Citaat van: wacojaco op woensdag 09 mei 2012, 21:13:50
Jongens bedankt maar weer voor de linkjes.
Dit is de info die ik zocht, het boven dek kan dus deels zakken en gelost worden op een verhoogde los kade.
Of zo als in het topic van Ruud K,wat zeker de moeite waard is om eens rustig door te bladeren, via een aparte los inrichting.
Bedankt allemaal.
Groetjes Jac.
Ik ben er niet zo zeker van dat het type wagens waarvan je de fotoos toont de bovenverdieping kan laten zakken. Deze wagens zijn omgebouwd van bakwagon naar autotransporter en dat moest snel en goedkoop dus denk ik dat de bovenverdieping bereikt werd door een oprit.
Er zijn wel type autowagons die de bovenverdieping konden laten zakken zoals de drieassers van Marklin.
Na even zoeken op internet kwam ik nog wat informatie tegen. De twee assers wagens waren eerst aangeduid met offs 59 en werden in het computertijdperk laaes 541. Ze rijden altijd paarsgewijs.Het schijnt toch mogelijk te zijn om de bovenstukken te kunnen laten zakken gezien deze Engelse omschrijving:
" With the rebuilding of the German automobile industry, the German Federal Railroad was quick to order suitable rolling stock that could transport these valuable vehicles rationally, reliably, and carefully. Special bi-level transport cars were built on the steel design of the then modern type Omm 52 and Omm 55 high side gondolas, and these cars were permanently coupled together in pairs. The end walls and the side doors were removed. There were crossover plates on both levels so that automobiles could be driven over the entire length of the train from both ends. The upper deck at both ends of a pair of cars could be lowered to make a ramp to drive the cars up onto the railroad car."