Wikipedia natuurlijk
, is heel vaak
een erg handige site (bedankt voor the reminder MaK man) ! Het lijkt er dus op,
Marcel, dat een bloktrein juist het tegenovergestelde is van wat jij aandraagt. Maar je zat wel in de goede richting te denken, ik had echt geen flauw benul,
guess we both learned something...
@Leon:Hartelijk dank voor de links. Ik was reeds bekend met beide adressen maar ik vind 't tof dat je even meegedacht hebt. Op het Amerikaanse forum ben ik actief geweest voordat ik bekend was met z'n Nederlandse equivalent. Had ik mijn antwoord(en) niet hier kunnen krijgen dan was ik zeker uitgeweken. Zoals je echter hebt kunnen lezen heeft Jos mij van zeer duidelijke informatie kunnen voorzien. Zo zie je maar, er hoeft er maar eentje met verstand van zaken tussen te zitten en iedereen die dat leuk vindt is weer wat wijzer geworden
(Ik heb jouw initial post overigens absoluut niet als bot ervaren hoor, you were just trying to help, hetgeen op prijs gesteld wordt.)@Sascha:Foto's zijn altijd leuk, zeker van de drukke (
) webmaster, haha... Anyway, kan me voorstellen dat de hogere wagens beter smoelen achter de Big Boy maar ook de Mikado. Ik ben danook overstag en laat de kolenwagens voor wat ze zijn. Zit reeds op Ebay te azen op de 45690, 45680 & 45702...
---
Gisterenavond na wat speurwerk naar de 2-8-2 Mikado overigens o.a. nog de volgende informatie kunnen vinden: Er is een
light en een
heavy versie van deze loc gebouwd. Voor zover ik kan inschatten is er door de
Union Pacific Railroad alleen gereden met de
light versie
(bron).
De topsnelheid van een loc is ook altijd iets dat ik wil weten. Dit omdat ik op de baan op schaalsnelheid wil rijden. De topsnelheid is voor deze loc lastig te vinden maar uiteindelijk kom ik op zo'n 100km/u uit,
please correct me if I am wrong, ik vind dit belangrijke info.
Om tot die 100km/u te komen heb ik de volgende vuistregel gebruikt, misschien dat er mensen zijn die dat ook een leuk hulpmiddeltje vinden:
"A rule of thumb is the maximum speed in miles per hour was roughly equal to the driver diameter in inches. In actuality, a 51 inch drivered switcher would have had a hard time going anywhere close to 51 m.p.h.'s, while an 80 inch Pacific or Hudson could race faster than 80 m.p.h.'s, but this rule is useful." (bron). Zoals je ziet is dit geen
exact science maar 't geeft wel een indicatie.
Allen nogmaals dank voor het meedenken.
Iemand nog suggesties voor non-Märklin-Box Cars Vriendelijke groeten,
Rolf