Omdat ik had beloofd vandaag een ombouw te plaatsen, dan maar even de andere ombouw waar ik vandaag mee aan de slag was... de Märklin 3756 Krokodil. Hij is nog niet 100% klaar, omdat ik mijn dubbelzijdig tape vergeten ben mee te nemen en ik nog zo'n plastic houdertje voor de adapterprint moet plaatsen. Desondanks genoeg info dacht ik zo.
De foto's!
De Krokodil zonder kap. Ik moest even zoeken hoe dat ding open ging. In de handleiding stond het wel beschreven, maar het gaat niet zo gemakkelijk als daar getekend staat en je hebt dus wel wat kracht nodig om de 2 uiteindes eraf te halen.
Eens kijken wat we in huis hebben... een ouderwetse decoder en een handige manier om de Zwitserse lichtwisseling, die deze Krokodil wél heeft, te realiseren. De decoders hadden nog geen extra uitgangen en men heeft dat opgelost door een schakeling met diodes. Verder geen bijzonderheden. Hoewel, links is te zien dat de lampjes aangesloten zijn op het chassis. Dat is niet handig met digitaal rijden. Dit gaan we sowieso ook oplossen.
Hier zien we de diodeschakeling in detail. De groene draad loopt dus naar beide kanten. Op welke verlichtingszijde ook spanning staat, door de groene draad die beide zijden met elkaar verbind, brandt rechtsonder altijd.
Om de lampjes niet te slopen door een te hete soldeerbout, haal ik altijd even de lampjes uit de fitting. Met een pincet is dat het meest eenvoudig.
4 lampjes.
Ook de rest van het chassis wordt leeggemaakt. De overgebleven decoder en lampfittingen worden los gemaakt van alle kabels. Doordat de Krokodil locomotieven feitelijk uit drie losse delen bestaan, worden alle delen met elkaar verbonden met een massakabel die dus terugvloeit naar de spoorstaven. Net linksboven het midden zie je daarvoor een soldeerpunt op dit deel zitten. Het andere deel heeft het bevestigingspunt op de motor.
Er komt zelfs een druppeltje nieuwe tin op. Door het minuscule soldeerwerk is het erg moeilijk om het plastic niet te raken, maar dit maakt niet zo heel veel uit natuurlijk. Je ziet er straks niets meer van.
Nu met de nieuwe bedrading in ESU kleurenschema. Wit is de voorverlichting. Blauw is de retour (+) en groen gaat naar de AUX1. In de decoder kan ik later weer programmeren dat ik een Zwitserse lichtwisseling wil door een aantal cv's te wijzigen.
Daarna de 21MTC adapter in orde maken. Doordat deze meerdere U+ aansluitingen heeft hoef ik daar geen 2 kabels op één padje te solderen. Bij de AUX1 (groen) is dit wel nodig. Naar beide verlichtingszijdes loopt immers de kabel voor de lamp rechtsonder.
Hier zit de nieuwe verlichting alweer op haar plek in de Krokodil.
Bij de motor zijn alle kabels keurig geordend en lopen onder de spoel door. Ook de massakabel loopt hier langs.
De luidspreker krijgt van mij de paarse kabel. Officieel moet je hier ook zwart gebruiken maar dat verwart meer dan op deze manier, omdat ik AUX2 verder toch niet gebruik. De kabeltjes gaat door het gaatje en ik plak het af met ducttape. Opletten dat de soldeerpunten je chassis niet raken, want dan kun je het een en ander weggooien.
En zo ligt hij er nu bij... Dubbelzijdig tape heb ik nog nodig om een en ander te ordenen. Ook het plastic houdertje voor de 21MTC adapterprint ligt niet hier. Het soldeerwerk is allemaal klaar. Alleen nog even plakken en ordenen. Dat doe ik in de loop van de week. En dan in mei nog even een Loksound op de kop tikken.
Met vriendelijke groet,
Dennis