Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels

Gestart door klaasdj woensdag 18 september 2013, 22:35:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Hallo 3rail forum leden,
Sinds kort ben ik weer begonnen met een Märklin baan. Die wil ik aansturen met iTrain.
Als computer interface gebruik ik de IB-COM van Uhlenbrock en voor het aansturen van mijn locs (Märklin MFX en ESU Pilot 4 M) werkt dat prima samen.
Wat ik echter niet aan de praat krijg zijn de wissels. Ik heb voor het protocol al gebruik gemaakt van DCC, Motorola en BUS, maar de wissels gaan niet om. De adressen van de 4 wisseldecoders (Märklin 74460) zijn respectievelijk 1 - 4. Die adressen stel ik ook in bij iTrain, maar de wissels reageren niet. Zet ik de aansturing weer om naar een Mobile Station 2, dan kan ik de wissels wel bedienen (dus zonder iTrain en zonder de IB-COM van Uhlenbrock).

Wat doe ik fout? Werkt deze combi wel correct samen? (De locs lopen overigens prima)
Wie weet raad?

Klaasdj
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Misschien kan je je tcd bestand hier plaatsen dan kunnen we er eens naar kijken.
Anders kan je ook terecht op het iTrain forum.
De combinatie is geen probleem en moet dus gewoon werken als alles goed staat ingesteld.
Uit je beschrijving valt niet veel op te maken dan alleen maar dat de wissels het niet doen.
Ik denk dat je in iTrain iets niet goed hebt ingesteld maar daarvoor hebben we dus het tcd bestand nodig.
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Volgens mij gebruikt de IB-COM standaard DCC en moet je deze voor Märklin gebruik eerst een keer met de meegeleverde tools instellen op Motorola voor magneetartikelen.

De instelling in iTrain helpt in dit geval niet omdat de centrale niet per wissel kan bepalen deze wordt DCC of Motorola. Dat kunnen vele andere centrales wel zoals de ECoS en de CS2.
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Ik vermoed dat je ook via het keyboard van je IB de wissels niet kunt schakelen?
Als dat zo is, dan moet je je IB zo instellen dat hij via het keyboard MM protocol stuurt.
Je kunt iedere IB (maakt niet uit welk type) zo instellen dat het rijdende materieel op een ander protocol dan de magneet artikelen reageert.
bv.
Loks DCC magneet DCC
Loks DCC magneet MM
Loks MM  magneet DCC
Loks MM  magneet MM

Lees even in je handleiding van de IB hoe je het keyboard instelt.
Dat geeft soms kleine verschillen tussen de types.

grt Piet.
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
De IB-Com heeft geen toetsenbord. Na installeren van drivers en een Hulpprogramma moet je met IB-util.exe het apparaat configureren. Als I-Train al wel met de box communiceert - de treinen doen het- dan moet er ergens in de util een instelling mogelijk zijn om de magneetartikelen te laten luisteren naar het M* protocol. Ik vermoed dat het daar ergens niet goed staat. Ik neem aan dat je over de handleiding beschikt, anders kun je die hier downloaden:

https://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-02A.apd/Bes65070-01e.pdf

Op blz. 28 wordt het instellen op M en DCC uitgelegd.

Ik weet niet in welke mate de IB-Com intern technisch afwijkt van de IB-Basic (behalve het display en knopjes), maar e.e.a. werkt naar behoren bij mij tussen I-Train, IB-Basic en verschillende decoders. Op dcc, dat dan weer wel. Maar ik heb dat in de IB-Basic moeten instellen, hij stond -bij mij- default op M.

hoop dat dit iets bijdraagt.
Re: Welke instellingen in iTrain voor Märklin Wissels
Goedemorgen heren (dames?) forumleden,

Ik ben op jullie adviezen gisteren eens in de problemen gedoken en alles werkt nu zoals het hoort.

Met name "aideeaidee" gaf precies aan wat er fout was en aangepast moest worden.
Ik had wel al zitten fröbelen met de utility van Uhlenbrock, maar niet gerealiseerd dat de daarmee de setting van protocollen ook kunt vastleggen.
Jammer dat met de loc's wel kan (felxibel protocol kiezen) wat met de magneet artikelen niet kan.
Enfin, nu ik dat eenmaal weet kan ik er mee leven.
In ieder geval een ieder hartelijk bedankt nogmaals

Klaasdj