Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Van BR 01-10 naar 19-1001

Gestart door 3rail dinsdag 05 juni 2012, 10:27:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van BR 01-10 naar 19-1001
In.
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Hey Edward,

Dank voor het delen van de foto's. Vooral de laatste waar je ziet dat ze met de stroomlijning bezig zijn ziet er grappig uit. Al blijf ik een 'standaard' stoomlocomotief mooie vinden. Maar goed, smaken verschillen. :)

grtn,
Herman
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Interessante verslagje Edward, bedankt.
De 06 is en blijft een machtige machine, alleen jammer dat die oorlog er tussen kwam.
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Leuk verslag Edward.
Ik vond nog een foto van de 61-001 in aanbouw.
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Der Rheingold
gast

Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
CiteerDeze lok heeft wel het zelfde baureihe nr, maar is compleet anders.
De as indeling is 2C3, en heeft een 3 cilinder drijfwerk.
Dit is gedaan om de lok betere loop eigenschappen te geven bij hoge snelheden.

Een kleine aanvulling hierop. Primair is het extra loopwiel achter geplaatst, omdat de 61 002 meer kolen en water vervoerde en dit op twee loopassen te zwaar zou worden.
De betere loopeigenschappen die hierdoor ontstonden was een prettig extraatje, maar niet de bedoeling van het aanbrengen van de extra loopas.

mvg  Henk

EDIT Ad: Quote hersteld
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Lid sinds: 2012

offline
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Dag Edward,

Ik vind het een heel mooi verslag, klasse :thumbup:

Groet,
Bert
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Der Rheingold
gast

Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Citaat van: 3rail op dinsdag 05 juni 2012, 10:27:16
De 01-10, is gemaakt door Roco ( ook in 3 rail ) 01-1001, bestel nr 69205.
Inmiddels loopt de prijs op. :(

De aandrijving zit in de tender en drijft de achterste 3 assen aan, helaas hebben ze bij Roco de wielen voorzien
van plastic slipbanden wat de trekkracht niet ten goeden komt.
Mocht je van plan zijn deze lok te kopen ,vervang deze dan door de rubberen van M de trek kracht problemen zijn voorbij. ;)

De tender en lok zijn kort gekoppeld en voorzien van een kortkoppelings mechaniek.
De motor is voorzien van een vliegwiel en loopt fluisterzacht.
Ook is er gedacht aan de elektronica, er zit een 8 polige stekker aansluiting in om haar om te bouwen naar digitaal.

Edward.

Ik heb een mogelijkheid om deze loc 69205 in een digitale versie derdehands te kopen. ik mag hem meenemen om eerst zelf thuis uit te proberen. Uiterlijk ziet hij er goed uit en is volgens de verkoper weinig gebruikt.

Wat denken jullie ervan? En wat is een redelijke prijs (op E-bay circuleren prijzen van 185-249 EURO en deze zijn waarschijnlijk voor tweedehands modellen)?
Uiteraard zal ik kijken naar de slipbandjes!

mvg Henk
Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
Der Rheingold
gast

Re: Van BR 01-10 naar 19-1001
De vlag kan uit :-) :-) :-)!

Na uitvoerig testen heb ik besloten het digitale ROCO-model van de BR 01.10 1001 aan te schaffen. Eerst aan een deskundige kennis gegeven die hem technisch en elektronisch helemaal door de mangel heeft gehaald en goed bevonden. Afgelopen weekend heb ik hem zelf op mijn baantje uitgeprobeerd.
Voor een "oneigenlijke" loc (de stroomlijnkap is van plastic i.p.v. metaal) voldoet hij best wel goed. Vooruit en achteruit op lage en hoge snelheden (niet achteruit!) prima en ook zonder ontsporingen over wissels. Verder was de snelheid ook die je van zo'n loc in werkelijkheid zou verwachten: een renpaard.
en toen natuurlijk nog de ultieme test. hang er een lekkere sleep van tien D-wagons achter. De loc stelde mij niet teleur en dan had ik het gas nog niet helemaal open staan! Dit komt omdat, zoals Edward stipuleerde, alle zes kunstbandjes zijn vervangen door rubberen bandjes van Märklin. En dat kan ik dus merken en zien!
En tja wat zou het dan gekost moeten hebben dit (derdehands!) renpaard? Welgeteld ? 95,00 (op het internet circuleren prijzen voor tweedehands van 185-249 EURO.
Volgende keer laat ik jullie wat fotootjes van dit snelle monster zien.

mvg  Henk