Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)

Gestart door arge woensdag 30 mei 2012, 12:29:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik de nieuwe 37154  Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL). Deze gaf echter regelmatig kortsluiting. Nu heb ik hem open gemaakt en gezien dat hij massa maakt op de 2 achterwielen van de tender en via een massalip aan een schroef bij de motor.

Ik heb de massalip bij de motor moeten verwijderen en het probleem is opgelost.

Dit mag toch echter niet kunnen ? Een nieuwe loc. Wat kan hier het probleem zijn ? Meer massa verbinding is toch altijd goed ?


Arge.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Massa is massa zo lang die maar niet in aanraking komt met andere bedrading dan de massabedrading naar de decoder.
Reed de lok zonder kap(pen) probleemloos? Zat er geen bedrading bekneld met de kap(pen) gemonteerd?
Een massadraad naar de achterwielen onder de tender bij dit model is standaard. En een massadraad naar het motorblok is ook dik in orde.

Willy
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Kijk ook eens of het motorschild wel goed zit.
Misschien is deze na een reinigingsbeurt wel verkeerd terug geplaatst.
Hij hoort met de borstelveren naar beneden gericht gemonteerd te worden.

PS, die massalip is via de schroef met het frame verbonden en het frame weer met de wielen, dus kan er daar nooit sluiting komen.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Zonder kap reed hij ook gewoon slecht. Pas na verwijdering van de massalip aan het motorblok liep hij probleemloos. Er kan volgens mij dan ook geen bedrading verkeerd zitten. Want anders mocht hij niet gewoon doen door de massalip los te halen ... Als hij aan de tender kant sluiting maakte had dat ook moeten gebeuren na het losmaken van de massalip. De massauitgang van de decoder zou dan aan decoderkant ook ergens anders tegenaan moeten komen en dus sluiting maken. Verbeter me als het niet klopt wat ik zeg.

Ik ga in het weekend er verder naar kijken, want ik had graag toch die massalip aangesloten. Ik ga anders eens de motor uit elkaar halen. Ik vind het zeer vreemd. Het is een nieuwe artikel dus het heeft nog geen reinigingsbeurt of wat dan ook gehad.

Ik heb ook een Belgische serie 26, artikelnummer is ook iets in de 3715x. Deze is dezeflde, alleen zonder sound, maar de massaaansluiting lijkt me hetzeflde, dus ik heb een goed voorbeeld. Ik kom er wel uit. Alleen met die hitte nu is het geen pretje om het probleem gedetailleerd te onderzoeken. Aangezien mijn baan op de zolder ligt.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Arge, hoe heb je geconstateerd dat er daadwerkelijk een sluiting plaatsvind?
Slaat dan je CS af oid?
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Mij MS slaat dan af, en eerst hoor je een hard zoemend geluid. En de treinen stoppen natuurlijk.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Citaat van: arge op woensdag 30 mei 2012, 12:29:58

Sinds een paar weken heb ik de nieuwe 37154  Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL).

Dag Arge,

Met enige verwondering lees ik dit draadje, en wilde je nu wat vragen:

Hoe "nieuw" is je CFL loc? Kocht je hem "spliksplinternieuw" in de vertrouwde winkel, was het een "aanbieding" elders of tikte je hem op de kop tijdens een (internet)beurs (of zo)?

Er kan uiteraard iets fout zijn gegaan in de Märklinfabriek, maar dat is in dit geval uiterst onwaarschijnlijk. De basis van de loc (onderstel en motor) is al in heel veel modellen van soortgelijke 1E locs gebruikt en de ervaring bij de montage is dus al erg groot. Redelijkerwijs gebeurt zoiets dan niet meer.

Laat ik duidelijk zijn: een glanzende sleper onder de loc zegt niets, die kan er later opgezet zijn; het uiterlijk van de loopvlakken van wielen iets meer. Koolborstels kunnen - als ze niet zijn vervangen - een heel duidelijk verhaal vertellen.  Ik begrijp dat je de motor nog niet uitelkaar hebt gehaald. Ik ben benieuwd hoe die er - wat eventueel vuil en andere aanslag betreft - van binnen uitziet. Bij een loc zó van de fabriek die bij wijze van spreken "nog nooit uit de doos is geweest" is het interieur van de motor (en zeker ook de koperen stripjes aan de binnenkant van het kunststof afsluitkapje) brandschoon. De ankerassen zijn dan nauwelijks geolied. Ook de soldeerpunten moeten er goed en glanzend uitzien En hoe ziet de doos en de andere doorzichtige kunststofverpakking eruit en was de loc netjes ingeklemd tussen twee van die witte stukjes soft paper? Zaten al de begeleidende papieren inclusief de garantieverklaring er onder in de doos ongekreukt bij? Ik neem aan dat je ook een rekening vanwege je aankoop hebt. Dat is bij nieuwe locs wel zo gebruikelijk.

Wat soms nog wel eens gebeurt is dat een liefhebber de loc na aankoop heeft willen voorzien van een andere decoder of zoiets. Hij is beginnen te prutsen en als dat dan niet goed lukt (en dat is geen uitzondering zoals we op dit forum ook kunnen lezen) gaat de loc snelstens terug naar de verkoper "omdat de koper niet tevreden is met de prestaties". Als de verkoper het ding daarna dan gewoon weer in de etalage zet.......

Misschien ben ik te wantrouwig, maar ik ben hoe dan ook "verwonderd".

Gegroet,

Rob



Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Hoi,

Alles zat erbij zoals je van een nieuwe locomotief mag verwachten, hij is ook pas uitgeleverd.

Ik ga vanavond eens de motor uit elkaar halen en kijken of ik gekke dingen zie. Ik heb hem gewoon in een winkel gekocht.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Hallo allemaal,

Het probleem lijkt opgelost. Ik heb de motor uit elkaar gehaald, maar alles zag er fonkelnagel nieuw uit. Ik heb opnieuw de massalip aangebracht, maar nu met een rubbertje tussen de massalip en het frame om ervoor te zorgen dat hij niet tegen de armpjes van de koolborstels enzo aan kan komen. De loc loopt nog steeds als een tierelier. Ik houd het even in de gaten een tijdje.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Gelukkig maar Arge,

Gefeliciteerd met je nieuwe - nu goed functionerende - aanwinst. Ik neem aan dat je belangstellend bent in het Luxemburgse spoorwegverkeer. Ikzelf ben dat in ieder geval al jaren, en heb om die reden in de loop der tijden heel wat CFL-materieel bijeen weten te "sprokkelen."

Luxemburg-stad is overigens het meest internationale station van de wereld. Vandaag de dag  komen daar dagelijks tientallen Franse-, Belgische-, Duitse- en natuurlijk Luxemburgse treinen. En dat alles door elkaar! In een vroegere periode ook nog Nederlands/Zwitserse TEE dieseltreinen RAm en later daarvoor in de plaats Zwitserse de elektrische TEE-stellen RAe. Dat waren in die tijden dus vijf/zes nationaliteiten. Internationaler kán het niet.

Het is een leuk gezicht als je dan een Duitse IC/EC met zijn witte rijtuigen met rode bies, getrokken door een bi-courante DB-loc naast een Franse Loc met Corailwagens  of een TGV ziet staan en daarnaast weer een paar Luxemburgse treinstellen en trek/duwtreinen. En op de zuidelijke korte perrons de witte Belgische driedelige elektrische treinstellen. Wat op een modelbaan als een onoordeelkundig ratjetoe van rondrijdende treinen wordt beschouwd is in het écht in Luxemburg de dagelijkse gang van zaken!

Gegroet,

Rob
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Hoi, Ja ik heb heel wat cfl, nmbs en ns spul.

Ik had graag ook 26538 gehad, maar ik kan die nergens meer vinden helaas.
Re: Kortsluiting 37154 Stoomlocomotief met getrokken tender. (Serie 5600, CFL)
Citaat van: arge op vrijdag 01 juni 2012, 19:31:35
Ik heb opnieuw de massalip aangebracht, maar nu met een rubbertje tussen de massalip en het frame om ervoor te zorgen dat hij niet tegen de armpjes van de koolborstels enzo aan kan komen.

Als de massa van de lok tegen de armpjes van de koolborstel aan komt krijg je iterne kortsluiting. Geen idee hoe goed marklin decoders hier over kunnen, maar hou het in de gaten. De decoder kan alsnog overlijden.