Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!

Gestart door AlbertJan vrijdag 25 mei 2012, 14:43:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Een tijd geleden ben ik ook begonnen met het verzamelen van conducteur- en/of seinlantaarns, helaas zijn deze nog maar weinig te vinden.

De meest voorkomende is waarschijnlijk dit type, zowel in groot als in klein.







Met zo'n ouderwetse petroleum brander was de lamp niet alleen een "handenwarmer" maar ook duidelijk zichtbaar!



Dat deze best behoorlijk warm konden worden laat deze oude Engelse lantaarn zien!



En niet alleen van metaal maar ook met de bakelieten voorloper van kunststof



Ook de seinlamp die gebruikt kan worden met verschillende seinplaten is een leuke!



Misschien zijn er meer leden die één of meerdere van deze lantaarns hebben en willen showen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Je heb al een aardige collectie Albert - Jan.
Mooie exemplaren zitten er tussen.
Ik zal het in gedachten houden mocht ik een seinlantaarn tegen komen op een markt of zo.

Groeten van Jarno
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Hoi AlbertJan,

Leuk topic! Mijn "collectie" bestaat uit 1 seinlamp van de DB. Deze lampen zijn geloof ik niet erg zeldzaam, maar wel leuk om te hebben.







De originele petroleumlamp zit er niet meer in, die is door de vorige eigenaar vervangen door een elektrische lamp. We gebruiken 'm soms als buitenverlichting in de tuin. :)

Groetjes,

Rutger
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Nu vooruit dan, hier mijn schamele schroot verzameling

1 x sluitlantaarn DB 72 oliestook, en 2 x stationcheflamp?  carbid aangedreven >:-D , Beide origineel,

Gr, Jan
Re: Conducteurs- en seinlantaarns, een leuk verzamel object!
Citaat van: 44er op zaterdag 26 mei 2012, 20:15:45
1 x sluitlantaarn DB 72 oliestook, en 2 x stationcheflamp?  carbid aangedreven >:-D , Beide origineel,

Héé Jan!
Mooie exemplaren maar de carbid is toch voor de oud/nieuwjaar aandrijving? 8o ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.