Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontwerp criteria rangeeremplacament.

Gestart door pieter5 woensdag 16 mei 2012, 18:33:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp criteria rangeeremplacament.
LS,

Ik ben van voornemen een industriëlebaan te bouwen; bestaande uit:
- een binnenhaven
- containerterminal
- goederenoverslag
- rangeeremplacement
- schaduwstation met keerlus
- Nederlands landschap
- periode zo rond 1980 - 1990
- analoog/digitaal en uiteindelijk volledig geautomatiseerd.
Mijn interesse is voornamelijk bouwen, techniek en logistiek.
Als herintreder (uit een ander tijdperk) heb ik nogal wat oriëntatie te doen. Een voor mij belangrijke vraag is; wat zijn eigenlijk de ontwerpcriteria van een rangeeremplacement.
Iemand een idee?

M.vr.gr.
Peter. 

Re: Ontwerp criteria rangeeremplacament.
Peter,

Het is belangrijk dat je eerst de maten van je tafel opp. weet. Zo kan je uittekenen waar je wat wil hebben en kan je je baanplan uitwerken. Daarbij kan je veel op google vinden als je bijv. zoekt op modelspoorbaan ontwerpen.

Zelf probeer ik ook vaak maar wat qua scenery, zo breng je jezelf op ideeen.

Succes,

Dirk
Re: Ontwerp criteria rangeeremplacament.
Hoi Peter,

Welke tijd? Als je periode 1 en 2 rijdt, dan heb je niet zoveel sporen nodig  :thumbup:
Alleen met de genoemde containers denk ik aan het tegewoordige tijdperk   :-)

Nou, als ik denk aan containers enzo denk ik dat er allemaal sporen naast elkaar liggen waar containers worden opgestapeld / opslag. en allemaal kleine NS lokjes er rangeren en naar 1 hoofd spoor brengt de container wagons waarna 2 grote NS locs wegrijden ermee.

Dus veel ontkoppelrailen nodig op ieder spoor misschien?

Eventueel een binnehaven maken diogonaal met je baan, en dan dat de rivier naar je toe stroom, zodat je een spoorbrug erbij kan bouwen ( misschien eentje die omhoog en omlaag kan zodat de containerscheppen ''onderdoor'' kunnen?  :) Het pricipe bestaat, ik heb het al meerdere malen gezien.

Nederlands landschap? waar denk je dan aan? ik aan betuwlijn, nederlandse spoordijken met daarover de trein?

Als ik jou was zou ik dan de rangeer en goederenoverslag in 1 ruimte maken, zodat het makkelijk te overzien is.
Ik weet ook niet wat voorn ruimte je hebt. Anders kun je natuurlijk wel alle 2 apart maken  >:-D

Stel maar iets duidelijker vragen, want echt veel chocola kon ik hieruit niet maken, alleen dat je een beetje idëeen nodig had?  :arrow: :help:  >:-D

Gr Clint
Re: Ontwerp criteria rangeeremplacament.
Clint....... 1980-1990 is duidelijk periode IV en niet I of II........ Er staat toch redelijk veel info, maar jouw suggesties zullen vast wel helpen met verder denken :-)

W
Re: Ontwerp criteria rangeeremplacament.
Stom, helemaal overheen gelezen en ik maar denken dat ik alle punten had gehad  :-( :-( :thumbdown:

Nou, misschien zal die idd er wat aan hebben :D

Gr