Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206

Gestart door Svetlana-KT88 zaterdag 26 november 2011, 15:29:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Hoi forumers

Ben momenteel bezig met het plaatsen van smd varistoren grootte 1206 tussen de twee pootjes van de schakelaar met de eindafschakeling. Daarvoor knip ik eerst het middelste pootje uit deze schakelaar. Deze aanpassing voorkomt het eerdaags inbranden van de contactpunten van de microschakelaar.

mvg

Edzard
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
klinkt interessant, moet ik zeggen, maar 't lijkt me toch een fijn werkje...

Ben benieuwd !

Dani
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
plaats eens een schemaatje.Volgens mij heeft dit totaal geen nut.Behalve als je analoog gaat schakelen.Een varistor is bedoeld voor een total ander ding nl het opvangen van spanningspieken .Gaat eigenlijk de omgekeerde werking geven want je spoel moet juist een schakelstroom (spanning) hebben om goed om te gaan.Denk dat je verwart met een PTC of NTC.Om het doorbranden te beletten bij langdurig aansturen.
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Ik heb hier begrepen dat de stroom die nodig is om het wissel om te zetten al genoeg is voor het inbranden. Daar schijnen geen pieken voor nodig te zijn.
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Wat Henk zegt klopt. Je kunt inbouwen wat je wil. Maar ze krijgen gewoon te veel stroom. Ze gaan dus toch stuk. De enige oplossing zodat je ze een beetje fatsoenlijk kunt gebruiken is overbruggen.
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Henk en Bellejt :D

Ik heb deze informatie gelezen op de site van rainer lussi zie: http://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm#M_ K-Weichen

mvg

Edzard
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Een varistor is een spanningsafhankelijke weerstand en wordt steeds vaker toegepast voor het beveiligen van gevoelige elektronische apparatuur. Een varistor is in staat om in zeer korte tijd zeer veel elektrische energie te absorberen, waardoor gevaarlijke spanningspieken afgeleid worden. Tijdens normaal bedrijf hebben ze een zeer hoge impedantie en verstoren ze de werking van de elektronica nauwelijks.

Een constante stroom door een spoel wekt in de spoel een constant magnetisch veld op wat geen werking op de stroom door de koperdraad heeft. Wordt de stroom door spoel afgeschakeld door een schakelaar, is er nog energie aanwezig in de vorm van het magnetisch veld in de spoel. Die energie zet zich om in een tegenspanning die de stroom in stand tracht te houden. Die inductiespanning kan zo heftig en groot zijn dat de lucht tussen de contacten van de schakelaar wordt geïoniseerd zodat een vlamboog of een vonk ontstaat met inbranden van contacten als gevolg.

Mvg,
Peter
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Hallo Peter

En wat betekend dat nu concreet wel of geen varistor?.
heb er inmiddels 11 geplaatst.

mvg

Edzard

Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Heb ook nog een marklin wisselaandrijfing van het eerste type dus met slechts een eindafschakeling.
Kan ik hier hetzelfde toepassen of moet ik toch de overgaan op de draadbrug.
Het zou jammer zijn 60 van deze varistoren kon ik niet bestellen bij de groothandel vanwege btw nummer; nu was fakkert wel bereid om als tussenpersoon voor mij deze aan te schaffen echter wel zo,n 30 % duurder.

https://lh4.googleusercontent.com/-Bii4_gpNbUo/TtF6SaQhcZI/AAAAAAAAAeA/Wbvzcmm6Ky4/w808-h454-k/P1040134.JPG
mvg

Edzard
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
De vonkvorming die ontstaat bij het afschakelen wordt zo effectief voorkomen, de eindschakelaars
zullen beslist langer meegaan.

Een ander probleem is dat de eindschakelaars zorgen voor extra weerstand in de laatste millimeters
van de horizontale anker beweging.  Worden de magneetspoelen met een te lage spanning of met een te korte puls
aangestuurd, dan zal de einschakelaar niet volledig worden gesloten. Het resultaat is een wissel die nergens meer op
reageert en "met het handje" verder geholpen moet worden. Niet handig in schaduwstations en tunnels.

Eindschakelaars wegknippen is dus een meer afdoende oplossing.  Ik zie wel iets in een NTC in serie met de spoel
om doorbranden te voorkomen.

Cor
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Hallo Edzard,

Citaat van: Svetlana-KT88 op zondag 27 november 2011, 00:34:28
En wat betekend dat nu concreet wel of geen varistor?.
heb er inmiddels 11 geplaatst.
Zoals andere al aangaven zal het niet veel uit maken omdat ze bedoeld zijn voor hoge spanningen.
Indien de aandrijvingen door een digitaaldecoder aangestuurd worden is overbruggen van de contacten voldoende. Op de digitaaldecoders zitten n.l. blusdiodes.

Mvg,
Peter
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Ok ik heb het begrepen.

mvg

Edzard
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Dit is het type varistor wat ik gebruik in mijn afschakeling.

https://www.distrelec.de/smd-varistor-1206-26-v/tdk-epc/b72520t0200k062/731011

mvg

Edzard
Re:Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Ik begrijp dit niet zo goed, want op Duitse fora (zoals Stummi), lijkt iedereen en masse varistors te kopen en te plaatsen. En nu zeggen jullie hier dat het toch geen zin heeft?
Re: Eindafschakeling wisselaandrijfingen ombouwen met smd varistor 1206
Leuke van deze discussie is dat bijna iedereen gelijk heeft  :)

Vooral Peter, netjes uitgelegd! :thumbup:

Een varistor dient om de piekspanning af te leiden van de schakelaar, zodat de contacten niet inbranden.
Besef dat die piekspanning bij uitschakelen van de wisselspoel wel 6000 Volt kan zijn.

Kies dus een varistor die een zo laag mogelijke spanning heeft (hoger dan 25Volt), want de schakelaartjes zijn niet van het meest robuuste soort.

Daarbij blijf ik volhouden dat schakelen via een CDU (of kortgezegd: een condensator) en doorgesoldeerde eindschakelaars het meest betrouwbare resultaat geeft. Een varistor is een toevoeging die de gevolgen oplost, terwijl een CDU de oorzaak aanpakt.
Ook de schakelaar is eigenlijk toegevoegd om de gevolgen van verkeerde wisselaansturing te voorkomen. Hij pakt niet de oorzaak aan. En elke toevoeging heeft ook weer z'n nadelen.

Het kan zo makkelijk zijn... 


groeten,
Hessel.

Re: Eindafschakeling wisselaandrijvingen ombouwen met smd varistor 1206
Jawel, en nogmaals:
Sloop de schakelaars NETJES uit de aandrijving (zodat ze de werking mechanisch niet negatief kunnen beïnvloeden).
Overbrug de contacten (anders doen ze niks meer).
Pas de eerder genoemde CDU-schakeling toe zodat de spoelen niet meer kunnen afbranden.

Verder moet je ook eens lezen in de bijgevoegde M*-info !
Dus sluit de wissels aan op een (eigen) trafo aan met voldoende power
Monteer de aandrijvingen met gevoel in de wissels zodat ze echt soepel lopen

Maar begin er niet aan als je nog moet kiezen:
De (veel goedkopere) servo's zijn vele malen krachtiger dan de originele elektromagneten.
Probleempje is natuurlijk de installatie, dat is niet zo eenvoudig.

Hoe vaak heb ik dit al verteld ?  8o  :)
Re: Eindafschakeling wisselaandrijvingen ombouwen met smd varistor 1206
Citaat van: huub op donderdag 17 mei 2012, 14:43:37
Jawel, en nogmaals:
Sloop de schakelaars NETJES uit de aandrijving (zodat ze de werking mechanisch niet negatief kunnen beïnvloeden).
Overbrug de contacten (anders doen ze niks meer).
Pas de eerder genoemde CDU-schakeling toe zodat de spoelen niet meer kunnen afbranden.

Verder moet je ook eens lezen in de bijgevoegde M*-info !
Dus sluit de wissels aan op een (eigen) trafo aan met voldoende power
Monteer de aandrijvingen met gevoel in de wissels zodat ze echt soepel lopen

Maar begin er niet aan als je nog moet kiezen:
De (veel goedkopere) servo's zijn vele malen krachtiger dan de originele elektromagneten.
Probleempje is natuurlijk de installatie, dat is niet zo eenvoudig.

Hoe vaak heb ik dit al verteld ?  8o  :)


He Huub.....je valt in herhaling man..... :D :D :D  :thumbup:

Mvg: Alex