Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Topsnelheid BR53

Gestart door wissels dinsdag 08 mei 2012, 22:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Topsnelheid BR53
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Topsnelheid BR53
Hallo Allen,

mijn BR53 Marklin 3702 heeft een te hoge topsnelheid, en daardoor zijn , maar voor welke snelheid zou deze loc gebouwd worden, Wat is reeeele maximum snelheid voor een lange goederentrein getrokken door deze loc,

Wie helpt ik zit nu aan de 114 km/uur max.

met vriendelijke groet,

Walter



Re:Topsnelheid BR53
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Topsnelheid BR53
Re:Topsnelheid BR53
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Topsnelheid BR53
Citaat van: Meine op dinsdag 08 mei 2012, 22:42:49
Walter,

volgens deze site 80 km/u

http://schneider-mayenfisch.com/drg_lokomotiven_53.0.htm

Meine

Hallo Meine,

dat is wat ik zocht, ondertussen de topsnelheid reeds bijgesteld, en loc is opnieuw aan het ijkproces voor koploper begonnen, 1e  stap 14 ijkwaarde is nu 88 km/uur.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Topsnelheid BR53
nobody
gast

Re:Topsnelheid BR53
Citaat van: 3rail op dinsdag 08 mei 2012, 22:53:55
Volgens het bericht zou de lok een minimale top snelheid van 80 moeten hebben.

Dus 90 of 100 km/h zou betere zijn.

Edward.
De minimale topsnelheid van 80 km/h was een ontwerpeis.
De reële topsnelheid is vastgesteld op 80 km/h, net als van alle andere zware goederentreinlocomotieven met dezelfde drijfwielmaat.
Re: Topsnelheid BR53
Frits Osterthun
gast

Re: Topsnelheid BR53
Minimale top snelheid is een contradictio in terminis (= een tegenstrijdigheid). Dat kun je zó niet zeggen. Het is Mindestgeschwindigkeit of Höchstgeschwindigkeit; top of bottom; minimumof maximum.

Alle (!) goederentreinloks van de Einheitsbaureihen (eenheidsloks, ontworpen vanaf 1920) hebben een V/max vooruit van (niet meerd dan) 80 km/h. Wielbasis 850 mm.
Sommige waren aangepast voor V/max 80 km/h in beide richtingen (zoals de Baureihe 50 met Wannentender), de meeste echter reden vanwege de tender slechts V/max 40-50 km/h achteruit.
De goederenloks uit de Länderbahn tijd hadden een V/max vanaf 45 km/h en kwamen geen van alle boven de 65 km/u uit.



(C) Frits Osterthun
Re: Topsnelheid BR53
Hallo

De toelatingseisen in duitsland vereisen dat de lok minimaal 10% sneller kan dan de maximum toegestane snelheid.

In de praktijk reden goederentreinen toendertijd echter maar met 60km/uur. De meeste wagens mochten niet sneller.

SMF
Re: Topsnelheid BR53
nobody
gast

Re: Topsnelheid BR53
Citaat van: Frits Osterthun op zondag 03 juni 2012, 15:40:29
Minimale top snelheid is een contradictio in terminis (= een tegenstrijdigheid). Dat kun je zó niet zeggen. Het is Mindestgeschwindigkeit of Höchstgeschwindigkeit; top of bottom; minimumof maximum.
Alle (!) goederentreinloks van de Einheitsbaureihen (eenheidsloks, ontworpen vanaf 1920) hebben een V/max vooruit van (niet meerd dan) 80 km/h. Wielbasis 850 mm.
Sommige waren aangepast voor V/max 80 km/h in beide richtingen (zoals de Baureihe 50 met Wannentender), de meeste echter reden vanwege de tender slechts V/max 40-50 km/h achteruit.
De goederenloks uit de Länderbahn tijd hadden een V/max vanaf 45 km/h en kwamen geen van alle boven de 65 km/u uit.
V.w.b. Minimale topsnelheid: Volkomen gelijk. Ik schaam me.  :oops:
Wat bedoel je met: Wielbasis? Dat is de afstand tussen de assen van de drijfwielen.
En dat alle eenheids goedentreinloks een Vmax. van 80 km/u vooruit hadden is niet waar. 
B.v. BR 41 Vmax vw/aw 90/50 km/h, Wielbasis 1850 mm, Wieldiameter 1600 mm.
       BR 42 Vmax vw/aw 80/50 km/h, Wielbasis 1650 mm, Wieldiameter 1400 mm.
       BR 43 Vmax vw/aw 70/50 km/u, Wielbasis 1700 mm, Wieldiameter 1400 mm.
       BR 44 Vmax vw/aw 80/50 km/u, Wielbasis 1700 mm, Wieldiameter 1400 mm.
       BR 50 Vmax vw/aw 80/50 km/u, Wielbasis 1650 mm, Wieldiameter 1400 mm.
       BR 52 met wannentender: Als BR 50
Bron: Merkbuch für Triebfahrzeuge ISBN: 3-8262-0012-8
Re: Topsnelheid BR53
Frits Osterthun
gast

Re: Topsnelheid BR53
De Baureihe 41 is in het gehele spectrum inderdaad een uitzondering (correct opgemerkt). Daarbij zij het volgende echter opgemerkt (wat betreft de Baureihe 41):

Het plan van Witte om door middel van grotere tegengewichten in de drijf- en koppelassen alsook door toepassing van een Ausgleichhebel (van 20 op 18 ton asdruk) de maximum snelheid tot 100 km/h te verhogen, werd door de Hauptverwaltung van de hand gewezen.
(MEB 12/98, S. 18).


Re: Topsnelheid BR53
nobody
gast

Re: Topsnelheid BR53
Frits,
Je bent niet teruggekomen op je opmerking over de wielbasis en waar ik een vraag over stelde.
Re: Topsnelheid BR53
nobody
gast

Re: Topsnelheid BR53
Citaat van: 3rail op maandag 04 juni 2012, 14:04:04
Maar ook een P8
P8 inderdaad, de "P" staat voor Personentreinlocomotief. Het gaat hier om goederentreinlocomotieven.
Er waren wel meer personentreinlocs die wel eens (al of niet gemengd) goedenwagens trokken.

BR45 ===> klik
Re: Topsnelheid BR53
Frits Osterthun
gast

Re: Topsnelheid BR53
Wim, zoals je terecht aanvoelde doel ik met wielbasis inderdaad (ook) op de wieldoorsnede.

Ik wil ook de BR 45 (hoewel een Einheitslok, zeker) toch tot de niet reguliere (goederentrein)stoomloks rekenen, niet alleen vanwege zijn exceptionele afmetingen (de geplande 90 km/h vereiste immers een grotere wieldoorsnede van minimaal 1600 mm), maar ook omdat deze lok aan de grens van het technisch kunnen reikte.
Evenmin als de BR 06 was de 45 een succes. Ze mocht dan "de grootste, sterkste en snelste Duitse goederentreinlok" genoemd worden volgens metingen van het LVA Grunewald 1939), maar was absoluut niet rendabel, niet onderhoudsvriendelijk en werd bovengemiddeld geplaagd door ketelschade. De omstandige constructie en genoemde ketelschades toonden aan dat de ontwikkeling hier zijn grenzen bereikt had. Mede hierdoor werden de in 1941 geplande 103 extra loks niet in productie genomen.
Hoewel ook de DB geen extra loks heeft aangeschaft, is het toch vermeldenswaard dat deze giganten het tot 1968 hebben uitgehouden, uiteraard niet zonder aanpassing c.q. vervanging van de ketels. De overige zijn in 1953 al uit dienst genomen.
Re: Topsnelheid BR53
Lid sinds: 2007

offline
Re: Topsnelheid BR53
Het ketelontwerp van de BR 45 was gewoon verkeerd; een klassieke vlampijpketel van die lengte leidt tot problemen. Iets waar men al een beetje bang voor was maar de conservatieve constructeur koos er toch voor. Later, na de oorlog, werd een handvol locs uitgerust met ketels met verbrandingskamer, wat tot een forse verbetering leidde. Juist daarom hebben enkele exemplaren het nog zo lang volgehouden.
Re: Topsnelheid BR53
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Topsnelheid BR53
Hoi Tim, hoe werkten de ketels met verbrandingskamers dan?
Hoe wordt dan de hitte van het vuur naar het water overgebracht?