Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De roco Vt11.5 / br 601

Gestart door bask185 zondag 06 mei 2012, 20:11:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De roco Vt11.5 / br 601
Ik heb voor 128,20 euro gekocht de roco vt11.5 die is omgebouwd voor märklin. Hij heeft 2 buikslepers aan de uiteindes en hij rijdt prima. Hij is echter nog analoog en het is de bedoeling dat ik hem ombouw. Ik heb bijgevoegd een zelfgetekend schema van hoe hij nu is en hoe ik het wil hebben.
Ik heb hem nog niet open kunnen krijgen (de achterkant kreeg ik niet los en in de rijtuigen kon ik geen schroef vinden) maar ik vermoed dat mijn schema klopt. Wat mij overigens tot nu tegenvalt zijn de koppelingen, ze koppelen niet, laten te makkelijk los en hij veroorzaakt sluiting als de loc de trein duwt ipv trekt door een bocht, verder maken ze slecht contact voor de stroomgeleiding (het zijn volgens mij wel puur metalen koppelingen?), de motorrijtuig zonder motor maakt slecht contact en de front verlichting branden aan beide uiteindes, als laastste wordt de loc, na lang gereden te hebben, nogal warm (3 aangedreven assen).

Wat ik wil: goede, geleidende, korte koppelingen (of dissels voor mijn part), een functie decoder die stroom pakt van alleen de voorste buiksleper) of een mini relais die wordt bediend door een functie decoder (bijv märklin 60961), één (misschien een 2e voor de niet aangedreven motorrijtuig) sound decoder(s), een locdecoder (alles ESU denk ik) met optrek en remvertraging en weinig herrie, front en sluitsein verlichting (met een extra functie decoder voor sluitsein verlichting in de niet aangedreven motorrijtuig.

Ik zou graag willen weten welke decoders ik het beste kan kopen, wat mij overigens ook wel leuk leek was een hoogvermogen decoder waar een mini condensator inzit (een powerpack heette dit) zodat bij een vuil spoor de trein gewoon soepel door kan rijden. en wat de goedkoopste opties zijn.

met voorbaat dank,

Bas
Re:De roco Vt11.5 / br 601
zit de bijlage er nu bij?
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2008

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
De hoogvermogen-motor is een bedenksel van M* niet van Roco en betekent alleen dat de oudere 3-polige motor omgebouwd wordt naar een 5-polige motor.
Een hoogvermogen-decoder is helemaal onzin.....

In mijn (7-delige) Roco VT11.5 zit een ESU-decoder.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
softdrive sinus motor vriend, das motor!
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2007

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Maar dat is niet waar Märklin de term hoogvermogenaandrijving voor heeft bedacht. Dat was inderdaad voor de ombouw van de klassieke motor met een vijfpolig anker en een verbeterde permanent magneet. Roco gebruikte toen al heel lang gesloten vijfpolige motoren en die kun je prima aansturen met ESU decoders. Krijg je rijeigenschappen die zich zonder meer laten vergelijken met het sinusgebeuren, maar dan voor een fractie van de kosten. Märklin heeft dat gesinus niet voor niets vaarwel gezegd. Voor de nieuwste ESU decoders heeft ESU een powerpack ontwikkeld, zijnde een setje condensatoren met een hoge capaciteit (zogenaamde gold caps). Nu lijkt me de stroomafname van zo'n treinstel eigenlijk vrij probleemloos.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Net als Huub heeft ook mijn BR602 een LokPilot aan boord. In de 2e motorwagen kun je een functiedecoder zetten. Op als je er een paar centen aan wilt besteden een 2e aandrijving.

Verder koppelt het stel prima maar ik denk dat er aan jouw treintje gesleuteld is. Origineel had het stel geen stroomvoerende koppelingen.

Hoe de lok en wagons open moeten staat in de gebruiksaanwijzing. Heb je die niet dan kun je een explo view downloaden bij Roco.

http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/69101.pdf

Gr, Ben.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
bedankt voor de info, ik ben echter niet geïnteresseerd in een 2e aandrijving, ik snap ook echt niet wrm märklin dat wel zonodig moest hebben, niemand zal waarschijnlijk een tee langer hebben dan een 7 delige, en één aandrijving volstaat wel.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Silbermann
gast

Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: Spoorman op zondag 06 mei 2012, 21:31:46
Verder koppelt het stel prima maar ik denk dat er aan jouw treintje gesleuteld is. Origineel had het stel geen stroomvoerende koppelingen.
Gr, Ben.
Mijn Roco TEE Helvetia heeft echte stroomvoerende Scharfenberg koppelingen. De eerste generatie Roco's had dat nog.

Groet,
Rob
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Hallo Bas,
uit je verhaal maak ik op dat je een Roco TEE VT11.5 hebt van de eerste serie. Deze had doorlopende koppelingen die elektrisch geleidend waren. Je kunt hem ook herkennen aan het opschrift""Helvetia"op een van de rijtuigbakken.

Voor wat betreft het digitaliseren moet je aan een paar dingen denken:
- de oude Roco-motor lust erg veel stroom. (met een MS1 kun je heb bijv niet meer bedienen);
- je hebt dus ook een forse decoder nodig.

Wat dit treinstel wel heeft is een stel met sleperwisseling. Dit ontbreekt in de latere versie(s).
Ik heb zelf mijn (tweede versie) met een Roco-decoder uitgerust. Deze is wel voldoende sterk.
Helaas heb ik geen sleperwisseling. Hiervoor zul je terug moeten grijpen naar de modules van Uhlenbrock of ESu of zelfbouw.

Om de kap van de motorwagens los te krijgen moet je de zilveren afdekking iets inknijpen en dan voorzichtig naar boven trekken.

John
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Ik heb hem nog niet succesvol open kunnen krijgen, maar kan ik de veldspoelen niet simpelweg vervangen door een hamo permanente magneet en de 3 spoel rotor vervangen door een 5 spoel rotor, dus een geheel nieuwe motor?
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2009

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
ik heb de eerste versie vn deze treinstel
heb hem nu omgebouwd met n andere motor, esu decoder. functie decoder. ledverlichting. en heb de koppelingen vervangen voor vaste koppelingen.
gr.Ton
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
CiteerIk heb hem nog niet succesvol open kunnen krijgen, maar kan ik de veldspoelen niet simpelweg vervangen door een hamo permanente magneet en de 3 spoel rotor vervangen door een 5 spoel rotor, dus een geheel nieuwe motor?

Heb je het nu wel over een Roco-model.?

Deze heeft een flinke gelijkstroommotor. Die ziet er heel anders uit dan je gewend bent van Marklin.
Er is dan ook geen sprake van een veldspoel. Wel van een rijrichtingschakelaar.

John
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2009

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
ik heb de eerste versie van het roco model.
er zit zeker n beste gelijkstroom motor in, die heb ik vervangen voor n nieuwere model.
gr.Ton
Re:De roco Vt11.5 / br 601
ipv een serie motor, zou je idd een gelijkstroommotor kunnen gebruiken dmv een gelijkrichter en een condensator of 2 zouden de rijeigenschappen zelfs verbeteren, en het schakelrelais zou door de spanningspiek de polariteit van de koolstof slepers om moeten draaien, dat zou mogelijk moeten zijn, dan vind ik het vreemd dat märklin geen gebruik heeft gemaakt van deze methode aangezien een serie motor ongeveer iets van 2 keer zoveel stroom moet gebruiken voor een gelijke kracht
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Ik heb uitgepuzeld hoe ik de omschakeling van het sleepcontact voor mekaar kan krijgen. Ik wil gebruik maken van het zelfde systeem dat stuurstandrijtuigen voor hun lichtwisseling gebruiken. Mijn dealer zei een tijd geleden dat deze dingen niet los verkrijgbaar zijn, dit herrinnert me opeens dat ik exact ditzelfde eerder wilde uitvoeren op een re460 combi met EW IVB wagons. Als ik dit probleem dus kan oplossen dan doe ik het ook voor de sluitsein verlichting, bespaart me immers een functie decoder, maar het lijkt me lastig te maken als ik mijn motorrijtuigen zo zie, 0 ruimte.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
ESU Sleperomschakeling 51966
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: bask185 op zondag 06 mei 2012, 21:50:02
bedankt voor de info, ik ben echter niet geïnteresseerd in een 2e aandrijving, ik snap ook echt niet wrm märklin dat wel zonodig moest hebben, niemand zal waarschijnlijk een tee langer hebben dan een 7 delige, en één aandrijving volstaat wel.
komt omdat de marklin versie kompleet uit metaal gemaakt is en daardoor een best zware sleep is voor 2 asjes met 4 bandjes. als hij onder op een helling omhoog moet ;)
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: bask185 op zondag 06 mei 2012, 21:50:02

niemand zal waarschijnlijk een tee langer hebben dan een 7 delige, en één aandrijving volstaat wel.


Mijn BR602 is 8-delig. En in de 3rail uitvoering is 2 aangedreven asjes erg mager.

Citaat van: Silbermann op zondag 06 mei 2012, 21:59:35

Mijn Roco TEE Helvetia heeft echte stroomvoerende Scharfenberg koppelingen. De eerste generatie Roco's had dat nog.


Dat wist ik niet. :oops:

Hier nog een link:

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/vt11_5_roco_alt_h0/vt11_5_roco_alt_h0.html

Gr, Ben.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2007

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Als het alleen om de verlichting gaat, dan kost een kleine functiedecoder van Viessman of Digirails 12 euro ofzo. Die mechanische omschakelaars wordt je niet altijd vrolijk van, zeker niet de supereenvoudige versie die Roco vaak gebruikte.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
in mijn eerste post staat toch echt duidelijk, dat ik én omschakeling van telkens het voorste sleepcontact wil én ik wil sluitsein verlichting én er komt lok sound in. Nu ben ik er uit dat ik ga voor een ESU loksound v4.0 , direct daaraan gekoppeld komt de ESU decoder (ESU 51966)  voor omschakeling v/h sleepcontact, En dan komt er een losse functie decoder in het eind rijtuig voor sluitsein verlichting, deze functie decoder wordt alleen aangesloten op de achterste sleper.

Ik maak gebruik van märklin remmodules en als mijn motorrijtuig stroom pakt van alleen de voorste sleper dan kan hij 2 kanten op rijden op de remtrajecten.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Jaja, wij kunnen wel lezen. ;)

Hou wel rekening met het feit dat die oude dikke motor nogal wat stroom vraagt.

Gr, Ben.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2007

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Mja, maar dit begreep ik kennelijk niet goed.  :help:

Citaat van: bask185 op maandag 07 mei 2012, 00:43:30
Ik heb uitgepuzeld hoe ik de omschakeling van het sleepcontact voor mekaar kan krijgen. Ik wil gebruik maken van het zelfde systeem dat stuurstandrijtuigen voor hun lichtwisseling gebruiken. Mijn dealer zei een tijd geleden dat deze dingen niet los verkrijgbaar zijn, dit herrinnert me opeens dat ik exact ditzelfde eerder wilde uitvoeren op een re460 combi met EW IVB wagons. Als ik dit probleem dus kan oplossen dan doe ik het ook voor de sluitsein verlichting, bespaart me immers een functie decoder, maar het lijkt me lastig te maken als ik mijn motorrijtuigen zo zie, 0 ruimte.

Ik dacht dat het hier over een mechanische omschakelaar gaat.

De ESU 51966 lijkt me inderdaad handiger voor de sleperwisseling. Het is overigens geen decoder, maar een relaisprintje dat op de decoder en op beide slepers wordt aangesloten.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: henkv op maandag 07 mei 2012, 14:04:46
Mja, maar dit begreep ik kennelijk niet goed.  :help:

Citaat van: bask185 op maandag 07 mei 2012, 00:43:30
Ik heb uitgepuzeld hoe ik de omschakeling van het sleepcontact voor mekaar kan krijgen. Ik wil gebruik maken van het zelfde systeem dat stuurstandrijtuigen voor hun lichtwisseling gebruiken. Mijn dealer zei een tijd geleden dat deze dingen niet los verkrijgbaar zijn, dit herrinnert me opeens dat ik exact ditzelfde eerder wilde uitvoeren op een re460 combi met EW IVB wagons. Als ik dit probleem dus kan oplossen dan doe ik het ook voor de sluitsein verlichting, bespaart me immers een functie decoder, maar het lijkt me lastig te maken als ik mijn motorrijtuigen zo zie, 0 ruimte.

Ik dacht dat het hier over een mechanische omschakelaar gaat.

De ESU 51966 lijkt me inderdaad handiger voor de sleperwisseling. Het is overigens geen decoder, maar een relaisprintje dat op de decoder en op beide slepers wordt aangesloten.

Ik had het idd over een mechanische omschakelaar, maar ik ga morgen naar de dealer, hij kan de trein vast wel open krijgen. Ik wil dus iig een v4,0 eso lok ding met bijbehorend relais printje en voor het stuurstand rijtuig (wat een incorrecte term is) wil ik het liefst een mechanisch ding, omdat dat goedkoper en simpeler is, maar waarschijnlijk wordt het een zgam (zo goedkoop als mogelijk) functie decodertje voor de sluitsein verlichting.

De trein rijdt nu op 16V best hard, op mijn baan is het de bedoeling dat hij ongeveer half zo hard rijdt, misschien dat de decoder dit wel aan kan
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: ton75 op zondag 06 mei 2012, 22:15:33
ik heb de eerste versie vn deze treinstel
heb hem nu omgebouwd met n andere motor, esu decoder. functie decoder. ledverlichting. en heb de koppelingen vervangen voor vaste koppelingen.
gr.Ton


Beste Ton kun jij mij vertellen welke motor jij heb ingebouwd, en wat voor koppelingen jij heb.
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Wat mankeert er aan die Roco motor ?
Dat moet een ESU decoder aankunnen.

Misschien ten overvloede:
de Roco motor is geen 3-polige Marklin motor,
maar een 5 polige motor ontworpen voor cardan aandrijving
en is dus al DC...

Misschien moet je eerst eens wat Wiki artikelen lezen,
voordat je dit soort vragen stelt  ;)
Re:De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: Wim op dinsdag 08 mei 2012, 17:02:03

Wat mankeert er aan die Roco motor ?
Dat moet een ESU decoder aankunnen.


Stroomvreter. Decoder, ook een LokPilot, wordt te heet en schakelt regelmatig af. En de oude motor heeft geen vliegwiel.

Gr, Ben.
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Mijn trein is nu voor het grootste gedeelte omgebouwd. Het ESU geluid klinkt prachtig. Dit is mijn eerste succesvolle ombouw operatie van mij aan een trein, samen met de digitalisatie van mn dhg 500. Wat het eerst lastig maakte, was dat het chassis niet aan de massa zat, maar aan de toevoer. Het chassis was echt waar direct verbonden met de buiksleper. In de loc zit nog geen verlichting, ik heb de gloeilamp stuk gemaakt. In de niet aangedreven loc heb ik met een functie decoder met de orginele gloeilamp en 2 kleine ledjes verlicht. Ik heb echter wat rare fratsen uitgehaald met de lichtgeleider en de onderste 2 frontseinen zijn nu wat zwakjes. En 1 van de 2 ledjes brandt zwakker dan de ander terwijl ze parallel zijn aangesloten. Dus deze heeft nog wat issues. Nu de trein op een digi baan staat branden de interieur gloeilampjes volop. Aangezien dit na 5 minuten best wel heel erg warm wordt heb ik besloten om de lampjes er uit te halen en onder de lichtgeleiders leds te plakken. Ik wacht nog steeds op de nieuwe koppelingen, ik kan echt niet wachten. Dat ze zulke troep ooit op de markt hebben gebracht.

Ik heb ook op bestelling een ESU sleper omschakelaar gekocht, en omdat ik hem speciaal besteld had (dealer wist niet eens dat dat ding bestond) kon ik hem niet omruilen. Ik heb nu iig een bi stabiel relais op conrad besteld voor 1/3 van de prijs, en wacht hier met net zulke grote smart op als op mijn koppelingen. Ik ga die relais print waarschijnlijk in de toekomst gebruiken voor mijn ICE 2, waar ik ook 2 slepers op heb, maar ik zit echter krap bij kas en dit zal wel even duren.

Ik heb ook wat leds besteld op conrad. Er stond duo leds rood wit, toen dacht ik: duo leds rood én wit, eerst kopen en dan kijken hoe en wat, maar het zag er heel goed uit.

Ondanks dat het, aan sleper verbonden, chassis het lastig maakt om een sleperomschakelaar te maken (de stroomgeleidende koppeling zit vast aan het stroomgeleidende chassis? is het zeker mogelijk en het zal me dan ook zeker lukken, net als de verlichting in orde te maken.

gegroet,

Bas.
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Citaat van: bask185 op donderdag 17 mei 2012, 00:29:02

Eén of andere -censuur- heeft er niet bij verteld dat je je hele trein op dat printje moet aan sluiten


Dat heeft meer te maken met je eigen onkunde. Ben je altijd zo vriendelijk tegen mensen die je willen helpen met je probleem? Jij gaat hier echt populair worden. :thumbdown:

Gr, Ben.

Edit Herman05: Quote aangepast
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2007

offline
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Het was je eigen idee dat ESU ding. Dan mag een mens verwachten dat je je erin hebt verdiept. ESU doet niet geheimzinnig over de werking en de gebruiksaanwijzing is gewoon te downloaden. Het ding is ook bruikbaar voor je doeleinden, maar voorlopig zijn we reuze benieuwd hoe het afloopt met dat relais.  :P
Re: De roco Vt11.5 / br 601
sorry henk, Ik had die dag 40,- besteed en toen ik thuis kwam, kwam ik erachter zo'n beetje alles nutteloos was. En er komt bij dat dit de eerste keer is dat ik krap bij kas zit. Ik was heel erg ongelukkig gister.
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2007

offline
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Ja, het is al goed Bas.
Haal je dan wel even die minder prettige taal uit dat eerdere bericht?
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Lid sinds: 2008

offline
Re: De roco Vt11.5 / br 601
Zeg Bas, zou jij je taalgebruik willen aanpassen?

Gebruik van dit scheldwoord stoort mij mateloos. (heb zelf een dochter)

groetjes uit beetje krom
opa cees