Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitaliseren BR 53 (3102)

Gestart door AlbertG zaterdag 19 mei 2012, 20:39:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi,
Ik heb deze loc voorzien van een Hamo magneet en een LokPilot 4.0 decoder. Hij rijdt als een zonnetje en behalve het adres heb ik nog niets aan de instellingen veranderd. Ik kom 1 probleem tegen, namelijk dat de rookgenerator en de lamp aan de voorzijde aan dezelfde voedingsdraad zitten en ook dezelfde massa gebruiken. Hoe kan ik dit op een verantwoorde manier scheiden? Op de tweede foto is het 'vlindertje' te zien die (volgens mij) het contact met de rookgenerator en de lamp verzorgt. Ik heb het nu zo aangesloten dat in ieder geval de lamp brandt als de lok vooruit rijdt en de contacten naar de rookgenerator met isolatietape afgeplakt.
Alvast bedankt voor de hulp?

Albert.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Albert,

Je kunt het beste, het lipje onderaan het kontaktplaatje, wat tegen de onderkant van de lamp komt, afknippen en een lampsokkel 604180 in het lampgat persen.

Deze moet je er inpersen, ze passen niet makkelijk, of je vijlt rondom iets van het sokkeltje af.
Het lampje voedt je dan met de grijze en oranje draad.
In het sokkeltje steek je een 19Volt lampje, bijv Märklin 610080
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Ad,
Bedankt voor de tip. Zal eens kijken of de Märklin-shop hier deze onderdelen op voorraad heeft.

Kan ik het ook op deze manier doen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36925.0 en moet ik dan ook en relais gebruiken om de rookgenerator te schakelen?

Groeten,
Albert.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Albert,

Je kunt één AUX tot 250mA belasten en twee rookgeneratoren is te zwaar voor één AUX.
Dan moet je een relais gebruiken.
Ik zou hier niet de F0 uitgang voor gebruiken.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
goede morgen.
ik heb pas n BR53 (3102) omgebouwd.
heb daar n 5polige anker en n magneet ingeplaatst, n lamp voetje.
het contact van de rookgenerators verwijdert en aan de rook generators draden gesoldeert en op 2 functie uitgangen de rookgenerators geplaatst.
de draden van de rookgenerators heb ik door de kap gehaald.
moet nu alleen ff kijken naar de instellingen. want de rookgenerators gaan uit als de lok ga rijden.

gr.Ton
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Citaat van: Kappa op zondag 20 mei 2012, 09:16:22
Hoi Albert,

Dan moet je een relais gebruiken.


Hoi Ad,
Kun je me hier iets meer over vertellen? Wat voor relais heb ik nodig en hoe sluit ik dat aan? De LoPi4 heeft een groene draad (AUX1), een paarse draad (AUX2) en een blauwe draad voor de retour (maar dat wist je vast zelf ook wel  ;)).
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Albert,

Ik weet niet of het nog aan de orde is maar zo heb ik het gedaan.
Rookgenerator lipjes gescheiden en aangesloten op AUX1 en AUX2 van de decoder (groene & paarse draad).
Tevens heb ik de onderkant die ook diende voor de massa van het lampje eraf geknipt.

Voor het lampje heb ik twee extra draden (wit & blauw) getrokken naar de decoder.




1 rookgenerator aan


de andere aan


en beide aan!

Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Rolf,
Ik heb de ombouw van de BR53 op dit punt niet afgemaakt, omdat ik niet wist hoe dat te doen. Met deze foto's er naast ga ik het alsnog proberen. Ik zal de loc eerst weer uit elkaar moeten halen om te zien hoe het ook al weer zat.

Vraagje: hoe heb je de massa van de rookgenerators nu geregeld dan?
Bedankt voor de info.

Albert.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
mooie lok heb er zo 2 en toch verschillend van elkaar aan de stoot stangen . Plaats eens dezer fotos .

waarom en ..... IS het verschil met bijde loks
Mvg
Jos
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Citaat van: agre30 op zondag 21 oktober 2012, 15:01:50
Hoi Rolf,
Ik heb de ombouw van de BR53 op dit punt niet afgemaakt, omdat ik niet wist hoe dat te doen. Met deze foto's er naast ga ik het alsnog proberen. Ik zal de loc eerst weer uit elkaar moeten halen om te zien hoe het ook al weer zat.

Vraagje: hoe heb je de massa van de rookgenerators nu geregeld dan?
Bedankt voor de info.

Albert.

Er is een vaste regel voor massa icm met een decoder. De massa van je stroomverbruikers (lampjes, rookgenerators etc) moet worden afgevoerd via de massa van de decoder (blauwe draad...uit m'n hoofd, maar controleer de handleiding), dit ook allemaal lekker op de dezelfde draad hangen.

De decoder heeft 1 stroomkring waarmee de baanstroom wordt opgepikt en massa wordt afgevoerd. En daarna meerdere stroomkringen die intern zijn, zoals rijspanning, verlichting.

Voor rookgeneratoren betekend dit dat je of een generator moet hebben waar 2 draden aan zitten (+ en massa) danwel je isoleert je oude generatoren zodat er geen massa afgevoerd kan worden via het chassis van je lok en je soldeert een extra massadraad aan je generator (welke je vervolgens verbind met de massa (blauw) van je decoder).

Bas
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Beste bvk007 (heb je ook een voornaam?)
Wat je zeg klopt als een bus. Echter op de foto zie ik alleen een paarse en een groene draad. Mijn vraag dus: waar zit de blauwe draad aan de rookgenerator van deze BR53.

Albert.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Albert,

Sorry het is dus Bas, ik heb mijn reactie zojuist aangepast anders overtreed ik de huisregels van dit forum en dat was niet de bedoeling :).

Heb je een foto en een merk met typenummer, dan kunnen mensen die wel ervaring met rookgeneratoren hebben ook reactie geven.

Groeten, Bas
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Wil je even in de gaten houden dat bij ESU de blauwe draad de plusleiding is ?
Je mag hem van mij wel massa noemen maar dan heb je ergens anders een -18 Volt  :)
Dit staat zeer onhandig in de bijbehorende boekjes, zo uitgelegd dat iedereen er in stinkt.....

Een voorbeeldje:

Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Ok, duidelijk; dan zou ik het dus "verkeerd" aangesloten hebben.

Heb namelijk de rookgenerators aan de massa van het chassis = baanstroom hangen en niet aan de blauwe "massa" draad van de decoder.
De verlichting is wel op die blauwe "massa" draad aangesloten.

Maar wat is nu het gevolg hiervan? De rookgenerators (Marklin 7226) doen het gewoon zoals ze het horen te doen en loc rijdt ook zoals hoort.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Rolf,

Dat is niet erg, zoalng je de blauwe(ESU) draad maar niet aan het chassis aansluit.
De rookgenerator vormt een weerstand tussen de AUX en chassis.
Bij lampjes zal dit tot flikkeren gaan leiden, maar dat valt bij een rookgenerator toch niet op.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Zoals je in mijn tekening kan zien is de lok-massa ook een aansluiting, die zit aan de zwarte draad van de decoder.
In de tekening kan je ook zien wat er met de binnenkomende aansluitingen gebeurt; die zitten gewoon aan een brugcel (ofwel 4 diodes).
Je mag geen* van de decoderdraden met elkaar verbinden, dat geeft kortsluiting en een hoop ellende.

Je mag wel het chassis (zwarte draad) gebruiken om een belasting aan te sluiten, maar dat geeft wel een verminderd voltage.
Maar werkt dat goed dan afblijven  :)

*ps. je mag wel wit, geel, groen en paars met elkaar doorverbinden, maar ja, waarom ?

De blauwe draad is de PLUS, dat is nu wel duidelijk. Dat is voor lampjes niet van belang, maar wel voor LEDs !
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Citaat van: Kappa op woensdag 24 oktober 2012, 20:17:15
...
Bij lampjes zal dit tot flikkeren gaan leiden, maar dat valt bij een rookgenerator toch niet op.

Precies, zo dacht ik er ook over bij het aansluiten ;-)
En de rookgenerators roken er idd niet schokkerig door ...
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Huub,
Ik ben zo vrij geweest je tekening op mijn pc op te slaan. Bedankt voor de moeite.
Als ik het goed heb dan zit er aan de plus kant van de led een vlak kantje, toch?

Albert.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Jij slaat maar lekker op !
Daarvoor zet ik het op het forum.
Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk maakt, want bijna iedereen stinkt er in met die blauwe draad.

grv Huub
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hallo Albert,

Het Vlakke kantje van een LED komt overeen met de Kathode of te wel de MIN!

Alexander.
Re: Digitaliseren BR 53 (3102)
Hoi Alexander,
Bedankt voor je reactie. De aansluiting is dus: blauwe draad - weerstand - plus van de led. De witte draad van de decoder komt dan aan de kant met het vlakke kantje.

Albert.