Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal

Gestart door Roy dinsdag 15 mei 2012, 16:33:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Ja hoor, nog een topic over een ombouw van een sikje naar digitaal. Maar in de reeds bestaande topics kon ik de info niet vinden, die ik zocht.

Ik heb dus sik 355, die reeds is omgebouwd naar wisselstroom. Maar nu wil ik deze digitaal gaan maken. Ik heb hem even geopend om te zien hoe het er van binnen uitziet. Nu zit er dus een klein printplaatje in de loc. Ik neem aan, dat dit de wisselstroom omzet naar gelijkstroom? (en dus bij de ombouw verwijderd moet worden?)



En dan zag ik op het printje waar de motorcontacten en massaveertjes op zitten, ook nog een klein blokje zitten. is dit een condensatortje oid? En moet deze ook weg?



Ik wil de ombouw gaan doen met een Esu 54687 (locpilot micro met 6-polige stekker). De functieuitgangen zal ik denk ik niet gaan gebruiken.

Roy
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
De condensator tussen de motor aanlsuitingen laten zitten.

Het printje is een omschakelrelais en dat gaat er uiteraard uit. Wel bewaren, altijd liefhebbers voor op dit forum.

Gr, Ben.
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Ben,

Bij mij is de condensator kapot gegaan, wat heeft dit voor gevolgen?
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Die zit er om hoogfrequente pulsen opgewekt door de borstels en het draaiend anker te dempen. Voor HF is een condensator een kortsluiting. Zonder die condensator komen die HF stoorpulsen naar buiten en kunnen andere apparatuur of je decoder verstoren.

Nu zal dat wel meevallen bij zo'n klein motortje maar toch. Hij hoort er te zitten om problemen te voorkomen.

http://www.kmyca.be/tip3.pdf

Gr, Ben.
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Ja, maar een decoder lost een groot deel van het probleem toch al op. Modeltreinen konden soms verbazend storen, omdat de rails als antenne ging werken. De decoder verbreekt de directe verbinding tussen motor en rails.
Maar het kan geen kwaad een nieuwe condensator van pakweg 100 n (nanofarad) in te solderen.
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
oke, ik ga een decoder bestellen, en zorgen dat deze kan gaan rijden.
Roy
Re: De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Zo, vandaag deze ombouw gedaan. ging goed. even puzzelen met cv-waardes. De decoder past nét onder het vliegwiel. Het is een gepriegel, maar het gaat.

Roy
Re: De zoveelste, sik 355 ombouw naar digitaal
Super ombouw, hulde !
Ik hoop dat jew el die vieze contactveren schoongemaakt hebt voor inbouw.
Wij kijken uit naar het verslag van de ombouw van je Plan-V   ;)

Cor