Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

tekeningen van wegen, kruispunten etc

Gestart door VidJa zaterdag 12 mei 2012, 21:34:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tekeningen van wegen, kruispunten etc
Van Busch kun je allerlei wegen materiaal kopen, maar.... slechts 1 keus en vrij prijzig. Weet iemand of er ook tekingen zijn van wegen, parkeerplaatsten, kruisingen etc. die je zelf uit kunt printen?

B.v. net zoals je allerlei kartonnen huisjes bouwplaten kunt vinden.

Het doel is samen met een aantal kinderen tussen de 8 en 12 gezellig aan een model stadje te knutselen zonder al te veel kosten (lees, we gebruiken een gedoneerde M-rails baan met oude locs en dito wagonnetjes)

Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Hallo,

ik weet niet of dit is wat je zoekt maar bij nproject.org kun je onder scenery straten uitprinten.
Succes.

groeten Martin
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Het Busch materiaal is heel aardig, maar die folie heeft een heel groot nadeel: als het eenmaal ligt krijg je het bijna niet meer weg. Of je houdt lijmresten op je grondplaat.

Daarom schilder ik mijn wegen liever. Je bent niet afhankelijk van wat Busch (of een ander) levert en je kunt je wegen precies laten lopen waar en hoe je wilt, lijnen en zebrapaden schilderen op plaatsen waar jij ze wil hebben. Bovendien heb je geen naden waar de wegdelen op elkaar aansluiten.

En als het niet bevalt: je neemt een potje verf en je schildert zo weer een andere weg of je verandert de loop van de weg heel erg makkelijk.

Bovendien: ik denk dat je met schilderen een stuk goedkoper uit bent dan met folie.
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Hoi Gerard,

Ik ben het helemaal met jouw eens. Ik heb eerst diverse folies geprobeerd, maar na verloop van tijd krompen deze ook nog wel eens met kieren tot gevolg. De lijmresten heb ik allemaal weggeschuurd en heb nu de wegen geschilderd met uitzondering van enkele klinker wegen, die van karton zijn.

Groet,
Bert
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Ik heb trouwens ook al eens gelezen dat mensen schuurpapier (op rol van action) hiervoor gebruikten.

Verven is idd ook een goeie. Kan je je stratenplan helemaal naar eigen inzicht maken. Schuurpapier moet tenslotte ook worden geverfd.

groeten Martin
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Het nadeel van schuurpapier vind ik het aanbrengen van belijning. Dat gaat niet netjes omdat je niet goed kan afplakken, de verf vloeit onder de tape door.
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Citaat van: Gerard op zaterdag 12 mei 2012, 22:32:51
Het nadeel van schuurpapier vind ik het aanbrengen van belijning. Dat gaat niet netjes omdat je niet goed kan afplakken, de verf vloeit onder de tape door.

Kijk, das voor mij dus al een reden om deze te skippen. En verven, je kan, heb ik begrepen, van Faller, straatverf kopen, maar is het misschien niet goedkoper om (op acrielbasis?) bij de verfboer of bouwmarkt
verf 'op maat' te laten mengen.
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Je kunt verf bij de verfboer of bouwmarkt laten mengen, maar dan krijg je misschien een blik mee waarmee je je hele plaat boven en onder 2 keer kan schilderen en dan nog verf overhoudt.

Ik gebruik altijd verf van humbrol of revell.
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
dank voor de reakties, verven is inderdaad een goede optie. We hadden zelf al acryl verf bedacht van de action (geweldig wat je daar vandaan kunt halen voor weinig, verf, lijm, mesjes, noem maar op.). Waar we vooral naar op zoek zijn, zijn tekeningen van de belijning, b.v. pijlen, 50KM markering, bushalte, verdrijvingsvlak etc.
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
even lopen googelen. beste wat ik tegenkom is een site waar ze de wegmarkeringen in CAD hebben. Er zijn meerdere viewers voor CAD plaatjes die je kunt gebruiken om de bestanden te openen
je moet je wel registreren om ze te mogen downloaden.

anders als dat niets is, kun je ook op menig autoschoool website iets vinden, of wellicht vragen

http://www.acad-blocks.com/nederlands/2d/wegenbouw/wegmarkeringen/cad-nederlandse_wegmarkeringen.php

Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Re:tekeningen van wegen, kruispunten etc
Die spullen bij Langmesser-modellwelt zien er zeker goed uit.
Ik ga van de week wat bestrating bij ze bestellen.
Bedankt voor de tip.

Gr. Pierre