Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

slechte massa

Gestart door timmerick vrijdag 18 mei 2012, 17:55:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slechte massa
Lid sinds: 2009

offline
slechte massa
Wie heeft er ervaring met het schoonmaken / onvetten van analoge loks? Ik heb een oude V 60 met telex ( 3065) en er wordt slecht contact met de railstaven gemaakt. De vonken vliegen er vanaf. De lok op een bok zetten met twee voedingsdraden, aan sleper en bv buffer, dan loopt hij goed. Het kraakt bij hogere toeren wel wat. Ik heb wel een gehoord over die speciale badjes, ultrasoon, maar of dat wat is? Wie helpt? alvast bedankt.
Re: slechte massa
Lid sinds: 2008

offline
Re: slechte massa
Ik zou beginnen om de wielen goed schoon te maken, en dan niet met een scherp voorwerp.

Meestal zit daar zwarte aanslag op van het vuil van oa de slipbandjes etc

succes

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: slechte massa
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: slechte massa
Rails schoonmaken?
Re: slechte massa
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: slechte massa
Ik gebruik sinds kort een schoonmaakblokje van conrad voor wielen en rails. werkt goed. maar ook een (niet pluizend) doekje met spiritus of terpentine werkt goed. Je schrikt ervan, wat er allemaal vanaf komt!

Roy
Re: slechte massa
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: slechte massa
Hallo Rick.
De problemen die jij hebt lijken mij meer de hardnekkige soort! 8o
Je maakt al schoon met de Lux combi en ook nog met wagons met schoonmaak blokjes, waarschijnlijk heb je nog resten van oud aangekoekt vuil die je er alleen maar goed afkrijgt met een railgum. (zwarte van Roco of lichtgroene van Fleischmann enz.)
Dit hoef je maar één keer goed te doen en dan kan je onderhoudstrein het goed bijhouden, je moet dan wel regelmatig deze laten rijden.

Mocht dit nog niet voldoende zijn dan zul je dit in stroomaanvoer (ringleiding?) of slechte massa moeten zoeken.

Veel succes en rijplezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: slechte massa
nobody
gast

Re: slechte massa
Bij de oude V60 wil het weleens gebeuren dat de sleper de massa van de lok raakt bij het passeren van wissels.
Op te lossen door het opplakken van twee stukjes isolatietape op de "verdachte" plaatsen van het lokframe.
Re: slechte massa
Lid sinds: 2006

offline
Re: slechte massa
Dat ultrasoon badje is goed als je de loc kan en wil demonteren. In ieder geval heeft je hele loc een onderhoudsbeurt nodig. Kijk even in onze wiki voor de nodige info.
Re: slechte massa
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: slechte massa
Hallo,

tevens kan je motor sterk vervuild zijn, met name de rotor
koolborstels versleten,
veerdruk op koolborstels niet juist,
sleper versleten,
wielen vervuild cq ingebrand,

bij slecht contact/vervuiling ontstaat inderdaad vonkvorming

Een grote onderhoudsbeurt voor de loc lijkt mij geen overbodige iets,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: slechte massa
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: slechte massa
Ik wil hem best een keer voor je een (schoonmaak) beurt geven. Kijken we ook meteen koolborsteld enzo na, slipbandjes, sleper, etc etc.

Roy
Re: slechte massa
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: slechte massa
Ik heb een belgische 3069 gehad met een verkeerde sleper
er zat een 7164 onder terwijl er een 7185 sleper er onder moest
die reed ook niet lekker en stopte regelmatig.
Het heeft een aardige tijd geduurd dat ik daar achter kwam.

Jeroen