Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?

Gestart door ^Rook maandag 23 april 2007, 22:41:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hello :),

(Kun je mijn oeverloze gezwets missen als kiespijn maar wil je wel vragen beantwoorden, scroll ff naar beneden, the question is underlined...)

Vanavond voor 't eerst van m'n leven een tweetal aankopen gedaan via Ebay (dit is de schuld van het forum, zwaar verslaafd aan the trains momenteel ;)). Eén van beide is een serie 2400 stoomloc van de Union Pacific Railroad (Märklin 37973):

l=http://i12.tinypic.com/2jb743a.jpg][/url]
(Click pictures to enlarge...)

Wilde al een tijdje erg graag een Amerikaanse trein toevoegen aan mijn (tot op heden piepkleine) collectie. Dit model haalt het natuurlijk niet bij de Big Boy maar die is onhaalbaar voor mij en 't kleinere broertje vind ik ook een plaatje. Daarbij is deze voorzien van de door mij zo geliefde klokanker-motor in combinatie met een FX-decoder met geluid & smoke. Voor 188 Euro (inclusief ?18 verzendkosten vanuit Duitsland) heb ik 't ding de mijne kunnen maken, dat lijkt me redelijk voor een loc met adviesprijs van ?419,00. Nu maar hopen dat deze in goed staat verkeerd, zoals gezegd nog totaal geen ervaring met aankopen in 't buitenland...please keep your fingers crossed for me...

Anyway...ik zal uiteraard wagens nodig hebben om achter deze mooie stomer te hangen. Als eerste een Caboose (goederentreingeleidewagen, moe' weer verlichting in ofcourse ;)), die keuze is gemakkelijk...dit zal een Märklin 45702 worden:

=http://i19.tinypic.com/2j4603m.jpg][/url]
(Leuke kleurige wagen...)

Verder zit ik te lonken naar de Märklin-sets 45680 en 45800:

=http://i15.tinypic.com/4h2grkh.jpg][/url]
(45680)

=http://i12.tinypic.com/3zkwmdk.jpg][/url]
(45800)

Met deze twee sets, de Caboose en de loc zelf zou ik dan op een totale treinlengte van ruim 1m50 uitkomen, eigenlijk iets te kort naar mijn smaak (liever 1m80) maar op zich toch best een redelijke lengte voor mijn future layout.

GOE'...genoeg gemijmerd 8)...now for the issue at hand: De oranje wagens zijn koelwagens, ik neem aan dat deze zijn ingezet voor het transport van voedingsmiddelen. De vier bruine wagens zijn stortgoedwagens, kijk ik naar foto's op Ebay dan lijken deze gevuld te zijn met iets dat op kolen lijkt. Nu vraag ik me erg af of een dergelijke combinatie realistisch kan zijn ? Zou men (in de US) gereden kunnen hebben met treinen die kolenvervoer en levensmiddelenvervoer combineren ? Of is dit echt complete nonsense ?

Wie oh wie kan hierop wat licht schijnen :!: :?: Ik sta te popelen om me weer op Ebay te storten, it's fun :D

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Beste Rolf

De sinaasappel "fruitexpress " treinen reden tesamen met ander materiaal. Wel in de volgende samenstelling. Ze reden ook als bloktrein.

Achter de lok wanneer aanwezig eerst de veewagens. Die waren dan door het lokpersoneeel goed in de gesten te houden i.v.m. brand. Denk aan het stro en de vonkjes.

Daarna eventueel de koelwagens. Ook die moesten in de gaten gehouden worden en uitgerangeerd kunnen worden vanwege het ijs. Deze ijsblokken smolten onderweg en moesten op gezette tijden vernieuwd.  Onder deze wagens liep altijd een verfrissende straal water weg.

De rest van de trein zou een boxcarsamenstelling kunnen zijn. De 100 tonners kolen lopen in blok treinen met een gewicht tot wel 18000 ton. Die zie je zelden in een setje van 4. Kan natuurlijk altijd

Wanneer ik de keuze zou hebben kocht ik 3 veewagens de koelwagens en wat boxcars. Als laatste wagen natuurlijk de caboose. Natuurlijk in de zelfde maatschappijnaam als de lok.

Groet

Jos
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hallo Jos,

Hartelijk dank voor deze zeer verhelderende response, erg leuke informatie :D Staat u mij toe weer even verder te zemelen...

Allereerst een snelle vraag: wat moet ik me voorstellen bij een blok-trein (bij blokken denk ik aan blokken in de baan voor geautomatiseerd rijden) :?:

De combinatie die jij voorstelt is zonder mee een mooie. De drie veewagens uit de Märklin-set (45690) zien er leuk uit en je hebt meteen twee kleuren (sfeer staat naast realistische treincombinaties op nummer 1 bij mij):

l=http://i18.tinypic.com/42jymxg.jpg][/url]

De koelwagens vind ik in de oranje kleur ook zeer aantrekkelijk om te zien. De Caboose is een wagen met speelse karakteristieke lijnen en voegt nog een kleur toe.

Samen met de loc zou deze UNION PACIFIC-trein op een lengte van 1m36 uitkomen. Dit is acceptable maar ik zou liever nog iets langer gaan. Inderdaad Box Cars erbij dus. Deze kan ik bij Märklin voor zover ik weet echter alleen per 3 (Märklin 45647) of per 10 (45646) krijgen. En ja hoor, drie is al te veel (ga ik over de  absolute limiet van 1m80 heen), heb er slechts twee nodig. Nu klinkt da' misschien een beetje zeurderig maar ik wil eigenlijk geen geld uitgeven aan iets dat ik niet gebruik, ookal is 't maar één wagen :oops:

Zou het dan misschien mogelijk zijn om UP-boxcars bij andere merken te vinden ? Wie oh wie weet hier meer van :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 april 2007, 00:14:58
Allereerst een snelle vraag: wat moet ik me voorstellen bij een blok-trein (bij blokken denk ik aan blokken in de baan voor geautomatiseerd rijden) :?:
Hallo,

Een bloktrein is een gehele trein die naar 1 vaste klant word vervoerd. Je kunt in NL de kolen- / erts- en staaltreinen als voorbeeld nemen. Staal vertrekt vanaf Beverwijk Hoogovens naar de klant en rijd van de klant weer terug naar de Hoogovens enz enz. Met de kolen- en ertstreinen is dit precies hetzelfde.
Je had dus gelijk ^Rook ;).

Marcel
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloktrein

goed voorbeeld : de EMO 5000 tons treinen naar duitsland ( die waar vier 2200en of 3 6400en staan/stonden )
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Rolf, ik las het item,
Zelf heb ik nix met Amerikaanse spoorwegen, laat staan dat ik er verstand van heb..
Maar toch een poging je verder op weg of op z'n engels 'on track' te helpen.
Om je kans te vergroten op een succesvol antwoord, op dit forum zijn er niet zo veel modelspoorders naar Amerikaans voorbeeld.

Enkele goede concu-lega-forums waar je meer kans hebt op een antwoord van de insiders zelf: http://www.marklin-users.net/ uiteraard in het engels.
Op ons concu-lega-forum: http://www.beneluxspoor.net/ zijn een paar amerikaanse nederlanders (of andersom...) die daar wonen.
De bekendste is wel Erwin P. van Beveren die werkzaam is in het amerikaanse grootbedrijf.

Voor de moderators: Het is niet de bedoeling om dit forum tekort te doen, ik denk echter dat je met dit antwoord meer kans hebt op een succesvolle beantwoording van deze vraag!
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: Baanloos op dinsdag 24 april 2007, 09:56:29Er zullen op dit forum maar een handjevol modelspoorders naar Amerikaans voorbeeld zijn.
Hallo,

Ik zeg altijd maar zo, nooit geschoten is altijd mis :!:.
En ja door inbreng van andere posts van andere leden, helpen wij de persoon hier aan een antwoord of doordat leden links posten van andere sites / fora komt de persoon ook aan zijn antwoorden.
Ik denk ook heus niet dat hij de enige is die met Amerikaans materieel rijd van alle leden hier op dit forum en zo is alle info die hier in bijv. dit topic word verzameld, dus niet alleen voor hem interessant, maar ook voor alle andere leden op dit forum en ook de gasten die hier wel een komen rondneuzen.
Informatie over bepaalde landen / treinen is niet altijd voor het oprapen, maar als we elkaar een beetje helpen ( waar dit forum dus voor bedoeld is ;) ) door hetzij hier antwoord te geven over het onderwerp of door hem of haar door te verwijzen naar andere site's / fora is het goed voor hem, de andere leden en misschien wel sommige gasten ;).

Dus Mister Baanloos ik deel u mening hierin dus niet dat dit niet de geschikste plaats zou zijn en of iemand een vraag hier stelt is aan hem of haar zelf te bepalen vind ik ;).

Groetjes,
Marcel
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Marcel,

Toen ik mijn posting na jouw reactie nog een kees las schrok ik er ook van:
Het stond er idd wat krom en bot op en je hebt gelijk: Niet geschoten is altijd mis.
Mijn intentie was echter alleen om te helpen; zie ook de laatste zin van de posting.
Heb tekst inmiddels aangepast.
En wees ervan overtuigd dat het met mijn waardering van HET forum, DIT forum dus verder in orde is!
   Leon
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: Baanloos op dinsdag 24 april 2007, 11:28:54En wees ervan overtuigd dat het met mijn waardering van HET forum, DIT forum dus verder in orde is!
Heey Leon,

Dat weet ik wel, anders was je hier niet ;).
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je onze vriend ^Rook ( misschien ) verder heb geholpen door de links van de sites / fora  die jij in je post hebt neergezet, zodat die daar verder kan snuffelen.
Als hij die vraag dus niet gesteld had, had jij hem dus ook niet kunnen verwijzen naar die links die jij er neer had gezet en had hij dus ook geen antwoord gekregen ;).
Begrijp je wat ik bedoel ?

Marcel
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Ik heb zelf een vergelijkbare set als de 45800 (3 zwarte en 1 bruine).. Als ik die achter de Big Boy hang, krijg ik echt het idee dat er een schaal mismatch is :S Ik zal eens een foto maken.
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Wikipedia natuurlijk :), is heel vaak een erg handige site (bedankt voor the reminder MaK man) ! Het lijkt er dus op, Marcel, dat een bloktrein juist het tegenovergestelde is van wat jij aandraagt. Maar je zat wel in de goede richting te denken, ik had echt geen flauw benul, guess we both learned something...;)

@Leon:

Hartelijk dank voor de links. Ik was reeds bekend met beide adressen maar ik vind 't tof dat je even meegedacht hebt. Op het Amerikaanse forum ben ik actief geweest voordat ik bekend was met z'n Nederlandse equivalent. Had ik mijn antwoord(en) niet hier kunnen krijgen dan was ik zeker uitgeweken. Zoals je echter hebt kunnen lezen heeft Jos mij van zeer duidelijke informatie kunnen voorzien. Zo zie je maar, er hoeft er maar eentje met verstand van zaken tussen te zitten en iedereen die dat leuk vindt is weer wat wijzer geworden 8) (Ik heb jouw initial post overigens absoluut niet als bot ervaren hoor, you were just trying to help, hetgeen op prijs gesteld wordt.)

@Sascha:

Foto's zijn altijd leuk, zeker van de drukke (;)) webmaster, haha... Anyway, kan me voorstellen dat de hogere wagens beter smoelen achter de Big Boy maar ook de Mikado. Ik ben danook overstag en laat de kolenwagens voor wat ze zijn. Zit reeds op Ebay te azen op de 45690, 45680 & 45702...

---

Gisterenavond na wat speurwerk naar de 2-8-2 Mikado overigens o.a. nog de volgende informatie kunnen vinden: Er is een light en een heavy versie van deze loc gebouwd. Voor zover ik kan inschatten is er door de Union Pacific Railroad alleen gereden met de light versie (bron).

De topsnelheid van een loc is ook altijd iets dat ik wil weten. Dit omdat ik op de baan op schaalsnelheid wil rijden. De topsnelheid is voor deze loc lastig te vinden maar uiteindelijk kom ik op zo'n 100km/u uit, please correct me if I am wrong, ik vind dit belangrijke info.

Om tot die 100km/u te komen heb ik de volgende vuistregel gebruikt, misschien dat er mensen zijn die dat ook een leuk hulpmiddeltje vinden: "A rule of thumb is the maximum speed in miles per hour was roughly equal to the driver diameter in inches. In actuality, a 51 inch drivered switcher would have had a hard time going anywhere close to 51 m.p.h.'s, while an 80 inch Pacific or Hudson could race faster than 80 m.p.h.'s, but this rule is useful." (bron). Zoals je ziet is dit geen exact science maar 't geeft wel een indicatie.

Allen nogmaals dank voor het meedenken. Iemand nog suggesties voor non-Märklin-Box Cars :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 april 2007, 13:05:19
Wikipedia Het lijkt er dus op, Marcel, dat een bloktrein juist het tegenovergestelde is van wat jij aandraagt.
Rolf,

Ik heb ook nog even geinformeert en heb het verandert in de desbetreffende post. Wat ik daar dus beschreef was meer een Unit Cargo trein :?.

Marcel
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Twee termen voor de prijs van één ;)
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hi Rolf,

Gelukkig toch een paar antwoorden. Even iets over mijzelf. Ik rij Amerikaans normaal spoor in de tuin met materiaal 1:29. Met mijn Marklin spoor Ho rij ik Periode III Duits. Ik bezit een Bigboy van Marklin en een aantal goederenwagen sets.

Ik leer elke dag ondanks alle jaargangen van de Eisenbahnjournals en sonderjournals sind 1977.

Een aantal jaar terug begonnen met tuinspoor in normaal spoor.

Nu even terug naar het topic. Ik weet dat marklin een setje van twee heeft uitgebracht van een turqoise New York Central 50 foot boxcar en ik dacht dat er een western ( rides like a faether ) versie bij zat. De sets zijn 40 foot boxcars. dus let op de lengte. Marklin heeft ook een setje met een open bak ( gondola ). Volgens mij waren die beschikbaak in de uitvoering van LV Lehigh Valley of Erie Lackwanna.

Je hoeft vooraal niet te letten op het materiaal tussen de lok en de caboose. Dat kan van elke maatschappij zijn. De caboose komt van de zelfde maatschappij als de lok. In het stoom tijdperk zag je geen lokken van verschilende maatschappijen door elkaar. Sterker nog. Een plaats als Denver waar de Rio Grande, Union Pacific, Western Pacific Santa Fe hun belangrijkste streamliner passenger service lieten rijden hadden hun eigen rangeer lokomotieven en personeel.

Er was altijd een behoorlijke competitie tussen maatschappijen. Zo is er in tussen Victorville Nevada en Californie San Barnadino ( Greater Los Angeles ) een pas genaamd Cajonpass. Deze klimt uit van 
San Bernadino naar Victorville omhoog door de San Barnadino mountains. ER liggen drie sporen en alle drie waren ze in de 50 er jaren van 3 verschilende maatschappijen. Southern Pacific, Union Pacific en Santa Fe ( Atchinson Topeka & Santa Fe Railway ).

Later is deze situatie gewijzigd toen door een merger Union pacific de Southern Pacific overnam. Eerder had de Santa Fe al geprobeerd de Southern Pacific op te eten. Dit is uiteindelijk niet gelukt. Desondaks waren er al lokomotieven geschilderd in de Kodachome paintscheme. Afschuwelijke combinatie van geel met Rood.

Dit ging niet door en uiteindelijk lukte het met de Burlington Northern.

Union pacific had al eerder de Rio Grande railway opgegeten. Dit leide in de 90 er Jaren tot interesante loktrein samenstellingen. Je weet in Amerika is een loktrein met 3 of 4 lokken normaal.

Momenteel worden de driel spoorlijnen efficiet ingezet en worden ze gebruikt in alle richtingen. Naar behoefte worden de sporen gebruikt voor klimmen of afdalen of links en rechts spoor.

Mocht je nog vragen hebben schroom niet te vragen. Soms moet ik het ook weer opzoeken maar dat houdt je scherp!!!!!!!

Groet

Jos



Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hallo Jos,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg :) Je post bevat veel interessante informatie, vond 't erg leuk om te lezen.

Het verbaast me dat 't kennelijk niet zo belangrijk is welke wagens je tussen de loc en de geleidewagen hangt. Temeer daar je vervolgens uitlegt dat de competitiedrang tussen de verschillende spoorwegmaatschappijen erg hoog was. Locs en Cabooses kunnen dus niet door elkaar gebruikt worden maar een loc van bijvoorbeeld de UPR kon gerust wagens van de PRR trekken. Nogmaals...verrassend...maar 't geeft wel mogelijkheden voor mijn trein. Vind, zoals gezegd, de wagens van de UPR erg aantrekkelijk maar ga toch ook eens rondneuzen bij de andere giganten.

Citaat van: ATSF2 op dinsdag 24 april 2007, 22:00:29
Mocht je nog vragen hebben schroom niet te vragen. Soms moet ik het ook weer opzoeken maar dat houdt je scherp!!!!!!!

Da' moe' je natuurlijk nie' zeggen ey ;) Da's vragen om problemen. Maarruh...nu je er toch over begint...there is something else I'd like to know about American trains: Hoe zit het met de sluitverlichting van dergelijke treinen :?: Ik vind het mooi om ook achteraan de trein verlichting te hebben. Aan de achterste wagens van de twee Duitse treinen die ik momenteel bezit heb ik één enkel rood lichtje gemonteerd. Reed men in the US (in tijdperk III) ook rond met verlichting op de Caboose en zo ja, wat zou(den) dat voor lamp(en) moeten zijn ?

Hopelijk kun je me ook hierbij uit de brand helpen. Nogmaals dank voor je eerdere antwoorden.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hallo goede avond nog allemaal,

Nog even voor Rolf de Big Boy met 2 verschillende wagon-sets op de plaat gezet :


Hier de 37990 dus met de 45801 set :







En hier de 37990 met 3 van de 10 wagons van 45646 en aansluitend met de 45704 :





Ik vind dus dat de eerste combi niet matchen! Wat vinden jullie??
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Ey Sascha,

Mooie foto's :!: Ik snap wat je bedoeld met scale-mismatching. Om nu te zeggen dat 't er echt niet uitziet vind ik veel te ver gaan. Maar ook ik vind de hogere wagens zonder meer mooier smoelen achter deze loc. Nu heeft deze natuurlijk ook wel een erg hoge tender, die van de Mikado is volgens mij lager.

Maarruh...die Caboose op de laatste foto is echt een plaatje zeg. Is dat er eentje van de Union Pacific (dat zou dus moeten heh, hebben we net kunnen lezen, haha...) ? Is het een Märklin-model ?

EDIT: Ik moet beter lezen, je hebt het artikelnummer er netjes bijgezet :oops:

Thanks for the pictures...

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 april 2007, 23:15:18
Da' moe' je natuurlijk nie' zeggen ey ;) Da's vragen om problemen.
Heey Rolf,

Vragen kan en mag je alles, maar antwoord krijgen is 2 :lol::lol:.

@ Sas : trein 2 vind ik ook mooier en beter staan dan trein 1.

Marcel
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Trein #1 ziet er minder mooi uit dan de andere, maar ik denk dat de samenstelling zoals op foto 1 te zien is ook wel voorgekomen is.
Men zal in het 1:1-bedrijf niet gedacht hebben: "Deze combinatie is niet mooi, dus die vervoeren we niet".
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 april 2007, 23:21:41
Maarruh...die Caboose op de laatste foto is echt een plaatje zeg. Is dat er eentje van de Union Pacific (dat zou dus moeten heh, hebben we net kunnen lezen, haha...) ?

Ik ben dus in overtreding :mrgreen: Info van marklin.nl : Märklin H0. 45704 - Goederentreingeleiderijtuig. Standaard Steel Caboose van de Milwaukee Road. Ik heb overigens deze set zo wel als geheel gekocht (De Big Boy, de 10 wagons van set 45646 en de 54704 Caboose).
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Big Boys waren de monsters onder de treinen ook qua grootte. Ze waren niet bedoeld om 4, 6, 8 of 10 wagons te trekken eerder 100 of meer en dan ook nog bergop.

Een Big Boy heeft ook als model een enorme trekkracht. Maak daar gebruik van zou ik zo zeggen.


Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
ff zwaar off topic : hopelijk komt de DD40X eens uit

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=71209
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Sacha

[/quote]

Ik ben dus in overtreding :mrgreen: Info van marklin.nl :
[/quote]

Volgens mij was de info van ATSF2. Geen probleem mee hoor.  Wat is een overtreding!!!! Rij met wat je leuk vind. IK probeer naar beste weten de bokjes vande schaapjes gescheiden te houden. Model spoor fabrikanten werken niet altijd mee omdat ze niet de juiste modellen maken of zoals de streamliner set niet compleet.

Zo heb ik drie jaar moeten wachten op een post- bagage- en RPO ( personeel rijtuigen behorende bij mijn 11 delige streamliner set. Ik rij deze SantaFe set vaak met 4 PA units in de configuratie A-B-B-A terwijl je goed moet zoeken wil je dit terug vinden op een foto uit 50 er jaren. Normaal zag je een set van A-B-A units



En aan dit modern spul mankeert ook nog wel een en ander. Zo is de eesrte lok een SD70 en niet geheel conform de uitvoering in gebruik bij de SP. Who cares. Het is een goed gelijkend model. Wil het betaalbaar blijven dan moeten er consessies worden gedaan. Over de twee achterste units Dash-9 is veel geschreven omdat het model 5 mm te hoog op de poten staat.



En deze samenstelling gaat helemaal nergens over. De stoomlok is een Virginian waar de Union Pacific er 4 van heeft overgenomen. Het type is de Y-3. Het is een mallet hogedruk en lagedruk cilinders niet te vergelijken met de BIG Boy wat geen mallet is maar twee sets hogedruk cylinders heeft. Ik speel dat het een stoom excursie trein is en achter de stoomlok lopt een moderne siesel met dynamic brakes om het geheel in de hand te houden op hellingen. Achterop lopen de 4 PA units om hier en daar een duwtje te kunnen geven.



Voor de goede orde. Mijn spoorbaan is digitaal en wie kan tellen begrijpt dat er iets niet klopt. De stoomlok is digitaal en de SP diesel heeft geen motoren. De achterop lopende 4 diesels heeft er een B unit geen motoren. Er zijn dus 4 aangedreven units. En dat laat zich perfect besturen via de intellibox.

Het verhaal over het dynamic remmen is natuurlijk slechts simulatie. De stoomlok heeft geluid en twee units van de PA set ook. Ik heb hele goede buren!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groet

Jos
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Hallo Jos,

Wat is dat toch een tof gezicht, zo'n baan in de tuin :D Ik vermoed dat jij (net als andere tuinspoorders) vast ook genoeg bekijks krijgt van de kinderen in de buurt. Ik weet dat die van mij hier uren naar zou kunnen kijken.

Anyway...hoezeer ik ook geniet van deze mooie plaatjes (de uitleg was ook weer interessant, de lettercombinaties zeggen mij weinig maar laat ik niet meteen te veel hooi op mijn vork nemen en alles willen snappen ;)), een piepkleine teleurstelling bekruipt mij toch wel als ik zie dat je me helaas (nog ?) geen antwoord hebt kunnen geven op mijn laatste vraag. Mocht je 'em gemist hebben, komt 'ie nog een keertje:

Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 april 2007, 23:15:18
Citaat van: ATSF2 op dinsdag 24 april 2007, 22:00:29
Mocht je nog vragen hebben schroom niet te vragen. Soms moet ik het ook weer opzoeken maar dat houdt je scherp!!!!!!!

Da' moe' je natuurlijk nie' zeggen ey ;) Da's vragen om problemen. Maarruh...nu je er toch over begint...there is something else I'd like to know about American trains: Hoe zit het met de sluitverlichting van dergelijke treinen :?: Ik vind het mooi om ook achteraan de trein verlichting te hebben. Aan de achterste wagens van de twee Duitse treinen die ik momenteel bezit heb ik één enkel rood lichtje gemonteerd. Reed men in the US (in tijdperk III) ook rond met verlichting op de Caboose en zo ja, wat zou(den) dat voor lamp(en) moeten zijn ?

Hopelijk kun je me ook hierbij uit de brand helpen.

Heb eerlijk gezegd mijn geld wel riding on you als het gaat om 't vergaren van deze informatie ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citeer
Het verbaast me dat 't kennelijk niet zo belangrijk is welke wagens je tussen de loc en de geleidewagen hangt. Temeer daar je vervolgens uitlegt dat de competitiedrang tussen de verschillende spoorwegmaatschappijen erg hoog was.

Reed men in the US (in tijdperk III) ook rond met verlichting op de Caboose en zo ja, wat zou(den) dat voor lamp(en) moeten zijn ?

Een foto zegt veel meer dan duizend woorden. Dit is een oplossing



CNR 4-8-4 runs meet with Grand Trunk local freight sporting a wood sheathed caboose number 75955. 1966 Op deze manier kan het ook



Deze foto brengt je meteen naar het volgende onderwerp DE "FRED"



Before the FRED, there was the CABOOSE. SP SD45T2 9213 is pushing thru Emigrant Gap in March of 1986. It was SP practice to place a single helper behind the caboose and two or more were placed ahead as a matter of safety.



Ik  kan het je uitleggen maar les het op je gemak eens door. Het komt er op neer dat een trein met 100 wagens ruimte in de koppelingen heeft en je wil ook weten of de achterste wagens de remmen hebben gelost. Vroeger had je het personeel in de caboose. Nu is er de FRED.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flashing_rear-end_device

Groet

Jos
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Beste Rolf

Antwoorden neemt tijd. Ik was bezig voor je

Groet
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Citaat van: ATSF2 op woensdag 25 april 2007, 23:42:42
Antwoorden neemt tijd. Ik was bezig voor je.

Ooooohhh....sorry Jos :oops:...mea culpa, mea maxima culpa...ben gewoon erg enthousiast over de informatie die jij aandraagt. Wist natuurlijk niet dat je het over twee posts zou verdelen. Bij deze mijn hartelijke dank, deze foto's zijn zeer helpfull. En in de FRED ga ik me morgen ook eens verdiepen.

Again, my apologies for the impatience...stel het zeer op prijs dat je de moeite hebt genomen dit voor me uit te zoeken.

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Combinatie koel- & kolentransport (in USA) mogelijk ?
Beste Rolf

Hier nog wat diesel power.  DE lok is een een A A combinatie van Alco ( fabrikant )

Er is veel gelijkenis met de 1200 serie van de NS.

De PA vervoeren de Fruitexpress wagens. Deze lokken waren betsemd voor de Streamliners. Deze waren echter zeer slecht in prestaties. Alvroeg kwamen ze in deze densten terecht.

let mar eens op de neus, ramen en draaistellen.



Waynoka, Oklahoma, USA (more..)
» April, 1959