Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Samenstelling Electrotren ns 1309

Gestart door realpolarbear vrijdag 16 maart 2007, 11:56:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Samenstelling Electrotren ns 1309


Hallo medespoorders,

Ik heb gisteren een Electrotren NS 1309 geel/grijs gekocht.

wat voor wagens zouden hier achter kunnen of achter horen volgens jullie.

alvast bedankt Gr Frits.

Re: Samenstelling Electrotren ns 1309
Uit m'n hoofd:
Zware goederentreinen bv. containertreinen, tankwagons.
Tot de komst van de 1600en was dit de sterkste loc van de NS.
Maar de1300 trok ook wel reizigerstreinen, omdat dat in de omloop regelmatig zo uitkwam.
zo kunnen er plan E's plan W, ICR en zelfs duitse rijtuigen (periode IV) achter gehangen worden.
Voor de Hoek-Warszawa-express (reed tot ca. halverwege jaren '90) kwam ook wel eens een 1300.
De korte TEE's van Amsterdam (Utrecht, Arnhem, Emmerich) Keulen/Frankfurt en verder werden in Nederland vaak door een 1100 getrokken omdat ze maar met 4-5 rijtuigen onderweg waren, daar zag je de 1300 dus niet voor.
Breed inzetbaar dus!

Nadere aanvullingen of correcties door andere forumleden zijn welkom!
Re: Samenstelling Electrotren ns 1309
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Samenstelling Electrotren ns 1309
Hoi,

1300-en hebben inderdaad zo'n beetje alles gereden, als het maar lang en zwaar is ;-)
De mooiste combi is denk ik wel 1300 + 2x2200 + 4800 ton erts (50 Fals), maar dat is helaas wat lastig te realiseren op de gemiddelde modelbaan.

In principe is elke denkbare goederentrein goed, maar ook in de reizigersdienst waren ze veelvuldig te vinden, ook weer vaak voor zware treinen zoals de 8/900 naar Zuid-Limburg, autoslaaptreinen en EuroCity's. Ik heb ze ook vaak genoeg in de IC dienst Amsterdam-Enschede gezien, en dat alleen al biedt door de jaren heen een hoop mogelijkheden voor combinaties van Plan E, Plan W, ICR en DB rijtuigen *).
Vaste prik was verder de zgn. drieproductentrein: de kalktrein met een deel bruine onderlossers en een deel grijze onderlossers, met daartussenin een handjevol bollenwagens.

Eigenlijk het enige materieeltype wat ik zo snel kan bedenken waarmee ze niet (in de gewone dienst) hebben gereden is DDM.

Kortom: leef je uit, zou ik zeggen!

Acido ;-)


*) Als je het écht heel exact wil bepalen wat historisch verantwoord is: de 1309 was geel/grijs van augustus 1972 tot september 1985 :-P