Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Project 2023

Gestart door wide maandag 28 mei 2012, 19:05:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Project 2023
Dag iedereen,

Hierbij had ik graag ons te bouwen railplan even voorgelegd aan de expertise van de gebruikers.

Het is de bedoeling om tegen 2023 dit klaar te hebben. De zolderruimte werd alvast dit voorjaar van isolatie voorzien. De komende weken wordt er nog een nieuw vloer geplaatst. Dan kan de bouw van de baan beginnen.
Wellicht hebben jullie het al door maar het eind doel is tegen het jaar 2023 een werkende modelspoorbaan te hebben.

Opzet van de baan :
K-rail
Tijdperk : maximum II (wil enkel met stoomtreinen rijden)
Locplaats met onderhoud op de baan
Kolenhandel (dient tevens als bevoorrading voor de stoomtreinen)
Station met goederenoverlading

Na lang zoeken en aanpassen, tot bijhorend plan gekomen. Of ik volledig digitaal ga rijden zal de komende jaren nog moeten blijken.
Namelijk na lange inactiviteit de modelspoormicrobe weer te pakken.

Alle commentaar welkom,

Dank,
William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2007

offline
Re: Project 2023
Je gaat dus de komende 11 jaar aan de slag?

Wel goed van je, ik weet meestal niet eens wat ik morgen ga doen (aan mijn treinbaan) :)
Re: Project 2023
Lid sinds: 2007

offline
Re: Project 2023
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat je de komende 11 jaar, en hopelijke nog langer, bezig kunt zijn met deze hobby.

Mijn persoonlijke ervaring is echter dat ik na een jaar of twee meestal weer een beter banenplan heb, dan de keer ervoor en de keer daarvoor :)
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Wilbert

Begrijp je zeker niet verkeerd, door het lezen op dit forum ook al die indruk gehad. Het plan zoals het erna ligt is er ook maar na maanden puzzelen gekomen. Het is gebaseerd op het banenplan uit Marklinnmagazine 2006 nr6.

Ik heb mij dan ook een periode van elf voorgenomen omdat ik enerzijds niet alle dagen tijd heb om eraan te werken, anderzijds de zin om te bouwen ook er wel eens niet zal zijn. Daarnaast dien ik van nul te beginnen en kan ik zo de kosten ook wat spreiden.

Ik zie het misschien wat te positief in maar dat zal ik dan maar met vallen en opstaan aan de lijve ondervinden.

Nogmaals, in 2023 wordt ik 60 jaar en voor mezelf houd ik me voor dat dan de baan toch presentabel zal zijn.

William
Re: Project 2023
EgMaf
gast

Re: Project 2023
Mooi plan, maar toch een paar kleine opmerkingen:

  • Gebruik zo weinig mogelijk 3-weg wissels. Die zijn (voor grootspoor) erg duur en worden zoveel mogelijk vermeden. Ook zijn de Märklin 3-weg wissels symmetrisch, wat je bij grootspoor al helemaal zelden ziet. Vooral de 3-weg wissel in het station (rechts) kan simpel vervangen worden door 2 gewone wissels
  • Zo'n groot station heeft een groter schaduwstation nodig... Denk maar eens aan hoeveel treinen je tegen 2023 zult hebben :-)
  • De 2 normale wissels uiterst links liggen wat ongelukkig. Je hebt nu een slinger van de onderste meegebogen wissel met de 1e normale wissel. Ik zou of de beide wissels dichter bij de bovenste meegebogen wissel leggen, of de onderste meegebogen wissels verder in de boog leggen en de 1e normale wissel dan omdraaien ((rechterwissel ipv linkerwissel)
  • Het bovneste spoor met de linger achter het station: Ik zou de slinger iets verder naar rechts leggen, en de 1e wissel erna omdraaien (Linkerwissel ipv rechterwissel). Dan loopt het wat vloeiender / natuurlijker
  • In het algemeen zou ik wat meer spelen met flex-rails. Dat is juist het grote voordeel van K-Rails, en daarmee de sporen (bij A en achterlangs het station) minder parallel aan de randen leggen.
  • Ook met de onderlinge afstanden tussen de sporen kun je meer afwisseling inbrengen. Zo zou ik de paralelle sporen (de 2 voor het station langs, de 2 rechts-onder en de 2 helemaal onderin van de hoofdbaan) veel dichter bij elkaar leggen dan de afstand die je bij de 22 graden wissels krijgt. bij de meegebogen wissels is dat makkelijk te doen (de binnenboog iets ruimer maken), en de normale wissels kun je vervangen door slanke wissels.
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
EgMaf,

We zullen nog maar eens aan de tekentafel gaan zitten.
Wat schaduw station betreft, dit kan ik wellicht op het groene nivo gaan uitbreiden. Nu wellicht zullen we tegen eind project wel meerdere locs hebben, maar de groet massa hoeft nu ook niet. Als er al een trein of acht kan rijden ben ik tevreden. Vandaar het zichtbare station waar ze dienen te wachten.

Wat bedoel je met driewegwissel in groot spoor : plan is voor een HO-baan.
Hier in ons station liggen er toch ook al twee.

Dank en groeten
William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Project 2023
William,

egmaf bedoelt, dat in het "echt", 3-wegwissels bijna niet gebruikt worden. Maar op onze kleine ruimtes kan het wel, om ruimte te besparen. maar ik zou ze zo min mogelijk gebruiken.

Je hebt naast het stationsgebouw een kopspoor liggen. Is dit voor pasagiers, of staat er een loods naast? Ik zou het kopspoortje midden tussen de doorgaande sporen laten vervallen. Hier is geen perron, en dus kan het niet voor een trein zijn, die jou stations als eindstation heeft. Voor goederentreinen is het al helemaal niks. Dus ik zou hem laten vervallen, of een doorgaand spoor van maken.

Daarnaast heb je voor zover ik kan zien, maar 1 spoor wat aan een perron ligt. Dit kan natuurlijk, maar dan moeten treinen vanuit beide richtingen, binnenkomen op spoor 1. Ik zo minimaal spoor 2 ook aan een perron leggen, en evt van spoor 3 dan een kopspoortje maken. Dat kan.

En dan nog een puntje. Treinen rijden, net als auto´s, zoveel mogelijk op het rechterspoor. Als jij dat doet, en je komt vanaf niveau-1, dan kan je trein niet rechtstreeks naar je opstelsporen of loconderhoud. De 2 sporen die vanaf niveau-1 komen, zijn namelijk niet vóór je station, met wissels verbonden.

Ik zou het e.e.a nogeens goed bekijken als ik jou was. Zou balen zijn als je er straks 10 jaar aan gewerkt hebt, en er dan achterkomt, dat je plan niet naar wens was.

Probeer zoveel mogelijk wissels al vóór het station gehad te hebben. Op die manier kan je zoveel mogelijk sporen bereiken.

En ik zou denk ik de 2 schaduwniveau´s combineren tot 1 groot schaduwstation.

Roy
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Roy,

Nu val ik van mijn stoel, als ik op dubbelspoor kijk hier in de buurt dan rijden de treinen toch links ?
Ook volgens de uitleg op wikipedia.
Daarnaast is mijn plan zo als reeds eerder uitgelegd een afgeleide van Marklinmagazinne 2006 nr 06

Groetjes
William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Project 2023
Belgie rijden ze links.Duitsland rijden ze rechts.Tenzij dat in de oorlog mss anders is geweest.Hangt er natuurlijk vanaf waar je baan zich situeert.
Re: Project 2023
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Project 2023
o, oke. had niet gezien dat je uit belgië kwam.  O:-D
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Roy,

:-) Er zijn nog Belgen (zowel Vlamingen als Walen)  :-)

Groetjes,
William
Re: Project 2023
dani
gast

Re: Project 2023
Citaat van: bellejt op dinsdag 26 juni 2012, 11:06:24
Belgie rijden ze links.Duitsland rijden ze rechts.Tenzij dat in de oorlog mss anders is geweest.Hangt er natuurlijk vanaf waar je baan zich situeert.
Vandaar dat het regelmatig "botst" tussen BE en DE...  dat verklaart ook die oorlog !
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Citaat van: Roy op dinsdag 26 juni 2012, 10:41:58
William,

egmaf bedoelt, dat in het "echt", 3-wegwissels bijna niet gebruikt worden. Maar op onze kleine ruimtes kan het wel, om ruimte te besparen. maar ik zou ze zo min mogelijk gebruiken.

Je hebt naast het stationsgebouw een kopspoor liggen. Is dit voor pasagiers, of staat er een loods naast? Ik zou het kopspoortje midden tussen de doorgaande sporen laten vervallen. Hier is geen perron, en dus kan het niet voor een trein zijn, die jou stations als eindstation heeft. Voor goederentreinen is het al helemaal niks. Dus ik zou hem laten vervallen, of een doorgaand spoor van maken.

Daarnaast heb je voor zover ik kan zien, maar 1 spoor wat aan een perron ligt. Dit kan natuurlijk, maar dan moeten treinen vanuit beide richtingen, binnenkomen op spoor 1. Ik zo minimaal spoor 2 ook aan een perron leggen, en evt van spoor 3 dan een kopspoortje maken. Dat kan.

En dan nog een puntje. Treinen rijden, net als auto´s, zoveel mogelijk op het rechterspoor. Als jij dat doet, en je komt vanaf niveau-1, dan kan je trein niet rechtstreeks naar je opstelsporen of loconderhoud. De 2 sporen die vanaf niveau-1 komen, zijn namelijk niet vóór je station, met wissels verbonden.

Ik zou het e.e.a nogeens goed bekijken als ik jou was. Zou balen zijn als je er straks 10 jaar aan gewerkt hebt, en er dan achterkomt, dat je plan niet naar wens was.

Probeer zoveel mogelijk wissels al vóór het station gehad te hebben. Op die manier kan je zoveel mogelijk sporen bereiken.

En ik zou denk ik de 2 schaduwniveau´s combineren tot 1 groot schaduwstation.

Roy

Roy,

Nummers sporen toegevoegd op plan,
Spoor 1 tem 4 daar was ik van plan om perrons tussen te leggen, zo kunnen de 4 sporen gebruikt worden voor reizigers treinen
Het kopspoortje dient enkel om een lokaal treintje vanuit onderstation toe te laten komen in het station.

Onderste onderstation zal ik eens nazien om meerdere opstelsporen te plaatsen. Maar ben niet van plan om met tientallen trein te gaan rijden.
En als uitweg had ik voorzien om een helix later te kunnen inbouwen vanaf onderste station, naar een derde zuiver opstel onderstation

Groeten
William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Project 2023
maar je hebt voor je perrons, geen ruimte gemaakt toch? Je moet dan tussen de sporen, de ruimte vergroten

Roy
Re: Project 2023
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Project 2023
dat tussenspoor aan de 3wegwissel ligt daar eigenlijk niet te doen.Ik zou dat er van tussen halen en dan heb je 3 perrons.Ben je ook van die vervelende 3wegwissel af.Zijn ondingen.ik zou dan ook de wissel een rail naar rechts opschuiven.Lijkt de wisselstraat mooier.
Ik zou ook aan de kruiswissel bij de locloods een wissel inbrengen naar dat opstelspoor.Kan je ook van rechts binnenrijden.
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Belljet,

Zie je een mogelijkheid om grafisch op het plan aan te duiden wat je bedoeld met wissel inbrengen aan loc-loods ?

William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Project 2023
het gebogen spoortje rechts net na de kruiswissel (2232) vervangen door een wissel en het bovenliggende spoor ook een wissel inbrengen.
Re: Project 2023 update 2014
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 update 2014
Dag iedereen,

Zoals destijds voorzien, bij ons is het werk van lange adem, maar een slak geraakt uiteindelijk ook aan de eindmeet.

Doel : een enkelsporige, leuke frivole baan, voor een zestal stoomlocs in periode II. Bruggen en tunnelingangen mogen niet ontbreken en een mooi lang station uiteraard ook niet.

De voorbij twee jaar bijna alle topics uit "baanplannen ontwerpen" nog eens rustig doorgelezen en verwerkt in het hiernavolgend ontwerp.

Het plan is 1,20 bij 3,60 m. Tijdens de bouw is deze langs vierzijden te bereiken. Uiteraard komt ze in de hoek van de kamer te staan om te spelen.
Rechtsonder zou (indien nog goesting en tijd en centjes) een werkplaats voor de stoomlocs kunnen gebouwd worden. Aftakkingen voorzie ik ieder nu toch al.

Het plan zoals het nu is ontwikkeld zou ik zo graag gaan uitvoeren, dus laat jullie wijze raad maar komen.
Groetjes,
William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Hierbij ook nog de schaduwsporen,

William
Re: Project 2023
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023
Moskoviet,

Alle niveaus nog eens, had moeite om ze per beeld onder de 350KB te houden.
Nu krijg je het misschien wel aan elkaar gepuzzeld ?

William
Re: Project 2023 - update 2016
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2016
Allen,

Na twee jaar van lezen op het forum, nalezen, tekenen en hertekenen, zijn we tot het hierbij gevoegd plan gekomen.
Alles in k-rail.
Enkel stoomlocomotieven, vandaar een klein BW op het hoogste niveau.

Graag jullie reacties
Re: Project 2023 - update 2016
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2016
Allen,
Ter verduidelijking plan met hoogte maten en afmetingen erbij.
De tafel is driezijdig bereikbaar
Hoogteverschil 400 mm. Onderste niveau wellicht op 800 mm. Station komt dan op 1200 mm te liggen

Groeten
William
Re: Project 2023 - update 2016
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project 2023 - update 2016
oeps verkeerd plan bijgevoegd, hierbij het goede