Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

digitaliseren van een Dhg 500

Gestart door bask185 dinsdag 15 mei 2012, 11:43:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaliseren van een Dhg 500
Hoi,

Ik heb een ns versie gekocht van een Dhg 500 loc. Nu heb ik er een Delta module voor gekocht. Ik weet hoe ik de decoder moet aansluiten, maar er is een ding. Er zit een oranje draad in (en een witte voor extra functie). Mijn enige vraag is: is het persé nodig om de verlichting aan te sluiten op de oranje draad, of kan ik gewoon bruine draad gebruiken. De buitenkant van de fittingjes zijn namelijk al verbonden met het chassis. Er zit 1 gloeilamp voor en 1 achter.

mg,

Bas
Re:digitaliseren van een Dhg 500
volgens mij kan je bij het gebruik van gloeilampjes, die oranje gewoon achterwege laten, ze krijgen massa via het chassis.
Re:digitaliseren van een Dhg 500
Maar dan gaan de lampjes wel knipperen? Mijn DGH500 is de eerste van mijn ombouwprojecten die van die nieuwerwetse fittinkjes heeft met plastic voetje en 2 soldeerpootjes. Ik heb dus de massadraad van de lampjes ook op de decoder aangesloten en inderdaad, de DHG500 is mijn enige loc (behalve de ICE) die niet knippert met z'n lampjes.
Re:digitaliseren van een Dhg 500
 :warning: nooit de bruine en de oranje aansluiting van de decoder met elkaar verbinden :warning:

verder is het verschil dat als je de lampjes met lokmassa verbind ze meer of minder zullen knipperen, terwijl als je ze isoleert van de lokmassa en de oranje retour gebruikt, dat niet zal gebeuren.

Walter
Re:digitaliseren van een Dhg 500
de lamp voeding van de decoder geeft een continu gelijkspanning af aan de lamp als ik het me goed herinner, als je de lamp aansluit op de trein massa, gaat deze dan knipperen doordat hij de helft van de tijd zijn massa stroom niet af kan geven aan de baan door de wisselspanning? En ik weet idd dat je het oranje draadje nooit met de bruine massa moet verbinden, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden! 8)
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Ik mijn Dhg 500 nu succesvol omgebouwd met een Delta chip. Ik heb het toch maar simpel gehouden en de massa van de lampjes zijn nu direct verbonden met de baan massa. Ze flikkeren een klein beetje, maar aangezien het gloeilampjes zijn en er licht geleiders in zitten valt dit best mee. Ik heb verder de borstels vervangen. En hij rammelt nog steeds een beetje, het achterste wiel heeft nog wat restjes van een antislipband. En hij maakt heel erg herrie!
Is het nu mogelijk/een goed idee om de 3 sterren rotor te vervangen door een 5 spoelige.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Welk type delta decoder heb je in gebouwd?
Een 5 polige motor is DC en die kan een delta niet aansturen en heeft bij delta totaal geen zin.
Bovendien zijn de delta's relatief duur.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
er zit gewoon een delta chip in, dus dat wordt geen 5 polige motor hoor ik dus. Toen ik aan ESU zat de denken dacht ik: hmm 20 euro HAMO magneet en 40 euro decoder. Maar met mijn creativiteit kwam ik op het idee om de baan spanning in de loc gelijk te richten en direct aan te sluiten op de veldspoel, dan heb je ook een continu gelijk magnetisch veld. En dan zou je de 5 sterren ESU er in kunnen zetten. En het permanente magneet veld kost me dan 1 euro. Er is alleen extra warmte productie van de veld spoel.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Vooral doen... Kan je weer wat leren. (hint: De veldsterkte van de magneet is nogal belangrijk voor het functioneren van de motor.)
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Bas,

Lees eens de reacties in je draadje waarom eigenlijk wisselspanning.

Welke delta decoder zit er dan in, kun je het nummer vermelden?
Is het een 66032?
En wat heb je er voor betaald?
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: Kappa op donderdag 17 mei 2012, 12:39:05
Bas,

Lees eens de reacties in je draadje waarom eigenlijk wisselspanning.

Welke delta decoder zit er dan in, kun je het nummer vermelden?
Is het een 66032?
En wat heb je er voor betaald?

Ik heb 42 euro voor betaald (of 43), er zit ook een wit draadje in voor een extra functie. En ik vind net het boekje. Het nummer is: 66032
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Persoonlijk zou ik toch voor een ESU ombouwset gaan. De voordelen zijn te veel om op te noemen maar misschien het belangrijkste de perfecte rijeigenschappen en dan nog stukje voordeliger dan een 66032, waarvan ik echt van schrik van de prijs! Misschien dat er iemand bij je in de buurt is die eventueel een omgebouwde loc met esu kan laten zien aan je en dan kan je zelf tot een beslissing komen. Beschouw dit niet als kritiek, het is je eigen hobby, locs en geld maar het is goed bedoeld advies van mijn kant  ;). Succes
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: bask185 op donderdag 17 mei 2012, 14:12:54
Citaat van: Kappa op donderdag 17 mei 2012, 12:39:05
Bas,

Lees eens de reacties in je draadje waarom eigenlijk wisselspanning.

Welke delta decoder zit er dan in, kun je het nummer vermelden?
Is het een 66032?
En wat heb je er voor betaald?

Ik heb 42 euro voor betaald (of 43), er zit ook een wit draadje in voor een extra functie. En ik vind net het boekje. Het nummer is: 66032

Voor 34 euro heb ik een complete ombouwset van ESU... Prachtig rijgedrag :)



groeten Dylan
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: minitreintje op donderdag 17 mei 2012, 18:42:19
Voor 34 euro heb ik een complete ombouwset van ESU... Prachtig rijgedrag :)
groeten Dylan

Ja, Dylan, JIJ.  :)

Mij is dat nog nooit gelukt.  :(

Maar 38 euro komt meer in de buurt.
En dan nog 7 euro voor de potentiaal-vrije verlichting.

Maar aangezien niemand dit komt brengen zal er ook nog iets als verzendkosten bij komen.
(of benzinekosten)

Verder lijkt het mij handig, dat bask185 zich eerst wat beter laat informeren, zodat hij niet direct de hoofdprijs uitgeeft, terwijl hij voor dit geld ook een betere motor EN decoder kan kopen.

Gr. Mars.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: bask185 op donderdag 17 mei 2012, 14:12:54
Ik heb 42 euro voor betaald (of 43), er zit ook een wit draadje in voor een extra functie. En ik vind net het boekje. Het nummer is: 66032
Ik was er al bang voor.
Deze decoder is inderdaad veel te duur en biedt maar zeer matige rijeigenschappen.
Zoals hier al eerder vermeldt is een ESU set met magneet goedkoper, moderner, geheel configureerbaar en superieur qua rijeigenschappen.
Bas, volgende keer eerst even hier om advies vragen voordat je aankoopt. ;)

Als je toch de oranje draad wilt gebruiken voor de verlichting, kun je het beste de lampsokkeltjes 604180 nemen, zie foto.

Deze pers je in de bestaande gaten van de bajonet lampjes en zijn geschikt voor de insteeklampjes 610080.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: loc1200 op donderdag 17 mei 2012, 22:48:21
Citaat van: minitreintje op donderdag 17 mei 2012, 18:42:19
Voor 34 euro heb ik een complete ombouwset van ESU... Prachtig rijgedrag :)
groeten Dylan

Ja, Dylan, JIJ.  :)

Mij is dat nog nooit gelukt.  :(
Waarom zou dat niet kunnen ?. Heb ze nog voor minder gekocht.

Mvg,
Peter
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: Freak op donderdag 17 mei 2012, 23:46:15
Citaat van: loc1200 op donderdag 17 mei 2012, 22:48:21
Citaat van: minitreintje op donderdag 17 mei 2012, 18:42:19
Voor 34 euro heb ik een complete ombouwset van ESU... Prachtig rijgedrag :)
groeten Dylan

Ja, Dylan, JIJ.  :)

Mij is dat nog nooit gelukt.  :(
Waarom zou dat niet kunnen ?. Heb ze nog voor minder gekocht.

Mvg,
Peter

Mij wel... xD Lang leve België  8o


groeten Dylan
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: Kappa op donderdag 17 mei 2012, 23:41:50
Citaat van: bask185 op donderdag 17 mei 2012, 14:12:54
Ik heb 42 euro voor betaald (of 43), er zit ook een wit draadje in voor een extra functie. En ik vind net het boekje. Het nummer is: 66032
Ik was er al bang voor.
Deze decoder is inderdaad veel te duur en biedt maar zeer matige rijeigenschappen.
Zoals hier al eerder vermeldt is een ESU set met magneet goedkoper, moderner, geheel configureerbaar en superieur qua rijeigenschappen.
Bas, volgende keer eerst even hier om advies vragen voordat je aankoopt. ;)

Als je toch de oranje draad wilt gebruiken voor de verlichting, kun je het beste de lampsokkeltjes 604180 nemen, zie foto.

Deze pers je in de bestaande gaten van de bajonet lampjes en zijn geschikt voor de insteeklampjes 610080.

Je raad me wel aan een decoder van 3 euro (ongeveer) goedkoper te kopen die wel enigszins veel beter is, maar je laat me ook lamfittinkjes kopen met lampjes voor wel 10 euro? En ze pasten niet eens! Ik ben terug gegaan (mijn treinkaartje was de eerste keer niet gecheckt, 2e keer ook niet btw) en heb mijn 10 euro terug gekregen, was dolgelukkig. Ik heb nu de oranje retour leiding niet gebruikt, en het kan er goed mee door.

Plus de ESU decoder, behalve dat je er een HAMO magneetje van 20 euro voor moet kopen, wordt het totaal bedrag inmiddels 60 euro plus 10 euro voor je lampfittinkjes maakt 70 plus de aanschafwaarde van 31.75 (incl 6.75 verzendkosten) maakt het totaal meer dan 100 euro terwijl ik een nieuwe koop in de winkel voor 80 euro. Ik ben nu  slechts 74,75 kwijt, maar toch bedankt  ;)

Ik heb sinds deze week 2 ESU decoders rijden en ik verwijs jullie graag door naar mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36939.0 
Die decoders beginnen pas met remmen na 5 seconden mits ze een beetje hard rijden.



Re: digitaliseren van een Dhg 500
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Bas,

Ik kan er niets aan doen dat jouw dealer 10 euro voor deze lamphouders vraagt, terwijl ik ze voor minder dan 1,50 per stuk koop.
En je kunt een delta decoder echt niet vergelijken met een ESU lokpilot.
Een delta decoder heeft geen lastregeling en zeer matige rijeigenschappen, terwijl de lokpilot over lastregeling en optrek/afrem simulatie beschikt, vier schakelbare functie heeft etc.
Een lokpilot met magneet (54631 of 54632) kost max ?40,- en ?3,- voor twee lamphouder geeft voor mij een totaal van ?43,-, wat nog altijd een stuk lager is dan jouw ?74,75.



Re: digitaliseren van een Dhg 500
Citaat van: bask185 op vrijdag 18 mei 2012, 12:38:47
Citaat van: Kappa op donderdag 17 mei 2012, 23:41:50
Citaat van: bask185 op donderdag 17 mei 2012, 14:12:54
Ik heb 42 euro voor betaald (of 43), er zit ook een wit draadje in voor een extra functie. En ik vind net het boekje. Het nummer is: 66032
Ik was er al bang voor.
Deze decoder is inderdaad veel te duur en biedt maar zeer matige rijeigenschappen.
Zoals hier al eerder vermeldt is een ESU set met magneet goedkoper, moderner, geheel configureerbaar en superieur qua rijeigenschappen.
Bas, volgende keer eerst even hier om advies vragen voordat je aankoopt. ;)

Als je toch de oranje draad wilt gebruiken voor de verlichting, kun je het beste de lampsokkeltjes 604180 nemen, zie foto.

Deze pers je in de bestaande gaten van de bajonet lampjes en zijn geschikt voor de insteeklampjes 610080.

Je raad me wel aan een decoder van 3 euro (ongeveer) goedkoper te kopen die wel enigszins veel beter is, maar je laat me ook lamfittinkjes kopen met lampjes voor wel 10 euro? En ze pasten niet eens! Ik ben terug gegaan (mijn treinkaartje was de eerste keer niet gecheckt, 2e keer ook niet btw) en heb mijn 10 euro terug gekregen, was dolgelukkig. Ik heb nu de oranje retour leiding niet gebruikt, en het kan er goed mee door.

Plus de ESU decoder, behalve dat je er een HAMO magneetje van 20 euro voor moet kopen, wordt het totaal bedrag inmiddels 60 euro plus 10 euro voor je lampfittinkjes maakt 70 plus de aanschafwaarde van 31.75 (incl 6.75 verzendkosten) maakt het totaal meer dan 100 euro terwijl ik een nieuwe koop in de winkel voor 80 euro. Ik ben nu  slechts 74,75 kwijt, maar toch bedankt  ;)

Ik heb sinds deze week 2 ESU decoders rijden en ik verwijs jullie graag door naar mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36939.0 
Die decoders beginnen pas met remmen na 5 seconden mits ze een beetje hard rijden.





We helpen alleen je een beetje... Wij kunnen niet instaan voor je. Dus kijk volgende keer beter uit. Op een beurs waar ik maandelijks heen ga, staat een handelaar met een Lokpilot voor 30 euro en 10 meter verder eentje voor 34 euro maar dan zit er nog een magneet bij. Je moet goed uit je doppen kijken voor je koopt.

Ik zit hier niet te preken op je maar ik bedoel maar dat je beter eens wat kijkt voor je direct koopt.

groeten Dylan
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Misschien heeft hij de bedrade lamphouders gekocht.
Die zijn ca 4,50 per stuk.

Je kan ze er natuurlijk ook zelf aan vast solderen.
Scheelt ook weer het nodige.

Mars.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Een Hamo magneet voor 20 euro? waar vind je die? De duurste vraagt er maximaal een tientje voor.

Wat er bedoelt wordt met Hamo magneten, zijn de magneten van ESU.

klikkie doen voor de magneten die wij bedoelen.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
ik mag mijn dealer nu nog minder dan dat ik hem al mocht  :?
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Tsjah, dan is google uw beste vriend en je vind veel goedkopere leveranciers.
Re: digitaliseren van een Dhg 500
Ik ben van mening dat een lokpilot niet meer dan 25 Euro moet kosten.
Dat kan zijn de ESU 54610 (8-polige stekker) of de ESU 54614 (21-polige stekker).
Die decoders kan je ook in een set kopen, dan zit de magneet er bij.
Er zijn 3 sets, telkens dezelfde decoder maar met een andere magneet.
Om de goede magneet uit te kiezen is alleen het open schroeven van een lok bepalend; er zijn loks met het zelfde bestelnummer maar met een andere motor !

Voor de goede prijzen kan je op Ebay.de kijken, maar misschien is er ook in NL wel een niet te dure leverancier.
Zoeken, zoeken en zoeken.
Ook kan je hier op het forum navragen.
Er zijn ook voorbeelden van hoe je alles moet in- of ombouwen, bijvoorbeeld hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36596.msg660139#msg660139

Re: digitaliseren van een Dhg 500
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: digitaliseren van een Dhg 500
bepaald geen voorbeeld, maar recent heb ik een dergelijk lokje voorzien van een delta decoder:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32073.0