Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Diodes, Volt, Ampère, code

Gestart door Roeling zaterdag 16 juni 2012, 23:33:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diodes, Volt, Ampère, code
Ik ben echt geen kei in elektronica. Vandaar deze vraag.
Ik experimenteer op mijn analoge baan met diodes om locs te vertragen.
Ofwel door diodes in een te snelle loc te "plakken", ofwel door de ze in de stroomdraad tussen te voegen.
Dat lukt aardig... tot ik een loc de andere richting uitstuur.
Blijkbaar zijn de diodes niet opgewassen tegen de 29V die er dan door gaan.
Ik gebruik de 1N1001 (50V 1A).
(Op http://www.electra-breda.nl/Componenten/Overzicht%20Dioden.pdf staat een "handige lijst", maar ik ben er niet echt iets mee)
Wat doe ik fout?
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Lid sinds: 2008

offline
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Als je de diodes goed aansluit moet het kunnen.
Je moet ze wel anti-parallel schakelen.
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Waar heb je de diodes geplaatst?
Bij analoge loks loopt de draad vanaf de sleper via de smoorspoel naar het gezamenlijke soldeerpunt op het motorschild.
Vanuit daar gaan draadjes naar de lampjes en de schakelaar.
Als je de diode tussen de sleperdraad en dit gezamenlijke soldeerpunt zet, krijgt de diode telkens de omschakelstroom te verwerken en de spanning naar de schakelaar wordt dan ook onbedoeld verlaagd.
Het beste maak je alle draadjes die naar het gezamenlijke soldeerpunt gaan los en creëer je zwevend gezamenlijke soldeerpunt.
Vanuit dit zwevend gezamenlijke soldeerpunt soldeer je één of meerdere diodes naar het motorschild.
Hierdoor wordt alleen de spanning naar de motor verlaagd en krijgt de schakelaar wel de volle 24 volt, zodat deze beter schakelt en de diodes alleen de motorstroom verwerken.
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Bedankt, Ad.
Ik had ze wel antiparalel geplaatst, maar inderdaad tussen sleper en soldeerpunt.
Ik pas het aan.
Doet de "sterkte" (50V 1A) écht niks ter zake?
Roeland
Re: Diodes, Volt, Ampère, code
Hoi Roeland,

Kijk even op de wiki pagina van diodes. klik