Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Brawa Et 89 Rübezahl

Gestart door FILIPI dinsdag 29 mei 2012, 21:14:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo,

Ik ben geïnteresseerd om deze elektrische treinstel te kopen, wie van jullie heeft ervaring met dit model.
Het is een model van Brawa. Ik heb nog niks van deze merk, maar ik heb gehoord dat bij dit merk, de kwaliteit een stukje hoger is dan Maerklin of Roco bijv. Ik vind zelf een prachtige model, die goed bij mijn klein berg baan zou passen.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Marius in Afrika
gast

Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hello Filipi

I do have the ET89 locomotive (BRAWA no.44145) as well as the coaches (BRAWA no's. 45818, 45819,45820 & 45821) in my collection. It functions very well on my C-track layout (using ECoS II) and it is typical BRAWA. For me BRAWA is beautiful and highly detailed, I have a couple of BRAWA products in my collection i.e. 3 x rail cars (ET89, Talent 643 & 644), 2 x electrical locos (E77 & E95), 1 x diesel (V320), 1 x steam loco S2/6 (no. 40257), passenger coaches and freight wagons.

The only BRAWA products that i would "warn" against is their steam locomotives, i do not believe their steam locomotives are suitable for C-track. This is my own opinion!

Regards
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo Marius,
Bedankt voor je antwoord, ik ga volgende maand in Duitsland, in een winkel deze treinstel kijken, en in principe kopen. Ik post daarna foto's van dit subliem model.
Thanks.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Filipi,

Ik sluit me volledig bij de vorige "spreker" aan. Brawa maakt hele mooie spullen. In het algemeen ligt de detaillering op een duidelijk hoger niveau dan van een gemiddeld Märklin of Roco product. Ook op het gebied van aandrijving en functies zijn Brawa producten (wat mij betreft) op dit moment de standaard waaraan de grote fabrikanten zich nog niet aan kunnen meten. Lok's rijden zonder uitzondering schitterend, stil en soepel terwijl de rest van de uitrusting (geluid etc.) schitterend is. Kijk en luister (als je de kans hebt) maar eens naar een BR94, belachelijk wat een geluid er uit zo'n klein lokje komt.

Dit heeft echter ook zo zijn nadelen, zo is alles wat kwetsbaarder dan bijvoorbeeld een gemiddelde Märklinlok. Bekijk bijvoorbeeld maar eens de hekwerken en de lamphouders op de eT waar je in geïnteresseerd bent. Het is duidelijk geen speelgoed meer.

Wat betreft de rijeigenschappen moet je vooral de kortere lokjes in de gaten houden, deze hebben wat vaker de neiging om op wissels te blijven steken. Echter, ook de eT die jij op het oog hebt "hobbelt" wat op een c-rail wissel.

Ik ben in het bezit van zo'n 40 Brawa lok's en treinstellen en heb tot op heden nog geen spijt gehad van één van deze  :)

Jan
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hoi Jan,

Ja, ik ben nu op vakantie, maar als ik terug ben, ga ik in Duitsland, dit Et89 in een winkel kijken.
Ik heb een paar film van dit model op youtube, en de geluiden zijn subliem.
Ik heb nog niks van Brawa, dus het wordt mijn eerste model.
Ik verheugd mij om dit model te hebben.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: JB op woensdag 06 juni 2012, 22:49:21

Wat betreft de rijeigenschappen moet je vooral de kortere lokjes in de gaten houden, deze hebben wat vaker de neiging om op wissels te blijven steken. Echter, ook de eT "hobbelt" wat op een c-rail wissel.

Dag Jan,

Onlangs meldde ik me elders in dit forum vanwege een discussie over het slecht tot niet functioneren van kortere Brawa-locjes op puntcontactwissels. Ik verwachtte dat Brawa, die als firma zich - wat hun producten betreft - hoofdzakelijk op de "Duitse" markt richt (en in vele gevallen dan ook met Märklin-aanhangers te doen krijgt), er alles aan zou doen om problemen op puntcontact rails en wissels te voorkomen. Kan ik me nog iets voorstellen bij problemen van kortere locjes op puntcontactwissels, bij de eT verwacht je dat dus niet, althans ik niet. Is de oorzaak van het hinderlijke "gehobbel" dat de sleper niet voldoende kan worden ingedrukt door de hogere puntcontacten van Märklin-wissels? Of komt het door niet aan  Märklin-normen aangepaste kleinere wielflenzen die in de Märklin puntstukken "wegzakken"(wat automatisch eveneens tot gevolg heeft dat de beschikbare ruimte t.b.v. de sleper om te kunnen "rijzen" afneemt)?

Laat eens horen wat jouw oordeel is.

Gegroet,

Rob

 
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hoi Rob, en Jan,
Ik ga eerst deze Et89 in een winkel in Duitsland zien, voor ik ga deze kopen.
Ik heb thuis een baan met alleen Krails.
Ik ben benieuwd. Ik vind deze Et89, een schitterende model.
Filipi.
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Rob,

Wat betreft de eT89, het "hobbelen" heeft niets met de sleper van doen maar is inderdaad het gevolg van de kleine wieltjes in de draaistellen (per draaistel is één asje voorzien van kleine wieltjes) die bij een wissel iets wegzakken. Ik merkte het toen ik eentje liet rijden op een testbaantje met C-rails. Hoe het op K-rails is kan ik je (nog) niet zeggen, vanwege een verhuizing staat alles op dit moment in dozen.

Wat het probleem met de korte lokjes precies is weet ik niet, het wordt her en der in fora genoemd en dan vooral in combinatie met de BR94. Omdat ik de aflopen jaren geen baan had staan heb ik de meeste lok's nog niet uitgebreid getest. De meeste hebben alleen wat meters op mijn testbaantje afgelegd en hebben daar eigenlijk nooit problemen gegeven. Zonder uitzondering liepen ze allemaal mooi en soepel, iets wat ik van een aantal (bekende) "probleemkinderen" van andere fabrikanten niet altijd kon zeggen. Maar nogmaals, mijn ervaring is voorlopig beperkt tot het pendelen op een spoortje van 2 meter.

Jan
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: JB op vrijdag 08 juni 2012, 08:29:20
mijn ervaring is voorlopig beperkt tot het pendelen op een spoortje van 2 meter.

Dag Jan,

Als dat dan nog slechts een "recht stukkie" proefspoor is (zoals je nogal eens ervaart in treinenwinkels) dan geeft dat weinig uitsluitsel over de rijvaardigheid onder alle omstandigheden van het model  :P. Nu las ik dat jouw onderzoek bij de eT 89 wel wat dieper is gegaan, en je wellicht een mogelijke oorzaak voor het "hobbelen over puntcontactwissels" hebt  weten te traceren.

Is dat kleinere loopwieltje met wat kleine flenzen in het eT model gemakkelijk te vervangen door iets anders? Of zijn die wieltjes ook met tandwielen aangedreven?

Het interesseert me gewoonweg. Mijn enige ervaring met Brawa is een Oostduitse V 100 voor Märklinsysteem die ik al heel lang geleden in Berlijn heb gekocht. Dat model rijdt zondermeer perfect.

Gegroet,

Rob
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo,
Ik heb nog niks van Brawa, het wordt mijn eerste trein.
Ik ga in jullie in Duitsland deze trein kijken.
Ik ben ook benieuwd, hoe jij gaat rijden op de Krails.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Filipi,

Lekker kijken en genieten, dat deed ik ook toen ik hem de eerste keer zag rijden  :)

Rob,

De draaistellen zijn asymmetrisch, dat wil zeggen elk draaistel heeft een als met "kleine" en een als met "grote" wielen. Dit klopt overigens met het voorbeeld, die hadden ook een dergelijke indeling. Uiteraard hebben alle wieltjes lage flensjes maar dat zie je bij Brawa lok's eigenlijk altijd, het is mij nog nooit opgevallen dat ze daardoor gevoelig zouden zijn voor ontsporingen.

Uiteraard zou je de wielen kunnen vervangen voor exemplaren met hogere flenzen maar persoonlijk zou ik dat zonde vinden. Het probleem (voor zover je daar over kunt spreken) wordt eerder veroorzaakt door de kleine wieltjes. Overigens is het voor mij nooit storend geweest, ik heb de groene en de beige versie en beiden hebben al heel wat ritjes op het genoemde testspoortje gereden waarbij zowel een standaard als een kruiswissel zonder moeite met minimale snelheid werden genomen?

Jan
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: JB op vrijdag 08 juni 2012, 23:21:49

De draaistellen zijn asymmetrisch, dat wil zeggen elk draaistel heeft een als met "kleine" en een als met "grote" wielen. Dit klopt overigens met het voorbeeld, die hadden ook een dergelijke indeling. Uiteraard hebben alle wieltjes lage flensjes maar dat zie je bij Brawa lok's eigenlijk altijd, het is mij nog nooit opgevallen dat ze daardoor gevoelig zouden zijn voor ontsporingen.

Ja Jan, dat was mij bekend, maar omdat die kleine wieltjes - juist omdat ze wat kleinere flensjes hebben - de kans hebben in puntstukken "weg te zakken" vroeg ik me af of het om die reden wellicht wenseljk is naar wat grovere wielen om te zien.

Mijn ervaring is ook dat als ik ergens geen wisselstroomwielen voor kan krijgen ik de gelijkstroomwielen met kleinere flenzen  op 14mm binnenmaat zet en dat gaat - gelukkig - goed. Nog steeds  :)

Gegroet,

Rob
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo Iedereen,

Ik was benieuwd, welke type motor gebruikt Brawa voor dit treinstel. Maerklin gebruikt zoveel soorten motoren, en Brawa dan ?. Is dit een soort Faulhaber ?, een motor van goede kwaliteit.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Brawa gebruikt goede kwaliteit. 't Is (meen ik) een Maxon motor.
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo Nobody,
Bedankt voor je antwoord, ik ken deze merk niet.
Wat is Maxon voor een merk ?
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Tja, wat is Ford voor een merk :help: :important:
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Maxon ===> klik
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Bedankt Nobody.
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: nobody op zondag 17 juni 2012, 18:32:19
Tja, wat is Ford voor een merk :help: :important:

Mooie reactie :-).
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Ik vertel jullie, zodra ik die treinstel hebt.
Ik ben benieuwd met deze Ford !!!
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag, mijn Et89 in Duitsland gehald.
Het is een superbe model, de detaillering is erg fijn.
Hij is uitgerust met een Esu V4 sound met 15 functies.
Ik heb deze, in de winkel op een klein Crails baan laten rijden, hij rijdt prima.
Thuis heb ik Krails, en bij bepaalde wissels blift het trein vast. Ik kan nog niet goed zien, maar ik denk door de contact puntjes. Ik moet iets hem, een tik O:-Dje duwen.
Kom dat door de sleeper ?
Ik heb alle 15 functies op mijn CS2 kunnen instellen. maar ik kan niet het st adres 03 wijzigen voor een andere.
Ik moet ook zoeken, hoe ik kan het geluid verminderen.
Ik maak morgen een film, en zet ik deze op youtube.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo,

Op de Duiste forum, is er een test van dit model in ac version. Het wordt aanbevolen om de sleeper te vervangen voor een Maerklin of Roco sleeper  De Brawa sleeper is te vlak en blijft hangen op de contact puntjes bij de wissels.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo,

Hierbij een paar foto's. Hij rijd nu wel prima met de sleper op de voorkant, maar op de achterkant, bijt de trein vast te zitten op de wissels.


Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Erg mooi hoor!
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: FILIPI op zaterdag 07 juli 2012, 21:51:01
aanbevolen om de sleeper te vervangen voor een Maerklin of Roco sleeper  De Brawa sleeper is te vlak en blijft hangen op de contact puntjes bij wissels

Èn FILIPI,

Rijdt je Rübezahl nu beter met een vervangende Märklin- of Roco sleper? Ik vraag dat omdat ik graag wil weten of er voor die slepers inderdaad voldoende ruimte onder het ene draaistel aanwezig is om zonder gehobbel puntcontaktwissels te passeren.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Gegroet,

Rob
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Hallo Rob,

Sorry dat ik je zo laat antwoord, maar ik was niet op die forum geweest.
Ik heb helaas dit Et89 niet meer. Hij blijft hangen bij de wissels, wanneer de sleper achter is, wanneer de sleper voor is, kan hij wel door de wissels rijden. Ik heb hem terug gebracht en gewisseld voor een andere Brawa lok, de DRG E73. Het is een heel klein Elok met prachtige sound, en hij rijd perfect op mijn klein baan. Brawa is echt mooi, en prachtig gedetailleerd. De rij eigenschappen zijn subliem.
Filipi
Re: Brawa Et 89 Rübezahl
Citaat van: FILIPI op woensdag 18 juli 2012, 22:47:41

Ik heb helaas dit Et89 niet meer. Hij blijft hangen bij de wissels

Dag FILIPI,

Zoiets "vreesde" ik al. Bij modellen van fabrikanten die in principe 2-rail produkten aanbieden en dan ook met "3-rail versies" daarvan op de markt komen moet je altijd op je hoede zijn. Zeker bij modellen met draaistellen. Ik ben steeds weer verwonderd over het gemak waarmee bezitters van een puntcontact baan om de tuin worden geleid. In bijna alle gevallen wordt er door de fabrikanten "maar wat gedaan".

De meeste modellen worden in China ontworpen en vervaardigd waarbij klakkeloos wordt uitgegaan van 2-rail maatstaven. Vergeet niet dat het gros van de modellen voor de Amerikaanse markt bestemd is, en aan beide zijden van de Pacific hebben ze - om het maar eens hardop te zeggen - nog nooit van puntcontacten gehoord! En als een Europese fabrikant bij voorbaat eisen stelt aan de constructie van draaistellen in de zin dat die zodanig moeten worden gemodelleerd dat er inderdaad volgens de NEM-normen een sleper onder past, dan gaat dat ineens veel meer kosten....

Wat dat betreft is LSM bijvoorbeeld een positieve uitzondering. Bij hun modellen worden de tandraderen van de aandrijfassen zodanig geplaatst dat er voldoende mogelijkheid overblijft het tandwiel-carter van tenminste één aangedreven draaistel wat "dieper" te modelleren, zodat de sleper voldoende kan "rijzen" bij het passeren van "3-rail"wissels en kruispunten met hun hogere puntcontacten. Roco - zijnde in principe een fabrikant van 2-rail modellen - doet het ook "goed" door in een van de draaistelcarters een van de oorspronkelijke aandrijfassen te vervangen door een niet aangedreven as (dus zonder tandwiel) zodat ook daar de vereiste ruimte ontstaat om een sleper volgens de NEM-normen aan te brengen. Ook Piko weet precies hoe te handelen, maar die hebben dan ook hun eigen fabriek in China met toezichthoudend Duits personeel!

Vele liefhebbers proberen niettemin 2-rail modellen naar het puntcontactsysteem om te bouwen door (afgezien van de electrische consequenties en het op de juiste binnenmaat plaatsen van de assen) een zo plat mogelijke sleper -ontdaan van zijn kunststof grondplaatje-  rechtstreeks onder het bestaande (tandwiel)carter te lijmen in de hoop dat het dan nét gaat. Het wil daarna dan meestal best wel nog aardig hobbelen bij het passeren van wissels. Leiden komt pas in last als op de wissels de ingedrukte sleper dan ook nog de hele lok optilt, want dan staat de boel stil of rijdt in het beste geval schokkend.

Ikzelf heb in heel wat gevallen een andere weg gekozen door een Märklin-sleper (lees goed: dus géén "fluistersleper"!) onder een aangekoppelde wagen te plaatsen en van daaruit de lok van rijstroom te voorzien. Dat gaat - zeg maar - zonder problemen. Die aanhangwagen met een  sleper hoeft niet steeds dezelfde te zijn als je tussen loc en de wagen stroomgeleidende koppelingen aanbrengt. Die van Viessmann zijn gebaseerd op een Fleischmann profi-koppeling. Je kunt dan bijvoorbeeld als "wagen met sleper" een bagagerijtuig (voor reizigerstreinen) en een goederenwagen uitrusten, die dus beiden aan één zijde van  zo'n Viessmann stroomgeleidende koppeling worden voorzien. Naar gelang van de inzet van een loc die zijn rijstroom vanuit een aanhangwagen nodig heeft kan je dan kiezen welk soort wagen je aankoppelt. Ik merk op dat die Viessmann koppelingen zondermeer ook met "gewone" Fleischmann profi-koppelingen kunnen aankoppelen zodat "aanhangwagens" (met sleper en al ) naar wens ook in andere treinen kunnen meerijden. Dat laatste uiteraard alleen indien daardoor de technische voorzieningen van de baan (zoals bloksystemen die met schakelrails werken) door die -zo maar ergens in de trein - meerijdende sleperwagen niet in de war worden geschopt!. Overigens adviseer ik voor de wagens en rijtuigen die van een sleper moeten worden voorzien bij voorkeur modellen met draaistellen te nemen. Daaronder kan je slepers bijna onzichtbaar onderbrengen wat optisch wel zo mooi is. Bij tweeassers is het aanbevelenswaard de sleper in ieder geval zo dicht mogelijk onder een van de assen aan te brengen om er zeker van te zijn dat de sleper  in bogen (en met name op afbuigend spoor staande wissels!) niet te ver buiten de puntcontacten raakt want dat kan tot "onaangename" kortsluitingen leiden met naastliggende rails.

Gegroet,

Rob