Citaat van: FILIPI op woensdag 18 juli 2012, 22:47:41
Ik heb helaas dit Et89 niet meer. Hij blijft hangen bij de wissels
Dag
FILIPI,
Zoiets "vreesde" ik al. Bij modellen van fabrikanten die in principe 2-rail produkten aanbieden en dan ook met "3-rail versies" daarvan op de markt komen moet je
altijd op je hoede zijn.
Zeker bij modellen met draaistellen. Ik ben steeds weer verwonderd over het gemak waarmee bezitters van een puntcontact baan om de tuin worden geleid. In bijna alle gevallen wordt er door de fabrikanten "maar wat gedaan".
De meeste modellen worden in China ontworpen en vervaardigd waarbij klakkeloos wordt uitgegaan van 2-rail maatstaven. Vergeet niet dat het gros van de modellen voor de Amerikaanse markt bestemd is, en aan beide zijden van de Pacific hebben ze - om het maar eens hardop te zeggen - nog nooit van puntcontacten gehoord! En als een Europese fabrikant bij voorbaat eisen stelt aan de constructie van draaistellen in de zin dat die zodanig moeten worden gemodelleerd dat er inderdaad
volgens de NEM-normen een sleper onder past, dan gaat dat ineens veel meer kosten....
Wat dat betreft is LSM bijvoorbeeld een positieve uitzondering. Bij hun modellen worden de tandraderen van de aandrijfassen zodanig geplaatst dat er voldoende mogelijkheid overblijft het tandwiel-carter van tenminste één aangedreven draaistel wat "dieper" te modelleren, zodat de sleper voldoende kan "rijzen" bij het passeren van "3-rail"wissels en kruispunten met hun hogere puntcontacten. Roco - zijnde in principe een fabrikant van 2-rail modellen - doet het ook "goed" door in een van de draaistelcarters een van de oorspronkelijke aandrijfassen te vervangen door een niet aangedreven as (dus zonder tandwiel) zodat ook daar de vereiste ruimte ontstaat om een sleper volgens de NEM-normen aan te brengen. Ook Piko weet precies hoe te handelen, maar die hebben dan ook hun eigen fabriek in China met toezichthoudend Duits personeel!
Vele liefhebbers proberen niettemin 2-rail modellen naar het puntcontactsysteem om te bouwen door (afgezien van de electrische consequenties en het op de juiste binnenmaat plaatsen van de assen) een zo plat mogelijke sleper -ontdaan van zijn kunststof grondplaatje- rechtstreeks onder het bestaande (tandwiel)carter te lijmen in de hoop dat het dan nét gaat. Het wil daarna dan meestal best wel nog aardig hobbelen bij het passeren van wissels. Leiden komt pas in last als op de wissels de ingedrukte sleper dan ook nog de hele lok optilt, want dan staat de boel stil of rijdt in het beste geval schokkend.
Ikzelf heb in heel wat gevallen een andere weg gekozen door een Märklin-sleper (lees goed: dus
géén "fluistersleper"!) onder een aangekoppelde wagen te plaatsen en van daaruit de lok van rijstroom te voorzien. Dat gaat - zeg maar - zonder problemen. Die aanhangwagen met een sleper hoeft niet steeds dezelfde te zijn als je tussen loc en de wagen stroomgeleidende koppelingen aanbrengt. Die van Viessmann zijn gebaseerd op een Fleischmann profi-koppeling. Je kunt dan bijvoorbeeld als "wagen met sleper" een bagagerijtuig (voor reizigerstreinen) en een goederenwagen uitrusten, die dus beiden aan één zijde van zo'n Viessmann stroomgeleidende koppeling worden voorzien. Naar gelang van de inzet van een loc die zijn rijstroom vanuit een aanhangwagen nodig heeft kan je dan kiezen welk soort wagen je aankoppelt. Ik merk op dat die Viessmann koppelingen zondermeer ook met "gewone" Fleischmann profi-koppelingen kunnen aankoppelen zodat "aanhangwagens" (met sleper en al ) naar wens ook in andere treinen kunnen meerijden. Dat laatste uiteraard alleen indien daardoor de technische voorzieningen van de baan (zoals bloksystemen die met schakelrails werken) door die -zo maar ergens in de trein - meerijdende sleperwagen niet in de war worden geschopt!. Overigens adviseer ik voor de wagens en rijtuigen die van een sleper moeten worden voorzien bij voorkeur modellen
met draaistellen te nemen. Daaronder kan je slepers bijna onzichtbaar onderbrengen wat optisch wel zo mooi is. Bij tweeassers is het aanbevelenswaard de sleper in ieder geval zo dicht mogelijk onder een van de assen aan te brengen om er zeker van te zijn dat de sleper in bogen (en met name op afbuigend spoor staande wissels!) niet te ver buiten de puntcontacten raakt want dat kan tot "onaangename" kortsluitingen leiden met naastliggende rails.
Gegroet,
Rob