Citaat van: robert39 op zondag 03 juni 2012, 00:02:57
Nu heb ik nog 4 roco dubbele containerwagons ook alles vervangen , ontsporen ze in r1 bochten. de buffers haken in elkaar wat nu ??
Dag Robert,
Een probaat middel om na te gaan of wagens (in de staat waarin ze verkeren) kortgekoppeld kunnen worden zonder dat de buffers in elkaar haken is om de beide wagens
als proef met zo'n plat staafje met aan beide zijden een NEM-"zwaluwstaartje" (vast) aan elkaar te koppelen. De lengte van die staafjes voldoet
exact aan de NEM-normen waar het gaat om de juiste kortkoppelafstand van twee wagens. Als de buffers dan nog steeds in een R1 boog in elkaar haken dan is inderdaad sprake van onvoldoende afstand tussen de wagens. Maar eerlijk gezegd is me dat in de loop der jaren maar een enkele keer overkomen; het betrof oudere Jouef wagens. Fleischmann is een degelijke firma die zijn NEM-koppelinghouders écht wel in de juiste positie monteert. Normaalgesproken (kort)koppelt dat goed.
Ik denk daarom dat er méér aan de hand is. Haken die buffers wellicht in elkaar in een zgn "S-boog" (d.w.z. de welbekende "doodzonde"
als er sprake is van een boog en een tegenboog zonder een (kort) recht stukje ertussen)?. Dat is namelijk een maar alteveel voorkomend voorbeeld en meestal de oorzaak van het in elkaar haken van buffers bij kortkoppeling.
Een tweede oorzaak van problemen bij kortkoppeling is als Märklin kortkoppelingen worden aangebracht bij
niet-Märklinproducten zoals in jouw geval. Het is het gevolg van het uitstekende haakje bovenop de Märklin kortkoppeling dat voorontkoppeling mogelijk maakt. Dat haakje stoot in bogen tegen de buffers. Märklin heeft dat risico vermeden door bij zijn actueel materieel de buffers een ietsje hoger te plaatsen. Die "oplossing" is tevens een geliefd onderwerp om over te schelden bij haters van Märklin.
Als het in elkaar haken van de buffers niet het gevolg is van het passeren van een S-boog maar je in ieder geval kortkoppelingen wilt aanbrengen die niet tegen buffers stoten maar wel te allen tijde ook met Märklin koppelingen en zelfs hun kortkoppelingen compatibel zijn
en die bovendien een iets grotere afstand tussen de kortgekoppelde wagens tot stand brengt neem dan van Roco de "Universele koppelingen" met catalogusnummer 40395. Die koppelingen kwamen pas in de verkoop
nadat de Märklin kortkoppeling op de markt was verschenen. Tot "woede" van Göppingen bleek toen dat die Roco-koppelingen met hun eveneens horizontale uitsteeksels en (veel) platter koppelhaakje naadloos met het Märklinproduct konden worden gekoppeld! Een geduchte concurrent dus zoals uit de volgende alinea blijkt:
Het bestaan van die Roco koppeling is bij kenners de "
Geheimtip" als om welke reden dan ook zich verschijnselen voordoen als het in elkaar haken van buffers of andere ontsporingsoorzaken bij kortgekoppelde wagens. Een voorbeeld: Als twee Märklin (kortkoppelingen) als verbinding tussen twee wagens problemen opleveren ga je eerst over tot het vervangen van één Märklinkoppeling door een Roco "Universele koppeling". Zoals gezegd die passen probleemloos op elkaar. Meestal is het ongerief dan al opgelost. Maar mocht dat niet het geval zijn dan vervang je ook de andere Märklin kortkoppeling door een Roco koppeling. De afstand tussen de twee kortgekoppelde rijtuigen wordt dan een "pietsie" groter, maar het blijft optisch een aanvaardbare kortkoppelafstand.
Ik ben benieuwd naar het resultaat, dat hoor ik graag.
Gegroet,
Rob