Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gigantisch rangeerstation

Gestart door reeves woensdag 12 december 2012, 20:18:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gigantisch rangeerstation
Hallo ,

Ik zoek info of banenplan ivm rangeerstations bij "google" vind ik niet echt iets interessant, ga op de nieuwe baan waar ik een
stuk van 3.5m op 2m heb daar zou ik dus graag een rangeerstation op bouwen
principe:

Trein komt binnen met sleep
Koppelt af en parkeert op zijspoor
Rangeerlok komt sleep halen om "uit" te rangeren
Geparkeerde trein haakt nieuwe sleep aan en doet zijn rondje of gaat naar lokdepot voor onderhoud

Iemand interessante tips of links?
Tnx
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
tom,

je zou eens kunnen kijken op www.sporenplan.nl. daar kun je zien, hoe bij het grote voorbeeld de rangeerdelen eruit zien.

Roy
Re: Gigantisch rangeerstation
Google eens op Kijfhoek, groot rangeerempl. tussen Zwd = Zwijndrecht en Ddr = Dordrecht.
Re: Gigantisch rangeerstation
3m enkel opstelsporen voor wagons is goed voor mij en dan twee meter breed ik schat een 25 sporen naast elkaar, da ga impressionant worde

tnx voor de tips
Tom

Re: Gigantisch rangeerstation
Kan dit gebruiken ook natuurlijk

klik


:D
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Gigantisch rangeerstation
google earth merelbeke vormingstation of gent zeehaven.
Re: Gigantisch rangeerstation
Kijfhoek (Wikipedia met foto) ===> klik
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Dat gaan nog heeeeel wat bezetmeldertjes worden >:-D

Mvg
Frank
Re: Gigantisch rangeerstation
Tom,

Misschien is dit iets om ideƫen op te doen ;)

klik
Re: Gigantisch rangeerstation
of gewoon een beetje fantasie
Re: Gigantisch rangeerstation
Hoi Tom,
Ik ben ook al een tijdje aan het puzzelen met een groot rangeerstation. Ik wil graag een groot rangeerterrein met een rangeerheuvel. Ikhaal mijn inspiratie van sporenplan.nl, maar ook vanuit google Earth. Goed in zoomen dan kan je precies zien hoe het in het grootbedrijf gaat.

Hier nog wat ontwerpen die ik heb gemaakt. Ik heb zelf marklin M-rails. Misschien heb je er wat aan.

Het laatste ontwerp heb ik ergens van internet, maar weet niet precies meer waar vandaan mdus excuus dat ik dat er niet bij vermeld.

gr Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
Citaat van: leonmarklin op donderdag 13 december 2012, 18:37:28
Citaat van: reeves op donderdag 13 december 2012, 17:55:41
3m enkel opstelsporen voor wagons is goed voor mij en dan twee meter breed ik schat een 25 sporen naast elkaar, da ga impressionant worde
In alle ernst nu Tom, je spreekt dat je een lengte ter beschikking hebt van 3m50 , maar die is in H0 toch al grotendeels, zoniet helemaal opgesoupeerd aan wisselstraten als je naar 25 sporen wilt uitwaaieren?
[/quote

Heb een aanloop van een kleine 3 meter naar de uiteindelijke opstelsporzn ,dus 3m voor de wisselstraat moet lukken alvast bedankt voor de tips
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Tom,
Kijk ook eens naar Masschen in Duitsland. Dat is rangeren in optima forma. Daar kan je vast mooie elementen uit gebruiken.

Wat is de totale opp die je tot je beschikking hebt voor het rangeer terrein? ik wil best wel een ontwerpje voor je proberen te maken.

gr Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
De beschikbare ruimte:

Klik
Re: Gigantisch rangeerstation
rechts onderaan kan ik nog een meter richting schouw uitbreiden :P
Re: Gigantisch rangeerstation
Tom,
Even een beetje aan het stoeien geweest. Ik weet niet of dit is wat je in gedachte hebt, of misschien wel totaal iets anders. De groene sporen, zijn voor binnenkomende treinen. De loc koppelt af en kan door naar het locdepot. Een rangeer loc die op het opstelspoor bovenin staat te wachten kan de trein naar gelang verdelen over de sporen of naar de overslagloods.

Tevens is er een containerterminal waar de lading ook overgeladen kan worden op wachtende vrachtwagens.
Als ofwel de dieselloc of de e-loc zijn opknapbeurt heeft gehad rijdt deze via het uithaalspoor terug om een wachtende trein op te halen. op een van de uitrijsporen wacht hij tot het sein op groen springt en kan hij zijn reis vervolgen.

Uiteraard zijn de binnenkomstsporen en de uitrijsporen uit te breiden naar zoveel je er wilt.

Ik hoop dat je er wat inspiratie uit kunt halen. Ik blijf je volgen, want vind een groot rangeerterrein altijd schitterend om te zien.

Gr Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
succes met het ontwerpen van het grote rangeer emplacement. miss vind je een heuvel ook wel iets zodat je je wagons kunt heuvelen net als op kijfhoek.
Re: Gigantisch rangeerstation
Citaat van: loc6400 op donderdag 13 december 2012, 22:44:01
succes met het ontwerpen van het grote rangeer emplacement. miss vind je een heuvel ook wel iets zodat je je wagons kunt heuvelen net als op kijfhoek.

Is zeker een mooie optie! geeft ook weer een extra speel element. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Hier nog een mooi filmpje van een rangeerheuvel op een prachtige modelbaan.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FYAj8j_Dxdw
Re: Gigantisch rangeerstation
rangeer terrein met statiOn.

Gr. Dirk
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Hoi Tom

Rangeergedeelte vreet ruimte, je wilt altijd meer dan wat mogelijk is, althans ik.
Misschien kan je hieruit wat ideeƫn opdoen

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36707.msg701035#msg701035

Succes, blijf het volgen wat je keuze of oplossing wordt
Mvg
Koos
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Marjoo, die baan in je link is inderdaad erg mooi! en het heuvelen werkt mooier als wat ik eigenlijk verwachte. Het zal heel wat werk geweest zijn, om het zo uit te meten allemaal, dat het netjes werkt. Maar het resultaat is er zeker naar!

Roy
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Tom, misschien eens hier kijken, helaas heel wat foto's uit verdwenen(vooral in het begin draadje)maar toch nog zeker de moeite, misschien ken je deze :
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,8790.0.html
groeten Peter ;)
Re: Gigantisch rangeerstation
@Dirk, dat gedeelte komt me erg bekend voor. Heb je dat gebaseerd op een baan van stummis forum?

@Roy, ja dat denk ik ook wel, maar het werkt als een "trein". Echt gaaf om te zien hoe mooi de wagons uitrollen en niet in volle vaart tegen het stootblok aanknallen.
Re: Gigantisch rangeerstation
Met die heuvel, knap :thumbup: :thumbup: en niet zo gek veel plaats voor nodig, zou er een baanplan van te vinden zijn?
Anders het filmpje traag bekijken met pen in de hand en tekenen maar!
Vind ik zeer interessant en geeft ook een leuke meerwaarde aan de baan kwestie van speelmogelijkheden,sorry rangeermogelijkheden 8)

Filmpje staat al bij m'n favorieten, nu nog tijd voor het plan te pakken zien te krijgen want zoals de meeste al weten ga ik dit weekend en volgende week verhuizen,
zolder is opgemeten en m'n treinmateriaal staat er al nu de rest nog verhuizen  :D

Grtn
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Plan zal vast wel te vinden zijn. Ik zal het filmpje ook nog een keer rustig bekijken, dan kom je een heel eind. Beetje van jezelf is natuurlijk ook leuk.

Succes tom!

Gr. Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
Filmpje eens rustig bekeken, heb nu een beetje een idee hoe de sporen moeten liggen en waar de heuvel komt
natuurlijk ga ik dit aanpassen naar m'n persoonlijke noden, maar het is een goeie uitvalbasis

Groet
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Voor het uitrangeren mischien een heuvelproces zoals op kijfhoek er in bouwen?
Ook spannend
Re: Gigantisch rangeerstation
Citaat van: Kiekis op vrijdag 14 december 2012, 23:00:22
Voor het uitrangeren mischien een heuvelproces zoals op kijfhoek er in bouwen?
Ook spannend
Had niet gezien dat mensen kijfhoek al genoemd hadden.
Maar ik werk nu ruimeen jaar opkijfhoek en het blijft me verbazen hoe die wagons van de heuvel af komen.
Re: Gigantisch rangeerstation
De basis heb je nu Tom! Nu naar eigen wensen uitwerken. Heb nog even voor je gezocht maar kan nergens iets vinden van deze baan.
Succes met ontwerpen, ik blijf je volgen.

Gr. Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
'k Heb ook even mijn bijdrage gedaan :)

Hopelijk heb je er iets aan
Re: Gigantisch rangeerstation
He dat ziet er lekker uit!
Nou nog even een verdieping bijbouwen......
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
en sparen voor de wissels !
Groeten Peter ;)
Re: Gigantisch rangeerstation
wissels heb ik al zat liggen, maar die ruimte groeit maar niet......
Re: Gigantisch rangeerstation
Je zou naast een hoop sporen ook een spiegel als achterwand kunnen plaatsen, dan ziet het er in ieder geval wel al een stuk groter uit. 3,5 meter is redelijk snel gevuld, heb zelf hier hetzelfde probleem.

Succes,

Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Hoi Allemaal,

Wat je in het youtube filmpje ziet,is een leuk concept wat je ook op een middelgrote baan kunt maken.

Je hebt te maken met de binnenkomst van de treinen (opstelsporen daarvoor),de uithaalsporen met de rangeerheuvel,en uiteindelijk de rangeersporen.

Met uithaalsporen bedoel ik ook dat spoortje wat je goederentrein nodig heeft,om je rangeerheuvel te bereiken,en mocht je weinig ruimte voor 2 sporen hebben,dan in ieder geval ook zorgen dat je trein de ontkoppelrail kan passeren.

Je kan dat spoor naar de rangeerheuvel ook wat stijler laten verlopen,want hier gaan alleen de rangeerlok en de goederenwagons overheen.

Het is duidelijk te zien dat het rangeerterrein verschillende niveau's heeft,en ook een stuk lager ligt,dan de opstelsporen van de binnenkomende treinen.

Behalve wissels zie je ook veel ontkoppelrails liggen,die niet overal nodig behoeven te zijn,trouwens heb die van de rangeersporen ook niet in gebruik gezien.

En mocht je de ruimte niet hebben,vereenvoudig dan het plan wat je hebt,en denk niet alleen in beperkingen,maar ook in mogelijkheden.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Gigantisch rangeerstation
Wauw wat een plan , ik denk dat ik een combinatie ga maken van het you tube filmpje en het plan dat hier gepost is
Bedankt allen voor de tips en plannen

groet
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Graag gedaan Tom. Maak er wat moois van!! Ik blijf het volgen.
Re: Gigantisch rangeerstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Gigantisch rangeerstation
Tip; ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig is ook de opstelsporen licht af te laten lopen. Zo rollen de wagens altijd iets verder door richting stootjuk.
Re: Gigantisch rangeerstation
Tom,
De meneer/mevrouw van het filmpje heeft ons een groot plezier gedaan en nog 7 filmpjes op youtube gezet van zijn baan.
Hierbij de link naar de youtube site
http://www.youtube.com/results?search_query=ablaufberg+hobby&oq=ablaufberg+hobby&gs_l=youtube-reduced.3...1488928.1494037.0.1494656.11.11.0.0.0.0.134.662.10j1.11.0...0.0...1ac.1.rUVevggHfss

In een van de filmpjes is de andere kant te zien van het rangeerterrein. Er is zelfs nog een rangeerheuvel en een prachtig locdepot. Misschien heb je er nog wat aan. Ieder geval mooi om te zien. (4:22)

http://www.youtube.com/watch?v=ow9SeIa5skY&list=PL5FFB4C9EC8F696FF&index=4

veel kijk plezier. voor de andere spoorders natuurlijk ook.

Met dank uiteraard naar degene die deze mooie filpmjes heeft gemaakt.

Gr joost
Re: Gigantisch rangeerstation
Martijn Tiebie
gast

Re: Gigantisch rangeerstation
Bedankt voor het plaatsen van deze filmpjes, met name de rangeerheuvel is erg leuk gedaan. Voor het ontwerp van mijn baan is dit wel een erg leuk idee!!

Greetz Martijn
Re: Gigantisch rangeerstation
Hoi Tom,
Ik heb het plan nog voor je gevonden. Via youtube deze meneer even opgezocht en voila een hele site met informatie en plaatjes van zijn baan. Kan je vast nog wel wat informatie uithalen.

Hier de link
http://www.modellbahn-hobby.de/

succes

gr Joost
Re: Gigantisch rangeerstation
Klopt volledig Joost, had die man een mailtje gestuurd met de vraag of hij een plan voor me had
in mein besten deutz wel te versteen :D

Grtn
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
Ik ben dus celle310576 op u tube, staan ook een tiental filmpjes op van m'n vorige baan en van grootbedrijf

groeten
Tom
Re: Gigantisch rangeerstation
OK, helemaal top dat je het al gevonden had. zal jouw filmpjes ook even bekijken.

Bedankt

Gr Joost