Citaat van: Frits Osterthun op zondag 03 juni 2012, 15:40:29
Minimale top snelheid is een contradictio in terminis (= een tegenstrijdigheid). Dat kun je zó niet zeggen. Het is Mindestgeschwindigkeit of Höchstgeschwindigkeit; top of bottom; minimumof maximum.
Alle (!) goederentreinloks van de Einheitsbaureihen (eenheidsloks, ontworpen vanaf 1920) hebben een V/max vooruit van (niet meerd dan) 80 km/h. Wielbasis 850 mm.
Sommige waren aangepast voor V/max 80 km/h in beide richtingen (zoals de Baureihe 50 met Wannentender), de meeste echter reden vanwege de tender slechts V/max 40-50 km/h achteruit.
De goederenloks uit de Länderbahn tijd hadden een V/max vanaf 45 km/h en kwamen geen van alle boven de 65 km/u uit.
V.w.b. Minimale topsnelheid: Volkomen gelijk. Ik schaam me.
Wat bedoel je met: Wielbasis? Dat is de afstand tussen de assen van de drijfwielen.
En dat
alle eenheids goedentreinloks een Vmax. van 80 km/u vooruit hadden is niet waar.
B.v. BR 41 Vmax vw/aw 90/50 km/h, Wielbasis 1850 mm, Wieldiameter 1600 mm.
BR 42 Vmax vw/aw 80/50 km/h, Wielbasis 1650 mm, Wieldiameter 1400 mm.
BR 43 Vmax vw/aw 70/50 km/u, Wielbasis 1700 mm, Wieldiameter 1400 mm.
BR 44 Vmax vw/aw 80/50 km/u, Wielbasis 1700 mm, Wieldiameter 1400 mm.
BR 50 Vmax vw/aw 80/50 km/u, Wielbasis 1650 mm, Wieldiameter 1400 mm.
BR 52 met wannentender: Als BR 50
Bron: Merkbuch für Triebfahrzeuge ISBN: 3-8262-0012-8