Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018

Gestart door AlbertG zondag 13 mei 2012, 12:32:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Re:Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Volgens de beschrijving van de DR4018 zou die geschikt zijn voor wissels met motoraandrijvingen, dus ook voor de Conrad aandrijving want dat is een motoraandrijving. Zelf gebruik ik die aandrijvingen ook, alleen niet i.c.m. de DR4018.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Hoi Aldert,
Bedankt voor je reactie. Hoe stuur jij deze wisselaandrijving aan?

Albert.
Re:Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Er is ook een versie met polariteitsomschakeling. Kan iemand me uitleggen wat dat is en of ik dat nodig heb?

Groeten,
Albert.
Re:Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Hallo Albert,

Ik stuur de Conrads aan d.m.v. een K83 compatible decoder en gebruik dan op de uitgang een eenvoudige hulpschakeling voor motoraandrijvingen. Die hulpschakeling kun je in de Wiki vinden. Bij 3rail heb je geen puntstukpolarisatie nodig. Bij 2rail wissels met een metalen puntstuk wel.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik heb 3 van die wisselaandrijvingen van Conrad gekocht in de veronderstelling dat ik die gewoon op de Digirails DR4018 zou kunnen aansluiten. Dus niet. Had ik de handleiding van de DR4018 gelezen, dan had ik geweten dat ik daarvoor weer een hulpstukje van Digirails nodig heb. Rechtstreeks aansluiten gaat dus niet.
Nu is mijn vraag: gaat dit werken met dit stukje elektronica: =conrad&s[]=wisselaandrijving#print_layout]http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:k83_als_motor-schakelaar&s[]=conrad&s[]=wisselaandrijving#print_layout


Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
hangt er van af of die werkt met gemeenschappelijke min of plus.Zoek eens op LA010 voor de schakelingsmogelijkheden via zelfbouw.

PS/: ff gezocht en zouden gemeenschappelijke plus uitgangen zijn.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Gewoon voor mijn idee: volgens mij kun je wel direct een electrowissel er op aansluiten, of moet daar ook zo'n tussenschakeling op? Verbruikt dat motortje zoveel meer dan de electromagneet?
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
een wissel gaat direkt omdat dat gewoon een spoel is die 2 standen kent.En dus 3 aansluitingen heeft.Een conrad aandrijving (of Hoffman) is een motor die moet draaien naar een bepaalde stand door 2 aansluitingen die ompolen.Een servo dan wordt aangestuurd door lengtepulsen.Is dus weer nog wat anders.De schakling zoals de LA010 maakt die ompoling mogelijk door een aansturing (overgang) van 3 draads naar 2 draads te maken.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Duidelijk... maar de wisselaandrijving van conrad is drie draads: tweemaal bruin eenmaal rood. Hij werkt dus net zo als een magneetwissel (als je de automatische afslagversie hebt), in ieder geval op wisselstroom. Hij werkt overigens zowel op wissel als gelijkstroom. Ook is de wisselstand uitleesbaar. Ik heb een paar van die dingen liggen, zal eens kijken...
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
De handleiding van Digirail is duidelijk: om deze Conrad wisselaandrijving aan te sluiten is een tussenstukje nodig. Dat verkopen ze zelf, maar ik hoop dat deze oplossing goedkoper is. De beide bruine draden worden dan met elkaar verbonden. Nu zit aan elke draad een diode, maar de 1 zit tegengesteld aan de ander.

Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
laat je niet vangen door de 3 draden.Bij de Hoffman aandrijving is dat net hetzelfde.Conrad is daar een goedkope kloon van.Je moet wel degelijk dat hulpschakelingetje gebruiken.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Even gezocht op LA010 en dan kom ik hier terecht: http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/LA010
Kan iemand mij de eerste strokenprint uitleggen? Wat betekent die dikke gele stip? Ik heb het lijstje met codes ingetikt bij Conrad zodat ik weet wat ik moet kopen, maar ik kan even niets met '2 x 100 Ohm'. Ik neem aan dat dat ook weerstanden zijn maar waar zitten die dan op de strokenprint?

Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Die gele stip is de weerstand (waarde 100 ohm)
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Er zitten idd twee diodes in. Daarom werkt het ook op wisselstroom natuurlijk. Ik heb ze nog niet ingezet, een puntje van aandacht. Heb Kuehn ipv Digirails, kijken wat zij zeggen.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Hey bedankt allemaal.
Ik neem aan dat ik het eerste printje moet maken, aangezien de DR4018 een multiprotocol decoder is en geen Märklin kloon.
Vandaag maar eens langs de elektronica winkel.
Ik laat weten wat het geworden is.

Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Hoi,
Ik heb de onderdelen gehaald en aan elkaar gesoldeerd en het werkt!
Ik heb nog een keer gegoogled en nu zie ik 2 versies van hetzelfde printje, maar het verschil is de weerstand. In de eerste (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/LA010) is die 100 Ohm en in de tweede (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen) is die 100 KOhm. Wat is nu de goeie?

Groeten,
Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Albert,
je hebt niet persee de aandrijvingen nodig met polariteits omschakeling nodig als je met 3rail rijdt. wat ik persoonlijk wel doet met de polariteits omschakeling doet is deze gebruiken als terugmelder naar de centrale, om deze een seintje te geven dat de wissel daadwerkelijk om is gegaan. het werkt bij mij uitstekend.

groeten
jan
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
Hoi Jan,
Kun je me uitleggen hoe dat werkt dan? Welke hardware is daarvoor nodig? Hoe sluit je dat aan?

Albert.
Re: Conrad wisselaandrijving en Digirails DR4018
goedenmorgen,
de polariteits schakeling zit apart van de stroomvoorziening maar werkt hetzelfde.
de blauwe draad sluit ik aan op de massa van de baan één van de gele draadjes sluit ik aan op een terugmeldbus( wel goed noteren of de wissel dan rood of groen staat) als besturing gebruik ik de raptor die een module heeft waarin je wisselterugmelding kunt activeren, de rijweg wordt pas definitief vrijgegeven als betreffende wissel(s) in de juiste stand staan. simpel maar doeltreffend.

groeten
jan