Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koppelingen fleischmann containerset

Gestart door realpolarbear zaterdag 21 april 2007, 17:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelingen fleischmann containerset



Hallo spoorders

vanmiddag de containerset fleischmann 975245 aangeschaft. DHL set

heeft iemand ook advies wat voor koppelingen ik moet aanschaffen (artikel nummer)om deze mooie set achter mn marklins te laten rijden . en om later niet in de problemen te komen wat voor assen moet ik er voor marklin rail (nu dus gelijkstroom wielen)onder monteren
alvast bedankt

Gr Frits
Re: Koppelingen fleischmann containerset
wielen kan je er tog gwoon onder laten zitten? ze zijn geisoleerd maar dat maakt voor ~ niet veel uit..
als ze niet lekker over je wissels lopen gwoon ff beetje verzwaren..

koppelingen moet je gwoon standaard NEM koppelingen voro gebruiken
Re: Koppelingen fleischmann containerset
@Frits,

Koppelingen kun je vervangen, de wagens hebben Nem-schachten. Echter Fleischmann kortkoppelingen vindt ik wel prettig werken. Ik rust er complete bloktreinen mee uit, alleen de eindwagens hebben dan een beugelkoppeling (Märklin of Roco)

Citaat van: oorsmeer op zondag 22 april 2007, 01:01:41
wielen kan je er tog gwoon onder laten zitten? ze zijn geisoleerd maar dat maakt voor ~ niet veel uit..

koppelingen moet je gwoon standaard NEM koppelingen voro gebruiken

2-rail wielen rijden over het algemeen wel op 3-rail. Wie met detectie rijdt zal ze toch liever vervangen. Fleischmann heeft vervangers voor 3-rail wielen. (Let goed op twee afwijkende maten in aslengten te weten 24mm en 25mm)

Citaat van: oorsmeer op zondag 22 april 2007, 01:01:41
als ze niet lekker over je wissels lopen gwoon ff beetje verzwaren..

Dat is een volstrekt verkeerd advies :!:

Belangrijk is de maat tussen de wielen:
Bij 2-rail is dat 14.2 mm (zijn soms 14.3 mm)
Bij 3-rail is dat 14.0 mm

Die twee tiende mm maakt erg veel uit of de wielen op Märklin wissels ontsporen of niet. Dus heb je problemen met 2-rail wielen om Märklin wissels dan schuif je de wielen iets naar elkaar toe zodat de tussenmaat 14.0 mm is.

Nog belangrijk te weten is dat een Märklinwiel een hogere flens heeft t.o.v. een 2-rail wiel. Reden is dat bij een wissel het wiel met de flens door het hartstuk van het wissel rijdt en niet met het loopvlak.
2-rail wielen hebben een lagere flens en rijden met het loopvlak over het hartstuk (ook wel puntstuk genoemd) Een 2-rail wiel zakt even weg in het puntstuk zodat je een wagon met 2-rail wielen even ziet hobbelen over het wissel.

Wil je het hobbelen niet zien dan is 2-rail wielen vervangen door 3-rail wielen.

In beide gevallen heeft verzwaren van een wagon geen enkel nut is is dus klink klare onzin!

Mvg, Johan.


Re: Koppelingen fleischmann containerset


Beste Johan,,,

bedankt hier kan ik wat mee..

prima idee trouwens om één koppeling te vervangen, ik wil nog een containerset van fleischmann aan schaffen dus die kan ik er dan zo achterhaken.
maar moet dan de heele koppeling onder het wielstel vervangen worden of alleen het voorste koppelingetje dat begrijp ik nog niet helemaal,
en wat de wielassen betreft adviseer jij vervanging voor marklin assen of fleischman 3 rail assen

alvast bedankt

groeten Frits
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Hallo Frits,

Fleischmann heeft 3-rail assen voor hun modellen. Er zijn 2 typen met verschillende aslengte 24mm en 25 mm.
Voor 4-assige containerwagens heb je 24mm nodig (heb ik zelf nl ook)
Conrad heeft ze zoek op Bestnr.: 241182 - 89

Koppeling kun je uit de Nem-schacht houder trekken, je vervangt alleen de koppeling.

Succes!

Mvg, Johan.
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Ik heb 2 setjes fleischmann containerwagons, heb de koppelingen vervangen voor marklin exemplaren en wisselstroomwielen. Nu heb ik nog 4 roco dubbele containerwagons ook alles vervangen , ontsporen ze in r1 bochten. de buffers haken in elkaar wat nu ?? te licht ?? of verkeerde koppelingen ??
Groet Robert
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Citaat van: robert39 op zondag 03 juni 2012, 00:02:57
Nu heb ik nog 4 roco dubbele containerwagons ook alles vervangen , ontsporen ze in r1 bochten. de buffers haken in elkaar wat nu ??

Dag Robert,

Een probaat middel om na te gaan of wagens (in de staat waarin ze verkeren) kortgekoppeld kunnen worden zonder dat de buffers in elkaar haken is om de beide wagens als proef met zo'n plat staafje met aan beide zijden een NEM-"zwaluwstaartje" (vast) aan elkaar te koppelen. De lengte van die staafjes voldoet exact aan de NEM-normen waar het gaat om de juiste kortkoppelafstand van twee wagens.  Als de buffers dan nog steeds in een R1 boog in elkaar haken dan is inderdaad sprake van onvoldoende afstand tussen de wagens. Maar eerlijk gezegd is me dat in de loop der jaren maar een enkele keer overkomen; het betrof oudere Jouef wagens. Fleischmann is een degelijke firma die zijn NEM-koppelinghouders écht wel in de juiste positie monteert. Normaalgesproken (kort)koppelt dat goed.

Ik denk daarom dat er méér aan de hand is. Haken die buffers wellicht in elkaar in een zgn "S-boog" (d.w.z. de welbekende "doodzonde"  >:-D als er sprake is van een boog en een tegenboog zonder een (kort) recht stukje ertussen)?. Dat is namelijk een maar alteveel voorkomend voorbeeld en meestal de oorzaak van het in elkaar haken van buffers bij kortkoppeling.

Een tweede oorzaak van problemen bij kortkoppeling is als Märklin kortkoppelingen worden aangebracht bij niet-Märklinproducten zoals in jouw geval. Het is het gevolg van het uitstekende haakje bovenop de Märklin kortkoppeling dat voorontkoppeling mogelijk maakt. Dat haakje stoot in bogen tegen de buffers. Märklin heeft dat risico vermeden door bij zijn actueel materieel de buffers een ietsje hoger te plaatsen. Die "oplossing" is tevens een geliefd onderwerp om over te schelden bij haters van Märklin.

Als het in elkaar haken van de buffers niet het gevolg  is van het passeren van een S-boog maar je in ieder geval kortkoppelingen wilt aanbrengen die niet tegen buffers stoten maar wel te allen tijde ook met Märklin koppelingen en zelfs hun kortkoppelingen compatibel zijn en die bovendien een iets grotere afstand tussen de kortgekoppelde wagens tot stand brengt neem dan van Roco de "Universele koppelingen" met catalogusnummer 40395. Die koppelingen kwamen pas in de verkoop nadat de Märklin kortkoppeling op de markt was verschenen. Tot "woede" van Göppingen bleek toen dat die Roco-koppelingen met hun eveneens horizontale uitsteeksels en (veel) platter koppelhaakje naadloos met het Märklinproduct konden worden gekoppeld! Een geduchte concurrent dus zoals uit de volgende alinea blijkt:

Het bestaan van die Roco koppeling is bij kenners de "Geheimtip" als om welke reden dan ook zich verschijnselen voordoen als het in elkaar haken van buffers of andere ontsporingsoorzaken bij kortgekoppelde wagens. Een voorbeeld: Als twee Märklin (kortkoppelingen) als verbinding tussen twee wagens problemen opleveren ga je eerst over  tot het vervangen van één Märklinkoppeling door een Roco "Universele koppeling". Zoals gezegd die passen probleemloos op elkaar. Meestal is het ongerief dan al opgelost. Maar mocht dat niet het geval zijn dan vervang je ook de andere Märklin kortkoppeling door een Roco koppeling. De afstand tussen de twee kortgekoppelde rijtuigen wordt dan een "pietsie" groter, maar het blijft optisch een aanvaardbare kortkoppelafstand. 

Ik ben benieuwd naar het resultaat, dat hoor ik graag.

Gegroet,

Rob
     
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Hallo Rob,

het verdiend misschien geen schoonheidsprijs, maar ik heb een klein stukje van de onderkant van de fleischmann buffers afgeveild, hetzelfde geldt overigens ook voor de Roco containerwagons,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
De roco's hebben nog gewoon roco koppelingen, de fleischmann heeft marklinkoppelingen aangezien daar van die profi koppelingen inzaten . Heb ook nog geprobeert met een fleischmann koppeling in de roco, maar dat werkt op de een of andere manier niet. ik ga nog even kijken of ik nog roco koppelingen liggen heb.
Groet Robert
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Beste Rob,

Hetgeen Wissels verteld is de oplossing als je Marklin (kort)koppelingen wilt gebruiken.
Vergelijk de hoogte van de buffers van Marklin wagens met dat van Roco of Fleishmann.
Die van Marklin staan hoger, dit komt omdat de Marklin kortkoppelingen in gekoppeld toestand hoger komen dan de standaardhoogte van de andere merken.
Ze passeren niet onder de buffers met ontsporingen van de wagons als gevolg.
Ook met Mehanoloks hetzelfde probleem.
Als je de buffers langs onder iets afvijld valt dit nauwelijks op en kun je Marklin kortkoppelingen gebruiken.

Mvg

Olivier
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
http://www.reynaulds.com/products/Roco/40397.aspx  (louter info ; geen reclame)



deze kortkoppeling van Roco is in sommige gevallen een oplossing, deze koppelingen koppelen iets minder kort en ik ken verschillende mensen die met Marklin rijden en over deze koppeling bijzonder tevreden zijn ( =  rijders trouwens ook !)

Groeten Peter
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Hallo iedereen,
Heb eindelijk een rondje gedaan met m'n nieuwe container wagons , heb de marklinkoppelingen vervangen voor roco koppelingen. Geen ontsporingen meer  :thumbup: :) Ze zijn niet zo mooi kort gekoppeld, maar jah ik kan er nu wel mee rijden.
Ik heb er een filmpje van gemaakt , die post ik straks in mijn baan topic.
Groet Robert
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Citaat van: robert39 op zondag 03 juni 2012, 00:02:57Het bestaan van die Roco koppeling is bij kenners de "Geheimtip" als om welke reden dan ook zich verschijnselen voordoen als het in elkaar haken van buffers of andere ontsporingsoorzaken bij kortgekoppelde wagens.

Of het een geheimtip is weet ik niet, maar het verhaal is nog wat uitgebreider Rob. Behalve de bufferhoogte kan ook de aard van de koppeling een rol spelen. Zowel de Märklin kortkoppeling als de Roco Universal leveren net geen volledig starre verbinding op, zoals de gewone Roco kortkoppeling of de Fleischmann profi wel doen. Er is wat zijdelingse speling tussen de koppelingen. De kynematiek reageert dan net te laat, met ontsporingen in krappe bogen als gevolg.
Roco lost dat op door de koppeling zelf net wat langer te maken, zodat buffer aan buffer rijden met deze koppeling nooit voorkomt. Märklin lost dat op door de koppelafstand van het materieel wat groter te maken, zodat buffer aan buffer rijden bij Märklin materieel sowieso nooit voorkomt, welke koppeling je ook plaatst. Ook dat is voor Märklin bashers natuurlijk spek in het bekkie.  ;)
De gevolgen laten zich raden. Zet je een Märklin koppeling op materieel van een ander merk dat wel een krappe koppelafstand heeft, dan gaat het mis. Het wisselt per model, maar Fleischmann en Roco hebben nogal wat modellen die echt buffer aan buffer kunnen koppelen en dus een volledig starre koppelverbinding nodig hebben.
Zet je een Roco Universal op een Märklinmodel, dan wordt de koppelafstand aan de grote kant.
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Dank henkv voor deze waardevolle aanvulling van wat ik schreef.

Gegroet,

Rob
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Ik denk, dat ik nog wat fleischmann profi koppelingen ga scoren. Aliebengalie zij al dat hij er positief over was, over deze koppelingen. ik heb een fleischman setje met deze koppelingen rond rijden, ziet er super uit !! en niet ontsporen  :thumbup:
zit alleen met een bult marklin koppelingen  8o heb ze op een hoop wagons zitten , ik wilde eigelijk maar een soort koppelingen op m'n baan. ff bekijken dus  :P
Groet Robert
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Citaat van: robert39 op maandag 04 juni 2012, 22:18:51
ik wilde eigelijk maar een soort koppelingen op m'n baan.

Hallo,

Jouw streven om maar één soort koppelingen bij je materieel te hebben is heel logisch. En daar zit nu net het probleem in het geval dat vanaf het begin al je rollend materieel uitsluitend van passende Fleischmannkoppelingen zou zijn voorzien. Als daar vroeger of later dan (ouder) materieel bijkomt met beugel- of nog weer andersoortige koppelingen die niet zomaar door Fleischmann koppelingen kunnen worden vervangen dan zit je met een probleem. De beide soorten Fleischmann koppelingen werken zondermeer goed, maar zijn onderling en met andere koppelingen niet te koppelen.

Dat is een wezenlijk verschil in vergelijking met de Märklin (kort) - en de Roco (universele)  koppelingen. Die laatste twee passen niet alleen onderling probleemloos aan elkaar, maar kunnen beide desgewenst ook met "gewone" beugelkoppelingen worden gekoppeld. Door die koppelingen dus te kiezen breng je je niet in de positie dat je materieel onderling niet (altijd) vrijelijk koppelbaar is. Nu weet ik ook wel dat een Fleischmannkoppeling mits voorzien van een NEM- "zwaluwstaartje" makkelijk kan worden vervangen door een andere koppeling die eveneens een genormeerde NEM- "zwaluwstaart" heeft, maar het is soms wel hinderlijk. Overigens hoor ik nog wel eens dat het "ontkoppelings pinnetje" dat onder de Fleischmann kortkoppeling uitsteekt soms de hogere puntcontacten van Märklin wissels raakt wat tot ontsporing kan leiden.

Als op dit moment je rollend materieel geen Fleischmannkoppelingen heeft, dan zou ik je raden eerder voor de genoemde  Märklin- en Rocokoppelingen te kiezen. Wat je overigens wel heel veel ziet is dat het goederenmaterieel gewoon nog de oude beugelkoppelingen heeft en dat het reizigersmaterieel voorzien is van kortkoppelingen waarbij dan ook  weer opvallend veel voor de  Roco "harpoen"-koppeling wordt gekozen.  Veelal is de oorzaak dat de meeste treinenbezitters het niet zo'n probleem vinden dat goederentreinen niet kortgekoppeld zijn , maar dat vanwege het optische effect van kortgekoppeld reizigersmaterieel daar voor het alternatief is gekozen. De "harpoen"koppelingen hebben in de bogen het minste last van uitsteeksels aan het einde van de rijtuigen (zoals buffers) vandaar!

Gegroet,

Rob 
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Hallo rob,
Het probleem wat je met beugel koppelingen weer hebt, als je het schaduwstation in rijd. Door het gewicht van de sleep , de koppelingen inelkaar schuiven en dan de buffers weer in elkaar haken (marklinkoppelingen). De fleischmann profi koppelingen zijn star en kunnen zelf niet scharnieren zoals een beugel koppeling. Ik vind het zelf wel storend, dat er veel ruimte tussen de buffers zit bij een goederentrein, met name bij roco wagons is dit zo.
Groet Robert
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Citaat van: robert39 op dinsdag 05 juni 2012, 17:41:13
Ik vind het zelf wel storend, dat er veel ruimte tussen de buffers zit bij een goederentrein, met name bij roco wagons is dit zo.

Dag Robert,

Goederentreinen niet kortkoppelen is - zoals ze in Duitsland zeggen - "Geschmackssache". De ene liefhebber vindt het maar niks en de ander kan het niet schelen. Zeker als je - zoals ik - veel oudere (soms wel 40 jaar oude maar prachtige )goederenwagens hebt is het alsnog aanbrengen van kortkoppelmechanieken (Symoba bijvoorbeeld)  beslist niet altijd gemakkelijk, zo niet onmogelijk, en - al bij al - verd.. duur. En om dan toch alle goederenwagens naar believen te kunnen koppelen houd ik persoonlijk het dan ook maar bij die "ouderwetse" beugelkoppelingen. Maar al mijn reizigersmaterieel is "rücksichtlos" kortgekoppeld of door mij kortkoppelbaar gemaakt. Daarbij doe ik dus geen enkele concessie!

Nu nog even dat in elkaar schuiven van beugelkoppelingen na een abrupte stop van de loc. Meestal gebeurt dat met beugelkoppelingen van verschillende merken. Jouef had vroeger van die grote brede beugels waar een Märklin beugel geheel in "verdronk", maar je hebt ook beugelkoppelingen waarvan de beugel juist kleiner was dan de gemiddelde Märklin beugel. In dat geval treedt datzelfde verschijnsel - zij het veel minder frequent - op. Tja, het is een gevolg van het feit dat in de grijze oudheid de koppelingen (en hun beugels) niet genormeerd waren. Dat kwam pas toen de MOROP invloed kreeg in het modelspoorwegwereldje. Je zult met het verschijnsel moeten leven of inderdaad alles ombouwen naar bijvoorbeeld kortkoppelingen!

Gegroet,

Rob
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koppelingen fleischmann containerset
Hallo Rob,
Mijn Goederen wagons zijn meest al met kortkoppeltechniek alleen de roco's (vam,containerdraagwagens,railpro) vallen uit de toon. en dan "stoort" dat toch wel  :D Maar ik zal es met wat fleischmann koppelingetjes gaan klooien
Groet Robert