Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]

Gestart door Veerman vrijdag 20 april 2007, 20:56:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Ik ben net begonnen met deze hobby en ben wat gaan ontwerpen. Dit is een begin en hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan. Eventuele opmerkingen worden altijd op prijs gesteld. zie foto



forum.3rail.nl/gallery/Fveerman/track6.trl
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Ik zie geen plaatje?

Mvgr,
Hans
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Zal er waarschijnelijk nog wel aankomen ;)
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Wel een strak ontwerp  :mrgreen:
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
veel stootblokjes, daar houd ik wel van veel stootblokjes
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Heey,

Heb je zomaar je geest de vrije loop laten gaan of heb je dit ergens op gebaseert? Begrijp me niet verkeerd, maar voor een Rangeerterrein liggen alle sporen wel erg mooi recht naast elkaar en vind ik het ook wel erg veel....
Ik weet niet wat je van plan bent om eventueel na te maken, maar zelf zou ik alles een beetje meer spreidden en zo ook mee ruimte geven voor eventuele huisjes, fabrieken en eventueel 1of meerdere containerterminals of weet ik veel wat voor vervoer ;).

Marcel
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hallo Veerman,

Ik sluit me eigenlijk een beetje aan bij de mening van Marcel.

Als voorbeeld noem ik de hele batterij kruiswissels die op twee sporen parallel aan elkaar liggen en naar mijn idee geen toegevoegde waarde hebben.

Zo ook de hele serie kruiswissels die naar de draaischijf lopen. Ik zou daar wat in gaan minderen, niet in de laatste plaats voor je portemonnee.

Daarnaast mis ik de functie van de korte opstelspoortjes(twee raillengtes).

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak je idee niet af, maar stel jezelf bij elke wissel de vraag of hij echt nodig is en wat de functie daarvan is.

Zelf ben ik ook nog volop in de ontwerpfase en heb al divers plannen van mezelf afgekeurd. Het valt niet mee om een baanplan in elkaar te zetten waarover je uiteindelijk helemaal tevreden bent. Wel is het vaak zo(bij mij tenminste) dat er van elk gemaakt baanplan wel iets wordt meegenomen naar het volgende, betere baanplan.

Groetjes en succes

willie
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hallo Veerman.
Indien je net begonnen bent met de modelspoorhobby dan vind ik dit echt al een geweldig ontwerp voor een kolossaal rangeerterrein!
De meesten onder ons, inclusief ikzelf,  hebben de totale baan nog niet van dit formaat.
Met welk baanontwerpprogramma heb je dit gemaakt, het totale ontwerp ziet er zeer fraai uit, maar of dit in de 'praktijk' ook haalbaar is, dat weet jij alleen!
Veel succes met je ontwerp en evt. het bouwen van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hallo,
Mij lijkt het me ook een beetje overdreven, zo veel sporen, maar... als je niet helemaal realistisch wilt werken, maar gewoon van een beetje rijplezier houd, is het wel een perfect baanplan dacht ik zo.
In ieder geval rangeer-mogelijkheden zat  :wink: :roll:....
Jan-Pieter
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en suggesties. Ik ga me zeker verdiepen in het feit van minder kruiswissels [zeker vanwege de kosten]. Dit plan is gaande weg ontstaan. Over ruimte hoef ik me gelukkig niet druk te maken want ik nogal wat ter beschikking.
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hallo Veerman.
Heel mooi om te horen dat je ruimte zat hebt, dat hoor je tegenwoordig nog maar weinig! :?
Zelf beschik ik ook over een aantal grote tot zeer grote ruimtes, o.a. 12x15 meter.
Het eerste advies wat ik op het forum kreeg toen ik ruim een jaar geleden wilde beginnen was : begin niet te groot want beter een kleine(re) baan afmaken dan een (hele) grote nooit afkrijgen!
Dit advies heb ik mij ter harte genomen en ben eerst begonnen met een kleine testbaan van 2.05 x 1.05 , hier ben ik al zoveel problemen tegengekomen en het riep al zoveel vragen op dat ik nu, ruim 1 jaar later, net begonnen ben met een grotere baan van 4.65 x 3.10 , met alle (nou ja) kennis die ik opgedaan heb met de kleine (test)baan ga ik nu proberen de volgende baan helemaal af te krijgen, dit kost al moeite genoeg, je loopt tegen zoveel problemen op die je zelf niet of met de grootste moeite opgelost krijgt en dan meestal m.b.v. dit forum of personen, ook via dit forum, die jou via een PB weer verder willen helpen.
Denk niet dat ik jou van een grote(re) baan wil afhouden, ik ben dit zelf ook nog steeds van plan, maar begin, zeker als (her)starter gewoon niet te groot.
Verder veel succes met de bouw, zijn er vragen, gewoon stellen, je krijgt (bijna) altijd antwoord!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hallo Veerman,

Ik weet niet precies in welk tijdperk je wil gaan rijden, en of je je daar druk om maakt. Maar wat ik me afvroeg, heb je ook ergens een rangeerheuvel ingepland ? Als je zoveel ruimte hebt lijkt me dat erg leuk om erin te hebben...

En heb je al nagedacht over lengtes van treinen ? En op welke sporen je trein binnen komt rijden. Past de gewenste treinlengte dan nog op een opstelspoor, of komt deze over de wissels te staan ?

Maaruh als je net begonnen ben met de hobby, is het dan misschien niet een idee om eerst met iets kleins te beginnen om te kijken hoe bepaalde dingen je bevallen ??

Succes ermee !

Groetjes Johan
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Huh? Kijk, op deze reacties zat ik eigenlijk n beetje te wachten. Ik had al het vermoeden dat ik het iets te groot wilde maken dus ben ik alweer bezig met het te verkleinen. Ik had ook nog niet echt nagedacht over de groote van de treinen want ik heb best lange combinaties. Ik zal hier n opstelspoor voor gaan gebruiken. n N rangeerheuvel lijkt me ook wel wat maar ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moeten aanpakken.
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Beste Veerman,

Een rangeerheuvel is over het algemeen een heuvel (bult) in het spoor.
Dit spoor wordt doorgaans na de heuvel van wissels voorzien met daaraan opstelsporen.
De loc duwt een wagon deze heuvel op, vervolgens wordt deze losgekoppeld en de wagon rolt uit zich zelf naar de plaat waar hij naar toe moet (mits de wissels goed staan.
Kort samen gevat, heuveltje op, heuveltje af (een wagon dan)

Deze heuvel hoeft ik de modelspoor wereld niet extreem hoog te zijn anders vliegen je wagons door heel de "kamer/zolder".
Als de wagons net ver genoeg uitrollen tot bijna bij het stoot juk is dat mooi.
Mochten er al wagons op het betreffen spoor staan wordt het weer een ander verhaal.

Het is dus gewoon een kwestie van uitproberen.

Als iemand een andere uitleg heeft, graag, des te duidelijker wordt het voor "Veerman".

Ik zal nog even zoeken naar een afbeelding/foto.

Edit: Foto geplaatst.



Hier het zicht van de opstelsporen vanaf de Rangeerheuvel.

Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Dit lijkt me best leuk. Het is waarschijnlijk eerst proberen om te kijken hoeveel de helling omlaag moet lopen om het goede resultaat te verkrijgen.
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Citaat van: Veerman op maandag 23 april 2007, 20:52:22
Het is waarschijnlijk eerst proberen om te kijken hoeveel de helling omlaag moet lopen om het goede resultaat te verkrijgen.

Juist, gewoon even verschillende opties in hoogte uitproberen.
Dit hoeft echt niet extreem te zijn als je rollend materiaal soepel rolt.

Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Citaat van: Riny op maandag 23 april 2007, 20:18:46Kort samen gevat, heuveltje op, heuveltje af (een wagon dan)
Hallo,

Kent iemand de term Kijfhoek Nderlands grootste rangeerterrein? Daar hebben ze dus ook zo een mooie bult en wordt niet alleen 1 wagon, maar hele slepen de heuvel op en naar beneden geduwt en zo naar een bepaald spoor gerangeert :!:. Dit gebeurt heel veel met het Unit Cargo vervoer wat Railion heeft vanaf de Kijfhoek naar o.a. Venlo en nog 1 maal per dag via Bad Bentheim getrokken vanaf de Kijfhoek door meestal een RN 1600. Ze hebben daar speciale opdruklocs voor ( serie 6400 )die de wagons omhoog duwen ( nummers weet ik niet zo 1,2,3.... ) en dat werk dus verrichten op de Kijfhoek.
Zo moet het ongeveer worden denk ik...

Marcel
Re: begin van ontwerp treinbaan [rangeerterrein]
Hier een linkje naar wikipedia, over het heuvelen :).

Misschien handig om eens op de site http://www.sporenplan.nl/ te kijken naar real life rangeer terreinen.

Op de kijfhoek bijvoorbeeld vind je bijna geen stootblokjes.


Succes ermee ! en we horen graag van je (althans ik wel) ;)