Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder

Gestart door It Dockumer Lokaeltsje woensdag 30 mei 2012, 21:43:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Wie kan mij meer vertellen over de (on)mogelijkheden van het aansturen van locs met verschillende decoders, DCC en Motorola, op dezelfde drierailbaan?

Kunnen er tegelijkertijd twee locs, waarvan eentje met bijvoorbeeld code 03 in MM-formaat en eentje eveneens met code 03 in DCC-formaat aangestuurd worden, heeft dit fatale gevolgen?

Het kan namelijk wel met locs met verschillende codes.
Ik hoor graag de ervaringen etc..


Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Ik rij met de EcoS met zowel DCC als Motorola(MFX) op de baan.
Dit rijdt allemaal zonder problemen en wordt aangestuurd door de PC.



En als je lokadres 3 DCC hebt kan je ook een lok op lokadres 3 Motorola apart bedienen.
Dus geen probleem allemaal.

Groeten Sander
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Wie kan mij meer vertellen over de (on)mogelijkheden van het aansturen van locs met verschillende decoders, DCC en Motorola, op dezelfde drierailbaan?
Dat kan, op mijn centrale (Intellibox Basic) stuur ik de MM decoders aan via het MM protocol en de DCC via de DCC taal. Heb je multiprotocoldecoders dan kun je dus kiezen via welke taal je 'm aanspreekt. Soms zijn bij DCC te programeermogelijkheden groter.

Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Kunnen er tegelijkertijd twee locs, waarvan eentje met bijvoorbeeld code 03 in MM-formaat en eentje eveneens met code 03 in DCC-formaat aangestuurd worden, heeft dit fatale gevolgen?

Ze moeten onderscheidende decoderadressen hebben. Die decoder luistert wiens taal gesproken wordt. De ander doet niets..

Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Het kan namelijk wel met locs met verschillende codes.
Ik hoor graag de ervaringen etc..

Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
MM en mFx en DCC allemaal tegelijk kan tegenwoordig ook met het Mobile Station 2
Als multiprotocoldecoders hetzelfde adres hebben gaat het uiteraard niet samen.

Groet,
Rob
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Heren,

Dank, dit is een bevestiging van mijn vermoedens, je kunt dus het DCC-gebeuren van maximaal 9999 adressen voorzien?
Ja denk ik.
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Ja, zo ongeveer :-) Het is even van het systeem afhankelijk. Sommige systemen kunnen meer dan 10.000 adressen aan.

Groeten Ronald.
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Kunnen er tegelijkertijd twee locs, waarvan eentje met bijvoorbeeld code 03 in MM-formaat en eentje eveneens met code 03 in DCC-formaat aangestuurd worden, heeft dit fatale gevolgen?
Aardige vraag. Het tegelijkertijd aansturen van twee locomotieven met dezelfde code (03) maar met verschillend data-formaat  ;)

Mvg,
Peter
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Citaat van: Freak op donderdag 31 mei 2012, 20:52:10
Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Kunnen er tegelijkertijd twee locs, waarvan eentje met bijvoorbeeld code 03 in MM-formaat en eentje eveneens met code 03 in DCC-formaat aangestuurd worden, heeft dit fatale gevolgen?
Aardige vraag. Het tegelijkertijd aansturen van twee locomotieven met dezelfde code (03) maar met verschillend data-formaat  ;)

Mvg,
Peter

Tsjah, luisterd de decoder alleen naar motorola , en de andere decoder alleen naar dcc lijkt me er niks aan de hand? Maar een decoder die beide 'talen' luisterd gaan er twee locs rijden.

Jammer dat ik even geen 'decoders' hiervoor heb omdat ik alleen multiprotocol decoders heb... Leuk om eens te onderzoeken wat er dan gebeurd.
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Citaat van: Freak op donderdag 31 mei 2012, 20:52:10
Citaat van: It Dockumer Lokaeltsje op woensdag 30 mei 2012, 21:43:44
Kunnen er tegelijkertijd twee locs, waarvan eentje met bijvoorbeeld code 03 in MM-formaat en eentje eveneens met code 03 in DCC-formaat aangestuurd worden, heeft dit fatale gevolgen?
Aardige vraag. Het tegelijkertijd aansturen van twee locomotieven met dezelfde code (03) maar met verschillend data-formaat  ;)


:D

Wie wil filmpje plaatsen?

Gr, Ben.
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Krijgen we dan rook of?.....
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Je krijgt geen rook hoor maar wel twee treinen die allebei gaan rijden.
Elke trein moet een eigen adres hebben of het nou Motorola of DCC is dat maakt niets uit.
Bekijk het maar als een telefoon nummer:
Je kunt ook geen 2 mensen tegelijk opbellen.

Elke lok een eigen adres dus en rijden maar met DCC en Motorola door elkaar.

Groeten,
Hans
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Citaat van: MSGHans op vrijdag 01 juni 2012, 21:06:56
Elke trein moet een eigen adres hebben of het nou Motorola of DCC is dat maakt niets uit.

Als je een lok met een MM-only decoder hebt op adres 78 én een DCC-only decoder hebt op adres 78 en je stuurt ze aan met een multiprotocol-centrale zoals ECOS of de MS2, dan gaat er maar 1 lok rijden als je de DCC met adres 78 oproept. De MM met adres 78 blijft staan. Je centrale stuurt nl. op vooraf ingesteld protocol + adres. En een lok met MM 78 kan niet reageren op het bevel DCC 78.

Maar nogmaals: dit geldt alleen voor niet-multiprotocol-decoders.

groet,
Rob
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aansturing tegelijkertijd van locs met een Motorola-decoder en DCC-decoder
Lijkt me logisch wat Rob zegt.
Als je twee loks in je CS of ECOS hebt ingevoerd en elk op een bepaald protocol hebt ingesteld, dus één via DCC en de ander via Motorola, kun je beide loks hetzelfde adres geven.
De lok met DCC decoder luistert toch niet naar de Motorola aansturing van de andere lok, ongeacht of het adres nu hetzelfde is of niet.
Voor mfx gaat dit verhaal niet op, omdat mfx een geheel andere manier van adresseren heeft, die niet door de gebruiker zelf is te bepalen.