(Nu speciaal voor Frans

, maar ook voor anderen en vooral ook omdat ik al verschillende malen door forumleden ben geholpen, o.a. in andere topics een klein relaas van deze eenvoudige ombouw.) Ik denk dat het praktischer is om het relaas in verschillende berichten te posten. Dit is hier dan het eerste van ... (nog in te vullen na de laatste)
1.
De slepervraag
Waarschijnlijk past iedere sleper op voorwaarde dat hij de juiste lengte heeft. De sleper moet immers omhoog kunnen veren in de voorziene ruimte.
Ik heb zelf een oude gerecyclede sleper van M* gebruikt, die ik ooit eens in enkele exemplaren heb gekocht. Op een van de online veilingssites of op een beurs kan je die soms goedkoop aanschaffen. Bij onze oosterburen zijn die soms wel in aanbieding. Wel rekening houden eventuele portkosten. Je kan ook een nieuw exemplaar aanschaffen bij een vakhandelaar. Een dure sleper hoeft dus niet.
Andere benodigdheden:
-decoderlitze / decoderdraad: liefst rood om in het kleurenpalet te blijven. Deze decoderdraad moet de stroom van de sleper naar de print brengen.
-soldeermateriaal (apparaat en soldeersel)
-een tangetje om de kleine delen vast te nemen
-schaar en karton om een kartonnen bakje te snijden en te plooien voor de decoder
-een schroevendraaier kruis van 1x50 om de schroeven op de printplaat te verplaatsen
-een punttang om eventueel de 1N4148's te verwijderen
-een decoder met 8 pinnen (ik gebruikte de ESU 54610 multiprotocol met 8 stecker NEM 562 - Lokpilot 4)
Geduld en voorzichtigheid bij de werken.