Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw met 60760

Gestart door timtrein zondag 22 april 2007, 15:18:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Ombouw met 60760
Hallo allemaal

Ondanks dat ik er eigenlijk geen goede soldeerbout voor heb ben ik toch zelf mijn 078'er aan het ombouwen met een 60760-setje. Dit in het kader van: zelf doen is ook wel leuk, en als ik grote treinen kan reviseren moet dat met een 1:87 toch ook kunnen ;-)

Maar ik heb even een vraagje voor mensen met wat meer ervaring met de 60760 (heb 'm zelf namelijk nog niet):
- Welke kabel is voor de verlichting vooruit en welke voor achteruit? (geel en grijs)
- Bruin moet naar de massa, die kan ik dus gewoon aan het locframe vastbakken ergens?
- De "drosseln", die weerstandachtige dingen die op de motor moeten worden aangesloten (lipjes schuin naast/boven de koolborstels), maakt het nog wat uit in welke richting die eraan zitten? (grote foto zou leuk zijn ;))

Verder ben ik erg benieuwd of mijn draadjes-aan-elkaar-bakkerij lang blijft zitten 8)

Groetjes, Tim
Re: Ombouw met 60760
Beste Tim,

Als je zo'n setje 60760 aanschaft zit er onderin het doosje een handleiding ook in NL.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Ja, dat weet ik, maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag. Elders heb ik al gelezen dat b.v. de draden naar de verlichting (voor/achter) precies verkeerd zijn aangegeven. Vandaar dat ik even vraag naar iemand met ervaring...
Re: Ombouw met 60760
Citaat van: timtrein op zondag 22 april 2007, 16:04:05
Vandaar dat ik even vraag naar iemand met ervaring...

Gelukkig heb ik er geen verstand van hahahahaha.

Als dan het antwoord al is gegeven in een ander draadje  :?: :?:

Grijs is verlichting voor.
Geel is verlichting achter.

Zo goed dan.

Ik snap je reactie best hoor, helemaal niet erg.

Succes.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Ombouw met 60760
De massa wordt meestal aangesloten op een koperen lipje, die weer met een schroef vastzit aan de motor, zie foto:



Die weerstandjes (ontstoringsspoelen) maakt geloof ik niet uit welke kant ze opstaan, maar weet niet zeker.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Mooi, verlichting zit ook op de plek.

Maar... ik heb de motorpolen volgens de tekening vastgebakken, en dat leek me te zeggen dat groen links zit en blauw rechts. naja, draaien we dat maar om :(

Een massalipje heeft deze loc niet, want er zat ook al een electronische rijregelaar in. Iemand nog suggesties?
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760

Dit is het dan geworden!


...en dat alles hiermee, het is een wonder ;)


Zijaanzicht

Overigens heb ik de massa inmiddels maar weer ergens anders vastgezet, want deze loc blijkt zo vol te zitten dat er altijd wel weer ergens iets tegen de kap aan komt  :?
Voorlopig zit ie weer vast, maar nu kun je het draadje van buiten zien. Naja, komt wel goed.

Maar goed, heeft de nodige uurtjes gekost, maar dan heb je ook wat!  8)

Voor een eerste ombouw, met primitieve middelen, best aardig gelukt denk ik. Nu nog even zorgen dat ik van die Alzheimer af kom...
Re: Ombouw met 60760
Complimenten hoor, is wat anders als een echte trein, printje eruit en printje erin en de schroefjes zijn iets kleiner maar al met al kan je trots zijn.
Van een Nedtrain collega.
Re: Ombouw met 60760
Timtrein,

Weer een stukje trots gevoel erbij.
Gefeliciteerd met het volbrengen van de ombouw.
Re: Ombouw met 60760
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw met 60760
Wat dacht je van strippen en zonder soldeer vastzetten onder die mooie grote zwarte schroef waarmee het drijfwerk vast zit?

Schroef eruit, draad 1,5 cm strippen, twee keer om de schroef heen, de uiteinden in elkaar draaien, schroef er weer in.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Citaat van: Acido op maandag 23 april 2007, 18:30:09
Wat dacht je van strippen en zonder soldeer vastzetten onder die mooie grote zwarte schroef waarmee het drijfwerk vast zit?
Daar zit ie nu ook min of meer onder geklemd :P alleen dat moet nog iets netter. Reden is dat ik de kap er niet op kreeg toen ik de massa aan het frame had gebakken... (zoals op de foto dus). Had 'm eerst al op het lipje van het rechter cilinderblok, maar daar bleef het soldeer niet op plakken... (en daar zat de draad ook eigenlijk in de weg...)

Conclusie: een diesel- of elektrische loc is een stuk makkelijker, daar heb je tenminste ruimte! Dit is echt pielen op de vierkante mm...

Re: Ombouw met 60760
Al doende leert men.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Ombouw met 60760
Een foto van de loc zelf met kap erop zou ik wel leuk vinden ;)
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Daar hebben we het topic "Show je nieuwste aanwinsten" voor ;-)
(als het goed is kom je gelijk bij de 5e pagina uit, daar staat 'ie gelijk in het 3e bericht)
Re: Ombouw met 60760
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw met 60760
Hé Timtrein.
Hardstikke goed, je allereerste digitale ombouw! 8)
Zelf moet ik nog steeds de 1e ombouw zelf doen, een aantal omgebouwd gekocht en heb 2 setjes liggen om de allereerste ombouw zelf te doen.
Maar ja, eerst heb ik de treinenkamer verbouwd en nu is de treintafel(s) ook bijna klaar en dan ga ik eerst maar eens van alles uit proberen, dus een ombouw zit er ook aan te komen! :shock:
Ik denk dat ik dan alle draadjes over ombouwen en hulp van bijna alle forumleden nodig zal hebben om dit tot een goed einde te brengen! :roll: :oops: :?
Maar uiteindelijk zal het wel lukken!? :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Ombouw met 60760
Citaat van: timtrein op donderdag 26 april 2007, 15:34:38
Daar hebben we het topic "Show je nieuwste aanwinsten" voor ;-)
(als het goed is kom je gelijk bij de 5e pagina uit, daar staat 'ie gelijk in het 3e bericht)

Ah bedankt, de versie met computernummer zie je niet vaak :) En wat blijven het toch schitterende locs !
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Citaat van: Mark op vrijdag 27 april 2007, 13:22:40
Ah bedankt, de versie met computernummer zie je niet vaak :) En wat blijven het toch schitterende locs !
Ja, die zijn zeldzaam inderdaad, heb er ook een paar jaar naar gezocht op beurzen. Op eBay (.de) zie je ze af en toe trouwens ook wel, maar dan zit je weer met verzendkosten enzo. Dus dat is vooral voor de duurdere locs interessant (zijn de kosten relatief minder)

Zometeen dat ding eens gaan inregelen ;-)
(Hoe zit het met de Alzheimer-CV? Kan daar maar weinig over vinden. Da's CV 73 toch?)
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Om van het gehik af te komen moet ik dus echt de baan maar eens gaan schoonmaken ;)
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ombouw met 60760
Freak,
Niet aleen de baan maar ook de wielen en assen.
Anders een een zgn anti-alzheimer-condensator aansluiten.
Een handleiding hievoor vind je op www.X-train.de.
Verder is er hier op het forum ook al meer over te doen geweest.
o.m. in een verhaal over de ombouw van een DHG 700.
succes
Re: Ombouw met 60760
Hoi,

Ik heb voor het eerst een 60760 gebruikt voor de ombouw van een Primex EP2 20.013 en ik moet zeggen, geen problemen, rijd als een trein.

Ook moet ik iedereen even mededelen, voor dat je begint aan een ombouw.

A:   Zorg dat je er zeker van bent dat de loc analoog ook perfect loopt.
B:   Voor het ombouwen, alle draaiende onderdelen schoonmaken en goed gangbaar maken.
C:   Ook wielen goed schoonmaken.
D:   Zorg voor een goede massa-verbinding.

Naar mijn mening moet er dan weinig aan de hand kunnen zijn.
Ja, en een defecte decoder kan altijd maar als je bovenstaande in acht neemt zijn die in ieder geval uitgesloten als zijn de problemen.
Re: Ombouw met 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw met 60760
Hoi Tim, ik heb onlangs ook een br 78 met een 60760 omgebouwd.
Daarbij had ik hetzelfde massaprobleem.
Ik heb toen een stukje draad (draadrestje van spoel) éénmaal om het schroefje heengedraaid, waarmee het drijfwerk vastzit. Daarna het schroefje weer stevig vastzetten, met het draadringetje ertussen en het uiteinde op 5mm afgeknipt. Je hebt nu een massapunt voor je bruine draad en het soldeerd ook goed.

De spoeltjes heb op het motorschild zitten, één boven en één onder.
Vooraf de draadjes in de vorm buigen met een platbektangetje.
Je kap sluit dan beter, want bij jouw zit die rechterspoel wat in de weg.

Ook heb ik meteen een anti Alzheimer condensator met weerstand op de decoder gesoldeerd en met isolatietape netjes ingepakt.

Gr Ad

Re: Ombouw met 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw met 60760
Hierbij ook nog ff een tweetal foto's van mijn omgebouwde br78, ik hoop dat het lukt, want dit is de eerste keer dat ik een foto probeer te plaatsen!





Gr Ad.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw met 60760
Ziet er netjes uit!
Inderdaad, het lukt bij mij nu nét met de motorspoeltjes, maar houdt niet veel over. Met mijn soldeerkunsten kon ik er niet veel meer van maken.

Onderlangs is wel een idee :-)

Groetjes, Tim
Re: Ombouw met 60760
Beste Ad,

Zie het volgende niet als gezeur, het is bedoeld als zijnde opbouwend.

Je hebt goed je best gedaan maar waarom werk je met tape?
Zou de afwerking niet beter zijn geweest met krimpkousjes?

Door de warmte zullen de tape-je(s) loslaten met mogelijk alle gevolgen van dien.
Zelf zou ik dit nog even veranderen.


EDIT: Ik heb trouwens net ook weer een loc omgebouwd met een 60760, te weten een Primex EP2 20.013 E-Loc.
Een verslag staat op mijn site onder de knop "Tips & Trucs".
Alleen moet ik het flikkeren van de verlichting nog even wijzigen met de tip van "Freak" (Peter).
Re: Ombouw met 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw met 60760
Citaat van: Riny op dinsdag 01 mei 2007, 23:24:04
Je hebt goed je best gedaan maar waarom werk je met tape?
Zou de afwerking niet beter zijn geweest met krimpkousjes?

Ik weet het Riny, dit moet eigenlijk nog gebeuren.
Op dat moment had ik geen krimpkous in huis.
Ik heb het toen maar tijdelijk met tape geisoleerd, ik wil het later nog met krimpkous afwerken.

Het meeste tape is bij gekomen toen ik de anti Alzheimer elco en weerstand en twee diodes in serie met de lampjes, had toegevoegd.
Er zitten namelijk nog 610040 lampje in die anders te fel branden!

Eigenlijk heb je voor de krimpkous een hetelucht soldeerbout nodig, zonder deze gaat het krimpen nogal moeilijk. Iemand tips hiervoor?

Gr Ad
Re: Ombouw met 60760
Beste Ad,

Met een beetje beheersing kun je de krimpkousjes best boven een aansteker of lucifer houden hoor, dit kan nooit een probleem zijn.

Zelf gebruik ik hiervoor een oud afgedankt soldeerboutje en wrijf ik met de oude stift voorzichtig over de krimpkous.
Dit dingetje wordt niet extreem warm maar net warm genoeg voor dit soort klusjes.

Niets in het weggie.

Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Ombouw met 60760
Misschien wat laat,
maar om krimpkous krimpt ook goed als je de fohm uit de badkamer gebruikt.
Re: Ombouw met 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw met 60760
Beter laat................dan nooit  :mrgreen:
Re: Ombouw met 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw met 60760
Maar ondertussen is de tape wel door krimpkous vervangen.  8)