Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuwe lengteschaal SBB apm/bpm rijtuigen

Gestart door Jasperkc donderdag 24 mei 2012, 23:44:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe lengteschaal SBB apm/bpm rijtuigen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
nieuwe lengteschaal SBB apm/bpm rijtuigen
Hallo iedereen,

Graag zou ik willen zien dat Märklin de SBB apm/bpm rijtuigen welke al sinds 1995 in het assortiment zitten, opnieuw uitbrengt in de nieuwe lengteschaal 1:93,5
De oude rijtuigen hebben het nummer 4365 t/m 4369.

Groet, Jasper
Re: nieuwe lengteschaal SBB apm/bpm rijtuigen
Hallo,

Hoewel deze rijtuigen in een groot deel van Europa rondrijden/rondreden en voldoende afzet ervan in meerdere landen dus "niet uitgesloten is" heb ik de indruk dat het minieme lengteverschil tussen de door jou gewenste iets verkorte 1:93,5 rijtuigen en de reeds geproduceerde modellen op schaallengte van Liliput, Jouef en (de mooiste) van LSM de meeste kopers ertoe brengt het maar bij die modellen op schaallengte te houden. Vergeet niet dat bij inwilliging van jouw wens ook op zijn minst een bijpassend restauratierijtuig en een bagagerijtuig zouden moeten worden aangeboden.

Er komt nog iets bij: naar ik lees zou de afzet van iets verkorte rijtuigen geen erg groot commercieel succes zijn. Fleischmann is ermee begonnen, Märklin heeft het voorbeeld gevolgd (eveneens waar het Duitse rijtuigen betreft). Die verkorting was uitsluitend ingegeven om op 36cm ø bogen vanwege aangeklikte bovenleidingpaaltjes passage van die vierassers nog nét mogelijk te maken. Het opvallende is dat de sterk verkorte metalen rijtuigen (24 cm) die later door Märklin opnieuw zijn uitgebracht wél een relatief succes hebben bij dat deel van de klandizie dat - waarschijnlijk uit nostalgie - alles hoe dan ook bij het oude wil laten.

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik de grote financiële inspanningen van zowel Fleischmann als Märklin om goedgelijkende rijtuigen (en dat zijn het) maar dan op lengteschaal 1:93,5 te fabriceren betreur. Het was na een eerdere aanzet van Märklin om de lengte van de vierasserrs van  24 cm naar 27 cm te vergroten een tweede poging om zoveel als physiek mogelijk de schaallengte te benaderen. De feitelijke oorzaak dat Märklin op een bepaald moment niet tot uitsluitend productie van vierassers op schaallengte is overgegaan is dat vroegere directies (naar ik persoonlijk heb kunnen waarnemen)  koste wat het kost de 36cm ø boog als standaardboog wilden blijven handhaven. Als ze indertijd een iets grotere radius hadden gekozen (een voorbeeld van de "marktleider" dat zonder twijfel door de concurrentie zou zijn gevolgd) waren daarna "een beetje verkorte" rijtuigen nooit op de markt gekomen.

Voorts merk ik op dat alle andere producenten zich volledig hebben toegelegd op de fabricage van rijtuigen op schaallengte. Dat lijkt de trend vor de toekomst. Daarom ben ik benieuwd wanneer Fleischmann (lees: het moederbedrijf Modelleisenbahn dat ook Roco in handen heeft) de fabricage van iets verkorte rijtuigen zal opgeven.....   

Gegroet,

Rob     
Re: nieuwe lengteschaal SBB apm/bpm rijtuigen
Er is een markt voor die iets verkorte rijtuigen van Fleischmann. Los van de schaallengte, zijn het ook zeer goed ogende en toch robuuste modellen. De oude mallen zullen nog wel eens uit de kast worden gehaald zo lang er genoeg klanten zijn te vinden.
Maar Märklin is zowat de enige die nog nieuwe ingekorte modellen ontwikkelt.
Overigens was Märklin ook niet erg snel met de stap naar 1:100 (27 cm standaardrijtuigen).