Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?

Gestart door Thurbo maandag 04 juni 2012, 14:10:18

henkv en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Alex,

Koploper is net zo makkelijk of moeilijk als iTrain.
Maakt niet uit, het is anders.

Koploper opzetten is baan tekenen, blokken aanmaken melders toekennen aan blokken, wisselstraten aanmaken.
Locomotieven aanmaken.
Trein op de baan en de automaat aanzetten.
En dan kan het verdere fijntune en het laten uitvoeren van specifieke opdrachten beginnen, wat uiteraard niet moet, maar wel kan.

ITrain is baan tekenen, blokken aanmaken via een naam, melders toekennen aan het blok, via naam en nummer. wissels een naam en en nummer geven. Na dit alles alle blokken allemaal automatisch laten vullen.
Locomotieven aanmaken, route aanmaken, en de trein de route laten rijden.
Dan ben je klaar en zijn er niet zoveel andere mogelijkheden meer.

Beide even veel werk, alleen anders.


Mvg
Wim.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Beste Alex

Met jouw snappertje is volgens mij helemaal niks mis, gezien jouw inhoudelijke bijdragen op dit forum :thumbup:
Ook de snelheid waarmee je iTrain hebt doorgrond en aan de gang hebt gekregen met het onderste deel van je baan.
Zoals Ben en Wim ook zeggen beide werken goed maar anders en daarmee bepaal je je keuze, niks mis mee.

Mvg
Koos
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik ga nu toch geloven dat we het een beetje met elkaar eens gaan worden :thumbup:

Met de laatste berichten van Wim en Ben kan ik het helemaal eens zijn.
Gebruikers van welk product dan ook zullen zelf gaan ervaren of hebben ervaren wat een programma hen heeft te bieden en of ze er mee aan de slag kunnen.


Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik ga binnenkort op cursus bij HIP en dan ga ik het wel zien.
Wat me eigenlijk wel leuk lijkt is om eens een filmpje te zien, waarin of met koploper of met iTrain wordt gerangeerd. Lok komt aan, ontkoppeld, rijd weg, nieuwe lok komt aan, koppelt aan en de trein vertrekt. Dus geen handmatige acties daarbij.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Dat lijkt mij helemaal niet leuk.
Dat wil ik allemaal zelf doen.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Jurrien,

Geen probleem filmpies genoeg
maar alleen Koploper, hoofdrede iTrain kan dit niet.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3914

Mvg
Wim.

Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Voor zover ik weet moet dat inderdaad in iTrain handmatig gebeuren.
Ik heb er geen probleem mee want samen met onze kleinzoon vinden we dat juist het leuke element van de treinhobby.

Of het nog gaat komen voor iTrain weet ik niet, voor mij hoeft het niet want ik rij gewoon vaste routes en als er een keer wat afgekoppeld moet worden dan kan mijn ontkoppelrail via het schakelbord bediend worden.


Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik heb de filmpjes even bekeken maar daar staat toch wel bij vermeld dat er gebruik is gemaakt van hulpelectronica zoals lichtsluizen.

Volgens mij hebben we het dan ook wel over zeer ervaren gebruikers van koploper en misschien zijn er inmiddels ook wel zeer ervaren iTrain gebruikers die ook met wat hulp-electronica zover zijn gekomen.

We moeten natuurlijk wel appels met appels vergelijken en niet appels met peren. :D

Misschien een uitdaging voor Rosoft om hiervoor iets te ontwikkelen voor iTrain zodat ook de meer ervaren iTrainers straks automatisch kunnen ontkoppelen, omrijden en aankoppelen. ;)
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Tom,

Daar is toch niets speciaals aan, aan een lichtsluis. Is alleen voor de positie bepaling handig van en voor de koppeling, die lichtsluis zit gewoon aan een bezetmelder aangesloten, en koploper doet de rest. En voor de draaischijf gebruikt Kees Moerman, zijn eigen draaischijf electronica die je kunt aanschaffen en vinden onder de naam Draai15, maar hetzelfde kun je ook met andere draaischijf decoders bereiken. Helemaal niets speciaals aan.
Edit Walter reclame voor eigen product verwijderd.
Dus hier worden geen appels met peren vergeleken.

En eigenlijk geeft het alleen maar aan dat je geen idee hebt wat er allemaal mogelijk is, en dus absoluut niet erover mee kunt praten.

Mvg
Wim.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Nou Wim dan zullen we het hier maar bij laten.

Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Mmmm, laten we niet in alle opzichten gebruikersmogelijkheden gaan vergelijken. KL bestaat al erg lang en biedt daardoor veel meer mogelijkheden. Geautomatiseerd rangeren..  de mensen die dat nodig hebben zullen in ITrain (en andere) niets zien. Zo zullen er vast nog veel meer geavanceerde functies zijn die in IT zullen ontbreken waardoor IT voor de ver gevorderde spoorder niet voldoet. In alle eerlijkheid: als er geinventariseerd zou worden wat er aan IT verbeterd zou moeten worden dan is geautomatiseerd rangeren niet het eerste waar ik aan denk. Maar ik heb een kleine en tamelijk eenvoudige baan.
Gaat het om gebruikersmogelijkheden dan is koploper dus vast de topper. Aan gebruikersvriendelijkheid, ja ik val in herhaling, vind ik het echt veel minder, maar dat is voor mensen die het product al van haver tot gort kennen moeilijk te vatten. Als systeemontwikkelaar heb ik moeten leren dat programma's zelfverklarend moeten zijn. Dat is IT ook niet helemaal, maar nu val ik echt in herhaling.
PC's blijven nog jaren en jaren bestaan, de lopende en gangbare centrales ook. Dus voor de vergevorderde spoorder die veel mogelijkheden nodig heeft is KL de beste keuze. Als je zoveel toeters en bellen nodig bent zul je ook de tijd er wel voor over hebben om alle functies te doorgronden. Maar voor (her) intreders adviseer ik dat niet om de al eerder genoemde redenen. Dan zou ik naar alternatieven kijken. Voor mij was dat IT, maar er zijn veel meer opties.