Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2

Gestart door i_m_johny zondag 20 mei 2012, 23:01:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: M.user op zaterdag 16 juni 2012, 16:20:54
Ik zie de CS2 ook nogal eens nieuw in Houten liggen. Vaak komen die uit een mega starterset.

Ik heb mijn zinnen gezet op de 60215, en verwacht dat CS2's uit Startersets van het type 60214 of 60213 zijn. Ondanks dat iedereen aangeeft dat de 60214 eigenlijk gelijk is aan de 60215, voel ik me beter bij de meest recente versie).

Citaat van: M.user op zaterdag 16 juni 2012, 16:20:54
7 juli is er weer een beurs in Houten.

......  :P Verleidelijk  :P ........
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
De CS2 zijn inderdaag zoals anderen ook aangeven allemaal gelijk. Dit betekent dat dus de hardware hetzelfde is alleen de software is telkens de laatste versie.
Zelfs met de eerste CS2 en alle updates heb je dus de 60215.

Ikmheb zelf ook de eerste versie CS2 en die voorzie ik telkens van de nieuwe update zodra die beschikbaar is. Werkt perfect.

Succes met kiezen.

Groet, Ronald
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: M.user op zaterdag 16 juni 2012, 22:09:09
Succes met kiezen.

Alsof je het me makkelijker hebt gemaakt  ;)

Nu is dus de 60Va of 100Va optie het enige verschil en aangezien ik H0 rijdt, zou ik dan het advies van Marklin moeten opvolgen om het maximale Ampere nivo te beperken :help: (en daarmee eigenlijk de 100Va voeding overbodig te maken).
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Ik heb er een 60vA bij.

Ronald
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Er staan op de Duitse ebay meerdere 60215 te koop ook uit startsets.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Gewoon hier kijken. Met fabrieksgarantie.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produktsucheneu/0/0-0-0-0-0-60215-0-0-0-0-0--nl-h/produktsucheneu.html

Ook nog eens veel goedkoper ? 599,00

Die van mij komt ook daar vandaan

Groet, Ronald
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Dat is ?65 duurder dan de link in post #49.

Citaat van: i_m_johny op zaterdag 16 juni 2012, 22:17:04

Alsof je het me makkelijker hebt gemaakt  ;)


Hoeveel hulp, link's en tips's wil je eigenlijk nog meer? ;)

Als jij een nieuwe koelkast wil kopen gaat het dan ook zo? :D

Gr, Ben.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Jawel, en wel 90 Euro duurder dan je eigen melding  :D

Maar het is heel verstandig om het ding bij een M*-dealer te kopen.
Je krijgt anders geen garantie en die heb je echt wel nodig bij een CS2.

Dealers vind je op de M*site.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Waar is toch die tijd van een gewoon travootje met een draaiknoppie, schakelaartjes voor blokken en wisseltjesen zo, kabelboompjes etc, nu alles via 1 centrale en digitaal, nadeel is wel als dat te dure ding kapot gaat ligt wel alles plat. :(
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Die tijd is er nog steeds, er zijn zat mensen die analoog rijden.  :-)

Maar dat is ook de tijd van losse stekkertjes, kortsluiting, dikke dradenbossen, ogen en oren tekort :-)

Kortom, voor elck wat wils.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
 :D
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 16 juni 2012, 22:17:04
Citaat van: M.user op zaterdag 16 juni 2012, 22:09:09
Succes met kiezen.

Alsof je het me makkelijker hebt gemaakt  ;)

Nu is dus de 60Va of 100Va optie het enige verschil en aangezien ik H0 rijdt, zou ik dan het advies van Marklin moeten opvolgen om het maximale Ampere nivo te beperken :help: (en daarmee eigenlijk de 100Va voeding overbodig te maken).

Ik zou die 100 VA optie niet bij voorbaat afschrijven. Märklin verkoopt liever een booster denk ik, maar versterkers van 5A zijn niet ongebruikelijk. Lenz levert al jaren standaard een versterker van 5A bij zijn digitale sets en ik heb nog nooit van rampen gehoord. Bij nog zwaardere versterkers moet je de beveiliging en bekabeling eens grondig doornemen, maar 5A levert geen problemen op.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: huub op zondag 17 juni 2012, 11:45:11
Maar het is heel verstandig om het ding bij een M*-dealer te kopen.
Je krijgt anders geen garantie en die heb je echt wel nodig bij een CS2.

Als je de garantie bij een CS 2 echt nodig hebt (ik begrijp daaruit dat hij nogal eens wat kuren vertoont) , zou dat voor mij al aanleiding zijn om hem te laten voor wat hij was. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Tja ook mijn idee, ik werk met een geupdate cs1, gaat dat ding kapot pleur ik em in de hoek en pak mijn, bij die startset met blauwe 03 en v160 regelaar weer, wissels en zo doe ik met gewone drukknopjes en dit vind ik zelf het fijnst werken maar ieder het zijne.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: Chief op maandag 18 juni 2012, 09:09:43
.... wissels en zo doe ik met gewone drukknopjes en dit vind ik zelf het fijnst werken ......

Ben sinds September vorig jaar overgestapt op Marklin. DIGITAAL was de doelstelling, Marklin praktijk ervaring was NIHIL.

Maar heel soms heb ik lichtelijk spijt van de stap naar digitaal Wisselen.

Want werken met wissel-boxjes:
- Tja, het overzicht (zeker bij met LED uitgeruste wissel-boxjes) is in totaliteit duidelijk,
- De toegang naar een knopje is vrijwel direct (niet hoeven schakelen tussen keyboards),
- Het is (enigzins) goedkoper (zeker als je digitale consoles (MS2 of CS2) buiten beschouwing laat).
- Aparte stroomvoorziening mogelijk (kan ook een nadeel zijn omdat er wel een aparte voeding bijgezet dient te worden),
- Om het spoorbedrijf ook toegankelijker te maken voor de jongste dochter, zijn de wisselboxjes net even werkbaarder.

Maar de voordelen van Digitaal schakelen:
- Direct na het plaatsen van de decoder (i.c.m. aandrijving) is de wissel 'In productie'  :thumbup:,
- Geen kabels trekken  :D :D,
- In eerste instantie geen aparte stroomvoorziening hoeven realiseren (kan ook een nadeel zijn, doordat Rijstroom wellicht verstoord / extra verbruikt wordt (met deze 24 volts pieken is niet iedereen het mee eens)),
- Achteraf kan het wisselboxje altijd nog omgeruild worden voor een K83 decoder (en kan de wisselkastje de ontkoppelaars bedienen),
- De oudste dochter zweert bij Digitaal schakelen  :-).
- Je kunt je totaal besturing uitbreiden met een PC (als daar je hart ligt)  :favorite:  :favorite:  :favorite:.


Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: henkv op maandag 18 juni 2012, 07:57:38
.... moet je de beveiliging en bekabeling eens grondig doornemen, maar 5A levert geen problemen op.....

Bij bekabeling zal je de draaddikte bedoelen (heb zelf het dikke harde kern stopcontact-draad),
maar wat bedoel je met 'beveiliging'.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: i_m_johny op maandag 18 juni 2012, 12:54:09
Citaat van: henkv op maandag 18 juni 2012, 07:57:38
.... moet je de beveiliging en bekabeling eens grondig doornemen, maar 5A levert geen problemen op.....

Bij bekabeling zal je de draaddikte bedoelen (heb zelf het dikke harde kern stopcontact-draad),
maar wat bedoel je met 'beveiliging'.

Misschien bedoelt hij zekeringen die kunnen doorbranden...
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Dat installatiedraad is bedoeld voor 230 volt bij 16A ofwel bijna 4000 watt. Dat is het veertigvoudige van 100 VA dus wel genoeg ja.  :D

Het beveiligingsvraagstuk is heel specifiek. De ingebouwde beveiliging van zo'n versterker zorgt ervoor dat de centrale afslaat als de stroom te hoog wordt. Bij een 3A versterker dus als de stroom de 3A te boven gaat, bijvoorbeeld bij kortsluiting. Maar dat werkt natuurlijk alleen als de bedrading dik genoeg is om ook 3A stroom te verwerken. Is de bedrading te dun, dan zal er nooit 3A kortsluitstroom kunnen gaan lopen en zal de centrale niet afslaan. Nu hebben de meeste mensen de bedrading wel in orde, het mogelijke knelpunt is de loks. Het interne circuit van sommige loks is niet in staat hele grote stromen te verwerken. De ervaring leert dat 3A goed gaat en 5A ook.
Zelf heb ik een 10A booster en dan moet je gaan oppassen. De bedrading is hier dik genoeg, maar sommige loks kunnen geen 10A stroom verwerken. Als die lok dan een kortsluiting veroorzaakt - heel normaal op een modelbaan - dan zal er nooit een kortsluitstroom van meer dan 10A gaan lopen en slaat de booster dus niet af. Bij een beetje pech krijg je dan wat rookontwikkeling enzo.  :D Ik heb dat opgelost door de baan in aparte secties te verdelen die ieder een eigen zekering van 3A hebben. Wil de beveiliging van de booster niet, dan grijpt de zekering in. Nu werkt dit hier zo al 8 jaar en heb ik in die tijd 2 zekeringen verstookt.

Hoe het ook zij, versterkers van 5A zijn vrij normaal, bij de Amerikaanse centrales zelfs het meest gebruikelijk. Van ongelukken heb ik niet gehoord. Ik begrijp dat de digitale seinen van Märklin een intern circuit hebben voor het doorgeven van de voeding aan de baan dat niet al te robuust is uitgevoerd. Maar dit hele draadje is begonnen met de vraag of dat digitaal nog wel nodig is, dat een sein de voeding doorgeeft. Nee dus.
Op veel doorsnee modelbanen is 5A precies het verschil tussen wel of geen booster moeten kopen. Ik zou lekker die 100 VA versie aanschaffen. Als je die optie nog niet wilt gebruiken, kun je voorlopig in de centrale de maximale stroom instellen.
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: M.user op zaterdag 16 juni 2012, 22:09:09
Zelfs met de eerste CS2 en alle updates heb je dus de 60215.

Ik heb onlangs op onderstaand forum een duidelijk onderscheid mogen opmerken (wat zeker niet voor iedereen van toepassing zal zijn). Het is dus in mijn beleving alleen 100% zodra de 60214 HW 4.31 (of hoger) is.

URL = http://www.m-users.net/forum/yaf_postst18638_CS-60214-vs--60215.aspx

*************************************************************************

60215 has max 5 A output
60214 has max 3 A output

60215 has for sure galvanic isolation on power output
60214 has galvanic isolation on power output starting hardware version 4.33

The software and the functionality is identical.

If you do not need galvanic isolation (good if you use 2 ore more CS on one layout), you can take the cheaper offer. And if the 60214 has already hardware 4.33 (mine has), than it is identical to 60215.

*************************************************************************
Re: Zijn seinen noodzakelijk bij blokrijden met een CS2
Citaat van: i_m_johny op dinsdag 19 juni 2012, 11:56:50

(good if you use 2 ore more CS on one layout)


Wie wil dit in hemelsnaam? :O

Gr, Ben.