Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Defecte decoder op BR50

Gestart door Sattrickske woensdag 30 mei 2012, 20:07:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Defecte decoder op BR50
Hi,

Ik ziet hier met een defecte mfx decoder op een BR50 vaan een maat. De decoder heeft de geest gegeven na een kortsluiting, het was nog een originele Marklin decoder.  Ik heb getracht om de decoder door te meten, maar er is geen beginnen aan, de componentjes zijn veel te klein.  Als ik de loc bij mij op m'n programmeer track van de CSII hangt, kan die gewoon niets vinden, heb ook geprobeerd om instructies door te sturen op het oude adres, maar niks werkt.
De decoder zit in de tender en bestaat uit 2 prints waarvan ik alleen de onderste bij Marklin kan terugvinden en ik vermoed dat het probleem in de bovenste print zit...

Wat gedaan?  De decoder volledig opgeven en vervangen door een ESU of iets anders of toch maar proberen de originele prints bij Marklin te vinden?
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2007

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Welke BR 50...?
Wat is het Märklin nummer van de lok?
Zit er in de tender een 21-pins decoder? Zo ja, dan is die makkelijk te vervangen door een nieuwe/andere Márklin of ESU decoder...

Willy
Re: Defecte decoder op BR50
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Ik heb ook eens een "dode" mfx decoder in mijn Br50 gehad.
Bleek dat deze op Motorola, dus via een 6021, nog wel werkte, via adres 50.
Heb de lok, via de 6021 een reset naar fabrieksinstellingen gegeven, lok uit de CS verwijderd en na wat pogingen meldde de lok zich weer aan.

Een sluiting tussen rail en sleper, of iets vergelijkbaars, kan nooit de decoder "opblazen", omdat de kortsluitstroom tussen rail<>sleper<>puko, of tussen rail<>wiel<>puko loopt en dus nooit door de decoder.
Vergelijk het met een lamp, waarvan je de aansluitdraden kortsluit.
De lamp gaat dan uit omdat alle stroom door de (veel laagohmigere) sluiting loopt.
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Ha Patrick,

Je zou eens kunnen kijken op de site van: www.steamwilli.de Misschien dat je daar nog een originele br 50 decoder vindt. Hij verkoopt nl. diverse br 50 loks.

Groet, jasper
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Kappa op woensdag 30 mei 2012, 22:08:25
Een sluiting tussen rail en sleper, of iets vergelijkbaars, kan nooit de decoder "opblazen", omdat de kortsluitstroom tussen rail<>sleper<>puko, of tussen rail<>wiel<>puko loopt en dus nooit door de decoder.
Ik denk niet dat het dit soort kortsluiting was dat jij bedoelt (rail vs. sleper).  De BR50 heeft serieuze klappen gekregen, want de massadraad naar de decoder was volledig opgebrand (isolatie en koper volledig verkoold).  Dus ik vermoed eerder een kortsluiting in de booster waardoor een veel te hoge spanning op de rails terechtkwam.
Kortsluiting wil niet noodzakelijk zeggen dat de 2 voedingsdraden met mekaar in contact komen, maar een kortsluiting kan zich ook intern in een ciruit voordoen.  Neem bv. een ringkern trafo waarvan één van de kernen het begeeft, in zulk geval zal je de volledige input spanning op je uitgang krijgen.
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: nmbssncb op woensdag 30 mei 2012, 21:06:58
Welke BR 50...?
Wat is het Märklin nummer van de lok?
Zit er in de tender een 21-pins decoder? Zo ja, dan is die makkelijk te vervangen door een nieuwe/andere Márklin of ESU decoder...

Willy
Zit nu op m'n werk dus het nummer weet ik niet meteen maar het betrreft een BR50 uit een starterset.  Het bovenste printje (de eigenlijke decoder) is inderdaad met een 21-pins connector verbonden met de onderste print.
De ESU is inderdaad geen slechte optie.  Zelf zitten er bij mij bijna overal ESU's in...
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Hallo Patrick,

Je meld dat de booster kortsluiting heeft gehad. Is die nu ook overleden of doet ie het nog?

Groet, Jasper
Re: Defecte decoder op BR50
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Patrick,

Heb je aan paar foto's van de bewuste decoder?
Als de bedrading is verkoold, is dan de dragerprint nog wel in orde?
Zoals jij omschrijft lijkt het erop dat de diodebrug op de decoder is doorgeslagen.
Je kunt de diodes aan de onderkant van de decoder eens doormeten.
Ander alternatief is de Marklin mSd 60946, of de 60940 als AUX3 en 4 al op de dragerprint zijn versterkt.
Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Kappa op donderdag 31 mei 2012, 18:59:02

Ander alternatief is de Marklin mSd 60946, of de 60940 als AUX3 en 4 al op de dragerprint zijn versterkt.


Waarom sound? Een ESU van ?25 volstaat toch?

Gr, Ben.
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Jasperkc op donderdag 31 mei 2012, 13:17:42
Hallo Patrick,

Je meld dat de booster kortsluiting heeft gehad. Is die nu ook overleden of doet ie het nog?

Groet, Jasper
De booster, een 6021, is dood.  De print ter hoogte van de versterkers is helemaal doorgebrand.  De printbanen rond de vermogenstransistoren zijn allemaal omhoog gekomen.  Volgens mij total loss... of alleszins niet eenvoudig te herstellen.
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Kappa op donderdag 31 mei 2012, 18:59:02
Patrick,

Heb je aan paar foto's van de bewuste decoder?
Als de bedrading is verkoold, is dan de dragerprint nog wel in orde?
Zoals jij omschrijft lijkt het erop dat de diodebrug op de decoder is doorgeslagen.
Je kunt de diodes aan de onderkant van de decoder eens doormeten.
Ander alternatief is de Marklin mSd 60946, of de 60940 als AUX3 en 4 al op de dragerprint zijn versterkt.
Beide printjes zijn visueel volledig in orde.  De diodes zijn nog ok; dar waren de enige die nog net groot genoeg waren om uit te meten, de rest is te klein.
Zal eens kijken naar zo'n 60946.  Merci voor de tip!
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Spoorman op donderdag 31 mei 2012, 19:03:44
Waarom sound? Een ESU van ?25 volstaat toch?
De originele had ook sound en m'n maat had dat graag terug gehad.
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Sattrickske op zondag 03 juni 2012, 17:50:01
Zal eens kijken naar zo'n 60946.  Merci voor de tip!
Patrick, Een BR 50 is dat geen stomer? Moet ge dan niet een 60945 nemen ?  Een 60946 is voor diesel. Mvg.
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Hallo Patrick,

Je meld dat de booster, een 6021 total loss is. Ik heb even in de Koll van 2008 gekeken en daar zie ik staan dat een 6021 een Control Unit is en dat een booster een 6017 is. Welke van de 2 heb je nou en wat is er nou opgeblazen een Booster of een Control Unit. Het is nu een beetje onduidelijk. Ook mijn 2de vraag. Hoe krijg jij het voor elkaar om een Control Unit danwel Booster op te blazen. Bij normaal gebruik gebeurd dat toch niet of heb ik het nu helemaal mis en zijn er andere hobbyisten die er ook ervaring mee hebben.

Groet, Jasper
Re: Defecte decoder op BR50
Hoi,

als de oude decoder een ESU fabrikaat is, zou ik hem ook nog even opsturen naar ESU.
Grote kans dat je er een nieuwe voor terug krijgt :thumbup:

http://www.esu.eu/kontakt/

Groeten Sander
Re: Defecte decoder op BR50
Lid sinds: 2007

offline
Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Jasperkc op maandag 04 juni 2012, 09:25:15
Hallo Patrick,

Je meld dat de booster, een 6021 total loss is. Ik heb even in de Koll van 2008 gekeken en daar zie ik staan dat een 6021 een Control Unit is en dat een booster een 6017 is. Welke van de 2 heb je nou en wat is er nou opgeblazen een Booster of een Control Unit. Het is nu een beetje onduidelijk.

Zo'n 6021 heeft ook een versterker aan boord, qua specificaties zelfs indentiek aan die in een 'booster' 6015 of 6017. In feite veroorzaakt de ooit bedachte term booster voor wat in feite een tweede versterker is, de verwarring. In ieder geval kan zo'n versterker, in welke kastje dan ook gebouwd, kapot. Het gebeurt niet gemakkelijk, het ding is prima beveiligd, maar het kan wel bij een ruige sluiting. Komt nog bij dat die apparaten ook op leeftijd beginnen te komen. Zo'n 6021 kan 20 jaar oud zijn.
Re: Defecte decoder op BR50
't Zijn meestal de condensatoren die er de brui aan geven na een fors aantal dienstjaren.
Hoewel; m'n ouwe Philips transistorradio uit 1958 doet 't nog steeds. (Vroegâh was 't betâh :important:) ;)
Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Seinwezen op maandag 04 juni 2012, 15:02:30

als de oude decoder een ESU fabrikaat is, zou ik hem ook nog even opsturen naar ESU.
Grote kans dat je er een nieuwe voor terug krijgt :thumbup:


Vergeet het maar. ESU accepteert geen garantie gevalletjes van OEM decoders.

Gr, Ben.
Re: Defecte decoder op BR50
Citaat van: Spoorman op maandag 04 juni 2012, 17:39:43
Citaat van: Seinwezen op maandag 04 juni 2012, 15:02:30

als de oude decoder een ESU fabrikaat is, zou ik hem ook nog even opsturen naar ESU.
Grote kans dat je er een nieuwe voor terug krijgt :thumbup:


Vergeet het maar. ESU accepteert geen garantie gevalletjes van OEM decoders.

Gr, Ben.

Dan heb ik laatst geluk gehad.
Had twee kapotte mfx decoders uit marklin loks en deze zijn gewoon omgeruild  voor nieuwe.

Groeten Sander
Re: Defecte decoder op BR50
Dan heb je mazzel gehad. :)

Van de site:

Werkseitig eingebaute ESU Decoder (OEM)

Viele ESU-Decoder sind bereits ab Werk in Lokomotiven verbaut. Diese Decoder sind teilweise speziell für die jeweiligen Kunden und Lok programmiert und können u. U. erheblich vom Standard-ESU-Decoder abweichen (sog. OEM-Decoder). Sollten derartige Decoder nicht mehr einwandfrei funktionieren, müssen Sie diese direkt beim Lokhersteller bzw. dem Fachhandel reklamieren. Wir bitten um Ihr Verständnis, dass ESU für diese Decoder keine direkten Gewährleistungsansprüche akzeptieren kann. Bitte sehen Sie von direkten Rücksendungen dieser Decoder oder gar kompleter Loks an uns ab.
Re: Defecte decoder op BR50
Sattrickske
gast

Re: Defecte decoder op BR50
Ik vermoed dat er misschien een verschil is tussen de ESU decoders met sound en deze zonder.  De decoders zonder sound zijn makkelijk om te ruilen, deze zijn nageoneg overal inzetbaar.  Deze met sound is een heel ander verhaal, de sounds moeten namelijk overeenkomen met de loc; anders heb je diesel geluid op een stoom-loc  >:-D