Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Voordat ik een foutje maak......

Gestart door Jurrien vrijdag 04 mei 2012, 20:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voordat ik een foutje maak......
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Voordat ik een foutje maak......
Ben op dit moment bezig mijn BR 218 te digitaliseren. Ik doe dat met een TAMS decoder type LD-W-32. De magneet met veldspoel laat ik dus zitten. De ombouw is prima gelukt. Oefening baart kunst! Maar..... De lampjes branden bij de verkeerde rijrichting. Bij een permanent magneet weet ik dat ik gewoon de twee draadjes naar het schild moet verwisselen. Maar hier heb ik de keuze uit drie, één groene en twee blauwe.

Voor de duidelijkheid maar even een foto gemaakt.


Welke twee draadjes moet ik omwisselen?
Re:Voordat ik een foutje maak......
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Jurien, heb je de twee blauwe draden al eens verwisseld?
Re:Voordat ik een foutje maak......
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 mei 2012, 20:36:51
Jurien, heb je de twee blauwe draden al eens verwisseld?
Nee, ik heb nog niets verwisseld. Dat is juist de vraag. Ik blaas liever niet weer  :-( een decoder op. :)
Re:Voordat ik een foutje maak......
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Jurrein,

Dit is net zoals bij een analoge loc.

Probeer uit welke van de blauwe draden per rijrichting in gebruik is. (Spanning krijgt)

Plak dan het draadje van de lamp in die rijrichting er aan vast.
Dit zal werken alleen weet ik niet hoe groot het alzheimer effect is (knipperen).

Beste is op de tams site het schema in de handleiding op te zoeken en uitzoeken hoe de lampjes geschakeld moeten worden.
Massa krijgt dan ook een plekje en heb je meteen alzheimer uitgebannen.

Succes!

Gr. Fred.
Re:Voordat ik een foutje maak......
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Marklindak op vrijdag 04 mei 2012, 20:41:02
Jurrein,

Dit is net zoals bij een analoge loc.

Probeer uit welke van de blauwe draden per rijrichting in gebruik is. (Spanning krijgt)

Plak dan het draadje van de lamp in die rijrichting er aan vast.
Dit zal werken alleen weet ik niet hoe groot het alzheimer effect is (knipperen).

Beste is op de tams site het schema in de handleiding op te zoeken en uitzoeken hoe de lampjes geschakeld moeten worden.
Massa krijgt dan ook een plekje en heb je meteen alzheimer uitgebannen.

Succes!

Gr. Fred.


Ik heb de handleiding hier voor me liggen. Massa is bekend. Alles werkt prima. Ik zal eens proberen welke blauwe draad in gebruik is. Maar ik begrijp uit beide reacties dat de groene draad niet in aanmerking komt. Daaruit zou dan volgen dat het de twee blauwe draden zijn die gewoon gewisseld moeten worden.
Re:Voordat ik een foutje maak......
Hey Jurrien,
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Laat je het even weten in dit draadje? Ik verwacht morgen 2 van deze decoders in mijn brievenbus dus ik wil graag leren van jouw ervaringen.
Heeft je BR18 LED's als originele verlichting of heb je deze zelf geplaatst als vervanging van gloeilampjes?

(Kan iemand mij uitleggen wat het Alzheimer effect is?)

Groeten,
Albert.
Re:Voordat ik een foutje maak......
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: agre30 op vrijdag 04 mei 2012, 21:00:21
Hey Jurrien,
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Laat je het even weten in dit draadje? Ik verwacht morgen 2 van deze decoders in mijn brievenbus dus ik wil graag leren van jouw ervaringen.
Heeft je BR18 LED's als originele verlichting of heb je deze zelf geplaatst als vervanging van gloeilampjes?

(Kan iemand mij uitleggen wat het Alzheimer effect is?)

Groeten,
Albert.

Deze heeft leds als originele verlichting. Volgens mij is het AE dat een decoder op een gegeven moment z'n instellingen vergeet en een heel zelfstandig leven gaat leiden.
Re:Voordat ik een foutje maak......
Yep... Alzheimer en knipperen zijn twee verschillende effecten. Bij alzheimer vergeet een decoder bij een stroomonderbreking na zeer korte tijd z'n instellingen en zal in z'n startup richting gaan rijden als de strromondebreking voorbij is. Bij stroomloze stopsecties s dit te voorkomem doot een weerstand van 1,5k over de stroomonderbreking te zetten. Net genoeg stroom om de decoder z'n info te laten onthouden.  Komt alleen voor bij oude decodes zoals de M C80/81/90
Het knipperen komt doordat de verlichting aan niet aan decoder nul ligt, maar aan railmassa, waardoor je de effecten van de spanningswisselingen van het dig signaal gaat zien.

Walter
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Jurrien op vrijdag 04 mei 2012, 20:27:52
Maar hier heb ik de keuze uit drie, één groene en twee blauwe.



Welke twee draadjes moet ik omwisselen?

Zoals al eerder is gezegt, je moet de 2 blauwe draden om wisselen.

groeten jw
Re:Voordat ik een foutje maak......
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Jurrien op vrijdag 04 mei 2012, 20:38:37
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 mei 2012, 20:36:51
Jurien, heb je de twee blauwe draden al eens verwisseld?
Nee, ik heb nog niets verwisseld. Dat is juist de vraag. Ik blaas liever niet weer  :-( een decoder op. :)
Gewoon omwisselen.
Hoe kun je nou een decoder opblazen als je twee draden met dezelfde kleur omwisselt.
Toen je ze aansloot wist je toch ook niet of ze goed zaten??? :idea:
Uitgaande dat je de twee blauwe draden op X4 en X5 en de groene op X3 hebt aangesloten.

Als ik je bedrading op de foto bekijk, lijkt het wel of je de lampjes tussen de gele en witte draad hebt aangesloten.
Heb je niet de RL (RückLeiter=Retour) gebruikt?
Dus AUX1 naar lampje voor en RL als retour en AUX2 naar lampje achter en weer RL als retour.
Succes.
Re:Voordat ik een foutje maak......
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 mei 2012, 23:41:55
Citaat van: Jurrien op vrijdag 04 mei 2012, 20:38:37
Nee, ik heb nog niets verwisseld. Dat is juist de vraag. Ik blaas liever niet weer  :-( een decoder op. :)
Gewoon omwisselen.
Hoe kun je nou een decoder opblazen als je twee draden met dezelfde kleur omwisselt.
Toen je ze aansloot wist je toch ook niet of ze goed zaten??? :idea:
Uitgaande dat je de twee blauwe draden op X4 en X5 en de groene op X3 hebt aangesloten.

Als ik je bedrading op de foto bekijk, lijkt het wel of je de lampjes tussen de gele en witte draad hebt aangesloten.
Heb je niet de RL (RückLeiter=Retour) gebruikt?
Dus AUX1 naar lampje voor en RL als retour en AUX2 naar lampje achter en weer RL als retour.
Succes.

Vergeef mij a.u.b. mijn ondeskundigheid, maar zolang ik niet weet WAT alle de draden precies doen, waarvoor ze nodig zijn, ben ik een beetje voorzichtig. De blauwe zitten inderdaad op x4 en x5 en de groene op x3. Ik heb de retour gebruikt voor de verlichting. Foto is misschien wat onduidelijk, maar de gele draad zit gesoldeerd op de retour. Als je goed kijkt kun je nog een bruine draad ontdekken. Die is weer gesoldeerd aan de gele. De twee witte gaan naar de respectievelijke ledjes.

Inmiddels de blauwe draden verwisseld en het lampje brand met de goede rijrichting. Iedereen bedankt voor de hulp.

vr.gr.
Jurrien
Re:Voordat ik een foutje maak......
Citaat van: Jurrien op zaterdag 05 mei 2012, 14:01:26
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 mei 2012, 23:41:55
Citaat van: Jurrien op vrijdag 04 mei 2012, 20:38:37
Nee, ik heb nog niets verwisseld. Dat is juist de vraag. Ik blaas liever niet weer  :-( een decoder op. :)
Gewoon omwisselen.
Hoe kun je nou een decoder opblazen als je twee draden met dezelfde kleur omwisselt.
Toen je ze aansloot wist je toch ook niet of ze goed zaten??? :idea:
Uitgaande dat je de twee blauwe draden op X4 en X5 en de groene op X3 hebt aangesloten.

Als ik je bedrading op de foto bekijk, lijkt het wel of je de lampjes tussen de gele en witte draad hebt aangesloten.
Heb je niet de RL (RückLeiter=Retour) gebruikt?
Dus AUX1 naar lampje voor en RL als retour en AUX2 naar lampje achter en weer RL als retour.
Succes.

Vergeef mij a.u.b. mijn ondeskundigheid, maar zolang ik niet weet WAT alle de draden precies doen, waarvoor ze nodig zijn, ben ik een beetje voorzichtig. De blauwe zitten inderdaad op x4 en x5 en de groene op x3. Ik heb de retour gebruikt voor de verlichting. Foto is misschien wat onduidelijk, maar de gele draad zit gesoldeerd op de retour. Als je goed kijkt kun je nog een bruine draad ontdekken. Die is weer gesoldeerd aan de gele. De twee witte gaan naar de respectievelijke ledjes.

Inmiddels de blauwe draden verwisseld en het lampje brand met de goede rijrichting. Iedereen bedankt voor de hulp.

vr.gr.
Jurrien

Als je twijveld dan is het ook het beste om het gewoon even na te vragen, geeft helemaal niks hoor  ;) Mooi om te horen dat de verlichting nu de juiste kant op brand.

groeten jw