Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlichting modelbaan

Gestart door bevach woensdag 09 mei 2012, 15:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting modelbaan
bevach
gast

Verlichting modelbaan
Ik ben een modelbaan aan het opbouwen in een U- vorm. Daarboven met dezelfde breedte komen kasten. Ik kan onder die kasten dus spotjes in bouwen die ik kan dimmen evt. LED. Of kan ik beter Dimbare TL verlichting monteren achter een "freeze lat"?

Wie heeft daar wat tips voor.

Alvast bedankt,

Bert van Achteren
Rotterdam
Re:Verlichting modelbaan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Verlichting modelbaan
Waarom niet allebei ?

In den beginnen had ik dimbare TL's en blauwe TL's, achter een fries zitten.
Al gauw bleek dat dit niet voldoende was om dag/nacht wat realistisch na te bootsen.

Bij mij bestaat de verlichting uit:
- dimbare TL's (achter een fries)
- RGB LEDstrips (achter dezelfde fries)
- halogeen plafondspots

"de" ideale combinatie om een perfecte dag/nacht situatie na te bootsen :-)


groeten,
Kris
Re:Verlichting modelbaan
Hallo,

Als je dan dag en nacht effect wil maken zou ik wel rood en blauw kleurige ertussen maken. Niet te felle licht buis want dan word het echt een kermis :D
Maar dat hebben ze ook bij rails miniworld of nu miniworld Rotterdam toch nieuwe naam??!! Maar dat is mooi effect. Aangezien je in Rotterdam woont lijkt het me wel dat je er een keer bent geweest ;)

Veel succes met je baan,

Mark
Re:Verlichting modelbaan
martinh0
gast

Re:Verlichting modelbaan
Hallo Bert,

Kijk eens op deze website:

http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Landschaft%20Hintergrund.htm

Uitgebreid verhaal over keuze verlichting en bouwtekeningen.

Succes!

Martin
Re:Verlichting modelbaan
Ik heb een Nederlandse beschrijving gevonden:
http://www.1op87.nl/media/Theater_op_zolder_v1.0.pdf

Als dit nou te duur wordt kun je natuurlijk ook de dimbare TL-buizen die nu hebt voorzien van een gekleurde huls (Kleurfilters voor TL-buis zijn te koop hoor) dan met wit(geel) + blauw en rood werken

De IKEA heeft setjes met LED strips die je kunt dimmen en van kleur kunt wisselen, is niet een hele dure maar wel een functionele oplossing

Groet Robert