Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3v leds op 12v trafo?

Gestart door C-Brian zondag 27 mei 2012, 18:55:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3v leds op 12v trafo?
C-Brian
gast

3v leds op 12v trafo?
Hallo, ik vraag me af, hoe sluit je 3v leds aan op een 12v? Ik heb nergens een weerstandje daarvoor gevonden en toch gebruiken veel forumleden de 3v ledjes
Re: 3v leds op 12v trafo?
Kun je gewoon gebruiken, je moet er een weerstand tussen plaatsen. Voor de juiste moet je wel even berekenen hoeveel ohm je nodig hebt.
Zijn op internet zat programma's te vinden (en als je de zoekfunctie van het forum even gebruikt hier vast ook).

succes

Re: 3v leds op 12v trafo?
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Bedoel je 3 volt LEDs? (witte dus)

LEDs moeten altijd een stroombegrenzing hebben anders is het poef - weg.
LEDs branden ook graag op gelijkspanning - wisselspanning is verboden, dus je kan de spanning uit de trafo het beste eerst gelijkrichten en dan wordt de spanning 1,41 x hoger.

Je wil er 20 mA doorheen sturen ? voor veel LEDs is dit het maximum, maar niet voor allemaal.

Je hebt dus 12 Volt x 1,41 dat geeft ca. 17 Volt
Hier haal je de spanning die over de brandende LED staat van af 17 -3 = 14 Volt
Deze 14 Volt staat dan over de serieweerstand en die wordt vervolgens:
R= U/I dus 14/0,02 = 700 Ohm.
Die bestaat niet in de gewone reeks maar de dichtsbijzijnde, hogere waarde is 820 Ohm

Snap u ?
Re: 3v leds op 12v trafo?
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Hmm, ik ben wat te snel, denk ik.
De wet van Ohm: U=I*R dat wil dus zeggen spanning=stroom x weerstand
anders geschreven: R=U/I
Waarbij U de spanning in Volt is
I de stroom in Ampere is
en R de weerstand in Ohm is

Je kan ook meerdere LEDs (van het zelfde type) in serie zetten; dan wordt de weerstand gewoon lager. Meer dan 3 stuks zou ik echter niet doen omdat de weerstandswaarde steeds kritischer wordt.

Er zijn ook ic-tjes te koop met een stroombron; (binnen grenzen) altijd dezelfde stroom.
Re: 3v leds op 12v trafo?
Je kan net zo goed over schildpadden gaan praten, want ik heb geen idee wat je zegt :P

toch even proberen te snappen: het aantal volt dat een led gebruikt berekent de weerstand, en in serie wordt deze weerstand kleiner?
Re: 3v leds op 12v trafo?
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Huh ?

O ja: handig om te weten - de spanning over de LED blijft vrijwel gelijk (als de LED brandt).
Kijk in de datasheet van de LED !
Zet je er 2 stuks in serie dan heb je zonder meer-kosten aan stroom dubbel zoveel licht bedoel ik.
Over 2 (brandende) LEDs staat dan ook 2x de betreffende spanning, dus over de weerstand staat 3 Volt minder.
Bijvoorbeeld 17 Volt min 2 maal 3 Volt is 11 Volt.
Je wil nog steeds 20 mA (dit is 0,02 Ampere) door de LEDs sturen, dan volgt uit de wet van Ohm nu 11/0,02 en dat is dus 550 Ohm (bestaande weerstandswaarde is 560 Ohm).

Ben ik iets duidelijker ?
Anders gewoon door vragen  ;)
Re: 3v leds op 12v trafo?
Ik bewaar dit topic voor wat later, want mijn hersens vertellen mij dat ik dit beter even kan laten rusten :P
Re: 3v leds op 12v trafo?
Mooie uitleg Huub. Ik heb het topic gebookmarked.

groet,
Michiel
Re: 3v leds op 12v trafo?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Brian,

Je kunt onderstaande link gebruiken om de weerstand te berekenen.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Je vult de voedingspanning in, die is bij jou 12Volt.
Je vult in hoeveel leds je in serie wilt, bij 12 Volt en met 3Volts leds, zijn dit er max 3 in serie.
En je vult de ledstroom in.
Het beste vul je deze in volgens fabrikant specificaties, maar 20mA is een goede uitgangswaarde.
Re: 3v leds op 12v trafo?
20mA is toch het maximum? Sommigen gebruiken 10mA
Re: 3v leds op 12v trafo?
Brian, ik zal het even proberen verduidelijken in "lekentaal".

De spanning is in VOLT uitgedrukt.
De stroom in AMPERE   (of soms in mA, milli-ampère, dus 1mA = 1/1000ste van een A)
De weerstand in OHM

Nagenoeg elk onderdeel heeft een bepaalde weerstand, heeft een bepaalde spanning nodig om te werken en kan een bepaalde stroom verwerken.

Een typische witte LED heeft volgende kenmerken :

Spanning : om en bij de 3 VOLT
Weerstand : niet van belang
Stroom :  tussen 10 en 20 mA   (ik ga meestal voor 10 mA en als het niet fel genoeg is, naar 15mA)

Als jouw voeding 12 Volt gelijkspanning levert kan ze in principe 4 LEDs in serie (3V+3V+3V+3V+3V= 12V) voeden.  Dus  dan zou je elke Plus van de ene led aan de Min van de volgende en dan de plus van de eerste en de min van de laatste naar de voeding.

Nu is het zo dat de LEDS dan geen beperking hebben kwa stroom die er door gaat en ze hun maximale stroom zullen trekken.  niet echt gezond.   Ook wordt het afgeraden om de LEDS in serie te zetten tot de maximale spaning van de voeding.

In jouw geval zou je dan (als je gelijkspanningsvoeding hebt, bvb zo'n stekkervoedingetje van 12V)  max 3 LEDS in serie zetten.  Dan heb  je 3x3V= 9V.     De overige 3V die uit je voeding komt moet dan worden  "opgegeten" door een weerstandje in serie met je LEDS.    Dat weerstandje moet er altijd zitten, en een bij komend voordeel is dat je dat weerstandje zodanig kan berekenen dat het tegelijk ook de stroom door de LEDs regelt  (volgens de wet van Ohm hier boven uitgelegd).

Dus als jij  een weerstand wil berekenen die 3V moet "opeten" en de LEDs mogen bvb 10 mA  (dat is 10 keer 1/1000 van een Ampere dus dat is 0,01 A) krijgen, dan is de berekening :

R = 3 Volt /  0,01 A  =>  Weerstandje moet dan 300 Ohm zijn.

Een andere berekeningswijze is met mA  IPV A

R = 3 volt * 1000 / 10 mA =  3000  / 10  =  300  Ohm



Om het nog even verder uit te werken :

Stel dat je 2 LEDs gebruikt en nog steeds bij 12V .  Dan moet je weerstand   (12V -  2x3V) = 6V gaan verwerken.

R =  6V  * 1000 / 10 mA   =  6000/10 = 600 Ohm

Als je er meer stroom door wil (brandt dan iets helderder)  bvbv  20 mA

R = 6V * 1000 /  20 mA = 300 Ohm

Begrijp je het nu een beetje beter ?




Een ander paar mouwen is het gelijkrichten.    Als je een wisselspanning gelijkricht met een diodebrug, dan krijg je een hogere spanning.   Dat is een hele lastige uitleg die ik je ga besparen.  Onthoud gewoon dat de gelijkspanning  dan 1,5 keer hoger ligt dan de wisselstroom  zoals Huub reeds zei.

Voorbeeld : je gebruikt een trafo die 16V wisselspanning levert.    Je zet daar een gelijkrichtbrug achter, dan heb je aan de uitgang daarvan 16 x 1,4 = 22,4 Volt.

En dan keren we terug naar onze LEDS.

Stel dat je nog es je 3 LEDs wil gebruiken bij 10 mA:

3x3V = 9V  (spanning over je LEDs)
22,4 - 9 =  13,4 V   (spanning die de weerstand moett verwerken)

R = 13,4 V * 1000 / 10 mA = 1340 OHM.
Re: 3v leds op 12v trafo?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Dani heeft het prima uitgelegd maar soms is een visuele voorstelling gemakkelijker, daarom dit voorbeeld.
(Correct me if I am wrong).
Re: 3v leds op 12v trafo?
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3v leds op 12v trafo?
Het kan ook op zijn Jan Boerenfluitjes. Bij doorsnee leds gewoon beginnen met een weerstand van pakweg 1500 ohm en kijken of het resultaat naar je zin in. Zo niet, dan de waarde van de gekozen weerstand wat verhogen of verlagen, maar vaak is het mooi zat.
Er zijn tegenwoordig ook zogenaamde low current leds die eerder 2 dan 20 mA stroom nodig hebben en dan beginnen met een weerstand van bijvoorbeeld 10.000 ohm. Maar huis-tuin-en-keuken leds zijn nog altijd de typen die ergens tussen 10 en 20 mA nodig hebben.

De theorie kan je later altijd nog doorgronden. Een hoofdregel is misschien wel belangrijk. Bij leds beperk je met die weerstand in de eerste plaats het stroomverbruik. Dat daarmee tevens de spanning lager wordt is een bijverschijnsel. Maar je kunt dus niet zonder weerstand vier 3 volt leds in serie aansluiten op 12 volt.