Ik ben gewoon
KLAAR

Dit moet 'em worden.
(Kan 't bijna niet geloven, I have spent many hours behind the computer...for over a year and a half.) Zal ongetwijfeld nog wel wat
finetunen maar ik ben echt zeer tevreden. Voor wie het leuk vindt om een idee te krijgen van mijn plannen,
check below
(when you're bored...flick the channel)...
Als eerste het totaalplan, een redelijke chaos als je alles aan zet in Wintrack.
(Click the pictures to enlarge them):

l=
http://i11.tinypic.com/4dhkzfq.jpg]

[/url]
De kamer meet 3m82 bij 2m36 en ik zal moeten bukken om de kamer binnen te komen, in 't midden plek voor twee stoelen. De baan kent drie niveaus: -1, 0 en 1. De niveaus hebben een hoogteverschil van 11cm. De twee hellingen in de baan
(donkerdere stukken, zie onder) zijn beide nagenoeg exact 3%. De baan wordt
(gefaseerd) gelegd met C-rail
(en één stukje K
). In totaal zal er ruim 62m aan rails komen te liggen.
Het schaduwstation op niveau -1 (-11cm):

=
http://i12.tinypic.com/2pshu2d.jpg]

[/url]
Opstelsporen voor 4 treinen van max 1m80, 1e keerlus en 1e helling...De "begane grond", niveau 0 (0cm):

=
http://i11.tinypic.com/4gt6mj6.jpg]

[/url]
In de hoofdbaan (buitenste ovaal) is alleen gebruik gemaakt van R5 of ruimer. Naar aanleiding van een tip van Johan (mijn dank
), ben ik iedere R5-bocht voorgegaan met een 24912 (de ruimste bocht in 't C-rail programma). Daardoor hoop ik zo hoog mogelijke snelheden te kunnen bereiken (given the available space) voor sneltreinen en hogesnelheidstreinen, zonder dat 't er gek uit ziet (zo vloeiend mogelijk). De tunnel is lang genoeg om de langste treinen op de baan (rond 1m80) geheel te verbergen. Verder zijn er in het buitenste gedeelte alleen slanke wissels gebruikt.
De binnenbaan loopt gedeeltelijk wat speelser. Dit om verschillende treinbewegingen te kunnen zien. In de binnenbaan is minimaal R2 gebruikt, hier geen inleidende bochten of slanke wissels. Een ander gedeelte van de binnenbaan volgt de buitenbaan, zodat je twee treinen elkaar kunt zien passeren danwel samen op kunt zien stomen.
Het station is bescheiden, deze biedt plaats aan 2 treinen van max 1m80 (perronlengte is echter beperkt, lange treinen zullen uiteraard uitsteken). Daarnaast is een doodlopend pendelspoortje beschikbaar van rond de meter. Kan hier dus drie treinen voor "'t publiek" (lees: in ieder geval ikzelf en de kleine
) opstellen en één voor één laten vertrekken.
Als laatste zijn er nog drie doodlopende sporen. De korte is bedoeld als laadstation voor de Rollende Landstraße, deze vormt samen met de overige twee een piepklein (rustiek) rangeerterreintje cq. laadstationnetje (totale lengte 1m80).Buiten de 2 ovalen om kan via de 2e helling de 2e keerlus bereikt worden. Deze bevindt zich op niveau 1 (+11cm):

=
http://i14.tinypic.com/483p1l4.jpg]

[/url]
Behalve een keerlus is er op 11cm hoogte ook nog een volledig "rondje" te maken. Dit zorgt ervoor dat er zonder seinen en zonder tussenkomst van de bestuurder drie treinen tegelijkertijd rijdende te aanschouwen zijn (de baan kan in principe zo'n 8 á 10 treinen tegelijk kwijt). De keerlus bevat minimaal R2, het "rondje" R1.
Tevens een aftakking op niveau 1, hier een piepklein locdepot annex pendelstationnetje/-halte. Ruim 1m80 beschikbaar voor het opstellen van locs, pendelhalte rond de 90cm.Heb getracht zo veel mogelijk regels waar ik over gelezen heb te eren
(bijv: nergens twee tegengestelde bochten zonder recht stukje ertussen, hoe klein ook...). Concessies heb ik echter ook moeten doen. Heb rekening gehouden met een redelijke hoeveelheid scenery
(veel natuur & -wederom bescheiden- bebouwing). Er ligt vrij veel spoor in het zicht, dit is vooral omdat ik de treinen wil kunnen zien. Enkele tunnels en zeker ook nog de weeldige beplanting & bebossing brengen hopelijk genoeg rust.
3D-snapshots:

=
http://i11.tinypic.com/3yqkufm.jpg]

[/url]
't Enige dat me stoort is het aantal tunnelopeningen in zicht. Daar moeten er een aantal van aan 't zicht ontrokken worden.
=
http://i16.tinypic.com/3zw3ubm.jpg]

[/url]
Anyway... ...ik hoop met dit baanplan genoeg rijmogelijkheden en verrassingselementen te hebben om 't aantrekkelijk te maken de baan te bedienen en bekijken als deze operationeel is. Zodra de kamer gereed is begin ik met de bouw van het schaduwstation. Over het van voldoende stroom voorzien en aansluiten van de bedrading
(ringleiding, boosters, blokken, enz...) hoop ik tezijnertijd met jullie te kunnen communiceren. Ik snap de
basics goed maar over de implementatie zijn er nog wel een paar vragen. Iedereen die me tot nu toe reeds van advies gediend heeft, bij deze hartelijk dank

Pfff...half vier alweer, ik ga m'n
sleeping beauty van de bank sleuren en ook lekker maffen

Vriendelijke groeten,
Rolf