: Marklin bovenleiding M rails
Hier ben ik blij mee wist nl niet hoe je dat moest doen
bedankt
Re: Marklin bovenleiding M rails
Citaat van: Silbermann op dinsdag 05 juni 2012, 17:11:50
aansluitmasten elke meter....waarschijnlijk overkill.

Hallo (voornaamgenoot) Rob,

Moet je bovenleiding als stroombron voor e-locs vandaag de dag nog gebruiken? Naar mijn idee ligt dat principe sedert de digitalisering wel achter ons. Bij menige actuele e-loc is die mogelijkheid af-fabriek niet eens meer voorzien.

De "oude" bovenleidingdraadjes van Märklin zijn geneigd in de loop van (vele) jaren te gaan corroderen. Op de raakpunten met een ander bovenleidingdraadje is de kans op grotere elektrische weerstand niet uitgesloten. De metalen draadhouders van de bovenleidingpaaltjes corroderen naar mijn indruk overigens niet (en daar gaat als intermediair tussen twee bovenleidingdraadjes ook rijstroom door, en soms alleen maar via die route) Uit dien hoofde is een goed verdeelde toevoer van de bovenleidingspanning belangrijk. "Om de meter" lijkt ook mij wat veel, maar om de drie meter zo'n input lijkt me wel wenselijk. In feite voedt een wijze modelbouwer op dezelfde manier zijn rails met rijstroom! Ik weet wel dat met name bij digitale voeding het verhaal rondwaart dat je de gehele spoorbaan "via slechts twee draadjes "probleemloos kunt voeden. Wellicht is dat bij het qua stroomdoorlaat hoogwaardige C-Gleis het geval, maar bij de oudere railsoorten van Märklin lijkt mij dat zeker een grote vraag.

Gegroet,

Rob   
Re: Marklin bovenleiding M rails
Ook ik zeg bedankt. Kan ik ook eens kijken wat ik nu precies moet doen en wat ik nodig heb. De basis had ik al maar de 'verfijning' om het zo te noemen nog niet. Gaat bij mijn vooral over die dwarsdraden waar ik dan weer de bovenleiding op aan kan sluiten.

groeten Martin
Re: Marklin bovenleiding M rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re: Marklin bovenleiding M rails
Citaat van: rovanko op woensdag 06 juni 2012, 17:24:49
Moet je bovenleiding als stroombron voor e-locs vandaag de dag nog gebruiken? Naar mijn idee ligt dat principe sedert de digitalisering wel achter ons. Bij menige actuele e-loc is die mogelijkheid af-fabriek niet eens meer voorzien.

Ook in het digitale tijdperk is het rijden op de (oude) Märklin bovenleiding nog goed bruikbaar.
Een paar jaar geleden heb ik op een hele grote digitale Duitse baan een demonstratie gehad waarbij analoge E-locs handmatig dwars door het automatisch rijdende digitale treinverkeer werden geloodst.
Werkelijk een pracht gezicht om een aantal oude E-locs hier gewoon tussen te zien rijden! B)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Marklin bovenleiding M rails
Citaat van: rovanko op woensdag 06 juni 2012, 17:24:49
Moet je bovenleiding als stroombron voor e-locs vandaag de dag nog gebruiken? Naar mijn idee ligt dat principe sedert de digitalisering wel achter ons. Bij menige actuele e-loc is die mogelijkheid af-fabriek niet eens meer voorzien.

Hallo Rob,

Ik gebruik bovenleiding voor omgebouwde E-loks waar een sleper slecht onder past. Zoals de Rivarossi "locomotief" van de NS-dubbeldekker.
Zo wordt de bovenleiding een extra stroomtoevoer voor het digitale circuit. Het is geen aparte stroomkring, want dat is inderdaad niet meer nodig.

De mogelijkheid die Albertjan beschrijft is natuurlijk een bijzondere aanvulling.

Groet,
Rob
Re: Marklin bovenleiding M rails
Citaat van: Silbermann op woensdag 06 juni 2012, 20:05:36
Ik gebruik bovenleiding voor omgebouwde E-loks waar een sleper slecht onder past. Zoals de Rivarossi "locomotief" van de NS-dubbeldekker.

Dag Rob,

Het is uiteraard een oplossing voor het probleem. Vroeger - toen ik inderdaad nog de bovenleiding gebruikte voor stroomtoevoer - heb ik die methode ook wel toegepast. Inmiddels doe ik het anders zeker als het tractievoertuig in de werkelijkheid min of meer vast aan een rijtuigstam gekoppeld rondrijdt (en dat is bij dit NS-model nadrukkelijk het geval). Zoals we weten kan ombouw naar puntcontactsysteem problemen opleveren, met name vanwege de vereiste probleemloze plaatsing van een sleper. Rivarossi is bij de "DC-AC ombouwers" berucht om zijn onwil om ook maar iets te doen om dat mogelijk te maken. Overigens was indertijd de reden van die onwil om te voorkomen dat Märklin met zijn drie-railsysteem op de - nog steeds - bijna uitsluitend 2-rail Italiaanse markt zou binnendringen. Hetzelfde liedje is van toepassing op het toenmalige Franse Jouef waar het om Franse modellen ging.  De toenmalige Italiaanse concurrent Lima was soms vriendelijker door in ieder geval de carters waarin de tandwielen zitten zodanig te modelleren dat - als dat de bedoeling was - er een sleper onder kon worden aangebracht. Het had voor Lima ook het zakelijke voordeel dat ze daardoor makkelijker met wisselstroomversies op de Duitse markt terecht konden. En dat is ze goed gelukt zoals we weten. Rivarossi loks met name naar Duits voorbeeld zijn naderhand eveneens voor wisselstroomsysteem ontwikkeld, ook Zwitserland en Nederland werden toen met nationale modellen bedacht, maar de Heren kwamen er te laat achter dat ze de pan-Europese boot toen al hadden gemist. Overigens is Hornby - als huidige eigenaar van de genoemde merken - geen haar beter!

Zeker toen de electriciteit doorgeleidende (kort)koppelingen op de markt kwamen heb ik in de omstandigheid die jij omschrijft de sleper onder het eerstvolgende draaistel van het aanhangende rijtuig geplaatst. Overigens heb ik met het aanbrengen van slepers onder getrokken materieel inmiddels heel veel ervaring opgedaan omdat ik doende ben om een groot aantal daarvan van (led) sluitlichten te voorzien die individueel via hun sleper worden gevoed. (het zijn er inmiddels al zo'n honderd stuks die vrijelijk achteraan treinstammen kunnen worden geplaatst). Dat is me bij alle rijtuigen en goederenwagens  (zeker een vijftigtigtal merken) nog steeds bestens gelukt. 

Gegroet,

Rob   
Re: Marklin bovenleiding M rails
Als je helemaal analoog rijdt dan is bovenleiding gewoon een must. Digitaal weet ik niks van en dat wou ik graag zo houden :D  Op de baan thuis waren alle stroomkringen die mogelijk waren ook voorzien van een eigen trafo. (ik heb het over Märklin) Het hele bovenleidingcircuit werd zowel voor het linker als het rechtspoor door een aparte trafo gevoed. Onder de tafel, niet zichtbaar was geen bovenleiding dus daar hadden we een omgekeerde losse spoorstaaf gemonteerd op de juiste hoogte. Deze werden aan het eind iets verbogen zodat de andere ernaast lag en iedere sectie werd met een eigen voedingsdraadje gevoed. Dit kwam allemaal van een zestal rondlopende hoofdvoedingsdraden in de dikte van installatiedraad (toen nog groen rood grijs en zwart) Zo had je altijd en overal onder de baan de benodigde spanning voor welke rijrichting dan ook. Behoeft geenbetoog dat er natuurlijk ook een draad lag voor de massa. Het enige waar we dan even op moesten letten was dat de stekkers van de trafo's niet verkeerd in het stopcontact zaten omdat dit bij het overrijden van de binnen naar de buitenbaan wel eens een fikse vonk gaf. (alle massas aan elkaar scheen gewoon te kunnen, maar gaf dit bij-effect) Een stekker omdraaien was dan meestal voldoende. Geen idee of dit vandaag de dag nog zo is, de toen gebruikte trafo's waren van het merk Temsi met twee draaiknoppen eraan. Hoop dat je er wat aan hebt :D

grt, JW
Re: Marklin bovenleiding M rails
Een E loc op boven leiding zonder sleper rijdt geruidslozer.
dat kan allemaal met analoog.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Op mijn vorige baan (Delta met analoge bovenleiding) liet ik ook regelmatig e-locs echt op de bovenleiding rijden.
Ik vond met name de kleine vonkjes die bij de pantografen ontstonden erg leuk om te zien. Gaf toch wel een leuk realistisch effect.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Marklin bovenleiding M rails
Bij mij rijdt het digitaal via de bovenleiding probleemloos. Wel doe ik na een rij=loze periode met 2 pantografen op probleemloos.
Wel was het juist afstellen een crime, zorgde ervoor dat nog wel eens een pantograaf in de waslijnen bleef hangen.
Cees
Re: Marklin bovenleiding M rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin bovenleiding M rails
Voor M-rails is die 7009 niet zo'n probleem. Bij k-rails moet je opletten dat het mastvoetje niet de beide spoorstaven verbindt. Niet tenminste als je die gebruikt voor terugmelding of ze om andere redenen gescheiden moet houden (zoals gemengd 2-rail en 3-rail bedrijf).

CiteerDe "oude" bovenleidingdraadjes van Märklin zijn geneigd in de loop van (vele) jaren te gaan corroderen. Op de raakpunten met een ander bovenleidingdraadje is de kans op grotere elektrische weerstand niet uitgesloten.

Ik begrijp trouwens weinig van dit verhaal. Vroeger werkte het. En het werkt nog steeds als je analoog rijdt, al dan niet op een afzonderlijk trafo. Corrosie, roestvorming. Het is gek: maar ik heb er nog geen spoor van waargenomen. Misschien in de douchecel, dan? Maar daar heb ik mijn trein boven liggen.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

***edit**: Op verzoek van Rob (zie onder) aangegeven waar dit commentaar op slaat.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Citaat van: Jan22 op maandag 18 februari 2013, 21:45:29
Ik begrijp trouwens weinig van het verhaal van rovanco

Dag Jan Willem,

Ik zie dat je vermoedelijk reageert op een relatief oud bericht van mijn hand (aangezien ik niet vermoed dat naast ene rovanko - dat is mijn schuilnaam- op dit forum ook een rovanco bezig is) , alleen weet ik niet wélk bericht in deze thread je bedoelt. Als je dat even laat weten dan kan ik wellicht iets verduidelijken, zeker als je aanduidt van welke opmerkingen je weinig begrijpt.

Ik wacht af!

Hartelijk gegroet,

Rob

 
Re: Marklin bovenleiding M rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin bovenleiding M rails
Sorry, Aangepast, zie boven.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Op mijn baantje staat op de bovenleiding hetzelfde digitale signaal als op de puko's.
Alle panto's zijn doorverbonden met de slepers. Voor nóg beter contact. Vooral kleine locjes (zoals de E69) hebben hier duidelijk voordeel van.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Marklinbeverwijk
gast

Re: Marklin bovenleiding M rails
Rob
Ik heb zelf een combinatie van nieuwe en oude bovenleiding en zelf een overgan met koperdraad 2,5mm2 gemaakt.De nieuwe bovenleiding en overspanning over 3 sporen is makkelijk aante brengen maar als je seinen gaat gebruiken moet je wel realiseren welke loco's je gaat gebruiken. Ik gebruik de krokodil versie waarvaner in de jubileum verpakking 2 zaten.Hienaast gebruik ik een digitale loc. Om dit te laten rijden en te stoppen heb ik bovenleiding onderbrekers gekocht en met veel moeite maar toch een goed einde gemonteerd. Hiermee kon ik de blokken maken voor de seinen.Werkt perfect. ik heb ook nog op dezelfde baan gewone loco's rijden en die stoppendu ook bij de seinen. Tevens heb ik bij de opstelsporen extra voedingspunten gemaakt via de mast door een massive draad eraan te solderen en langs de paal dedraad er tegen aan te lijmen en in de kleur van de paal te verfen.Ziet er mooi uit.Ik heb een koperdraad onder een te laag gemaakte tunnel geplaatst .dit werkt perfect en past in de uithouder van een oude type mast.
Wil je meer weten? schrijf me dan.
gr. MarklinBeveriwjk.
Re: Marklin bovenleiding M rails
Ik rij al 2 jaar digitaal via de bovenleiding, gaat prima ! , wel iedere dag rijden, dan blijven je rijdraden mooi schoon ;)

Mvg Gert
Re: Marklin bovenleiding M rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin bovenleiding M rails
Voor de bovenleiding-oude-stijl  rijders heb ik nog een aanvullend vraagje over de 7509K mastsokkel bij K-rails.

Gebruikt iemand bij K-rails deze mastbevestigingen? De sokkel wordt tussen spoorstaaf en biels geschoven, en kan zover worden opgeschoven dat deze beide spoorstaven met elkaar verbindt. Dat is in sommige situaties onwenselijk, in het bijzonder bij gemixt 2-rail en 3-rail gebruik. Bestaan er alternatieven?
Re: Marklin bovenleiding M rails
Dag Jan (22),

Ik was een tijdje op reis en zit nu het forum even door te vlooien en ontdek jouw bovenstaand bericht.

Bij de metalen plaatjes waarmee de voetjes van Märklin-bovenleidingpaaltjes aan K-rails kunnen worden bevestigd heeft Märklin - "uit de aard der zaak" zou ik bijna willen schrijven  - helemaal geen rekening gehouden met het feit dat het uitstekende bevestigings-stripje dat tussen rails en de bielzenmat kan worden geschoven hinderlijk kan zijn als je de beide railstaven elektrisch gescheiden wilt blijven houden. Een stukje van het stripje afzagen waardoor dat railcontact niet meer tot stand komt is dan slechts een deel van de oplossing, maar niet voldoende. Je zult dan minstens het voetje van de bovenleidingpaal moeten vastschroeven op de ondergrond anders blijft de boel te labiel. Het héle bevestigings-stripje afzagen kán (als je tenminste de bovenleidingpaal vastschroeft), maar handiger is om een deel van het stripje te laten zitten omdat je daarmee heel precies de afstand (en het hoogteniveau! van de bovenleidingpaal ten opzichte van de naastliggende rail en de bovenleiding kunt vastleggen (als ware het onderlegplaatje een mal).

Gegroet,

Rob