Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog

Gestart door Woody zondag 13 mei 2012, 20:42:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Ik heb vorige week in een modelspoorwinkel een sikje gekocht. Roco 62957/A, dus de groene. NIEUW en 2-rail systeem. Ik vertelde erbij dat ik de Sik wilde ombouwen naar 3rail - analoog, dus niet voor digitaal gebruik. Hij moet gewoon zijn werk doen op M-rail. Ik kreeg er een decoder bij: Esu, lokpilot 54684 Lokpilot micro Decoder V4.0 DCC.
Aangesloten volgens verschillende voorbeelden op internet, maar ik krijg hem niet aan de praat. Wat doe ik, heb ik fout gedaan? Met gelijkstroom op de motor dtaait het motortje nog steeds dus dat is goed.
Verschillende fora hierover bezocht maar geen oplossing gevonden.
Groet,
Harry
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Citaat van: Woody op zondag 13 mei 2012, 20:42:56
Ik heb vorige week in een modelspoorwinkel een sikje gekocht. Roco 62957/A, dus de groene. NIEUW en 2-rail systeem. Ik vertelde erbij dat ik de Sik wilde ombouwen naar 3rail - analoog, dus niet voor digitaal gebruik. Hij moet gewoon zijn werk doen op M-rail. Ik kreeg er een decoder bij: Esu, lokpilot 54684 Lokpilot micro Decoder V4.0 DCC.
Aangesloten volgens verschillende voorbeelden op internet, maar ik krijg hem niet aan de praat. Wat doe ik, heb ik fout gedaan? Met gelijkstroom op de motor dtaait het motortje nog steeds dus dat is goed.
Verschillende fora hierover bezocht maar geen oplossing gevonden.
Groet,
Harry

Wat je "fout" doet of niet werkt, kan van alles zijn.
Bij de esu decoder heb je een instructie boekje gekregen en daar staat alles duidelijk in. Volg deze instructies en het zou moeten werken. Werkt het dan niet, maakt de lok wel contact met de rails etc.
Negatief benaderd zou de decoder al gesneuveld kunnen zijn. Kan je de decoder proberen in een andere lok?

Je zegt ook dat de decoder DCC formaat is, heb je de digitale centrale ingesteld op DCC?

mijnidee

mvg teunis
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Hallo Harry,

Volgens Blz 8 van de handleiding kan een Micro Lokpilot (DCC of niet) niet op een AC analoge baan rijden.

Gr. John
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Uhlenbrock 55500 FRU past boven in het dak.

Mvg, Johan
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Volgens mij moet je terug naar je verkoper en de ESU-decoder omruilen voor een Multiprotocol.
Daarmee heeft jouw leverancier de fout gemaakt. Een DCC-decoder zal nooit werken op een analoge Marklinbaan.

John
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Beste Teunis, John, Johan en John,
bedankt voor jullie reacties. Teunis: de Sik moet dus rijden op een analoge 3-rail, er is dus geen digitale centrale. John, Johan en John: ik heb mijn vraag op dit forum geplaatst omdat, toen het niet werkte, ik al vermoedde dat er iets niet goed was gegaan bij de aankoop. Echter, de winkel is dinsdag pas weer open en nu kan ik dus goed beslagen ten ijs komen.
Ik heb begrepen dat er dus ook een Multiprotocol decoder moet zijn van ESU. Maar met een Uhlenbrock zou het dus ook moeten werken. Hebben jullie misschien nog tips voor de inbouw?
Alvast bedankt voor de reacties!
Gr. Harry
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Beste lezer,
de Sik en de decoder waren door mij aangekocht bij Peperkamp Modelbouw in Ede. Vanmorgen heb ik contact met hen gezocht en het probleem voorgelegd.
Peperkamp reageerde geschrokken en heeft direct aangeboden de verkeerde decoder, die door mij dus inmiddels gebruikt was, gratis voor een juiste te vervangen. Ik ga hem vanmiddag ophalen. (Moest toch in de buurt zijn) Zodra ingebouwd geef ik nog even een verslag van het resultaat.
groetjes,
Harry
Re:Sikje ombouwen van 2 rail naar 3 rail analoog
Citaat van: Woody op dinsdag 15 mei 2012, 12:58:47
Beste lezer,
de Sik en de decoder waren door mij aangekocht bij Peperkamp Modelbouw in Ede. Vanmorgen heb ik contact met hen gezocht en het probleem voorgelegd.
Peperkamp reageerde geschrokken en heeft direct aangeboden de verkeerde decoder, die door mij dus inmiddels gebruikt was, gratis voor een juiste te vervangen. Ik ga hem vanmiddag ophalen. (Moest toch in de buurt zijn) Zodra ingebouwd geef ik nog even een verslag van het resultaat.
groetjes,
Harry

OK, Harry

Dat is nog eens positieve reclame van de fa Peperkamp.
Nu de juiste decoder inbouwen en rijden maar met de sik.
Veel succes

mvg teunis