Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?

Gestart door Thurbo maandag 04 juni 2012, 14:10:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?

Zoals topic titel al zegt , wat is voor jouw een (of meerdere) reden(en) om niet tot de aanschaf over te gaan van het besturings programma iTrain? Buiten dat je ervoor moet betalen.

Dat je ervoor moet betalen is voor een aantal mensen een reden om niet tot de aanschaf over te gaan, dat kan ik ergens wel begrijpen maar ook weer niet, bijna alle programma´s voor op je pc daar moet je voor betalen voor de ontwikkeling, Koploper is hiervan een uitzondering, maar ik wil wel eens weten wat anderen beweegredenen zouden zijn.

Een veelgehoord commentaar is bijv "ik wil de diesel van Koploper en het koetswerk van iTrain" Wat is er dan mis met de motor van iTrain?

Ik ben zelf een zeer tevreden gebruiker van iTrain en zie niet 1-2-3 het probleem.
Het programma is volledig in het Nederlands (of andere talen) en support is via het iTrain-forum ook in het Nederlands.
Ik kan mijn treinen volautomatisch routes laten rijden en ik kan ook alles handmatig bedienen en ook door elkaar, dus de een automatisch en de ander handmatig, bijv wissels enof rijwegen bedienen/instellen.
De treinen kunnen mooi optrekken en afremmen. Ik kan ze heel precies laten stoppen waar ik dat wil.
Je kunt je treinen inmeten zodat je ze heel precies kunt laten rijden op schaalsnelheid, Dit hoeft niet persee maar wiul je heel precies stoppen is het wel nodig.
De trein functies kun je besturen, ook hier geld weer automatisch in een route of handmatig.
Je kan rijden met maar 1 melder per blok al kan ik persoonlijk 2 melders aan raden.
Alle huidige centrales worden ondersteunt/zijn bruikbaar, ook meerdere systemen door elkaar gebruiken is mogelijk.

Hetgeen wat op de agenda staat voor ontwikkeling is het automatisch rangeren , o.a. omlopen van een lok.
Maarja wanneer gebruik je dat nu echt? Er moet ook nog wat te "spelen" overblijven.
Een andere ontwikkelingspunt is de integratie van een Auto systeem, bijv het FCS systeem.

Degene aan wie ik het programma laat zien zijn er ook tevreden over. Dan word het nog steeds verder ontwikkeld.

Maar goed brand maar eens los ik ben benieuwd.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Geen idee, nooit naar gekeken. Ben tevreden met wat ik heb.

Gebruik even de zoekfunctie, er is al heel wat over geschreven. Zo ook bij de BNLS, zelfde verhaal.

Gr, Ben.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Er zijn (voor mij) betere programmas beschikbaar, zoals RailRoad & Co Traincontroller, WinDigiPet, etc.
iTrain is leuk, maar mist nog teveel volwassen opties, zoals makkelijker tekenen & attributen toekennen, toewijzen van blokken nav treinlengten, precies remmen & stoppen enz enz
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Thurbo op maandag 04 juni 2012, 14:10:18
De treinen kunnen mooi optrekken en afremmen. Ik kan ze heel precies laten stoppen waar ik dat wil.
Je kunt je treinen inmeten zodat je ze heel precies kunt laten rijden op schaalsnelheid, Dit hoeft niet persé maar wil je heel precies stoppen is het wel nodig.

Citaat van: EgMaf op maandag 04 juni 2012, 14:38:49
iTrain is leuk, maar mist nog teveel volwassen opties, zoals  precies remmen & stoppen

Deze beweringen staan haaks op elkaar. Wie moet ik nou geloven?

Alphons, die ook nog een automatiseringsprogramma zoekt
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
De grootste minpunten van Itrain:

Geen leren remmen, waardoor je per trein moet finetunen per blok waar hij netjes moet stoppen.
Elke trein dient een route voor gemaakt te worden. Trein kan niet zijn eigen weg vinden.
Geen moeilijke handelingen zoals locwissel en dergelijk.

Itrain ziet er prima uit, kent de basisfunctie's om een netjes treinbedrijf mee te maken. Maar zodra het ingewikkeld word schiet Itrain te kort. Ideaal programma voor de beginner die weinig van programeren af weet, maar voor iemand die genoeg uitdaging heeft om ingewikkelde complexen te programeren schiet het te kort.

Citaat van: EgMaf op maandag 04 juni 2012, 14:38:49
Er zijn (voor mij) betere programmas beschikbaar, zoals RailRoad & Co Traincontroller, WinDigiPet, etc.
iTrain is leuk, maar mist nog teveel volwassen opties, zoals makkelijker tekenen & attributen toekennen, toewijzen van blokken nav treinlengten, precies remmen & stoppen enz enz

Wat jij nu zegt is volgens mij allemaal al mogelijk? Het tekent al veel makkelijker dan bijvb koploper. Precies remmen en stoppen is mogelijk, echter finetuning per loc (wat veel werk is...)
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: fonzo999 op maandag 04 juni 2012, 14:47:31

Deze beweringen staan haaks op elkaar. Wie moet ik nou geloven?

Alphons, die ook nog een automatiseringsprogramma zoekt


Alphons,

Misschien helpt dit?

Een vergelijk tussen Itrain en Koploper: KLIK.

Discussie op het N-spoorforum: KLIK

Gr, Ben.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ben, bedankt voor de linken. Heel verhelderend.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Goedemiddag,

Overal mankeert wat aan en voor ieder wat wils!
Maar ik ben zeer tevreden met Itrain, o.a. ook werken met 2 laptops en verschillende schermen via Windows7.
Succes ermee!
vr.gr.
Niek
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Op de gastendag heb ik van Bert geleerd dat het perfecte programma niet bestaat. In de eerste plaats hangt het er van af van hoe je baan er uit ziet en wat je ermee wil doen. Is uw baan vooral een rangeerstation met annex baan, dan kun je opteren voor het duitse Stellwerk programma (is daar de beste in), maar wil je vaste trajecten binnen bvb een berglandschap rijden, dan zal iTrain beter geschikt zijn. Kies je voor variabele trajecten zal koploper wellicht beter zijn. Zo zie je maar dat de keuze vooral bepaald zal worden door elkeen zijn traject en dat wat voor mr A heel goed lijkt, voor mr B eerder kan tegenvallen.

Guy
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik gebruik inmiddels al enige tijd I-train en naar volle tevredenheid.

Ik was eerst niet van plan om de baan digitaal te besturen maar uiteindelijk toch de stap genomen.
De reden waarom is het gemak, tenminste dat dacht ik in het begin.
Ik wist wel wat ik zo'n beetje nodig had maar begreep van de meeste programma's geen fluit.
Uiteindelijk kwam ik de demo van I-train tegen en dat sprak me op de een of andere manier wel aan, begreep echter daar ook geen ene jota van.

Tijdens een workshop in Andijk werd er een baan gedemonstreed welke bestuurd werd door I-train.
De uitleg werd gedaan door Walter Wissel en toen begon het bij mij een beetje te dagen.
Daarna heb ik de hele I-train workshop nog eens goed doorgelezen en me tijdens een vakantie af en toe in de handleiding van I-train verdiept.

Inmiddels had ik de benodigde centrale, een 6021 met een adapter voor loconet aangeschaft en daarbij de bezetmelder en wisseldecoders van Rosoft.
Het eerste wat ik dacht toen ik dat allemaal zag liggen, knappe jongen die daar een treintje mee kan laten rijden.
Het was echter een A B Ceetje, je moet er maar gewoon mee gaan beginnen en de draadjes aansluiten.

Ondertussen had ik al heel snel de baan ingetekend maar ja, daar was ik dan wel snel mee klaar maar hoe verder.
Walter heeft me een beetje opweg geholpen en ik had het ineens door.
Het was eenvoudiger dan ik dacht, conclussie, je moet er niet te moeilijk over nadenken.

Ik was ook bezig geweest met koploper maar daar kwam ik niet doorheen.
Nu wil ik niet zeggen dat het één beter is dan het ander maar voor mij was het gebruikers gemak van I-train doorslag gevend.
Later heb ik het nog wel eens geprobeert in koploper maar daar kom ik niet uit.

Nu denk ik dat we een verschil moeten maken tussen hobbyisten die graag willen weten hoe het programma werkt en hobbyisten die alleen maar willen weten dat het programma werkt.
Hetzelfde heb ik met een computer, ik kan er mee werken maar ik hoef niet te weten hoe die computer werkt.

Nu hoor ik dat I-train alleen maar vaste routes kan maken voor één trein.
Pas ben ik met de trein van Dordrecht naar Rotterdam geweest, deze reed maar 1 route, maakte geen variatie bijv. via Utrecht of Breda  :), nee gewoon, Zwijndrecht, Barendrecht,  R.dam Lombardijen, R.dam Zuid, R.dam Blaak en uiteindelijk R.dam Centraal.

Op mijn kleine baantje van om en nabij 245x145 rijden nu 3 treinen een programma inmiddels van 19 minuten, er moeten nog 2 treinen ingepast worden maar ik wil die 19 minuten aanhouden (op schaal is dat een dagtaak van ruim 16 uur).

Voor mij was het voordeel met I-train dat ik redelijk snel alles kon laten rijden en me verder bezig ging houden met de scenery want dat vind ik veel leuker dan het zoeken in een besturingsprogramma.
Maar ik besef zeker dat er hobbyisten zijn die het programmeren in bijv. koploper veel interessanter vinden en zich daar in kunnen vinden en uitleven voor wat deze hobby betreft.

Ik vind treinen die rijden leuk maar het hoeft dan ook niet meer te zijn dan dat.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Hallo

Ook ik heb me verdiept in verschillende besturingsprogramma's, I Train ziet er grafische mooier uit dan koploper een baanplan tekenen gaat een stuk makkelijker maar mij gaat het meer om functionaliteit en mogelijkeheden. OK de keuze die je maakt is ook afhandeklijk van de je eigen baan, grote  en hoe ingewikkeld je het ook wilt maken. I Train is op lange na niet af heeft nog vele beperkingen t.o.v. koploper maar om dan in deze ontwikkelingsfase ook te beginnen met een automatisch systeem voor auto besturing haakte ik af. Zoals de naam het aangeeft is het een treinbesturerings programma, zorg dan dat het andere programma's overstijgt in functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid pas dan heeft het meerwaarde en zal men bereid zijn om daar geld voor te investeren. Dit is mijn mening.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Zou er best nog veel meer over willen weten,ik kan koploper wel een heel heel klein beetje.

Maar heb het programma voor het eerst gezien in het mooie Belgie kort geleden.

Kan helaas niemand hier in de omgeving die er mee werkt....

Moet wel uitkijken wat ik zeg en doe,want anders krijgt Ben de Spoorstaaf eh man nog gelijk dat ik

binnen een jaar ben geautomatiseerd.

Maar we houden het stil,we zeggen niets.....maar iTrain spreekt me wel aan.

Mvg: Alex
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ook ik ben op zoek naar een mogelijkheid om via de computer te rijden.
Ben in het bezit van een ecos 2, maar vindt het moeilijk om alles te begrijpen.
Ik had graag een workshop van esu gehad over de mogelijkheden.
Nu ik ook op de gastendag in belgie de verschillende mogelijkheden heb
Gezien ben ik wel enthousiast over I Train.
Gisteren gesproken met de ontwerper, die aangaf dat er in augustus/september
Een nieuwe versie komt.
Ik ben het eens met de stelling " hoe het werkt maakt mij niet uit,als het maar werkt  :D "
Verder ben ik blij met een ieder zijn mening en tips, leer ik veel van.
Waar ik op zit te wachten is een workshop met een uitgebreide uitleg, over terugmelding, en
Het aansturen van een digitale baan.
Misschien wil iemand dat organiseren?

groet Fred
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 05 juni 2012, 20:16:05
Zou er best nog veel meer over willen weten,ik kan koploper wel een heel heel klein beetje.

Maar heb het programma voor het eerst gezien in het mooie Belgie kort geleden.

Kan helaas niemand hier in de omgeving die er mee werkt....

Moet wel uitkijken wat ik zeg en doe,want anders krijgt Ben de Spoorstaaf eh man nog gelijk dat ik

binnen een jaar ben geautomatiseerd.

Maar we houden het stil,we zeggen niets.....maar iTrain spreekt me wel aan.

Mvg: Alex

Van mij zullen ze het niet horen :P
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Pff gelukkie.... :D :thumbup:
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: fred 50 op dinsdag 05 juni 2012, 20:33:54
Gisteren gesproken met de ontwerper, die aangaf dat er in augustus/september
Een nieuwe versie komt.
Enig idee wat er nieuw aan zal zijn?
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Egmaf heb je nu al een baan? mvg
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Chief op dinsdag 05 juni 2012, 21:57:28
Egmaf heb je nu al een baan? mvg

Jahoor, althans, het schaduwstation ligt en ik ben nu software aan het testen (m.n. TrainController).
Kijk hier maar.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 05 juni 2012, 20:16:05
Kan helaas niemand hier in de omgeving die er mee werkt....
Mvg: Alex

ahum!
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: willem twee op dinsdag 05 juni 2012, 23:20:21
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 05 juni 2012, 20:16:05
Kan helaas niemand hier in de omgeving die er mee werkt....
Mvg: Alex

ahum!

Dit ga je niet menen , heb ik dan vorige x niet goed opgelet zekers....

DOMDOMDOM.

Als je het verteld hebt , heb ik in ieder geval niet goed geluisterd.... er was ook zo veel moois te zien....

Mvg:Alex
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
De reden om I train niet te kopen is dat ik al vele jaren een zeer tevreden Koploper gebruiker ben en ik ben ook helemaal thuis in dat programma. Ook Koploper is geheel in het Nederlands evenals de zeer uitgebreide handleiding. De mogelijkheden van Koploper zijn ongekend. Veel zaken die in Koploper al jaren mogelijk zijn, moeten in I train nog ontwikkeld worden (als ik tenminste sommige dingen hier lees). 30 treinen en 5 trams worden op mijn baan feilloos door Koploper bestuurd. Voor mij dus geen enkele reden om over te stappen. Dat Koploper daarnaast gratis is, is mooi meegenomen, maar voor mij geen item.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Iets wat ik persoonlijk erg mis, is het random rijden en het maken van modules, zodat delen van de baan steeds weer gebruikt kunnen worden na veranderingen.

Groet,
Bert
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik heb gisteren toch maar RailRoad & Co TrainController Gold besteld. Met zo'n lange naam moet het zijn geld wel waard zijn :-)
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: EgMaf op zaterdag 09 juni 2012, 23:41:10
Ik heb gisteren toch maar RailRoad & Co TrainController Gold besteld. Met zo'n lange naam moet het zijn geld wel waard zijn :-)

Jij bent gewoon EgMaf........ :D :D :D

Ik heb ook een mooie lange naam , graag de volgende x mijn rekening nummer vragen..... :D

Nee hoor , ik hoop dat je er heel veel plezier mee zult hebben.

En dat alles naar tevredenheid gaat draaien.

Veel suc6 .

Mvg: Alex
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik vind dit een erg interessante topic. Dat wat er op dit moment van de baan af is werkt digitaal en hoewel ik uiteindelijk mijn eigen software wil schrijven zoek ik eerst een standaard programma. Veel informatie is hierover te vinden dat het bijna net zo'n speurtocht is als het zoeken van het 'juiste' digitale systeem. Ik ben nu een dik jaar bezig en heb de onderlaag af, en ben nu bezig met het bedenken en invullen van de bovenlaag.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je een clubbaan hebt met talloze sporen, treinen e.d. hebt de eisen anders zijn dan een baantje van 270 bij 170 waarop maximaal 10 treinen kunnen rijden. Mijn stations zijn op 1 spoor na eenrichtingsverkeer voor de rest zijn de rijmogelijkheden relatief beperkt.

Als ik met die specificaties naar koploper kijk dan is de eerste indruk van het pakket ruimschoots intimiderend. Als je met de versies van Koploper bent meegegroeid kan ik mij voorstellen dat je er vertrouwd mee bent, maar als nieuwkomer duizelt het je, daarbij werkt het ook niet echt in alle opzichten intuitief. Dat is geen kwaliteitsoordeel van de mogelijkheden, veel mogelijkheden staat synoniem met veel instellingen en dat maakt programma's ingewikkeld, zo simpel is dat. Maar voor kleine banen lijkt het mij op de mug en de olifant probleem. Voor mij voldoende reden om af te haken. Het feit dat het gratis is doet daar niets aan af.

Maar de definitieve keuze is niet gemaakt. Ik heb nog geen enkele ervaring met de andere mogelijkheden. Dus wie weet, wordt het toch koploper.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Veel van mijn argumenten om met Koploper te werken zijn al genoemd, waarvan voor mij de belangrijkste zijn:
- variable routes
- leren remmen
Ik ga er van uit dat deze twee ook nog wel een keer in I-train gaan komen. Het zal alleen veel programmeerwerk vergen om deze erin te krijgen (het moet wel bug-vrij zijn).

Het feit dat koploper gratis is telt voor mij niet. Misschien vind ik het zelfs nog wel een nadeel, omdat het minder garantie geeft op continuïteit en ondersteuning. Dit is bij een eenmansbedrijf (I-train) toch maar de vraag, maar wanneer de maker zijn programma als freeware uitgeeft heb je helemaal geen zekerheid. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Paul Haagsma ons geen goed product of ondersteuning heeft gegeven, alle lof voor deze man).
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: corne_mo op zondag 10 juni 2012, 12:14:52
Veel van mijn argumenten om met Koploper te werken zijn al genoemd, waarvan voor mij de belangrijkste zijn:
- variable routes
- leren remmen
Ik ga er van uit dat deze twee ook nog wel een keer in I-train gaan komen. Het zal alleen veel programmeerwerk vergen om deze erin te krijgen (het moet wel bug-vrij zijn).


Hallo Corne,

Leren remmen, zal er niet inkomen omdat iTrain (vanaf 2.0) werkt met snelheidsmetingen. Dit betekent dat een nieuwe loc eenmalig tussen 2 bezetmelders dit traject in alle decoderstapen zal rijden. En hierbij de tijd (+ afstand) meet. Waardoor de snelheid per decoderstap wordt gemeten. Hierna weet iTrain precies waar de loc zich bevindt in een blok (omdat je ook de exacte bloklengte opgeeft). Hierdoor kan je een loc op iedere plek laten stoppen of halt houden. bijvoorbeeld een korte railbus in het midden van een perron voor het stationsgebouw (ook met één melder per blok)

Itrain gaat er van uit dat je net als in werkelijkheid van station naar station rijdt. En niet doelloos wat heen en weer rijden.
Vandaar dat variable route's of random rijden niet bestaat. Wel kun je in een route alternatieve blokken opgeven, zodat een trein bij het bezet zijn van het blok welke het normaal volgt eventueel via een ander blok cq blokken naar zijn bestemming rijdt.


Al het bovenstaande is vrij eenvoudig en snel uit te voeren, ook voor mensen die normaal alleen de aan/uit knop van de computer kunnen bedienen.

mvg
Henk
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Hoi henk en anderen,

Dat een trein van station naar station rijdt, klopt natuurlijk, maar op een station en vooral rangeerspoor gebeurt nog wel het een en ander. Hoe zal iTrain in de toekomst gaan met afgekoppelde wagons? Er is volgengs mij geen mogelijkheid om een blok bezet te houden door wagons.

Wat het tekenen betreft ben ik erg tevreden over iTrain. Ik kan binnen enkele uren een hele grote baan tekenen in iTrain, inclusief het benoemen van alle wissels, seinen, blokken en bezetmelders.

Toch zou ik graag willen, dat iTrain in de toekomst wel semi-random zal kunnen rijden, want anders moet je op een ingewikkelde baan alle mogelijke volgordes en rijwegen ingeven. Bij RocRail is dit al wel geimplementeerd. De trein kiest een weg, die voor dat type trein mogelijk is.

Groet,
Bert
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 10 juni 2012, 13:37:11
Hierna weet iTrain precies waar de loc zich bevindt in een blok (omdat je ook de exacte bloklengte opgeeft). Hierdoor kan je een loc op iedere plek laten stoppen of halt houden.

En dat geloof ik niet.

Meten is weten en als je maar met één melder gaat werken en de tijd als parameter gaat gebruiken kun je niet nauwkeurig werken. Eén klein vuiltje of stofje zal namelijk heel je berekende meting in de war gooien en je trein of te vroeg of te laat laten stoppen.

Bij deze nodig ik dan ook de makers van iTrain uit om eens bij mij langs te komen zodat we kunnen laten zien wat wij met koploper doen en hun de uitdaging te geven dat na te doen met itrain.

reageren via een PM aub.

mvg
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: willem twee op zondag 10 juni 2012, 14:47:08
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 10 juni 2012, 13:37:11
Hierna weet iTrain precies waar de loc zich bevindt in een blok (omdat je ook de exacte bloklengte opgeeft). Hierdoor kan je een loc op iedere plek laten stoppen of halt houden.

En dat geloof ik niet.


Dit weet de maker van het programma zelf ook, vandaar dat hij de volgende noot in de handleiding heeft staan ;)

Er is een potentieel gevaar dat een loc te vroeg stopt in een blok vanwege stof of
ander slecht contact met de rails en nog op een wissel of in een vorig blok staat.
Het programma denkt dat de loc verder is dan hij feitelijk is en de berekende
afstand die de loc zou hebben afgelegd in het blok zou vorige blokken en/of wissels
na een tijdje kunnen vrijgeven. Om posities veilig te kunnen gebruiken is het wel
nodig dat er goed en schoon contact is met de rails
.


Maar omdat het in dit topic over iTrain gaat, en er niet wordt gevraagd wat beter is iTrain of koploper (totaal niet vergelijkbaar overigens).
Over wat andere besturingprogramma's allemaal kunnen, daar zijn genoeg topic's over.
Dus om daar weer eindeloos over te discusseren :?

Denk dat iedereen zelf kan bepalen met welke besturingssoftware hij/zij wil werken. Kwestie van zoveel mogelijk (demo)programma's proberen, en dan bepalen welke voor jou het gebruiksvriendelijkst is en aan de gevraagde wensen voldoet. En inmiddels is er gelukkig keuze genoeg :)

@Bert
Als je met massadetectie werkt, blijft het blok toch bezet als er wat op staat??

mvg
Henk
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 10 juni 2012, 13:37:11
Citaat van: corne_mo op zondag 10 juni 2012, 12:14:52
Veel van mijn argumenten om met Koploper te werken zijn al genoemd, waarvan voor mij de belangrijkste zijn:
- variable routes
- leren remmen
Ik ga er van uit dat deze twee ook nog wel een keer in I-train gaan komen. Het zal alleen veel programmeerwerk vergen om deze erin te krijgen (het moet wel bug-vrij zijn).



Itrain gaat er van uit dat je net als in werkelijkheid van station naar station rijdt. En niet doelloos wat heen en weer rijden.
Vandaar dat variable route's of random rijden niet bestaat.


Variabele routes zijn juist bedoeld om bepaalde treinen of typen treinen niet in bepaalde blokken te laten komen, of juist wel, of onder bepaalde voorwaarden, of komende uit een bepaald blok enz.. Dat heeft niets van doen met het gegeven dat treinen van station naar station rijden.

Gr, Ben.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Henk,

Ik zeg ook niet wat beter of slechter is maar je schrijft iets wat in mijn gedachten niet waar is.

Je zult dus ook nooit de nauwkeurigheid van een paar mm kunnen krijgen met de manier waarop je het stelt. Je zult dus ook met iTrain met meer dan 1 melder moeten gaan werken om een trein precies op de mm stil te kunnen zetten. Het programma maakt dan ws niet uit maar wel de manier van meten!

mvg.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
@Willem
Heb het ook niet bedacht Willem, vandaar dat ik de noot uit de handleiding erbij heb gezet.
Weet alleen uit ervaring, dat het (bij mij) goed werkte.
Maar op mijn nieuwe baan ga ik ook op safe spelen, door iig 2 melders per stationsblok te maken.

@Ben
heb je gelijk in, foutje van mijn kant. Maar komt omdat de verschillende programma's andere termen hebben voor in principe hetzelfde doel.
In iTrain kun je ook ʻPermissiesʼ geven om toegang tot bepaalde blokken uit te sluiten (ʻGeen toegang totʼ) of alleen bepaalde blokken toe te staan (ʻAlleen toegang totʼ) als er automatisch een route of pad gezocht wordt.

mvg
Henk
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: willem twee op zondag 10 juni 2012, 16:42:10
Henk,

Ik zeg ook niet wat beter of slechter is maar je schrijft iets wat in mijn gedachten niet waar is.

Je zult dus ook nooit de nauwkeurigheid van een paar mm kunnen krijgen met de manier waarop je het stelt. Je zult dus ook met iTrain met meer dan 1 melder moeten gaan werken om een trein precies op de mm stil te kunnen zetten. Het programma maakt dan ws niet uit maar wel de manier van meten!

mvg.
Maar nauwkeurigheid op de millimeter is ook helemaal niet nodig. Op de centimeter is al goed genoeg.
De meeste 1:1 treinen stoppen ook niet op de cm nauwkeurig, maar binnen een meter ofzo van het bedoelde punt.

En een dergelijke nauwkeurigheid is met meten best mogelijk. Hoe zou het anders komen dat vrijwel alle andere (en ook duur bestaalde) programmas als Koploper, WinDigiPet, TrainController, RailWare enz het allemaal wel kunnen en doen?
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik heb een baan waar het wel nodig is Egmaf dus zeggen dat het niet nodig is kan niet zo maar. Het laten stoppen op de mm is nodig voor het aan en af koppelen op een volledig automatisch baantje.

mvg
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: willem twee op zondag 10 juni 2012, 19:30:22
Ik heb een baan waar het wel nodig is Egmaf dus zeggen dat het niet nodig is kan niet zo maar. Het laten stoppen op de mm is nodig voor het aan en af koppelen op een volledig automatisch baantje.

mvg
Ok, corrective: Op de mm nauwkeurig stoppen is helemaal niet altijd nodig. Bij perrons, seinen e.d. maken een paar mm verschil meestal niet uit.
Beter zo? :)
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Geen probleem  :).

Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Trajectmeting voor stoppen? Dat klinkt voor mij goed. Ik werk met M rail en massadetectie. Zat al te bedenken hoe ik een trein betrouwbaar op het perron moest laten stoppen en om dat te realiseren zat ik te broeden op aanvullende reedcontacten. Die paar mm nauwkeurigheid zullen bij mij geen probleem opleveren ;-) Zal Itrain toch eens op de korrel nemen.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik kwam deze vergelijking nog tegen tussen Itrain en Koploper
http://fantasia.nordkappe.nl/page19.html


Groet
Koos
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Koos,

Die stond ook al in post 6 van Spoorman.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Alphons

Goed opgemerkt, had ik over het hoofd gezien

Groet
Koos
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
No problemo ,  beter 1 x teveel , dan 1x te weinig niet waar .

Bij dit vergelijkend waren onderzoek...... :D :D :D

Mvg: Alex (die ook echt wel Itrain een schitterend programma vind - na België )
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: KdeB op donderdag 14 juni 2012, 18:28:31
Goed opgemerkt, had ik over het hoofd gezien

Ken gebeuren.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Ik ben momenteel zeer tevreden van I train , vooral omdat ik de combinatie CS 2 en HSI 88 enorm goed en snel werken .  :) Tot hiertoe heb ik nog geen beperkingen ondervonden ook al heb ik een zeer grote baan .
Via netwerkkabels kan ik de terugmelders mooi verdelen over de baan .
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Fredje, via iTrain, en via LocoNet ipv HSI88 was je nog flexibeler geweest, en had je nog minder kans op storingen in je bezetmelding, vraag Xander maar eens naar zijn ervaring.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
ik bestuur mijn baan met Itrain en ik vindt het werelds werken, ik heb per blok 3 bezetmelders en de trein stopt heel nauwkeurig.

De ondersteuning is goed, en er wordt hard gewerkt aan verbeteringen en uitbreidingen.
regelmatig een nw update.

gr. Arno

Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Citaat van: KdeB op donderdag 14 juni 2012, 18:07:53
Ik kwam deze vergelijking nog tegen tussen Itrain en Koploper
http://fantasia.nordkappe.nl/page19.html


Groet
Koos

Na het zien van deze vergelijking kan ik me haast niet voorstellen dat mensen voor Itrain kiezen boven Koploper. En er dan ook nog 149 euro voor gaan betalen (op het feit na dan dat de cs2 niet word ondersteund)

Groeten JW
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Mij schrikt af dat Itrain 'zoveel niet kan'

Mvg
koos
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
 :D :D

Koploper heerscht.

Gr, Ben.
Re: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
Met een CS2 heb je minder keuze...
Op mijn shortlist staat wel iTrain en niet Koploper.

Groeten,
Ton.