Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ontkoppelrails

Gestart door ganes donderdag 06 december 2012, 11:12:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontkoppelrails
ganes
gast

ontkoppelrails
hallo forumleden
weer even een vraagje
ik ben nog met de overweg bezig,maar loop nu ook tegen ontkoppelrails aan
wel gegoogled,maar kan niks geschikts vinden
Hij deed het niet.Ik heb hem opengemaakt en niet alle draadjes zitten vast(zie foto's)
Zou iemand me kunnen vertellen waar de 2 uiteinden van de gele draadjes aan vast moeten
een van de 2 denk ik aan het soldeerpuntje???maar het andere eindje?
Als dat gemaakt is moeten ze waarschijnlijk via kastje 7072?
Maar waar zijn die stekkergaatjes voor?of heb je die nu niet nodig ?
alvast bedankt
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelrails
stekkergaatjes zijn om de bijhorende lichtmast aan te bevestigen.De gele draadjes moeten normaal naar een schakelkastje gaan.Althans 1 draadje naar het schakelkastje en ander naar de massa of + draad.

linkje
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ontkoppelrails
ik verwacht eigenlijk, dat 1 van de 2 korte gele draden op de blauwe draad komt te zitten. De andere gele ergens aan de massa. (dus onder tegen je rails of bedding aan).

Kun je nietmeer zien aan de kabel/soldeerresten, waar ze gezeten hebben?

en de stekkergaatjes zijn inderdaad voor het aanbrengen van een lichtmast.

Roy
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelrails
ff verduidelijken : gele draad gaat naar lichtbus (gele bus) blauwe draad gaat normaal naar schakelkastje.Van je spoel moet dus zoals gezegd 1 draad naar geel en de andere aan blauw.Als je dan via het schakelkastje (momentkontakt) schakelt gaat de spoel werken en eventueel het lampje in de mast branden.
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ontkoppelrails
ik dacht dat de gele draad niets te maken had, met de bediening van de ontkoppelrails. volgens mij is de blauwe draad, en de massa van de rails voldoende om de ontkoppelrails te laten werken.

Roy
Re: ontkoppelrails
nobody
gast

Re: ontkoppelrails
Bellejt heeft 't bij het rechte eind.
Zie PDF ===> klik
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelrails
marklin schakelt naar massa dus zal dit niet werken.Zie het schema in de link.Mss kan het ook op een andere manier dan het schema.Nog niet geprobeerd.
Re: ontkoppelrails
dani
gast

Re: ontkoppelrails
]
Citaat van: Roy op donderdag 06 december 2012, 11:48:31
ik dacht dat de gele draad niets te maken had, met de bediening van de ontkoppelrails. volgens mij is de blauwe draad, en de massa van de rails voldoende om de ontkoppelrails te laten werken.

Roy


volgens mij dacht je dan ook even fout, Roy.

Ik zou zelf ook verwachten dat de gele draad naar de baanspanning loopt en de blauwe via een drukknop op een schakelkastje naar massa.
En dus zou de spoel van de ontkoppelrail eigenlijk helemaal gescheiden kunnen worden van de railspanning door de gele op een aparte (licht-)trafo te zetten.

Maar dat is wat ik zou verwachten, ik durf niet zeggen dat het ook effectief zo is.   Zelf nog geen ervaring mee, binnenkort hopelijk wel, ik heb er ook nog wel een paar van die dingen op zolder liggen.   Wil je dat er es eentje open maak ?

*edit* intussen door anderen bevestigd.

Dit zou dan wel willen zeggen dat je lichtje van de lichtmast enkel oplicht wanneer je effectief op de knop drukt voor het ontkoppelen, zoals het op de eerste foto in dit topic is geschakeld.

Persoonlijk zou ik  dat durven wijzigen en de aansluiting waar nu de blauwe draad zit voor de lichtmast gewoon op de rail-massa  (bruine draad) aan sluiten, dan brandt ze continu.   De blauwe draad dient dan enkel nog om de spoel te sturen.
Re: ontkoppelrails
nobody
gast

Re: ontkoppelrails
Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 12:02:12
Ik zou zelf ook verwachten dat de gele draad naar de baanspanning loopt en de blauwe via een drukknop op een schakelkastje naar massa.
Gele draad naar baanspanning? Dat zou betekenen, als men analoog rijdt, dat de magneet en het lampje afhankelijk van de instelling van de regelknop zijn...
Nee, de gele draad gaat naar geel van de trafo. Of een andere (licht) trafo. Blauw gaat naar bedieningstableau en van daar naar (gemeenschappelijke) massa.
Re: ontkoppelrails
ganes
gast

Re: ontkoppelrails
zozo dat is heel wat informatie
bedankt
maar ik als leek hoor verschillende dingen
het gaat mij er eerst om aan de binnenkant van de rails de kontacten goed te maken
Als ik het goed begrijp :
als ik geen licht wil
,ik eigenlijk niks hoef te veranderen en alleen de blauwe draad met stekker naar blauwe knoppenkastje?
Wil ik licht:
dan moet dat gele losse  draadje rechts contact maken(dat is massa toch?) met metaal eronder en het linke gele losse draadje moet
gesoldeerd aan een van de 2 soldeer resten op de foto.Ik kan niet goed zien waar de verbinding gezeten heeft
en dan moet de gele draad buiten de koppelrail naar de trafo voor licht?
Ps :gele bus =geel stekkertje of lichtingang trafo??
Als ik het niet goed begrepen heb hoor ik het vast
groeten ganes
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2023

offline
Re: ontkoppelrails
Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 12:02:12
Persoonlijk zou ik  dat durven wijzigen en de aansluiting waar nu de blauwe draad zit voor de lichtmast gewoon op de rail-massa  (bruine draad) aan sluiten, dan brandt ze continu.   De blauwe draad dient dan enkel nog om de spoel te sturen.

Volgens mij is het de bedoeling dat je lichtmast gaat branden op het moment dat er ontkoppeld wordt, dan kan je ook optisch zien
wat er onder je koppeling gebeurt.

Citaat van: ganes op donderdag 06 december 2012, 12:14:33
als ik geen licht wil,ik eigenlijk niks hoef te veranderen en alleen de blauwe draad met stekker naar blauwe knoppenkastje?

Ik denk niet dat je ontkoppelrails werkt als je niks doet. Je zult die 2 gele draden van de spoel ook met geel en blauw moeten verbinden. Als je geen licht wil, steek je eenvoudig de mast niet in die gaatjes.
Re: ontkoppelrails
ganes
gast

Re: ontkoppelrails
oke
ik heb de hoop dat ik eruit ga komen
bedankt
ganes
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: ontkoppelrails
Ganes
Van de spoel moet een gele draad aan de gele bij de stekkerbus gesoldeerd worden
De andere gele van de spoel aan de blauwe stekker connectie.
Gele uitgaande draad aan de lichtbus van de trafo.
Blauw aan een schakelkastje
Bij een geplaatst lichtmastje gaat bij activering het lampje branden.
Cees
Re: ontkoppelrails
dani
gast

Re: ontkoppelrails
Citaat van: nobody op donderdag 06 december 2012, 12:09:48
Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 12:02:12
Ik zou zelf ook verwachten dat de gele draad naar de baanspanning loopt en de blauwe via een drukknop op een schakelkastje naar massa.
Gele draad naar baanspanning? Dat zou betekenen, als men analoog rijdt, dat de magneet en het lampje afhankelijk van de instelling van de regelknop zijn...
Nee, de gele draad gaat naar geel van de trafo. Of een andere (licht) trafo. Blauw gaat naar bedieningstableau en van daar naar (gemeenschappelijke) massa.


Correct, ik was even te snel en vergiste me van draad.  de gele , niet de rode :-)
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelrails
Cees heeft het bij het rechte eind.

Alle magneetartikelen worden geschakeld vanaf transformator met:
> gele bus > gele draad > magneetspoel EN lampje, (middelste contact van lamp)
> bruine bus > bruine draad > schakelkastje zij-ingang >> en dan:
>> groene bus schakelkastje > blauwe draad > magneetspoel,
>> rode bus schakelkastje > blauwe draad > magneetspoel. (wissel/sein stand rond/onveilig)

Aan de ontkoppelrail zitten 2 bussen, waarvan beide geïsoleerd.
Aan de ene geïsoleerde bus komt de gele draad vanaf transformator EN de gele draad vanaf de spoel.
De andere draad van de spoel gaat naar de 2e bus, waaraan ook de blauwe draad is gesoldeerd.
De bruine draad van de aansluitrails, zorgt voor de retourstroom van de verlichting in wissel/sein.

Gr. Marcel
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Als het wat toevoegt wil ik wel een foto maken van mijn ontkoppelrails. Ik heb alleen geen idee hoe ik het plaatje eraf krijg, hij lijkt vast te zitten (haken achter de randjes van het railstuk)
Re: ontkoppelrails
nobody
gast

Re: ontkoppelrails
Brian, gewoon trekken. Is een klemkoppeling.
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Bedankt Wim, het was even peuteren maar het is gelukt :P











Hopelijk maakt dit alles wat duidelijker.
Nu ga ik weer aan de slag, blijkt dat na het foto's schieten een draadje is losgeschoten 8o
Re: ontkoppelrails
dani
gast

Re: ontkoppelrails
te hard "geschoten" aan de foto's, Bee....

Re: ontkoppelrails
nobody
gast

Re: ontkoppelrails
Brian, mede namens de topic starter: Bedankt voor het plaatsen van de foto's en de moeite die je daarvoor gedaan hebt :important: :thumbup:
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelrails
mss de foto's aan de WIKI toevoegen ?
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Dani, is het nou zo slecht gesoldeerd indertijd of is hij aangetast door de tand des tijds?

Wim, graag gedaan hoor :) Als jullie nog eens iets nodig hebben hoor ik het wel ;)

Johnny, ik weet niet zeker of de foto's duidelijk genoeg zijn om te publiceren hoor..
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelrails
voor mij zijn deze heel duidelijk.Voor de spoor M rijders zou dat een leuke tip zijn en goede info.Deze rails zijn meestal nog te vinden maar zoals nu uit elkaar gevallen.Mensen kunnen ze dan aan de hand van de foto's zelf herstellen.
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
In dat geval, prima om ze te gebruiken :thumbup:
Er is alleen nog geen wiki-artikel over deze ontkoppelrail..
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Ik heb voor de extra duidelijkheid de foto's wat aangepast, wat vinden jullie ervan? Het gaat alleen om de 2e, 3e en 4e foto









Re: ontkoppelrails
ganes
gast

Re: ontkoppelrails
hoi forum leden
wat een uitleg ontstaat hier over de ontkoppelrails
leuk hoor
echter de ontkoppelrails van Brian is eenvoudiger te solderen dan die van mij(zie foto's)
hij kon solderen op hetzelfde onderdeel en ik moest op een ander onderdeel solderen en dat viel niet mee
Heb dus ook mijn aansluitdraadjes af laten breken
groeten ganes

Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: ontkoppelrails
Hallo Ganes

Inderdaad, er zijn 2 verschillende ontkoppel railen  :?
Bij mijn baan heb ik er 2 waar je makkelijk aan kan solderen.
Alleen de boel omgebouwd  8o bij mij blijft de lamp altijd branden.

Gr Einte
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Als ik naar deze:


En deze:


kijk, is het principe van aansluiten toch hetzelfde? Alleen bij de één is het solderen makkelijker, dat maakt de ander een uitdaging :D
Jammer dat ik niet beide versies hier heb liggen, dan zou ik wat makkelijker kunnen kijken naar verschillen en eventueel ook bij de ander de soldeeraansluitingen goed in beeld brengen.
ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
hoi forumleden
na gister veel ideeën te hebben gekregen en ze ook geprobeerd heb uit te voeren,meldde ik al dat mijn 2 draadjes uit de spoel afgebroken waren bij het toch wel ingewikkelde soldeerwerk
In plaats van een andere aanschaffen,dacht ik dat je hem misschien kon maken.ER zaten geen restdraadjes meer,dus moest ik hem openmaken
heb alle fases gefotografeerd,zodat ik hem misschien weer in elkaar krijg.
Onder de isolatie zat in het midden een draadje dat uit de spoel komt ,dat ze iets om elkaar gedraaid hebben zodat er een eindje uitkomt.Dit zal vast een van de 2 afgebroken draadjes zijn
Maar waar is de ander,kan ik die ergens vandaan halen .
Weggooien kan altijd nog ,maar wie weet
gr ganes
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, nadat ik de ontkoppelrail had gefixt en die het weer deed deed ik het kapje erop en brak dit draadje af..

Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Gewoon een wikkeling er af halen en dan van het uiteinde voorzichtig de lak verwijderen (met een mesje ofzow) Dan kun je er gewoon weer een draadje aan solderen.
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Gisteravond ben ik aan het solderen gegaan. Foto's:



Dat zat dus prima, en natuurlijk even testen (meteen het ontkoppelsein erbij)



De ontkoppelrail werkt prima, het sein deed echter niets



Goed schoon, geen contact is dus uit te sluiten



Het lampje is ook nog in orde



:| Ik denk niet dat dat de bedoeling is..

Het ontkoppelsein is jammer maar ik ga daar geen aandacht aan besteden. Misschien is het wel relevant voor komende lezers zodat ze weten hoe ze het op moeten lossen.

Na het in elkaar zetten van de ontkoppelrail merkte ik dat er iets los schoot. Dit bleek het draadje aan de spoel te zijn:


De starter van dit topic zoekt ook naar de aansluitingen van de draadjes aan de spoel, graag dus in zijn topic antwoorden.

mvg

C-Brian
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ontkoppelrails
wat denk je niet, dat de bedoeling is bij het sein? deze moet gewoon zo werken hoor. De paal zelf is immers de massa van het lampje.

Roy
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Hallo Roy

Zou jij eventuele problemen kunnen noemen waardoor dit niet werkt?
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ontkoppelrails
heppie een multimeter? meet eens of er stroom staat op de busjes aan je rail, en in de fitting?

Roy
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Hallo Roy

Ja, ik heb een Fluke multimeter (dankzij Ben :thumbup:), maar ik ben bang dat dat niet veel uit gaat halen. Zoals ik al in mijn bericht schreef is een van de draadjes aan de spoel geknapt, en ik weet niet waar ik deze terug moet plaatsen, de ontkoppelrail doet dus niets en daarmee het sein ook niet. Begrijp me nu niet verkeerd, ik heb het sein getest toen het draadje nog niet van de spoel was geknapt, en de ontkoppelrail nog prima werkte, dus dat de ontkoppelrail geen output heeft is niet het geval.

Toch bedankt voor het meedenken.

mvg

C-Brian

Edit: Net kwam er een idee in me op, de paal is de massa dus misschien zal er wel reguliere baanstroom op moeten staan om het te laten branden?
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Als je pech hebt is het met wat meer werk op te lossen
De wikkeling bestaat ui een zeer lange gelakt koperen draad. het begin is met een 4cm uitstekend draadje om de nylon houder gewikkeld en zo steeds verder wikkelend naar het uit-einde. Deze is makkelijk op te vissen. Het begin gaat gelijk naar het midden van de spoel, bij breuk is dit zoek en ook niet eruit te peuteren.
Oplossing de kern met spoel afwikkelen op een oude garen klosje, wel met de nodige voorzichtigheid om de schellak intact te houden. Vervolgens de spoel weer opnieuw wikkelen.
Cees
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
dus als dat koperdraad ergens breekt kun je de spoel weggooien?
groeten ganes
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ontkoppelrails draadjes spoel afgebroken
Je soldeerbout goed heet opstoken, en dan de draad vertinnen gaat ook werken om de lak eraf te krijgen.
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Ik ga zo aan dit project beginnen (hopelijk heb ik genoeg tijd). Natuurlijk komen er weer foto's (misschien nog relevant voor komende lezers). Heeft iemand nog tips?
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ontkoppelrails
1 uiteinde van de spoel aan de gele draad, ander uiteinde aan de blauwe. Bout lekker warm, lakdraad vertinnen en je soldeert het zo aan een andere draad.
Re: ontkoppelrails
C-Brian
gast

Re: ontkoppelrails
Wijbe, zoals op de foto's een stukje omhoog ook te zien is, aan beide uiteinden van de spoel zit normaal een geel draadje ;)
Re: ontkoppelrails
ganes
gast

Re: ontkoppelrails
ja,mijn foto..
2 gele draadjes
maar als die afbreken moet je de spoel helemaal afrollen
heb ik gedaan....
en opgerold
Maar er kwam een breuk
dus dat wordt een nieuwe ontkoppelrail
maar ik heb er toch weer wat van geleerd
gr ganes
Re: ontkoppelrails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelrails
Of alleen een nieuwe spoel.

Heb er waarschijnlijk nog wel één liggen.

Gr. Marcel