Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baantje van Bert

Gestart door Bergmans donderdag 17 mei 2012, 21:02:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baantje van Bert
Bergmans
gast

Baantje van Bert
Beste mensen mijn ontwerp staat bij baan ontwerp, zelfde titel. Ben ondertussen met de helix gestart. Lekker puzzelwerk. Niks om in de huiskamer te doen. Heb al een emmertje zaagsel  :)
Kortom ik ben gestart met mijn project. Laat weten of je opmerkingen op mijn aanpak hebt.
Ik heb voor de zekerheid vandaag van de blauwe spul bij de gamma gehaald voor de helix geluid dempen. Weet niet of ik dit verder wel doe maar dat ding uit elkaar halen lijkt me een crime dus voor de zekerheid dat eronder. Ik wil niet plakken. Weet iemand een bevestiging die wel verbind maar geen geluid overdraagt?
Re: Baantje van Bert
Ronald69
gast

Re: Baantje van Bert
Hallo Bert,

Tja, ik denk dat er niks anders op zit dan te lijmen want spijkeren/schroeven gaat niet lukken.
Misschien alleen de randen verlijmen met boekbinderslijm?
Het is handiger om de rails na elke winding aan te leggen anders kom je straks er moeilijk bij.

Grt, Ronald.
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baantje van Bert
Hallo Bert,

ik heb de blauwe platen met dubbelzijdige tape bevestigd en voor mij werkt het erg goed. Op enkele plekken heb ik weer stukken uitgesneden en dat leverde dus geen problemen op. En daar waar tape zat, weggehaald en een stukje ernaast weer opnieuw vastgemaakt. Misschien dat je er iets aan hebt.

groeten Martin
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baantje van Bert
Hallo  Bert,

De blauwe platen kun je met verdunde houtlijm vast plakken.
Gewoon met de kwast aanbrengen.

Gr Einte
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
OK heren, denk dat ik het spul vast ga zetten met de tip houtlijm verdund. Dat vastspijkeren zit me niet lekker. Ik heb iets gelezen dat je tussen de bielzen in met schroeven kunt werken met een stukje isolatie materiaal (zal een enige dingen uitproberen). Bijvoorbeeld doordat het isolate materiaal  tussen de bielzen uitzet, door het taps zijn van de schroeven, komt het vast te zitten en is toch geïsoleerd. Zal eens wat klungelen en laten weten hoe ik gevaren ben. Inderdaad ik leg winding voor winding aan op de foto ligt de tweede winding nog los. Anders wordt het helemaal prutsen ondanks dat elke winding 4 meter is aan buitenzijde en hij per winding =13 cm stijgt.
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Zo vandaag gekomen tot het frame. De helix moet op de voorgrond nog aan de lengte vast gemaakt worden. Frame staat klaar. De lengte is dan 6 meter. Even kijken wanneer ik dat kan doen. Afhankelijk van de ruimte om erbij te kunnen, wordt de helix 3 of 4 windingen. Onder de tafel ga ik mijn opstel sporen maken. Eens kijken of ik deze week tijd vind om aan de helix te klooien.
Als jullie opmerkingen hebben over baan ontwerp en/of opbouw laat weten. Ben nooit te oud om te leren.
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baantje van Bert
Hallo Bert,

Mooi frame, alleen zou ik het schaduw station op dit frame bouwen,
dan kun nog redelijk onder de baan om je draden aan te sluiten.
En tussen de 2 lagen zou ik toch wel 20 cm houden.

Gr Einte
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Hallo Einte,

Mijn truck is meer om 10 boven het frame mijn station te bouwen (kan ik er nog onderdoor) en de helix te gebruiken om 40 cm te dalen das ongeveer 50 cm van de grond af. Het geheel wordt modulair gebouwd (ook voor eventuele verhuizing, ons huis staat te koop) dus ik denk dat ik er altijd bij kan.

Groet Bert
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert

Beste mensen
Ben al even aan het bouwen met mijn Helix bijna derde cirkel. Rij ook proef maar kom tot het idee dat de lenge van de rails wel eens van invloed kan zijn op de spanning wat overblijft van de trafo als de aansluit rail ver weg is. Kortom trein gaat langzamer rijden. Ligt niet aan de hellingshoek die is overal gelijk 3-3,5 %. Weet iemand wat het beste is, om de hoeveel meter moet je een extra railaansluiting plannen?
Hoop dat iemand hint heeft
Groet Bert
Re: Baantje van Bert
oetbeem
gast

Re: Baantje van Bert
ik heb ze  gewoon verspreid over mijn baan

gewoon wat uitproberen dan komt het goed ;)

mvg danny
Re: Baantje van Bert
Meestal 1 meter.
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
OK. Ik heb er per lus van de Helix een aansluiting inzitten (gesoldeerd) en dat werkt beter. Ik ga digitaal rijden en dan staat de volle spanning op de rail maar nu voor proef even met analoog. Daardoor kwam ik erachter dat een ouwe loc geen spanning genoeg meer kreeg om de omkeer inrichting te bedienen. Nu wel :-)
Bedankt voor de tips. Ben nu aan de derde winding bezig. Omdat het best wat meters worden vraag ik mij af of je de helix zelf ook in blokken zou onder verdelen. Ik ga dat blokken maken met reedrelais en S88, maar vraag me af of zo'n lange helix (12meter) misschien ook opgedeeld moet/kan worden.

Groet Bert
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Zo heb al klooiende een wijziging aangebracht op de Helix. Ik spring er een laag eerder uit naar het station Baden en gan nog een laag hoger (3/4) om daar een zijtak te gaan vormen later. Kwam er zomaar op effe opnieuw in wintrack stoppen. De helix loopt foutloos met een aantal verschillende locomotieven. Pieker alleen nog of ik de helix in blokken zal indelen. Op de foto's kun je zien hoe ik aan de onderzijde naar een nog te bouwen schaduw station ga. ook merk ik dat ondanks dat ik elke lus in de helix appart van stroom voorzie er midden tussen twee aansluitingen toch spanningsverlies is. Misschien toch maar om de meter bedraden in plaats van 2.30
Enfin weer een stapje verder.
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Eindelijk een schaduw station. Nog even kijken hoe ik de rails vast ga maken. In de helix heb ik geschroefd, maar ik merk dat het nog niet vastgeschroefde schaduw station veel minder lawaai maakt. Dus helix gaat zijn schroeven verliezen als ik een afdoende plak methode weet. Iemand een idee?
Ik weet well dat ik met de rest van de baan ook dempend materiaal ga toepassen.
Op  en aanmerkingen altijd welkom.
Volgende deel moet het station gaan worden. Nog effe hout scoren dus.
Re: Baantje van Bert
Als je het forum wat gevolgd hebt hier en daar is er sprake van dubbelzijdige plakband.
Re: Baantje van Bert
peterke33
gast

Re: Baantje van Bert
hallo bert,

ik zie voor het eerst je draadje,en moet zeggen dat je supper goed beezig bent.knap gemaakt je spiraal je lengte van je tafel mag ook gezien worden gaat een knap station en draaischijf depo worden.

groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baantje van Bert
Citaat van: Johnnytrein op maandag 18 juni 2012, 18:15:44
Als je het forum wat gevolgd hebt hier en daar is er sprake van dubbelzijdige pakband.
Johnny, waar koop je dat: 'dubbelzijdig pakband' ??? :wink: :mrgreen:

Re: Baantje van Bert
Hier in Belgie in de gamma en dergelijke.
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
plak je het dan helemaal vast of slecht op bepaalde plaatsen?
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Beste 3-railers

Zo vandaag toch geen weer om erop uit te gaan dan maar het station bewerkt. Nog een lusje en ik kan rondjes draaien.
Heeft iemand een tip om die blauwe ondergrond een dekkend kleurtje te geven (dacht zelf aan een beige verfje met houtlijm vermengd) wel niet dat die gamma ondervloer voor parket straks doorschijnt.

Groet Bert
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baantje van Bert
Hallo Bert,

Je hebt wel een erg mooie ruimte.

Vincent
Re: Baantje van Bert
haai die Bert,

Een gewoon latex verfje moet voldoende zijn voor het kleuren van de blauwe plaat.  Dat heeft meestal een prima dekking en levert een mooi resultaat.
Wat dat dubbelzijzig plakband betreft, dat wordt ook wel es  "tapijtband" genoemd en vind je in de bouwmarkt.   

Prachtige eerste aanzet van wat een hele mooie baan belooft te worde, ik volg de opbouw verder in spanning en met veel bewondering voor je werk.
Dani
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Bedankt voor de leuke reacties. OK ga voor de latex verf. Het gaat er maar om dat ik de blauwe schijn weg ga halen voor het ballasten en andere activiteiten.

Groet Bert
Re: Baantje van Bert
Hansje
gast

Re: Baantje van Bert
Hoi Bert,

Ziet er mooi uit hoor, prachtig frame-werk  :D:thumbup:

Ik heb in mijn schaduwstation de rails her en der met een plukje vloeibare lijm vastgezet, alleen aan de rand waar de rail de plaat raakt.
Wel voorzichtig aanbrengen  ;)

Succes !!

Groeten,

Hans
Re: Baantje van Bert
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baantje van Bert
Pffffff, even stof eraf blazen......
Vandaag de baan van Bert even mogen bekijken.
wat een ruimte heeft hij ter beschikking...
verder is hij nu weer begonnen met de baan verder op te bouwen.
hij was druk bezig met de bedrading van het station gedeelte.
dus wie weet binnenkort weer een update van Bert.
:thumbup:

groet Winno
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Zo we zijn weer begonnen. Valt niet mee als je 5 dagen in de week 12 uur per dag werkt en nog een bijkeuken aan het bouwen bent. Maar na overweging ga ik nog een tweede helix bouwen. gewijzigd baan plan komt eraan. Heb bij ene Ben uit Limburg rail gekocht voor zowel schaduw station als tweede helix. Dus kerstdagen actief.
Mijn zelf geknutselde wissel decoders moet ik nog onder de loep nemen, werken nog niet zoals het moet maar ach toentertijd voor 2,50 guldens gekocht materiaal per stuk. Lol om het werkend te krijgen. Ze zien er niet fraai uit maar zit toch onder de tafel.
Re: Baantje van Bert
Bergmans
gast

Re: Baantje van Bert
Beste mensen

het banenplan tot nog toe. Bedoeling is dat het schaduw station ook als keerlus in de helix gaat dienen. Voordeel is dat ik vanuit het hoofdstation weg kan naar de nog te realiseren zij circuits (een vierkant is al getekend). Ik moet modulaire bouwen want op termijn wil ik een klein huis met grote schuur betrekken. Minder werk aan het huis meer aan de baan :-).
Opmerkingen zijn welkom. Het station heb ik opgedeeld in blokken (volledige detectie dus 3 meldpunten over elk perron. Er zijn al wat perrons van Baden Baden Vollmer gemonteerd zie vorige foto's.
Ik heb ook al een booster in elkaar geklungeld. Want ja station alleen met 6 treinen met verlichting dan is 52 VA al op.
Ik heb nu ook een ligkar uit de garage zodat ik makkelijker onder de baan kan. Je merkt toch dat beton hard is. Dacht ook die zelf te maken maar voor 33,95 heb je er een met 6 wieltjes en cross je comfortabel onder je tafel rond. Kortom ben weer bezig nu alle wissels van het station aangedreven krijgen. :D
Vraagje kun je de seinen later met de blokken aansturen of moeten die weer aparte schakelaars hebben?

Groet Bert