Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?

Gestart door bekie zaterdag 12 mei 2012, 18:01:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Onlangs een class 66 in dc van mehano aangeschaft. Ik wil die ombouwen naar ac en terzelfder tijd digitaliseren.
In de loc zit een printje met 8-contacten. Decoder aansluiten is dus geen probleem.
Op het printje is rechts een vrij contact, om het kabeltje van de sleper aan te sluiten.
Daarnaast zitten drie openingen. In de linkse opening zit een lange vijs, die het printje vasthoudt, het middelste is leeg, terwijl in de rechtse opening een korte vijs zit. (dit is de dc-versie.)
In de ac-versies, op het rechtse contact dus, is de sleper aangesloten en zit de vijs in de middelste opening, terwijl de rechtse opening vrij is.
Nu mijn vraag: is het voldoende dat ik de sleper aan het rechtse vrije contact las (rechts onderaan) en de korte vijs uit de rechtse opening verplaats naar de middelste opening? Moeten er dan geen draadjes van de wielen gegroepeerd en herlast worden op 1 contact?
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Dat is t!
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
En vergeet niet de wielen even samen te knijpen op 14 mm.

Gr, Ben.
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
En vergeet vooral niet er ook mee te rijden, anders hoef je dat ding helemaal niet om te bouwen :-)
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
  :favorite: dit forum en zijn leden
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Leuk dat ik dit even tegen kwam. Ook ik ben alle langere tijd opzoek naar een mehano class 66. als het nu voor een voor mij betaalbare prijs tegenkom kan ik hem ook zonder al te veel moeilijkheden ombouwen. Ben hier nog niet al te ervaren in namelijk.

Mvgr,
Frans
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Citaat van: bekie op zaterdag 12 mei 2012, 18:01:18
Onlangs een class 66 in dc van mehano aangeschaft. Ik wil die ombouwen naar ac

Hallo bekie,

Let ook even goed op of naast de op de juiste binnenmaat te zetten wielen ook de aan te brengen sleper voldoende ruimte krijgt om de loc zonder "gehobbel" over de hogere puntcontacten van wissels te laten rijden. Howel Mehano zijn locomotieven ook voor puntcontactsysteem uitbracht is mijn ervaring dat de af fabriek gemonteerde slepers veelal onvoldoende ruimte kregen om geheel zonder problemen Märklinwissels te passeren. Ikzelf heb toen Liliput slepers gemonteerd die aan de uiteinden opvallend veel  "platter" zijn  waardoor ze - ontdaan van hun pertinax bevestigings grondplaatje -  onder de draaistellen méér kunnen rijzen. Let wel: "rijzen" met een lange "ij"  ;). Het schijnt dat Brawa- slepers ook platter zijn, maar die ken ik niet zo goed.

Gegroet,

Rob
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
De sleper kun je er zo op klikken. Er zitten daarvoor speciaal 4 nokjes in de uitsparing. En inveren is geen probleem.



Gr, Ben.
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
zoals ik het zie, is dit de ideale ombouwlok :P
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Citaat van: Spoorman op zondag 13 mei 2012, 14:10:27
De sleper kun je er zo op klikken. Er zitten daarvoor speciaal 4 nokjes in de uitsparing. En inveren is geen probleem.

Dag Ben,

Is jouw opmerking gebaseerd op ervaring dan wel op grond van de afbeelding?

Gegroet,

Rob
Re:Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Citaat van: rovanko op zondag 13 mei 2012, 16:18:44
Citaat van: Spoorman op zondag 13 mei 2012, 14:10:27
De sleper kun je er zo op klikken. Er zitten daarvoor speciaal 4 nokjes in de uitsparing. En inveren is geen probleem.

Is jouw opmerking gebaseerd op ervaring dan wel op grond van de afbeelding?


Ervaring. De lok ligt namelijk voor m'n neus. :)



Gr, Ben.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Probleempje.
De praktische ombouw liep zeer eenvoudig, maar elektrisch moet toch iets verkeerd zijn gelopen.

Bij het op de sporen plaatsen geeft de loc kortsluiting.

Het is niet de decoder, die werkt wel op een andere loc. Er is ook geen kortsluiting mogelijk met de decoder. Als ik gewoon de loc zonder 8 pins op de rail zet, maakt hij ook kortsluiting. (De decoder zelf (ESU multiprotocol) is afgeschermd van het metalen locdeel.)
De lichten werkten aanvankelijk wel, maar nu niet meer.
Ik herinner me een flikkerend lichtje onder de rechter 1N4148 (?) op de print.

Waar zou het probleem kunnen zitten?
Zou er ergens een verkeerd contact kunnen zijn tussen met de behuizing?
Is het een verkeerd contact in de verlichting?
Hoe zou ik snel kun vaststellen waar de kortsluiting ontstaat?

Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Ik denk dat de 1N4148 diode doorgepiept is. Die zit er voor de verlichting bij analoog gebruik. Je kunt deze weghalen (eruit solderen of knippen) en dan zal de kortsluiting wel weg zijn.

Gr, Ben.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Zal ik eens proberen. Alvast bedankt voor het antwoord.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Het is misschien ook prettig als er foto's bij het verhaal geplaatst kunnen worden, dan wordt het geheel aanschouwelijker en ook voor de wat minder kundige begrijpbaar.
Ik heb zelf nu ook zo,n loc die ook omgebouwd moet worden, maar voor mij als analfabeet op technischgebied is en zeker een digibeet, zou foto's een stuk helpen.

Nog een vraag welke sleper kan er het beste geplaatst worden?

Mvgr,
Frans.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Frans, dat ben ik ook van plan, maar door het 'foutje' is dit nog niet gebeurt.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Ik heb destijds zelf, met hulp op dit forum van Ben, een aantal roco FS locs succesvol omgebouwd van gelijk- naar wisselstroom. Inderdaad een fluitje van een cent & ook leuk werk.

Het valt me op hoeveel merken hun locs tegenwoordig zo maken dat ze heel makkelijk (fysiek) om te bouwen zijn van gelijk- naar wisselstroom. Lang leve digitalisering!

Groeten,
Marc
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Sorry, dan heb ik ietwat te vroeg gereageerd,wacht met belangstelling het verslag met de foto's af.
Hoop dat je het foutje snel gevonden hebt en kunt oplossen.
Welke sleper past er het best onder?
Het is plezierig te vernemen dat, zoals Marc-lin schrijft de diverse merken de locs tegenwoordig zo maken dat ze "makkelijk" (fysiek)van gelijk naar wisselstroom zijn om te bouwen. maakt de keuze een stuk makkelijker.
Jammer vind ik wel dat er in die grote stad waar ik woon, geen club is die ook digitaal bezig is. Anders zou ik daar ook nog wat kunnen leren.

Grt,
Frans.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Ben,
inderdaad: de 1N4148 rechts was stuk. Ik heb die met een kleine punttang verwijderd.
gevolg: de linker 1N4148 sneuvelde op zijn beurt (rook en geurtje)
ook die eruitgewipt
resultaat: de ombouw is geslaagd. Alles werkte dus opnieuw.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
 :thumbup:
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
(Nu speciaal voor Frans ;), maar ook voor anderen en vooral ook omdat ik al verschillende malen door forumleden ben geholpen, o.a. in andere topics een klein relaas van deze eenvoudige ombouw.) Ik denk dat het praktischer is om het relaas in verschillende berichten te posten. Dit is hier dan het eerste van ... (nog in te vullen na de laatste)

1.

De slepervraag

Waarschijnlijk past iedere sleper op voorwaarde dat hij de juiste lengte heeft. De sleper moet immers omhoog kunnen veren in de voorziene ruimte.
Ik heb zelf een oude gerecyclede sleper van M* gebruikt, die ik ooit eens in enkele exemplaren heb gekocht. Op een van de online veilingssites of op een beurs kan je die soms goedkoop aanschaffen. Bij onze oosterburen zijn die soms wel in aanbieding. Wel rekening houden eventuele portkosten. Je kan ook een nieuw exemplaar aanschaffen bij een vakhandelaar. Een dure sleper hoeft dus niet.

Andere benodigdheden:
-decoderlitze / decoderdraad: liefst rood om in het kleurenpalet te blijven. Deze decoderdraad moet de stroom van de sleper naar de print brengen.
-soldeermateriaal (apparaat en soldeersel)
-een tangetje om de kleine delen vast te nemen
-schaar en karton om een kartonnen bakje te snijden en te plooien voor de decoder
-een schroevendraaier kruis van 1x50 om de schroeven op de printplaat te verplaatsen
-een punttang om eventueel de 1N4148's te verwijderen
-een decoder met 8 pinnen (ik gebruikte de ESU 54610 multiprotocol met 8 stecker NEM 562 - Lokpilot 4)

Geduld en voorzichtigheid bij de werken.

Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
2. Verwijder de kap door de vier schroeven tussen de draaistellen te lossen en leg deze mooi opzij.

De schroeven zitten links en rechts aan de achterzijde van elk wielstel. Ze passen enkele millimeter in de lockap. Verwijderen is naar rlinks draaien om te lossen (tegenwijzerzin).
Als de vier schroeven verwijderd zijn, dan kan je de lockap voorzichtig verwijderen.

De printplaat met aansluitingen zit onder de schoorsteen aan de rechterzijde van de loc. Plaats de loc in de lengte van links naar rechts voor je met de schoorsteen aan de rechterzijde. Als je nu de lockap verwijdert, kijk je recht op de printplaat.

Rechts boven de locmassa is een rechthoekige opening. Hier kan je de decoder plaatsen. Je moet hier wel een kartonnen bakje maken, zodat de decoder niet in aanraking kan komen met het metaal van de locmassa. Ook de stroomdraad van de sleper naar de printplaat komt hier voorbij (tussen beide machinehelften.)


Wat is wat op de printplaat?

Op de printplaat zit een dummyconnector met 8 pinnen. Die kan je verwijderen en veilig opbergen, bijv. bij de reserve- of extra opsmukdelen van de locomotief.
Bovenaan vertrekt een blauwe en rode draad naar de motor.
Links vertrekken drie zwarte kabeltjes naar de lichten achteraan.
Rechts vertrekken drie zwartje kabeltjes naar de lichten vooraan.
Rechts onderaan die drie zwarte kabeltjes is nog een soldeerplaatsje vrij. -- Hier komt de stroomkabel van de sleper!
Links onderaan zit een lange schroef. Die blijft op zijn plaats, tenzij om het printplaatje even te kunnen verplaatsen om de stroomkabel van de sleper te lassen op zijn soldeerplaatje.
Rechts onderaan zit bij gelijkstroomloc een korte schroef met daarachter een koperen ring (zit even verborgen achter de printplaats en op de foto zie het de ring even piepen van achter de printplaat rechts).
Bij de ombouw naar wisselstroom moet deze schroef in de middelste opening worden gedraaid. Zorg er echter voor dat je het koperen ringetje ook achter de middelste opening  achter de printplaat plaatst. (Er is hiervoor ruimte voorzien in de locmassa.)

De twee 1N4148 - die de stroom in één richting beperken zijn de oranje kleurige buisjes links en rechts van de stroomdraden naar de motor.

Op de plaats van de dummyconnector zie je twee rijen van vier openingen. Naast de uiterst rechtse bovenste opening zie je een merktekentje. Zie in de decoderhandleiding welke kleuren draad van de 8 pennenconnector naast dit merkteken moet komen. Voor de LokPilot 4 is dat de zijde met de oranje en rode draad.
(Dummystekker mooi wegbergen, je weet maar nooit dat je zo'n dummy in de toekomst eens nodig hebt.)
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
3. Bovenzicht van de Class66

Rechts het bakje gesneden uit licht karton. Je kan het karton van het decoderdoosje hiervoor gebruiken.

Teken een rechthoek van 51 mm lengte op 25 mm breedte.
Trek op 5 mm van elke zijde aan de binnenzijde van de eerste rechthoek een twee lijn.
In de vier hoeken van de eerste rechthoek ontstaan vier vierkanten.
Snij de grote rechthoek uit.
Knip de vier kleine vierkantje op elke hoek uit.
Je bekomt een soort kruisvlak. Plooi nu elke zijde naar binnen, zodat de kleine kruiszijden rechtop staan en het geheel een bakje vormt.
In het midden rechts maak je een kleine opening voor de stroomdraad van de sleper naar de printplaat.

Je hebt nu een kartonnen bakje gemaakt, dat de decoder isoleert van de metalen locmassa.

Om de stroomdraad van de sleper gemakkelijk tussen de twee lochelften naar boven te halen kan de afstand tussen de twee lochelften even groter maken door de schroef op de zijde van de locmassa onder het toekomstige kartonnen bakje even te lossen (en na de plaatsing van de stroomdraad natuurlijk weer aan te halen).
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
4. Wielstellen

Beide wielstellen zal je moeten openen om de afstand van de wielen op wisselstroomafstand te plaatsen.
Eerst verwijder je de kleine schroef bij de binnenste wielen. (Zie op de foto van Ben - Spoorman links op het einde van het wielstel. Verlies de schroef niet.)
Dan moet je met één arm van een modeltangetje tussen de wielstelkaders met aandrang het onderste van het wielstel openen.
Voor de juiste asafstand gebruikte ik het wielperssetje van Roy. Een handig toestelletje, maar waarschijnlijk niet meer voorradig.

De wielen worden op 14 mm geplaatst.

Vergeet niet ook het ander wielstel aan te passen.



Er zijn twee soorten wielen in elk wielstel. (Zie onderste foto.)
De linkse wielas heeft een tandwiel. De rechtse wielas eveneens. Beide assen worden door de assen in het wielstel aangedreven. (Foto 2 links)
De middelste wielas heeft twee koperen ongeveer vierkant blokken. Deze blokjes passen in de openingen van het wielstel. Bij het terugplaatsen ervoor zorgen dat elk blokje ook in de voorziene uitsparing van de zijkant van het wielstel in het midden past. (Foto 2 rechts.)
Zij rusten op de twee metalen veertjes boven en onder in het midden van het wielstel.
Bij het terugplaatsen van de wielen er ook voor zorgen dat de koperen geleiders aan de zijkanten van de wielstellen mooi tussen de wielen en de kast van het wielstel steken en niet worden geplooid.
Zij zorgen immers voor de stroomafname via de wielen.

De rode stroomkabel komt via de opening tussen de lochelften in het wielstel (voorste onder de decoderruimte). In de onderplaat van het wielstel is op deze plaats ook een ronde opening, waardoor de kabel op de sleper kan worden bevestigd. (Zie voor een foto van de onderplaat van het wielstel het bericht van Spoorman.)
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
5. Stroomkabel bevestigen.

Las onder het wielstel het ene uiteinde van de rode stroomkabel aan de sleper.

Las het andere uiteinde aan de printplaat. Hiervoor is er rechtsonderaan (onder de drie zwarte kabels) nog een vrij soldeerplaatje.

Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
7. Schroef van DC-plaats op AC-plaats bevestigen.

Verplaats de ring achter de rechtse opening onderaan naar de middelste opening.
Draai de schroef uit de rechtse opening in de middelste opening.

Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
8. Plaats de decoder.

Steek de 8 pinstekker in de voorziene openingen.
Lees de handleiding van de decoder om te weten welke zijde (kabelkleur) zich tegenover het merkteken moet bevinden.
In de Class 66 van Mehano bevindt dit merkteken zich rechts van de eerste rij pincontacten.
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
9. Problemen oplossen?

Na de ombouw bleek er een kortsluitingsprobleem te zijn. Zoals Ben suggereerde, had één van de 1N4148-dioden het begeven. Dit veroorzaakte een kortsluiting in het systeem, zodat het programmeren niet mogelijk bleek.
De oplossing was het verwijderen van de ene 1N4148 en daarna van de andere, nadat die ook zeer snel de pijp aan maarten had gegeven.
Het niet werken van de verlichting was een indicator.
Tijdens deze kortsluitingen bleef de decoder gespaard.

(Met nogmaals dank aan Ben (Spoorman) voor de oplossing van het probleem!)  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

(wordt vervolgd en andere foto's volgen)
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Citaat van: bekie op woensdag 13 juni 2012, 22:43:12

De wielen worden op 140 mm geplaatst.

Dag bekie

even een "nulletje" verwijderen.

Gegroet,

Rob
Re: Mehano dc naar ac met printje werkelijk zo eenvoudig?
Inderdaad, ondertussen verbeterd. Was al wat laat gisteren :D