Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verlichting brandt niet

Gestart door pantograaf donderdag 17 mei 2012, 10:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting brandt niet
pantograaf
gast

verlichting brandt niet
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn 3085 (BR  003) omgebouwd met setje 60760 met permanent magneet. Het vreemde is dat de verlichting niet werkt. Hij heeft even gebrand toen de control unit nog op het verkeerde adres stond maar zodra ik het juiste adres (standaard 78) koos was het over. Rijden doet hij prima. Ik heb de decoder gewisseld maar ook hier geen verlichting.
De decoder zit als volgt aangesloten: rood op de sleper,bruin op massa tender en motormassalipje, groen en blauw naar de motor, grijs naar de lamp/rookgenerator (deze is gecombineerd, rookgenerator zonder kap niet werkend dus geen invloed op dit probleem), geel en oranje niet aangesloten (retour via massa lok). Ik heb alles doorgemeten en geen sluiting of andere vreemde dingen geconstateerd. Het gloeilampje is ook in orde en heeft verbinding met de massa van de lok.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn????

groetjes,
Edwin
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Je moet de rookgenerator elektrisch scheiden van het lampje.
Als er een rookgenerator in zit heb je kan dat de stuurtrap van de verlichting (grijs) doorgeslagen is.
Het beste kun je contactlip voor de rookgenerator vervangen door het contactplaatje 343590, waarbij de lampaansluiting en de contactlip electrisch gescheiden zijn.
Re: verlichting brandt niet
pantograaf
gast

Re: verlichting brandt niet
Hoi Ad,

Dat van dat contactplaatje is een goed idee dan kan ik in iedergeval de rookgenerator apart aansturen.
Het vreemde van het geval is dat ik de decoder gewisseld heb voor exact dezelfde en zonder de rookgenerator heb getest, ook nu geen verlichting. Het maakt ook niet uit of ik de grijze of de gele draad gebruik.
Voor het ombouwen zat er een decoder in met dipswitches en alles werkte prima.
Schiet mij maar lek. 8o

groetjes,
Edwin
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Edwin,

Het kan zijn dat er elektronische rijrichtingsschakelaar in deze lok zat?
Zo ja, dan heb je kans dat de lampje van een laag voltage is en nu is door gepiept.
Je moet er een lampje van 19 Volt in doen.
Wat voor fitting zit er in?
Re: verlichting brandt niet
pantograaf
gast

Re: verlichting brandt niet
Hoi Ad,

Oorspronkelijk zat er een gewoon omschakelrelais in en dat is jaren geleden vervangen door een decoder met dipswitches.
Nu met het plaatsen van de hoogvermogenmotor moest de decoder ook worden vervangen maar die zit in de set er bij.
Het lampje is er één met een bajonetfitting waarbij de fitting geïntegreerd is in het frame van de lok.
Het lampje is gewoon heel en is volgens mij 19 volt maar dat moet ik even nakijken.

groetjes,
Edwin
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: verlichting brandt niet
Hoi Edwin,

Als je de zaak toch gaat scheiden (wat een goed idee is),dan zou ik de retour op de oranje zetten.
Eigenlijk is dat een plus,en moet je NOOIT met de massa verbinden.

Dat geeft sluiting op je uitgang,en ik weet niet hoe lang je decoder daar tegen kan.
Ook zijn de gele en grijze draad rijrichtings afhankelijk,en dacht niet dat je dat kon omprogrammeren.
Want dan heb je licht als je vooruit rijdt,en rook als je achteruit rijdt.

Eigenlijk is dit ook niet de ideale decoder,voor een dergelijke lok met verschillende functies.
Draden die je niet gebruikt,kun je ook beter isolerenof eraf solderen,en dat laatste zal moeilijk zijn bij de 60760 decoder.

Zelf probeer ik ook de geïsoleerde lampfittingen te gebruiken,zodat ik de oranje draad kan gebruiken,en dan knippert je lampje niet meer.
Dus rookgenerator scheiden van de verlichting wordt dan noodzakelijk.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 17 mei 2012, 18:36:54
Ook zijn de gele en grijze draad rijrichtings afhankelijk,en dacht niet dat je dat kon omprogrammeren.
Want dan heb je licht als je vooruit rijdt,en rook als je achteruit rijdt.
Als je de gele draad gebruikt, keer je gewoon de blauwe en groen draad op de motor om.
De motor draait dan andersom en dan brand de verlichting weer vooraan als je vooruit rijdt.
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting brandt niet
Tja, vervelend.

Allereerst, 60760 is een setje met een prima motor, maar een zeer matige decoder.
De decoder is beperkt, qua vermogen, en als ik zo door lees, is waarschijnlijk iets stuk gegaan.
Bij het gebruik van lampjes i.c.m. deze decoder, is het zeer aan te bevelen, om (indien niet gebeurd) potentiaal-vrije verlichting in te bouwen.
Hiervoor zijn steekfittingen in de handel, met bijbehorende steek-gloeilampjes.
Hierbij gaat de gele draad (negatief) en de oranje draad (positief) naar de achterste lamp.
Voor de voorzijde geldt dit met grijs, en oranje.
De maximale belasting voor de gele, en grijze draad, is genoeg, om 2 gloeilampen van stroom te voorzien. (meer niet)
Echter, een rookgenerator trekt veel meer stroom, dus waarschijnlijk is dit je probleem. (geweest)
Deze kan je alleen via een miniatuurrelais veilig aansluiten.

Als de functie van je grijze draad is overleden, dan kan je ook de gele draad hiervoor gebruiken. Blauw en groen op de motor, moeten dan ook worden omgedraaid.
Op de decoder zit, volgens mij ook nog een extra functie. Deze kan je gebruiken, om een relais te schakelen. Neem voor het relais een 12V versie, met voorschakelweerstand. Deze vragen meestal minder vermogen, dan een 24v versie.

Kom je er niet uit, stuur dan maar een pb.
Heb nog relais en decoders in voorraad.

Gr. Marcel

Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichting brandt niet
Je hebt zeker geen meter om het na te meten ?
Dat zou eenvoudig zijn en je hebt die dingen zelfs al voor een tientje.
Kan je binnen een paar seconden nameten of er wel of niet spanning op het lampje staat.
En ook of het lampje nog goed is (met de spanning er af en in stand weerstand meten).

Het feit dat het lampje het wel deed toen je alleen de spanning aan gezet had, maar uit ging nadat je de lok geprogrammeerd had, doet mij eigenlijk eerst aan een bedieningsfout denken ?
Ook hier zou het gemakkelijk zijn als je even kon meten.


Als je in de buurt woont (zal wel niet) kon je even langs komen....

grv Huub
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Huub,

Aan die 60760 decoder kun je toch niks programmeren aangaande de verlichting?
Die brandt volgens rijrichting en anders is ie kapot, lijkt mij.
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Kappa op donderdag 17 mei 2012, 21:43:24
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 17 mei 2012, 18:36:54
Ook zijn de gele en grijze draad rijrichtings afhankelijk,en dacht niet dat je dat kon omprogrammeren.
Want dan heb je licht als je vooruit rijdt,en rook als je achteruit rijdt.
Als je de gele draad gebruikt, keer je gewoon de blauwe en groen draad op de motor om.
De motor draait dan andersom en dan brand de verlichting weer vooraan als je vooruit rijdt.

Hoi Ad,

Dit bedoelde ik niet,want het draait om een lok (3085) met vermoedelijk maar aan 1 kant verlichting,en dan niet aan de tenderzijde.

En die draden omdraaien is lastig als je met de kap erop rijdt,dus is alleen van toepassing als de kap eraf is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 mei 2012, 12:18:44
Huub,

Aan die 60760 decoder kun je toch niks programmeren aangaande de verlichting?
Die brandt volgens rijrichting en anders is ie kapot, lijkt mij.

O, dat weet jij vast beter dan ik, dan heb ik niks gezegd.
Ik ben zo'n ESU-persoon  :D
In dat geval sluit je de verlichting maar beter helemaal niet op die decoder aan, lijkt mij.

grv Huub
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Hans, de 3309 heeft zowel voor als achter een lichtsein, daar had ik ook niet bij stil gestaan.
Dus je hebt zowel grijs als geel nodig.

Ik snap niet wat je bedoeld met de kap erop en eraf etc.

Huub, ik heb ooit twee van deze 60760 decoders gekocht, maar die liggen alweer in de bak met sloop onderdelen.
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 mei 2012, 18:36:56
Huub, ik heb ooit twee van deze 60760 decoders gekocht, maar die liggen alweer in de bak met sloop onderdelen.

Tja, ik had wel al eerder begrepen dat dit de beste plek voor die dingen is  :P
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Of als functiedecoder in een stuurstandrijtuig. :P
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 mei 2012, 18:36:56
Hans, de 3309 heeft zowel voor als achter een lichtsein, daar had ik ook niet bij stil gestaan.
Dus je hebt zowel grijs als geel nodig.
Ik snap niet wat je bedoeld met de kap erop en eraf etc.

Huub, ik heb ooit twee van deze 60760 decoders gekocht, maar die liggen alweer in de bak met sloop onderdelen.

Hoi Ad,

De 3085 van de vragensteller heeft geen verlichting achter Ad,want ik heb diverse boekjes geraadpleegt,en nergens bij die oudere uitvoeringen staat tenderverlichting gemeld.
Dus de verlichting in de tender zit er niet in die lok waar de vragensteller mee begon,en daarom had ie de gele en oranje draad waarschijknlijk met elkaar verbonden.
Dat is dus verkeerd gegaan,tenminste als ik dat goed heb opgemerkt uit zijn verhaal.

Draden wisselen doe je tijdens de ombouw,en niet als je gaat rijden,hooguit om te kijken of je de functie wel goed hebt zitten.
Dat doe je dus niet meer als je klaar bent,en met verlichting aan 1 kant zou je de uitgangen geel een grijs,wel aan elkaar kunnen verbinden.
Zodat de verlichting aan de voorzijde wel beide kanten op brand,maar handig is het niet,en je hebt niets meer over voor je rookgenerator.

Eigenlijk is deze decoder niet geschikt voor stoomlok's,en het aantal uitgangen is beperkt.

En wie heeft het over een 3309 gehad Ad 8o?
Dan zou ik zeker een andere decoder hebben geadviseerd,want buiten de rookfunctie heeft die ook nog Telex-koppelingen.
Je komt dus niet weg met deze decoder in stoomlok's,maar dat had nog niemand door :(

@ Edwin,

De motor die je erin hebt gebouwd,zou ik laten zitten,en je decoder vervangen voor een andere.
Eentje met meerdere functieuitgangen,en alsnog je rookgenerator scheiden van de verlichting.
Hierdoor ontlast je niet alleen de functie uitgang van de verlichting,maar is ie meteen ook uitschakelbaar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 19 mei 2012, 00:27:48
Draden wisselen doe je tijdens de ombouw,en niet als je gaat rijden,hooguit om te kijken of je de functie wel goed hebt zitten.
Dat doe je dus niet meer als je klaar bent,en met verlichting aan 1 kant zou je de uitgangen geel een grijs,wel aan elkaar kunnen verbinden.
Zodat de verlichting aan de voorzijde wel beide kanten op brand,maar handig is het niet,en je hebt niets meer over voor je rookgenerator.
Beste Hans, jouw logicia gaat me te buiten.
Als je tijdens of na het ombouwen constateert dat je de gele licht uitgang hebt opgeblazen, kun je toch gewoon de grijze draad daarvoor in de plaats solderen en de groene/blauwe draad omdraaien?
Je bouwt om, test en wijzigt als dit nodig is en draden wisselen doe je natuurlijk niet tijdens het rijden, maar dat heb toch ook nooit geadviseerd?
Enige is dan dat de lok in z'n vooruit op de controller achteruit rijdt.
En bovendien is in het begin al gezegd dat de gele/grijze uitgang niet geschikt is om een rookgenerator aan te sturen.
Daardoor is deze in de 3085 van Edwin juist defect geraakt.

Je hebt wel gelijk dat Edwin beter een andere decoder in deze lok kan inbouwen.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 19 mei 2012, 00:27:48
En wie heeft het over een 3309 gehad Ad 8o?
Hans, ik zat net daarvoor in het draadje van Artologic te kijken over het probleem met zijn Br85 en heb toen iets door elkaar gegooid. O:-D
Ik heb de boel al doorgestreept.
Excuse moi. :D
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting brandt niet
Yep,

Hans is ook het spoor een beetje bijster geraakt, en heeft een berichtje over het hoofd gezien.
Want ik had al ook al zoiets gezegd.

Nu maar hopen, dat Erwin hier de juiste informatie uit heeft kunnen filteren.  :D

Gr. Marcel
Re: verlichting brandt niet
pantograaf
gast

Re: verlichting brandt niet
Beste allemaal,

Het bijzondere aan dit verhaal is dat ik de oranje draad niet gebruikt heb, dat zowel de gele als de grijze draad niet werken en ik de decoder omgewisseld heb voor zo'n zelfde met hetzelfde resultaat. Zonder gebruik van de rookgenerator. Ik begrijp dat waarschijnlijk de gele of de grijze draad toch niet voldoende vermogen kunnen leveren voor de rookgenerator dus dat ik zowiezo een andere decoder moet kiezen. Helaas is het scheidingscontactplaatje niet meer leverbaar maar misschien kan ik die op een beurs op de kop tikken. Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken!!

groeten,
Edwin
Re: verlichting brandt niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: verlichting brandt niet
Hoi Edwin,

Hoe kan het nou zijn,dat je twee dezelfde decoders hebt die allebei geen functie hebben,op de gele en grijze draad? 8o
Doe je niet iets verkeerd?

Want dat zou natuurlijk wel heel toevallig zijn,bij twee dezelfde decoders.
Niet dat het onmogelijk is,maar wel ongebruikelijk.

Ga nog eens na,hoe je de decoder aangesloten hebt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: verlichting brandt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting brandt niet
De grijze en gele draad kunnen maximaal 150mA leveren.
Een 16Volt lampje (610040 0f 600150) trekt 120mA en een 19Volt lampje trekt 70mA.

Wel vreemd dat de verlichting niet werkt.
Je hebt toch wel F0 aan staan ???? :idea:
Re: verlichting brandt niet
pantograaf
gast

Re: verlichting brandt niet
@Hans, alle bedrading zit volgens schema dus dat moet goed zijn, zie ook mijn eerste bericht in dit topic (overigens heb ik al diverse locomotieven omgebouwd). Misschien moet ik de decoder eens opnieuw terugzetten naar fabrieksinstelling (cv 8 volgens mij uit m'n hoofd). Ik heb geen cv waarden gewijzigd maar je moet wat...       
Misschien een probleempje met de Control Unit? Ik ga alles nog een keer testen.

@Ad, F0 stond aan dus dat is het helaas niet. Weet jij trouwens hoeveel stroom een rookgenerator trekt?

Ik ga er woensdagavond weer mee verder stoeien, ik laat wel even weten of ik verder gekomen ben.

groetjes,
Edwin
Re: verlichting brandt niet
pantograaf
gast

Re: verlichting brandt niet
Gisteren heb ik de locomotief weer op de rails gezet en wonder boven wonder functioneert alles (met dezelfde decoder) nu wel goed.
Voor de zekerheid heb ik de rookgenerator maar geïsoleerd om te voorkomen dat de uitgang van de decoder wordt opgeblazen.
Daar komt wel een keer een andere decoder met functieuitgang voor.
Waarschijnlijk heeft het probleem in de 6021/Ecos gezeten. Andere locomotieven werkten toen wel normaal maar ik kan niets anders bedenken. De volgende keer bij twijfel eerst de hele boel maar eens resetten.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips en het meedenken.

groeten,
Edwin