Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Autotransporterwagon

Gestart door wacojaco maandag 07 mei 2012, 20:15:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Autotransporterwagon
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Autotransporterwagon
Beste forumers,

Wie weet hoe deze wagons in het echt werden geladen en gelost?

Kon het bovendek naar beneden zakken?
Zijn hier ook foto's van?

Groetjes Jac.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Autotransporterwagon
Ik dacht dat ze voor de bovenste verdieping daarvoor een aparte oprit hadden die ze aan de voorkant tegen de wagons aanreden op de loswal. In Den Bosch staat zo´n oprit.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Autotransporterwagon
toevallig vrijdag nog in Ht geweest

en nog toevalliger de oprit op de foto gezet  8o

hierbij dus de foto

dit is de vaste.

van een vorige keer heb ik ook nog de losse op de foto (mocht daar nog een foto van nodig zijn dan hoor ik 't wel  ;) )
Re:Autotransporterwagon
Iets dergelijks heb ik ook gezien op een foto bij de VW-fabrieken: iedere "etage" heeft zijn eigen oprit.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Autotransporterwagon
kon 't toch niet laten

dus hierbij de verrijdbare van Den Bosch

Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Autotransporterwagon
Aan de bovenste etage werden planken bevestigd. Tevens liet men deze etage een stuk zakken. Ik kan zo snel geen plaatje vinden.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Autotransporterwagon
Jongens bedankt voor de foto's en de reacties.
Nu blijft er bij mij een vraag, kon de boven verdieping, van deze wagons, idd zakken en zo ja hoe dan in het geheel of aan 1 kant.
Of hadden ze toen ook al van die opritten.

Groet Jac.
Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Autotransporterwagon
Foto's van het origineel zouden vast kunnen helpen, maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden...
Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Autotransporterwagon
Het schijnt - zoals Laurent al vertelde - dat de bovenste etage inderdaad een stuk kon zakken en wel aan beide zijdes. Een en ander is halverwege op de volgende pagina met foto's van deze wagons in de jaren '50 te vinden.

Als je het echt wilt weten, zou je ook eens naar deze tijdschriften uit ondermeer 2010 en 2011 op zoek kunnen gaan (niet vergeten om ook helemaal naar beneden door te scrollen).

Groet, Marc
Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Autotransporterwagon
Citaat van: Rutger op dinsdag 08 mei 2012, 21:12:56
Foto's van het origineel zouden vast kunnen helpen, maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden...
Ik ben kort geleden bij de buren een draadje tegengekomen met een losinrichting voor boven eraan, maar ik kan deze niet meer vinden.
Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Autotransporterwagon
En nog een linkje. Op deze site wordt een modelsituatie getoond van het beladen van een autotransportwagon. Volgens de tekst zou het echter in de realiteit ook zo gegaan zijn.

Groet, Marc
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2010

offline
Re:Autotransporterwagon
Citaat van: Laurent op woensdag 09 mei 2012, 00:34:05
k ben kort geleden bij de buren een draadje tegengekomen met een losinrichting voor boven eraan, maar ik kan deze niet meer vinden.

Ik dacht het ook al gezien te hebben. Het was in het draadje van Ruud K's zijn modelbaan: Schwarzburg-Neuffen-Bahn en wel in dit bericht: Laad en los inrichting autotransport en het laden van wagens met een kraan: Laden van wagens met een kraan.

Dit is een zeer mooie baan en zeker de moeite waard om eens vanaf pagina 1 door te bladeren. Veel mooie foto's van de baan zelf maar ook veel informatie naar links met informatie en foto's uit de oude doos. Deze mooie baan wordt de komende tijd ook uitgebreid besproken in de Railhobby. Het eerste deel staat deze maand in het blad.

Groeten Ronald.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Autotransporterwagon
Jongens bedankt maar weer voor de linkjes.

Dit is de info die ik zocht, het boven dek kan dus deels zakken en gelost worden op een verhoogde los kade.
Of zo als in het topic van Ruud K,wat zeker de moeite waard is om eens rustig door te bladeren, via een aparte los inrichting.

Bedankt allemaal.

Groetjes Jac.

Re:Autotransporterwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Autotransporterwagon
Citaat van: ronaldk op woensdag 09 mei 2012, 07:23:34
Citaat van: Laurent op woensdag 09 mei 2012, 00:34:05
k ben kort geleden bij de buren een draadje tegengekomen met een losinrichting voor boven eraan, maar ik kan deze niet meer vinden.

Ik dacht het ook al gezien te hebben. Het was in het draadje van Ruud K's zijn modelbaan: Schwarzburg-Neuffen-Bahn en wel in dit bericht: Laad en los inrichting autotransport en het laden van wagens met een kraan: Laden van wagens met een kraan.

Dit is een zeer mooie baan en zeker de moeite waard om eens vanaf pagina 1 door te bladeren. Veel mooie foto's van de baan zelf maar ook veel informatie naar links met informatie en foto's uit de oude doos. Deze mooie baan wordt de komende tijd ook uitgebreid besproken in de Railhobby. Het eerste deel staat deze maand in het blad.

Groeten Ronald.
Ik had toch nog wat anders gezien. Dit is niet de post die ik bedoel. Ook erg informatief, maar niet wat ik zocht.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Autotransporterwagon
Citaat van: wacojaco op woensdag 09 mei 2012, 21:13:50
Jongens bedankt maar weer voor de linkjes.

Dit is de info die ik zocht, het boven dek kan dus deels zakken en gelost worden op een verhoogde los kade.
Of zo als in het topic van Ruud K,wat zeker de moeite waard is om eens rustig door te bladeren, via een aparte los inrichting.

Bedankt allemaal.

Groetjes Jac.



Ik ben er niet zo zeker van dat het type wagens waarvan je de fotoos toont de bovenverdieping kan laten zakken. Deze wagens zijn omgebouwd van bakwagon naar autotransporter en dat moest snel en goedkoop dus denk ik dat de bovenverdieping bereikt werd door een oprit.

Er zijn wel type autowagons die de bovenverdieping konden laten zakken zoals de drieassers van Marklin.

Na even zoeken op internet kwam ik nog wat informatie tegen. De twee assers wagens waren eerst aangeduid met offs 59 en werden in het computertijdperk laaes 541. Ze rijden altijd paarsgewijs.Het schijnt toch mogelijk te zijn om de bovenstukken te kunnen laten zakken gezien deze Engelse omschrijving:
" With the rebuilding of the German automobile industry, the German Federal Railroad was quick to order suitable rolling stock that could transport these valuable vehicles rationally, reliably, and carefully. Special bi-level transport cars were built on the steel design of the then modern type Omm 52 and Omm 55 high side gondolas, and these cars were permanently coupled together in pairs. The end walls and the side doors were removed. There were crossover plates on both levels so that automobiles could be driven over the entire length of the train from both ends. The upper deck at both ends of a pair of cars could be lowered to make a ramp to drive the cars up onto the railroad car."
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Autotransporterwagon
Bedankt voor deze bijdrage Maarten Marklin.

Ik heb even in een oude Marklin catalogus gekeken, daar worden deze wagons aangeduid als Off 52.
De Off 59 heeft versterkte zijwanden, kijk maar eens bovenaan deze bladzijde.

Groetjes Jac.
Re:Autotransporterwagon
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Autotransporterwagon
Bij de metalen Marklin autotransporter zit de bovenverdieping vast maar bij de kunststofwagens kan een gedeelte van de bovenverdieping zakken.



Re: Autotransporterwagon
Ik vond nog een foto van de VW-fabrieken uit de jaren '50:
Re: Autotransporterwagon
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Autotransporterwagon
Uit het VW-setje, Gerard.   :D
Re: Autotransporterwagon
Hoe bedoel je?
Re: Autotransporterwagon
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Autotransporterwagon
Maarten, sorry voor de late reactie.
Dat is ook een mooie set, maar om die van mij nou te gaan vervangen, is een dure aangelegenheid.

Gerard,
Bedankt voor de foto, zo heb ik het nog niet eerder gezien.

Groetjes Jac.
Re: Autotransporterwagon
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Autotransporterwagon
In de jaren 50 hadden de kevers toch een spijl in de achterruit? Twee halve achterruiten.
Re: Autotransporterwagon
Nee, dat is in het modeljaar 1952 veranderd. Toen verdween de spijl en werd het "brilletje" een "ovaaltje". En in 1958 werd die ovalen achterruit op zijn beurt weer vervangen door een groter model.
Re: Autotransporterwagon
Lid sinds: 2011

offline
Re: Autotransporterwagon
Mooie combi zo, Kevers en treinen. De foto kan zo uit een oud filmpje zijn geknipt. Dit had ik wel eens in het echt willen zien. Is toch weer anders dan Fordjes bij Cobelfret.

groeten Martin
Re:Autotransporterwagon
Citaat van: Gerard op maandag 07 mei 2012, 21:33:12
Iets dergelijks heb ik ook gezien op een foto bij de VW-fabrieken: iedere "etage" heeft zijn eigen oprit.

Ja, wel zes naast elkaar.... en het gaat maar door daar.....:D En als je ziet hoe hard ze die auto's over die trein heen rijden, dan vrees je het ergste.