Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU ES51802 servo decoder vraag

Gestart door br_86_132 vrijdag 20 april 2012, 16:33:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU ES51802 servo decoder vraag
Goedemiddag,

Een vraag over de esu SwitchPilot Servo.

Moet je de servo's wel of niet extern voeden?

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
aan jou de keuze.
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Dus het maakt niet uit of je het wel of niet doet. Wat raden jullie aan? Op moment heb ik een cs1 met een 60VA trafo. Dit wordt dit jaar nog een 90Va.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
het is steeds beter dingen zoals wisselspoelen,decoders of servo's apart te voeden.
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Citaat van: br_86_132 op vrijdag 20 april 2012, 16:33:30

Een vraag over de esu SwitchPilot Servo.

Moet je de servo's wel of niet extern voeden?


Nee, de servo's sluit je aan op de Switch pilot. En de Switchpilot kan je extern voeden zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmiddag 4 decoders besteld.  :) Nu is het wachten op de tnt.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
De decoders zijn gisteren aangekomen. Moet zeggen dat de AnW ze keurig heeft verpakt :thumbup:

Nu ga ik weer heel lastig doen. Misschien heb ik eroverheen gelezen maar er staat in de handleiding alleen dat je voor de servo's wissel of gelijkspanning moet aansluiten. Maar er staat geen grootheid bij :?

Voordat ik mijn decoder en de servo's opblaas :?

Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Stom had gewoon een pagina verder moeten lezen.

5V

Mvg

Leon
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
De decoder moet je voeden met max. 18V AC of max. 24V DC. Dat mag je digitale spanning zijn maar bij voorkeur een aparte bron.

Gr, Ben.
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Hoi Ben,

Als ik het goed begrijp dan moet ik op TRK A/B de digitale spanning (centrale aansluiten) en op de PW A/B een externe voeding.

Die externe voeding heb ik gevonden. 5V 5A=
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Op PW A/B sluit je een voeding aan van 16-18V ~ of 16-24V =.

Je decoder zal op 5V niet gaan werken.

Gr, Ben.
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Nu ik die decoder zelf in handen heb gehad,en er een beetje mee gespeeld heb bij Lokkie,ben ik overtuigd geraakt van servo's.

Met deze decoder,wordt het haast een genot,om met servo's te werken.

Een nadeel aan de servo's vind ik,dat er voor de modelbaan te korte kabeltjes aanzitten.

Immers de wissels zitten verder van de decoder af,dan de afstand van ontvanger naar servo is,tenminste in de radiografische modelbouw.

Solderen is een oplossing,maar je kan de kabeltjes ook verlengen,met kant en klare oplossingen.

Er zijn inmiddels ook andere aanbieders van servodecoders,alleen die ken ik dan weer niet uit de praktijk.

Maar als ze net zo werken als deze decoder,dan zitten we goed :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
verlengkabeltjes kosten via internet nauwelijks 40 cent/stuk van 30 cm lang.Je kan ze ook makkelijk aan elkaar zetten of zelfs Y-kabeltjes nemen om er 2 tegelijk te laten schakelen (bv overweg).
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Hoi ben,

Bedankt, heb het nog een keer nagezocht. 5v 250/500 mA voor het schakelen van de servo. Dan ga ik opzoek na een zwaardere trafo. Maakt de stroom (À) nog uit?

Hoi Hans,

Het is inderdaad een mooie decoder. Ik heb hem voor de gein eens opengemaakt en er zit best weinig in vind ik.

Ik ben puur voor de prijs gegaan en vanwege de betrouwbaarheid.Ik heb nog een aantal pennetjes liggen en buisjes dus verlengen is geen punt. Gelukkig zitten de meeste wissels bij elkaar. Op de bovenplaat zitten er 6 bij elkaar en daaronder zit er nog 1 dus dan kunnen die mooi bij elkaar. Een ystuk Komt ook mooi uit want er komt ook een overweg daar :)

Ik wilde de servodecoders eerst zelf solderen en programmeren maar ik wil ook verder met bouwen. Ik moet 20 servo's aandrijven en ik heb 4 esu decoders de laatste 4 wissels komen later wel en daar soldeer ik de decoder alsnog voor.

Bedankt,

Met vriendelijke groet,

Leon



Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Beste Leon,

Gebruik best een goede zware transfo.
Bij het opstarten verbruiken servo's veel stroom.
Er zijn al wat problemen over gemeld op het forum, ook bij mij ging het fout.
Ik gebruik nu een Titan 64 va transfo, gaat prima (8 decoders).
Met een Marklin transfo ging het niet.

Mvg

Olivier
Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Hoi Olivier,

Voor 4/5 decoders kan ik toch gewoon mijn marklin 60VA gebruiken. Als ik straks die esu relaoded update heb komt er een 90VA voor de cs en houd ik de 60VA over. Ook heb ik nog 2x een 32 VA van marklin. Ga morgen wel meten wat die geven. Niet alle decoders hoeven op dezelfde trafo neem ik aan.

Met vriendelijke groet,

Leon

Re:ESU ES51802 servo decoder vraag
Hoi,

Wat ben ik toch blij met mijn opa's rommelhok :D

24V DC (gelijkspanning) 5A

Uitgang 2maal + en 2 maal -



Met vriendelijke groet,

Leon